Kodaňská S-Bane: PPP pomůže rozvoji automatizované
městské dráhy
17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především
jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů,
mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k
rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních
technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o
zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně
bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC.
Síť městské a příměstské železnice S-Bane (viz foto)
spojuje centrum Kodaně s předměstími. Jde o dvojkolejnou železnici o
celkové délce tratí 170 km s 85 stanicemi. S-Bane používá svrchní
napájení soustavou 1,5 kV DC. Je spravována národním provozovatelem
železniční sítě Banedanmark. Provozovatelem vlaků S-Bane jsou Dánské
státní dráhy (DSB). Denně přepraví téměř 360 tisíc cestujících.
S-Bane používala až do poměrně nedávné doby na své síti
směs různých typů zabezpečovacích zařízení, pocházejících z období mezi
30. a 60. lety minulého století. Vzhledem k problémům, které z této
situace vyplývaly, bylo rozhodnuto o kompletní konverzi celé 170km sítě
na zabezpečovací systém typu CBTC. Jako dodavatel
byla v roce 2011 vybrána společnost Siemens se svým produktem CBTC
Trainguard MT, používaným na mnoha rychlodráhách ve světě, například v
Paříži.
Jako první byl na konci února 2016 zprovozněno toto CBTC na severním
úseku linky A mezi stanicemi Jægersborg a Hillerød.
Síť S-Bane je dnes po technické stránce oddělena od
ostatní národní železniční sítě v Dánsku provozované organizací
Banedanmark díky zmíněnému systému napájení 1,5 kV DC a zabezpečovacímu
systému CBTC, využívajícímu pohyblivý blok a postrádajícímu návěstidla
u trati. S-Bane se zároveň podílí z cca 60 % na celkovém objemu
přepravy národních železnic DSB a na 27 % provozních výkonů ve
vlakových kilometrech. Přitom představuje cca 20 % všech nákladů
Banedanmark na provoz, údržbu a obnovu.
Dánská vláda má nyní v úmyslu vyčlenit majetek S-Bane od
Banedanmark a DSB do nové, vertikálně integrované organizace (tedy
zahrnující tratě a vlaky pod jednou organizací), která se stane
předmětem koncese PPP. Předpokládá se, že soukromý partner vnese do
správy a provozu potřebné ekonomické a provozní dovednosti v procesu
konverze celého systému z konvenčního na plně automatický provoz a dále
během následující provozní fáze.
Plná konverze celé S-Bane na technologii CBTC je
plánována v roce 2021. Zpočátku budou vlaky provozovány se
strojvedoucím a s postupnou obnovou vozového parku se bude přecházet na
plně automatický provoz. Plně bezobslužný provoz bude testován na
okružní dráze mezi stanicemi Hellerup a Ny Ellebjerg. Jakmile všechny
zkoušky úspěšně proběhnou, bude plně bezobslužný provoz rozšířen i na
další tratě S-Bane. Celý proces by měl být završen v roce 2036.
Předpokládá se, že konverze na plně automatický provoz
umožní zvýšit objem přepravy o více než 10 % a celý provoz významně
zefektivní díky flexibilní reakci na aktuální přepravní potřeby.
redakce Proelektrotechniky.cz
Foto © Railway Gazette International
Další informace zde
Přečtěte si také:
5.1.2018 Mezi
provozovatele plně bezobslužného metra se od konce roku 2017 zařadilo
také čínské hlavní město Peking. Nově zprovozněná linka Yanfang je
první bezobslužnou linkou pekingského metra a zároveň prvním projektem,
u něhož dodavatelé veškerých technologií pocházejí z Číny. 
3.1.2018 O
zahájení provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
8.12.2017 Britský
projekt autonomních vozidel GATEway probíhající
v
Greenwichi na předměstí Londýna je zaměřen nejen na testování
příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu, ale také na
sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat
tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí
je proto i studie FSEG při University of Greenwich k problematice
vnímání autonomních vozidel veřejností,
jejíž výsledky byly publikovány v říjnu 2017. 
21.11.2017 Latinská
Amerika má od začátku listopadu 2017 v provozu
další bezobslužné metro, využívající řídící a zabezpečovací systém CBTC. Po
lince 4 metra
São Paulo, která byla zprovozněna v roce 2010, se jí stala již dříve
avizovaná linka 6 metra v Santiagu de Chile. 
4.10.2017 Jihokorejské
hlavní město Soul má od září 2017 své první
podzemní metro zvané Ui-Sinseol LRT. Toto metro je zároveň plně
bezobslužné. Ui-Sinseol LRT má délku tratí 11,4 km a na nich 13
zastávek. Vede ze stanice Ui-dong in Gangbuk-gu do stanice
Sinseol-dong. Předpokládá se, že linka převeze denně 110 000
cestujících při špičkovém intervalu mezi vlaky 3 minuty.
12.7.2017
Jak potvrzují zprávy
UITP, systémy
plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez
strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve
velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť
bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur
(82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver
(68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém
bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km
tratí 
23.6.2017 Provoz metra
bez strojvedoucích nabízí mimo jiné pružné
přizpůsobování přepravní kapacity okamžité poptávce po přepravě.
Tradičním způsobem, který se u některých systémů automatického metra
uplatňuje, je provoz dlouhých vlaků v přepravních špičkách a krátkých
vlaků v sedlech. Společnost Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, přišla
na začátku června 2017 s novým řešením: přizpůsobit automaticky
zjišťované okamžité poptávce interval mezi vlakovými spoji. 
18.5.2017 Zhruba
před rokem jsme našim čtenářům představili
koncept internetu věcí, služeb a lidí
(IoTSP) na železnici od
společnosti ABB, umožňující zefektivnit správu majetku, ze své podstaty
náročného na údržbu. S podobným konceptem, označovaným jako „internet
vlaků“ (internet of trains), přichází v dubnu 2017 americká odnož
skupiny Siemens, která k jeho rozvíjení vybudovala vlastní pobočku
zvanou Digital Rail Services 
7.4.2017 Metro s
provozem bez strojvedoucích se stává stále
běžnějším jevem ve velkých evropských městech. Jak byla v březnu 2017
informována světová odborná veřejnost, na konci roku 2016 se k nim
připojilo i hlavní město Malajsie Kuala Lumpur zprovozněním prvního
úseku linky tamního metra Sungai Buloh-Kajang Line (SBK
Line). 
13.1.2017 Historie
vlaků s řídicím a zabezpečovacím systémem
CBTC se začala
psát v listopadu roku 1985 v kanadském Vancouveru. Tehdy byl zahájen
provoz automatické městské rychlodráhy SkyTrain, vybavené systémem CBTC
SelTrac, prvním svého druhu na světě. Nejnovějším počinem této
rychlodráhy se stalo slavnostní otevření 11 km dlouhého nového úseku
linky Millenium Line se 6 stanicemi zvaného Evergreen
Extension v prosinci 2016. 
28.6.2016 Jedním ze
světových měst, jehož městská rychlodráha používá plně automatický
řídicí a zebezpečovací systém
CBTC, je hlavní město Taiwanu Taipei. Dosavadní
síť metra (viz foto), využívající například dopravní systém Bombardier Innovia,
bude doplněna o novou linku Sanying Line. V červnu 2016 k tomu byla
podepsána smlouva na dodávku na klíč v New Taipei City mezi městskou
samosprávou a dodavatelským konsorciem ARH. 
27.4.2016 Kromě vlaků
městských a příměstských rychlodrah se
strojvedoucím nebo bez strojvedoucího je automatický
řídicí a
zabezpečovací systém typu
CBTC hojně
používán u bezobslužných vlaků propojujících letištní terminály. Pro
tento druh dopravy se vžila anglická zkratka APM (automated people
mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“). Mezi systémy APM přibyl
od dubna 2016 další, tentokrát na letišti v německém Mnichově. 

|