Slovenská pošta elektricky: další zákazník služeb
Greenway
6.6.2016 Jak je vidět na příkladu Německé pošty, představuje
rozvoz poštovních zásilek významnou příležitost k využití elektrických
užitkových vozidel. Nepřekvapí proto, že k „elektrifikovaným“ poštám se
na jaře 2016 připojila také Slovenská pošta. Při své elektrifikaci jde
přitom přesně opačným směrem, než její němečtí kolegové: Zatímco
Německá pošta díky akvizici inovativní start-up firmy vyrábí své
elektrické dodávky sama, Slovenská pošta nejenže je nevyrábí, ale ani
nenakupuje. Místo toho si tyto vozy pronajímá v rámci velmi úspěšného
slovenského projektu Greenway. 
Hlavním problémem rozšíření elektrických užitkových
vozidel ve městech není jejich dojezd na jedno nabití (trasy denního
svozu a rozvozu odpovídají běžné kapacitě trakčních baterií), nýbrž
vyšší pořizovací cena a také nedostatečný technický a finanční servis,
zdaleka ne tak rozvinutý jako u tradičních užitkových vozidel. Na tuto
situaci zareagoval v roce 2012 již zmíněný slovenský projekt Greenway,
fungující na následujícím principu: Za paušál získá uživatel dlouhodobý
pronájem elektromobilu včetně veškerého servisu – instalace dobíjecí
infrastruktury ve firmě, možnost výměny baterií na stanicích Greenway,
náklady na elektrickou energii nutnou k dobíjení, vyškolení řidičů,
výměnu pneumatik nebo třeba pojištění. V případě poruchy klient může
využít náhradní vozidlo.
Slovenská pošta využívá od března 2016 čtyři elektrická
užitková vozidla Greenway typu eVan k3 ve svých pobočkách v Bratislavě
a Banské Bystrici. Předpokládá se, že každá z dodávek Greenway by u
Slovenské pošty měla v průměru ročně najezdit 40 tisíc km. Jak uvádí
server energia.sk s odvoláním na zveřejněné smlouvy, zaplatí pošta za
pronájem jednoho užitkového elektromobilu měsíční paušál 1307 €, tedy
cca 35 300 Kč (bez DPH). Základem konstrukce eVan k3 je 3,5t užitkový vůz Citroën
Jumper, přestavěný českou firmou EVC Group na elektrický pohon se 158kW
synchronním trakčním elektromotorem a Lithium-iontovými bateriemi.
Užitkový elektromobil eVan k3 je dodáván v několika verzích s nosností
od 1320 kg do 1595 kg nákladu, objemu ložného prostoru od 7 do 16 metrů
krychlových a s trakčními bateriemi o kapacitě 38 kWh nebo 59 kWh.
Kombinací těchto možností tak škála dojezdu na jedno nabití baterií
sahá od 120 do 220 km. Zákazník si může vybrat podle toho, zda
preferuje nosnost nebo dojezd. Slovenská pošta využívá právě model s
maximálním 220km dojezdem, s ohledem na charakter většiny poštovních
zásilek.

Nabíjet je lze střídavým napětím zásuvkou typu Mennekes
nebo na vyžádání také stejnosměrným napětím se standardem CCS (Combo).
Nabití na plnou kapacitu trvá 4,5 hodiny u 38kWh baterií, resp. 7 hodin
u 59kWh baterií. Baterie lze také vyměnit ve výměnných stanicích
Greenway. Celý proces trvá cca 4 – 7 minut.
Greenway předpokládá, že spolupráce se Slovenskou poštou
se do budoucna dále rozroste.
S vozidly Greenway se lze setkat nejen na Slovensku, ale
i jinde v Evropě, například v rakouském Grazu
(Štýrském Hradci),
kde je součástí iniciativy „E-Logistik in Graz“.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
GreenWay Operator
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
24.5.2016 Japonská
automobilka Nissan
patří k těm,
které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem
elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její
elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v
praxi. S
potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení
Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a
publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za
dnem. 
21.4.2016
Elektrická užitková vozidla mají, s ohledem na své
provozní přednosti, stále více využití v rozvážkové službě, zejména ve
městech. Pořizují si je logistické společnosti, například
TNT,
a jejich provoz se stává součástí projektů smart
city. Významný krok nyní učinila německá pošta –
přesněji, globální poštovní a logistická skupina Deutsche Post DHL. Jak
avizovala v dubnu 2016, bude si v rámci skupiny vyrábět pro svoji
potřebu vlastní elektrická užitková vozidla. 
12.4.2016 Efektivnímu
provozu elektrických užitkových vozidel i elektrobusů může významně
dopomoci množství dat, která jsou již někde k dispozici, pokud se
správně vyhodnotí a využijí. Z tohoto předpokladu vyšla mladá
nizozemská technologická firma ViriCiti zaměřená na podporu rozvoje
elektromobility, když v březnu 2016 spojila své síly se společností
Simacan, specializovanou na geografické informační systémy a plánování
tras. 
29.2.2016
Od dubna 2015 platí ve Francii vládní opatření významně podporující individuální
elektromobilitu. Konkrétní výsledky tohoto
opatření v podobě výrazného nárůstu prodeje elektromobilů prezentovala
koncem ledna Francouzská asociace automobilových výrobců
(CCFA). 
21.3.2016
Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 
4.3.2016
U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi
vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho
první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart
city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept
realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně
rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným
konceptem zkušenosti.
Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je
volně ke stažení zde 
22.1.2016
Tak jako většina evropských zemí podporuje i vláda
Velké Británie rozvoj elektromobility v individuální dopravě
investičními dotacemi. První takovýto dotační program byl vyhlášen v
roce 2011 a jeho výsledkem byl nákup 50 tisíc nízkoemisních vozidel.
Protože jeho platnost vyprší v únoru 2016, bylo v prosinci 2015
vyhlášeno jeho prodloužení do března 2018. 
25.11.2015 Užitkové elektromobily s palivočlánkovým prodlužovačem
dojezdu typu Renault Kangoo ZE-H2 jsme na našem portále již představili
v souvislosti s francouzským projektem HyWay. Tento
produkt má nyní ambice zaujmout pevné místo i na britském trhu, který
palivočlánkové technologie významně podporuje. 
30.10.2015 Rakouský Graz (neboli Štýrský Hradec) je se svými 267
tisíci obyvatel po Vídni druhým největším městem Rakouska a stejně jako
Vídeň se
hlásí ke konceptu smart city. Logistická firma
GO! Express & Logistik Süd GmbH spolu s městem Graz v této
souvislosti představila veřejnosti v polovině října 2015 iniciativu s
názvem „E-Logistik in Graz“. Jej součástí bylo zahájení provozu nové
elektrické dodávky GO!-Elektro-Jumper vyvinuté slovenskou společností
GreenWay Operator. 
24.9.2015
Provoz elektrických vozidel při rozvážkové službě je
jedním z důležitých tržních segmentů elektromobility s perspektivou
dalšího rozvoje, zejména v rámci konceptu smart city. To ukazuje mj.
evropský projekt FREVUE včetně například nedávné zprovozněné elektrické rozvážkové služby
společností TNT v Amsterodamu a Rotterdamu. Vstříc
specifickým požadavkům městské rozvážkové služby vychází i slovenský
projekt Greenway 
16.7.2015 V rámci evropského projektu FREVUE
nasadila koncem
června 2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou
službu v Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t
užitkových vozů eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro
Rotterdam. Tato vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž
ročně uspoří 24 tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2
ekvivalentu. 

|