UITP podporuje další spolufinancování udržitelné
městské dopravy z prostředků EU
11.5.2018 Prozatím si rozvoj udržitelné městské dopravy, zejména
pak elektrické dopravy, bez významné podpory investičních dotací z
evropských zdrojů dokáže v ČR jen málokdo představit. Evropská politika
financování rozvojových projektů po roce 2020 je však zatím nasměrována
především na spolufinancování výzkumu a vývoje a na podporu
komercializace inovativních technologií, zpravidla v partnerství
veřejného a soukromého sektoru. Dotace v oblasti mobility jsou
směrovány především na transevropské sítě. V porovnání s
„neekologickou“ dopravou jsou nicméně technologie pro udržitelnou
městskou mobilitu stále velmi nákladné, byť se jedná o technologicky
zralá řešení. Tuto skutečnost si uvědomuje Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) a ve svém prohlášení z dubna 2018 apeluje na Evropskou
komisi ohledně investiční podpory udržitelné městské mobility i po roce
2020.
Jak ostatně upozorňuje také jedna ze zpráv v rámci
evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, dotace
orientované především na výzkum v oblasti elektrických autobusů musí
být následovány investičním dotacemi na jejich pořízení, jinak výsledky
výzkumu – tedy nové, lepší elektrobusy – najdou těžko uplatnění v
provozní praxi.
Zmíněné prohlášení UITP vychází ze situace, kdy 60 %
Evropanů žije ve městech o více než 10 tisících obyvatel, přičemž
městská mobilita může za 40 % veškerých uhlíkových emisí ze silniční
dopravy. V této souvislosti nabádá Evropskou komusi, aby více
nasměrovala svoji finanční politiku na městské oblasti a veřejnou
dopravu.
UITP ve svém prohlášení apeluje na to, aby i po roce
2020 zůstaly dotace základem financování udržitelné městské mobility.
Doporučuje přitom kombinaci různých zdrojů, včetně soukromých financí,
ovšem takovým způsobem, aby ve výsledku nebyla reálně ohrožena
udržitelná městská mobilita.
V oblasti vývojových a inovačních projektů doporučuje
UITP podpořit v rámci programu Horizon 2020 mj. projekty a start-up
firmy angažované v inovativních technologiích pro udržitelnou městskou
mobilitu, včetně autonomních vozidel.
UITP konečně velmi jasně upozorňuje, že princip
subsidiarity – tj. politická zásada, podle níž se rozhodování a
zodpovědnost ve veřejných záležitostech má odehrávat na tom nejnižším
stupni veřejné správy, který je nejblíže občanům – by neměl být brán
jako důvod k odmítání dotací z úrovně Evropském komise pro rozvoj měst.
Jestliže Evropská komise má ve své agendě i městský rozvoj, měla by jej
podle UITP odpovídajícím způsobem podporovat také finančně. Udržitelná
městská mobilita navíc vytváří ekonomické a sociální přínosy i mimo
vlastní oblast mobility.
A konečně by se podle UITP nemělo zapomínat ani na to,
že i udržitelná městská mobilita je součástí transevropských sítí.
Téměř každá cesta na dlouhé vzdálenosti totiž začíná nebo končí ve
městě, kde využívá kombinaci více druhů dopravy.
Závěrem UITP upozorňuje, že záruka dostatečných
finančních zdrojů EU pro udržitelnou městskou mobilitu není pouhým
doporučením nebo jedním z úkolů v plánu, nýbrž naléhavou nutností,
chceme-li se vážně bavit o udržitelné a prosperující Evropě příštích
desetiletí.
Plné znění prohlášení UITP je k dispozici zde
redakce Smartcityvpraxi.cz
Ilustrační foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
10.5.2018 Spolupracovník našich portálů a oblíbený přednášející na
našich konferencích Elektrické autobusy pro město Dr. Ing.
Mikolaj Bartłomiejczyk z Politechniky Gdańske v Polsku publikoval v
dubnu 2018 zajímavý odborný článek ohledně možností využití
fotovoltaických panelů jako doplňkového zdroje energie pro
trolejbusovou trakční síť. Článek přitom není pouhou akademickou
úvahou, nýbrž je úzce napojen na projektovou praxi: U gdyňského
trolejbusového dopravce PKT, kde Mikolaj Bartłomiejczyk zároveň pracuje
jako hlavní energetik, plánují pro potřebu napájení trolejbusů
instalaci 500kWp fotovoltaického zdroje na střeše vozovny. Z jeho
článku zde přinášíme stručný výtah s odkazem na plné znění v angličtině. 
4.5.2018 Závěrečnou konferencí na konci března 2018 a postupným
publikováním výsledků se zvolna uzavírá činnost evropského projektu
elektrických autobusů ZeEUS, jehož dílčí poznatky na
našich stránkách průběžně sledujeme (viz například představení výsledků
z Cagliari). U
příležitosti závěrečného setkání byl zároveň představen jeho
následovník, evropský projekt ASSURED. 
3.5.2018 Trakční měnič je u elektrických dopravních prostředků
důležitou součástí jejich elektrovýzbroje. Na jeho konstrukci a způsobu
fungování závisí do značné míry efektivnost využívání elektrické
energie. V neposlední řadě je trakční měnič zdrojem hluku – v kontextu
elektrického dopravního prostředku často významného a lidskému uchu
nepříjemného – který je žádoucí snížit. To vše je důvodem, proč výrobce
dopravních prostředků Bombardier Transportation zkouší využití nových
technologií, karbidu křemíku (SiC), u trakčních měničů. Jak byla v
dubnu 2018 informována odborná veřejnost, v praxi prověřil svůj SiC
trakční měnič Mitrac TC1500 v demonstračním provozu ve stockholmském
metru. 
9.4.2018 Na začátku
dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího
demonstračního provozu v rámci evropského projektu ZeEUS,
tentokrát ve
španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v
několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými
druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání
jsou bezesporu zajímavé. 
6.4.2018 Varšava
je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS,
kde
demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení
elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou
technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného
polského města, Krakova.
Ukazují to
výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského
dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března
2018. 
27.3.2018 K dodavatelům
nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení
elektrobusů nabízejících evropský (a stále více i světový) standard
OppCharge se k
společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský
dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o
tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice
typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde
budou dobíjet elektrobusy Volvo. 
16.3.2018 Přibližně
sedmdesátitisícové historické a průmyslové
město Inowrocław ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z
měst využívajících ve větším rozsahu park elektrických autobusů se
standardem průběžného dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se
švédským dodavatelem Volvo, podepsané na začátku března 2018, sem bude
dodáno osm elektrických hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm
elektrobusů od tohoto výrobce. 
14.3.2018 Nizozemská
města Eindhoven a Helmond, dvě největší města
v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní
Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy
celkem 43
elektrobusů VDL. Elektrobusy
provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny
Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu
těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS,
který
probíhal v období od prosince 2016 do září 2017. 
12.3.2018 Na stránkách
našeho portálu a v prezentacích z našich
konferencí se v souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit
táhne upozornění: Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a
nelze jimi jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze
změn v linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní
mobility ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém
Bonnu, který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně
klimatu, v rámci evropského projektu ZeEUS.
První
výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku
března 2018. 
28.2.2018 Evropský
projekt demonstračních provozů elektrických
autobusů ZeEUS
se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich
provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster
s
pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus
& Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do
dubna 2017. 
22.2.2018 Na
našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti
infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech
ve městě Nantes nebo o řešení pro noční
dobíjení velkých parků elektrobusů.
Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan
Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby
a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže
seznámit účastníci naší konference „Elektrické
autobusy pre mesto“ která proběhne 5.
6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018. 
21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit
superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované
konferenci Elektrické
autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která
proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a
je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické
autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors. 
3.1.2018 O
zahájení provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
23.11.2017 Dne 22.
listopadu 2017 se v Praze již pošesté konala konference
„Elektrické autobusy pro město“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference, které se zúčastnilo přes 150 zástupců dopravců,
municipalit, průmyslu, škol a dalších zainteresovaných osob a
organizací, byla pořádána opět jako součást mezinárodního veletrhu
Czechbus pod
záštitou Sdružení
dopravních podniků ČR. 
19.10.2017 V září 2017
představil linecký dopravní podnik Linz AG
Linien veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp.
trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku
2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové
tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla
zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě
– totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro
velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|