Obnovitelné zdroje
24.1.2014
Dosavadní cíle EU ke snižování skleníkových plynů do
roku 2020 zahrnují známé 20% snížení emisí, 20% podíl obnovitelných
zdrojů na energetickém mixu a 20% nárůst v energetické efektivnosti.
Takto stanovené cíle, které nadále zůstávají v platnosti, jsou
označovány za přístup „top-down“, tedy odshora dolů. Rámcové cíle EU na
další období do roku 2030, oznámené Evropskou komisí 22. ledna 2014,
naproti tomu představují přístup „bottom-up“, tedy odzdola nahoru. 
15.1.2014
Geotermální elektrárny jsou v povědomí naší
veřejnosti spojovány především s Islandem. Je méně známo, že
geotermální energie se pro výrobu elektřiny úspěšně využívá také
například v Turecku, kde celkový instalovaný výkon těchto elektráren v
současné době činí 300 MW. Důležitým krokem k tomuto cíli je výstavba geotermální elektrárny
Alasehir 
14.1.2014 Americký výrobce průmyslových palivových článků FuelCell
Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou
kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut, dokončil na samém
konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu
palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou
společnost Dominion. 
7.1.2014
Podpisem smlouvy mezi společností Siemens a
provozovatelem větrné elektrárny Cape Wind začal před Vánoci 2013
proces vybudování a provozu první americké mořské větrné farmy s
parametry a podmínkami provozu běžné komerční elektrárny. Větrná farma
se 130 turbínami a instalovaným výkonem 468 MW bude situována 20 km od
pobřeží ve vodách Atlantického oceánu na severovýchodě USA, v mořském
trojúhelníku u jižní části Massachusetts označovaném jako Nantucket
Sound. 
30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
12.12.2013 Německý program Energiewende, směřující k maximálnímu
využívání obnovitelných zdrojů energie (viz též článek Připojení větrné farmy
Sandbank: další krok k „Energiewende“ v naší
rubrice Výroba a přenos) získává další technickou podporu od
společnosti Siemens. Na začátku prosince 2013 bylo započato s instalací
135kWh bateriového systému Siestorage pro vyrovnávání výkyvů z větrných
a solárních elektráren v oblasti obce Flein 
9.12.2013 Projekt evropských palivočlánkových autobusů High
V.LO-City zaznamenal koncem listopadu 2013 významný pokrok. O tomto
projektu jsme psali v únoru 2013 v článku High V.LO-City: Nové autobusy
na vodíkový pohon. Vyhlášen byl v březnu 2012 a je spolufinancován
Evropskou komisí – Společným podnikem pro palivové články a vodík
(FCH-JU). 
26.11.2013
V polovině listopadu 2013 byla u belgických břehů v
Belwindu poblíž zátoky Ostende instalována největší mořská větrná
turbína na světě. Je jí 6MW Haliade™ 150 od společnosti Alstom. Díky
svému 150m rotoru (s listy o délce 73,5 m) je podle výrobce o 15 %
výkonnější než dosavadní větrné turbíny instalované v pobřežních
vodách. 
22.11.2013
Pod označením Upp začala v polovině listopadu
vyrábět britská společnost Intelligent Energy, specializovaná na
palivočlánkové a další energetické technologie, přenosný palivový
článek pro dobíjení elektronických zařízení přes USB port. Zařízení
obsahuje palivový článek chlazený vzduchem spolu s nízkotlakovou
vodíkovou cartridge schopnou opakovaného plnění. 
20.11.2013
O kombinované výrobě elektřiny a tepla neboli
kogeneraci často píšeme v naší rubrice Obnovitelné zdroje. Dosud se
pokaždé jednalo o stacionární zdroje využívající teplo, vznikající při
výrobě elektřiny v kogeneračních jednotkách, pro ohřev vody pro použití
v budově. Společnost ABB ukázala v polovině listopadu 2013 jiný
zajímavý způsob kogenerace, tentokrát při pohonu velkých námořních
kontejnerových lodí. 
19.11.2013 Britský
odborný informační portál FuelCellToday zaměřený na problematiku
palivových článků otiskl začátkem
listopadu analýzu týkající se využití platiny v palivových článcích pro
elektrická vozidla a její vliv na celkovou cenu. Z analýzy vyplývá, že
ačkoliv je cena platiny skutečně vysoká, je prozatím nejúčinnější
alternativou. Kromě toho její podíl na celkové ceně palivočlánkového
vozidla je velmi malý 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17
| 18
|