Smart
city v praxi
Projekty smart city
Články březen – květen 2020
27.5.2020 Tiše
a přitom naplno se v dubnu 2020 rozběhl zcela nový
projekt provozovatelů tohoto portálu: Virtuální IoT veletrh, prozatím v
bezplatném pilotním běhu. Nyní má – navzdory všeobecným starostem s
ekonomickými důsledky vládních protiepidemických opatření – veletrh
první účastníky a další zájemci se hlásí. Je tedy na čase dát o něm
vědět široké odborné veřejnosti a pozvat všechny, kdo se internetem
věcí zabývají, do naší dobré společnosti.
26.5.2020 Pozitivní
efekty elektromobility v podobě úspor emisí a hluku se projevují
zejména při stání a rozjezdech vozidel nebo při jízdě nízkými
rychlostmi. Nejpatrnější jsou tyto přínosy ve městech při náhradě
těžkých vozidel se spalovacími motory elektrickými. Vedle autobusové
dopravy je proto důležitou oblastí elektrifikace městská nákladní
doprava. Za tímto účelem se největší norský zelinářský řetězec ASKO a
jeho vlastník NorgesGruppen spojil v květnu 2020 s elektrotechnickou
skupinou ABB, aby vybudovala potřebnou nabíjecí infrastrukturu.
25.5.2020 Na evropský
trh již brzy vstoupí zcela nový dodavatel palivočlánkových autobusů,
portugalská společnost CaetanoBus. Jak byla odborná veřejnost
informována v květnu 2020, během tohoto roku začne v německém městě
Niebüll na linkách dopravce Autokraft GmbH (dceřiné společnosti
Německých drah – DB) provoz dvou palivočlánkových autobusů od tohoto
výrobce. Oficiálně byl představen na veletrhu Busworld 2019.
22.5.2020 Kybernetická
bezpečnost je výzvou pro stále se rozvíjející informační technologie a
automatizované systémy, zasahující prakticky do všech oblastí lidské
činnosti. Ve velké míře se týká technologií využívajících internet
věcí, mezi něž patří i „chytré“ osvětlení – vnitřní i vnější (viz
foto). Prvním dodavatelem propojeného osvětlení, certifikovaným v
oblasti kybernetické bezpečnosti podle normy IEC 62443-4-1, se stala v
květnu 2020 společnost Signify, dříve Philips Lighting.
21.5.2020 Stacionární
palivočlánkové jednotky řady SureSource od amerického výrobce FuelCell
Energy, jehož projekty na našich stránkách průběžně sledujeme,
zaznamenaly v květnu 2020 důležitý milník: Od začátku svého fungování
na různých místech tří světových kontinentů (Amerika, Evropa a Asie)
vyrobily v součtu 10 mil. MWh energie.
20.5.2020 Netrakční
spotřeba,
tedy především spotřeba energie pro topení a klimatizaci, ale i další
pomocná zařízení, představuje významný problém pro bateriová elektrická
vozidla, elektrobusy nevyjímaje. Například v mrazivém zimním počasí
totiž může být v přepočtu na ujetý kilometr vyšší než spotřeba
elektřiny pro vlastní pohon. To pochopitelně významně ovlivňuje dojezd
vozidla na jedno nabití baterií. Řešení tohoto problému může významně
napomoci použití tepelného čerpadla na vozidle. O příkladu takového
využití byla odborná veřejnost informována v květnu 2020.
14.5.2020 S
narůstajícím výkonem a životností trakčních baterií (tedy baterií pro
elektrický pohon) se otevírají zajímavé možnosti pro fungování
rozmanitých těžkých vozidel. Mimo dobře známé autobusy,
parciální trolejbusy, vysokozdvižné vozíky a automatická vozidla vedená
po vlastní dráze (AGV) se stále více objevují
také hybridní lokomotivy. Následující článek souhrnně osvětlí, jak v
lokomotivách může ekonomicky a provozně pomoci trakční baterie. Zaměří
se přitom na domácí prostředí, které se snaží nezaostat za probíhajícím
vývojem v zahraničí.
13.5.2020 Snížení
nákladů na spotřebu elektřiny, tepla, plynu a vody o 42 mil. Kč – to je
přínos za rok 2019 všech energeticky úsporných projektů se zárukou
(EPC), které v Moravskoslezském kraji poskytuje společnost ENESA,
dceřiná společnost ČEZ ESCO. Většina projektů v regionu se týká
nemocnic nebo středních škol provozovaných krajem a také školek i
základních škol ve vlastnictví města Český Těšín. Odborná veřejnost
byla o této úspěšné bilanci informována začátkem května 2020.
11.5.2020 Již
dříve avizovaná 4MW palivočlánková elektrárna ve více než 80tisícovém
městě Danbury v americkém státě Connecticut zahájila koncem dubna 2020
komerční provoz. Účinnost této elektrárny s palivovými články od
společnosti FuelCell Energy je srovnatelná a plynovými turbínami,
přitom neprodukuje prakticky žádné škodlivé emise.
7.5.2020 Správné
osvětlení v kancelářích má bezprostřední vliv na efektivnost provozu
jejího provozovatele i na výkonnost
zaměstnanců. Se systémem inteligentního řízení
vnitřního osvětlení pod názvem HubSense, které se snadno nainstaluje v
rámci rekonstrukce stávajícího osvětlení, odpověděla koncem dubna 2020
na tuto výzvu společnost Osram.
29.4.2020 Hospodárné
využívání elektrické energie je základem efektivního provozu všech
elektrických vozidel. Přispívá k němu významnou měrou i inteligentní
měnírna HESOP od francouzského výrobce Alstom, která slouží již několik
let v mnoha dopravních systémech po celém světě. Poprvé v Německu byla
v dubnu 2020 uvedena do provozu na metru v Hamburku.
23.4.2020 Skupina
ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference
Smart city FOR ARCH, zaznamenala během 1.
čtvrtletí 2020 významný nárůst v odběrech elektrické energie ve svých
nabíjecích stanicích pro elektromobily. To svědčí o setrvalém rozvoji
elektromobility v ČR, který nezpomalila ani současná omezení v rámci
vládních protiepidemických opatření.
22.4.2020 Česká
společnost DEVINN, zaměřená na vývoj automobilů, se stala jedním z
partnerů konference Smart city FOR ARCH,
pořádané provozovateli tohoto portálu. Vývojář společnosti DEVINN dále
jednoduše a věcně shrnuje základní specifika konstrukce elektromobilu,
jeho vlastnosti a odlišnosti od klasických „spalovacích“ automobilů.
20.4.2020 V
tomto článku rozluštíme, jaké technologie jsou vhodné pro
rychlodobíjení, a poodkryjeme jejich ekonomický smysl. Vynecháme
segment osobních automobilů, dálkových (linkových) autobusů a tahačů, u
kterých je zaměření především na co nejdelší dojezd mezi dvěma
nabíjecími stanicemi bez zastávky. Výborným příkladem pro
rychlodobíjení je segment městských autobusů, který má pravidelné
zastávky, otáčky na konečné a pauzy řidičů dané jízdním řádem, které je
možné využít pro nabíjení. Proto je zde možnost využít rychlého
dobíjení a jeho ekonomických výhod. Ale pojďme na to od začátku.
16.4.2020 Skupina
ČEZ, jejíž divize /E/Mobilita je hlavním partnerem konference
Smart city FOR ARCH, v současnosti provozuje
více než 190 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, z toho přes
130 rychlodobíjecích. Čerpání energie v síti je možné jak pro stálé
zákazníky, tak i pro jednorázové zájemce o dobíjení. V uplynulých
měsících vyrostly její stanice také na parkovištích nákupního řetězce
Kaufland doslova po celé republice – od Ostrova nad Ohří až po
Karvinou. Na začátku dubna 2020 přibyly nabíjecí stanice, umožňující
doplnit baterie elektromobilu i během kratšího nákupu, u Kauflandu v
Rakovníku a pražských Horních Měcholupech.
15.4.2020 Do ulic
litevského přístavního města Klaipedy vyjely po Velikonocích 2020 na
linku č. 8 tamního dopravce Klaipėdos autobusų parkas dva elektrobusy s
netradičním zevnějškem i dalšími konstrukčními detaily. Vyvinula je
litevská inovační skupina Vejo projektai, která je prezentuje pod
značkou Dancer bus, tedy česky „autobus-tanečník“.
6.4.2020 Jihokorejské
město Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónová metropole, ležící
nedaleko hlavního města Soulu, má od roku 2018 smlouvu s americkou
společností FuelCell Energy na provoz
20MW palivočlánkového kogeneračního parku pro
dálkové vytápění v tomto městě po dobu 20 let. Partnerem je energetická
společnost Korea Southern Power Co. Ltd. (KOSPO). Ukazuje se, že od
svého zprovoznění na konci června 2018 přesahuje reálný provoz této
palivočlánkové jednotky předpokládané provozní parametry.
1.4.2020 Od
března 2020 mohou cestující na území německého Dopravního svazu
Mittelthüringen zahrnujícího města Erfurt, Výmar, Jena, Gera and Gotha
používat pro placení jízdného bezkontaktní aplikaci Fairtiq od
stejnojmenné švýcarské firmy. Je to pohodlné i hygienické.
31.3.2020 V
březnu 2020 zaznamenala elektrická městská doprava pozoruhodný milník:
Na linky městské dopravy v 700tisícové Rize, hlavním městě Lotyšska,
vyjelo na linku č. 4 tamního dopravce Rīgas satiksme již dříve
avizovaných deset
trolejbusů Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu.
27.3.2020 Více než
miliónový Kolín nad Rýnem je jedním z německých smart cities. Čtenáři
našich stránek ho znají zejména jako město
provozující palivočlánkové autobusy. V příštích
letech zde bude ve velkém rozsahu zaváděna další inovativní
technologie: Všech 85 tisíc světelných míst ve veřejném osvětlení bude
propojeno řídicím systémem Interact City od společnosti Signify (dříve
Philips Lighting). Odborná veřejnost o tom byla informována v březnu
2020.
26.3.2020 Městský
dopravce GVB v téměř 900tisícovém nizozemském Amsterodamu provozuje 203
autobusů, 200 tramvají, 90 vlaků metra a 18 osobních lodí, které
dohromady přepraví v průměru 875 000 cestujících denně a ve špičkových
dnech až milión cestujících. Jak byla odborná veřejnost informována v
březnu 2020, tento dopravce se rozhodl převést veškeré své provozní
plánování pod jednu střechu – softwarovou platformu HASTUS od kanadské
společnosti GIRO.
24.3.2020 V
rámci evropského projektu JIVE bude od roku 2021
jezdit v německém Kolíně nad Rýnem celkem 15 palivočlánkových autobusů
od polského výrobce Solaris. Odborná veřejnost o tom byla informována v
březnu 2020. Jde o součást sdružené zakázky na dodávku palivočlánových
autobusů měst Kolín nad Rýnem a Wuppertal.
19.3.2020 Jako
konzultanti občas řešíme, zda je užitečné pořizovat tzv. ekologické
veřejné osvětlení a čím by se měla měřit prospěšnost takového osvětlení
pro chytré město. Odpovědi ale nejsou jednoduché.
17.3.2020 Zdravý
životní styl je dnes považován za moderní, je však mnoho cest jak ho
dosáhnout. Na světě je mnoho lidí, kteří zdravě jí, sportují, vybírají
si, co je a co naopak není pro jejich organismus přínosné. Všechny tyto
trendy nás více či méně
ovlivňují, mnohdy ale nevnímáme, že i okolní prostředí může mít značný
vliv na naše zdraví. Naše společnost System Nine se právě
proto snaží hledat způsoby, jak zajistit zdravý moderní život co
nejširšímu okruhu obyvatelstva. Příběhy popsané
v tomto článku vycházejí z projektů realizovaných ve státech Evropské
Unie, jako je například Španělsko, Francie a také Česká republika.
Hlavním prvkem příběhů je meteostanice, která slouží jako zdroj dat pro
získání informací a jejich následné využití.
16.3.2020 Kolik nových
provozů a potenciálních zdrojů znečištění ovzduší je možné ještě
povolit, aby nebyly překročeny imisní limity? Kolik aut ještě snese
ovzduší center velkých měst, aby se v nich obyvatelé nedusili? Jak
optimalizovat dopravní systém města a kde začít budovat novou
průmyslovou zónu? Kde postavit dětské hřiště či sportoviště, aby děti
nebo sportovci dýchali co možná nejčistší vzduch? Jak objektivně
informovat obyvatele města o stavu ovzduší? Aby se dalo se vší
zodpovědností odpovědět na tyto otázky, je nutné průběžně znát stav
ovzduší v dané lokalitě. To vše vede k jedinému možnému řešení, a tím
je permanentní monitorování stavu znečištění ovzduší.
13.3.2020 Kancelářská
práce se týká mnoha oblastí – administrativy a obchodu v soukromých
firmách stejně jako poskytování veřejných služeb na úřadech a jiných
institucích. Vždy přitom platí, že prostředí ovlivňuje výkonnost
zaměstnanců, a s ní i spokojenost zákazníka – a zákazníkem ve veřejných
službách je každý občan.
12.3.2020 1. základní
škola v Hořovicích je, alespoň pokud jde o energetické hospodářství,
poměrně typickou českou školou. Její budova je stará řádově desítky let
– patří tedy mezi ty novější a v rámci možností upravené zvenčí i
zevnitř, ale ne již zcela moderní. Škola sestává z několika pavilónů
vytápěných z lokální kotelny. Jednotlivé rozlehlé budovy byly osazeny
množstvím klasických teplovodních radiátorů s ruční regulací. Jak je
tomu u škol obvyklé, jednotlivé třídy a kabinety mívají odlišný časový
rozvrh. V neposlední řadě je škola plná zvídavých žáků, které by snadno
ovladatelné prvky energetického hospodářství ve třídách mohly svádět k
neodborným zásahům. Jako nejvhodnější řešení pro zlepšení vytápění se
proto ukázala bezdrátová zónová regulace.
10.3.2020 Takřka
v předvečer naší plánované konference „Smart city v praxi V“, zabránila
vládní preventivní protiepidemická opatření jejímu uskutečnění.
Pochopitelně je to komplikace, která nás z mnoha důvodů mrzí. Nicméně
chytrá města v České republice se i nadále rozvíjejí a my jsme
připraveni jejich rozvoj ze všech sil podporovat jako konzultanti,
publicisté a organizátoři odborných akcí. K tomu tu máme několik
dobrých zpráv: Podle plánu vychází brožura „Příběhy chytrých
pomocníků“, druhé vydání. V pdf formátu je tato brožura ke stažení zde.
Články z této brožury jsme již také začali publikovat v plynulém textu
na našich portálech a následovat budou další. V tištěné podobě budeme
tuto brožuru rozdávat na všech našich obchodních jednáních a
vzdělávacích akcích k tématům smart city a elektromobility.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2017 | Archiv 2016 | Archiv 2014/2015
|