Smart
city v praxi
Projekty smart city
Články leden – duben 2021
8.4.2021 V
březnu 2021 zvítězil ve výběrovém řízení Dopravního podniku Ostrava
(DPO) na rozšíření systému průběžně dobíjených elektrobusů polský
výrobce Solaris Bus & Coach, který dodá 24 vozidel a nabíjecí
infrastrukturu. Jde o důležitý průlom v zavádění elektrobusů v ČR.
Poprvé se zde rozšiřuje park průběžně dobíjených elektrobusů a jejich
nabíjecích stanic o dodávku od jiného výrobce vozidel i infrastruktury.
Umožňuje to standardizované čtyřpólové dobíjení, v ČR zatím jediné.
Podívejme se při této příležitosti i na další příklady projektů
elektrobusů v ČR.
30.3.2021 Specialista
na dobíjecí software pro e-mobilitu, společnost Driivz, do níž ČEZ
investoval prostřednictvím svého fondu Inven Capital již před dvěma
lety, přilákala v polovině března 2021 dalšího významného investora:
Volvo Group. S Driivz rozvíjí pilotní projekt inovativního řešení
dobíjecí infrastruktury právě pro nákladní automobily. Software od
Driivz pohání od roku 2020 i dobíječky ČEZ.
26.3.2021 Superkapacitorové
elektrobusy jsou zajímavou a v mnoha ohledech výhodnou alternativou ke
klasickým bateriovým elektrobusům všude tam, kde jde o koncept
průběžného dobíjení s přiměřenými vzdálenostmi mezi nabíjecími
stanicemi. Důkazem je i plánovaná dodávka desetikusové série 12m
superkapacitorových elektrobusů od bulharsko-izraelského dodavatele
Chariot Motors pro srbské hlavní město Bělehrad a jeho dopravce GSB, na
niž byla uzavřena smlouva v březnu 2021.
25.3.2021 Voda
je důležitým vstupem pro provoz jaderných elektráren. Po její
spolehlivou dodávku a zároveň citlivé hospodaření s vodou v kontextu
krajinné ekologie se používají různá chytrá řešení. Jedno z nich
představila v březnu 2021 Jaderná elektrárna Dukovany. Přestože je
zásoba vody pro provoz elektrárny i připravovaný nový blok v obou
dalešických nádržích více než dostatečná i v suchých letních měsících,
energetici investují další milióny korun do chytrých technologií k
jejím úsporám a udržení v krajině.
22.3.2021 V
září 2021 bude v Domově důchodců v Dobré Vodě uvedena do provozu nová
víceúčelová kogenerační jednotka. Metodou design&build ji dodá
společnost ENESA z ČEZ ESCO, která o tomto zajímavém projektu
informovala odbornou veřejnost v březnu 2021.
17.3.2021 Portál
Pražana, který hlavní město spustilo na konci září 2020, slouží
k snazší komunikaci obyvatelů metropole směrem k Magistrátu hl. m.
Prahy, úřadům městských částí a městským organizacím. Fungování tohoto
portálu a jeho další rozvoj zajišťuje městská společnost Operátor ICT,
a.s. (OICT). Začátkem března 2021 byly veřejnosti představeny další
plány jeho rozvoje.
15.3.2021 Státní
fond životního prostředí ČR (SFŽP) zjišťoval zájem u tří z devíti
programů Modernizačního
fondu – konkrétně v programech Modernizace
soustav zásobování tepelnou energií (HEAT), Nové obnovitelné zdroje v
energetice (RES+) a Zlepšení energetické účinnosti a snižování emisí
skleníkových plynů v průmyslu v EU (ENERG ETS). Začátkem března 2021
zveřejnil celkovou bilanci projektových záměrů reagujících na tyto
předregistrační výzvy z hlediska jejich obsahu a zaměření.
12.3.2021 Daleko
vyšší ochrana cestujících – cíl, kterého pomůže dosáhnout antikolizní
systém v tramvajích Dopravního podniku Ostrava (DPO). Nově posílí
ochranu bezpečí cestujících i v ČR unikátní antikolizní systém
fungující ve zkušebním provozu od prvního březnového týdne 2021.
10.3.2021 Švédská
automobilka Volvo Trucks je jedním z významných průkopníků v oblasti
elektrifikace těžkých nákladních automobilů. Vedle již sériových aplikací
pro městské služby zkouší elektrifikovat i další
typy svých nákladních automobilů. Zatím poslední významnou událostí v
tomto směru je pilotní projekt nákladní přepravy zásilkové služby DHL
ve Švédsku, který začíná v březnu 2021.
5.3.2021 Podle
údajů Asociace poskytovatelů energetických služeb (APES), zveřejněných
v únoru 2020, byl rok 2020 z pohledu trhu energetických služeb se
zárukou úspor (EPC) rekordní. Probíhající projekty ušetřily zákazníkům,
kterými jsou převážně města, kraje a jejich příspěvkové organizace,
elektřinu, plyn, teplo a vodu za téměř 400 mil. Kč. Jedná se o největší
roční úsporu od roku 1994, kdy byly v ČR realizovány první EPC projekty.
4.3.2021 Navzdory
nepříznivé situaci v celé Evropě, poznamenané vládními
protiepidemickými opatřeními, trh elektrobusů v roce 2020 dále rostl.
Ukazuje to spřátelená nizozemská konzultační firma Chatrou CME
Solutions ve své analýze navazující na obdobnou analýzu
z února 2020. Jejím předmětem je vývoj autobusů
s alternativními pohony v zemích Západní Evropy a v Polsku.
3.3.2021 Ačkoli
tramvaje jezdí po ulicích jako automobily, jsou to kolejová vozidla se
všemi příležitostmi i úskalími. K nim patří zejména malý jízdní odpor
kovového kola na kovové kolejnici, který činí provoz velmi efektivním,
ale prodlužuje zábrzdnou dráhu. Ne každý chodec si to uvědomuje. Od
začátku února 2021 proto testuje Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) na
tramvajových linkách 9, 11 a 22 novou bezpečnostní aplikaci „Pozor
tramvaj!“.
24.2.2021 Na konci
současné dekády by mohlo podle některých odhadů po české metropoli
jezdit až 200 tisíc elektromobilů. Odpovídá to téměř třetině všech
osobních a malých dodávkových aut v Praze. Na tento nárůst je nutné se
zodpovědně připravit. Rada hl. m. Prahy proto v únoru 2021 projednala a
schválila dokument Generel rozvoje dobíjecí infrastruktury v hlavním
městě Praze do roku 2030, který má určit další směr rozvoje
elektromobility v české metropoli.
22.2.2021 5G (neboli
pátá generace bezdrátových systémů) je telekomunikační standard mobilní
sítě, který technicky navazuje na standard 4G (LTE Advanced). Jeho
hlavním přínosem je významné, cca desetinásobné zvýšení přenosové
rychlosti a podstatné snížení doby odezvy oproti předchozímu standardu
4G. Začátkem února 2020 zaznamenal rozvoj sítí 5G v České republice
významný milník: Právní moci nabyla všechna rozhodnutí o přídělech
kmitočtů pro tyto sítě, která byla Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ)
vydána v polovině ledna 2021.
18.2.2021
Otázka v nadpisu tohoto článku je všeříkající.
Baterioví výrobci i vědci hledající výrazný pokrok v oblasti baterií se
zaměřují na tzv. solid-state baterie. Solid znamená pevný, tuhý a
označuje podobu elektrolytu, který je v solid-state bateriích použit.
Dnes jsou známé běžně používané baterie lithium iontové (Li-Ion) a
lithium polymerové baterie (Li-Pol) a nyní k nim přibývají slibné
solid-state baterie.
15.2.2021 Městská
doprava v německém Kolíně nad Rýnem zaznamenala začátkem února 2021
důležitý milník: Tamní dopravce Regionalverkehr Köln (RVK) převzal
první z 15kusové série palivočlánkových autobusů Solaris Urbino 12
hydrogen. Rozmnoží tím svůj park 37 palivočlánkových autobusů Van Hool,
již nyní největší v Evropě.
5.2.2021 Dva
světoví výrobci zabývající se mimo jiné indukčním dobíjením
bateriových elektrických vozidel, IPT Technology a Bombardier,
propojili začátkem roku 2021 své znalosti a zkušenosti v tomto oboru:
Holdingová společnost IPT Group, mateřská firma IPT Technology,
převzala od společnosti Bombardier její plné portfolio indukčního
nabíjení, prezentované pod obchodním názvem PRIMOVE.
4.2.2021 Provozovatel
přenosové soustavy, společnost ČEPS, spustil začátkem roku 2021 na
svých webových stránkách aplikaci Vyjadřovací portál. Jejím
prostřednictvím lze podávat žádosti o sdělení o poloze sítí, žádosti o
stanovisko do řízení a žádosti o souhlas s činností v ochranném pásmu.
Proces podávání i zpracovávání žádostí se tak urychlil a zefektivnil.
29.1.2021 Paříž,
Montreal, Las Vegas – to jsou jen namátkou některá města, kde dopravní
skupina Keolis provozuje autonomní elektrické minibusy jako budoucí
„třetí druh“ dopravy, doplňující klasickou individuální a veřejnou
dopravu. V třetím lednovém týdnu 2021 se k nim přidal Švédský Göteborg.
28.1.2021 I v roce 2020
pokračoval růst odebrané bezemisní elektřiny v síti veřejných
dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily. O statistice elektromobility
za rok 2020 ve své síti nabíjecích stanic a o dalších zajímavé nabídce
své nabíjecí infrastruktury informovala v lednu 2020 skupina ČEZ.
27.1.2021 Modernizační
fond, již dříve avizovaný na našich stránkách, zaznamenal v posledním
lednovém týdnu 2021 důležitý milník: Vláda ČR schválila programový
dokument pro tento fond. Fond má především pomoci ekonomicky slabším
zemím Evropské unie k hospodářskému rozvoji prostřednictvím podpory
nízkouhlíkových technologií a energetiky
26.1.2021
Druhý život baterií, pro který se často používá
anglický
pojem „second
life“, je dnes velmi diskutované téma. Je také posledním tématem naší
školy baterií. S rostoucím množstvím bateriových aplikací ve světě
roste požadavek na vyřešení otázky, co s trakčními bateriemi bude poté,
co doslouží ve své původní aplikaci. Již se objevují první projekty na
další využití vysloužilých baterií z vozidel. Pojďme se ale nejprve
podívat na technologie baterií a jejich předpoklady k životu po
životě.
25.1.2021 Tísňová
péče s podporou moderních informačních technologií, pro nějž se vžilo
označení eHealth (health = zdraví) zaznamenalo v Praze v třetím
lednovém týdnu 2021 důležitý milník: Pražští radní schválili závěrečnou
zprávu projektu „eHealth – metropolitní systém tísňové a zdravotní
péče“.
19.1.2021
Vedle parciálních trolejbusů a elektrobusů, kterými
se podobně zabývaly
minulé dvě lekce naší školy baterií, se tentokrát podíváme na využití
baterií pro další těžká elektrická vozidla v městském provozu. Patří
sem zejména palivočlánkové a hybridní autobusy, bateriové tramvaje a
vlaky, těžké nákladní elektromobily pro městské služby i další
aplikace.
15.1.2021 Provozovatel
české přenosové soustavy ČEPS vydal na sklonku roku 2020 své Hodnocení
zdrojové přiměřenosti výrobních kapacit elektrizační soustavy ČR do
roku 2040 (MAF CZ 2020). Dokument analyzuje různé směry vývoje
energetického mixu ČR, včetně variantních scénářů odklonu od uhlí nebo
vývoje obnovitelných zdrojů. V tomto článku z něj vybíráme některé
zajímavé skutečnosti.
12.1.2021 V
minulém článku Školy baterií jsme se věnovali výběru optimální
technologie trakční baterie
pro parciální trolejbus. Zatímco požadavky
parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice podobné, u
elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů jsou projekt
od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o meziměstském vozidle,
příměstském nebo o nejčastěji využívaném elektrobusu pro čistě městskou
hromadnou dopravu.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2017 | Archiv 2016 | Archiv 2014/2015
|