Dodavatelská údržba – trend u velkých zařízení
16.2.2013 Provozovatelé velkých zařízení v elektrotechnice,
energetice a automatizaci stále více dávají přednost plnému zajištění
údržby, především preventivní, ze strany vnějších dodavatelů před její
realizaci vlastními silami. Údržba je často součástí dodávky na klíč,
zahrnující také výrobu a zprovoznění příslušného zařízení, případně i
jeho konstrukci na míru potřebám zákazníka. V některých případech – u
veřejně soukromého partnerství (PPP) neboli koncesí – je součástí
projektu na klíč i jeho financování nebo spolufinancování ze strany
dodavatelského konsorcia. O tomto trendu svědčí aktuální projekty ve
světě, které průběžně sleduje redakce Proelektrotechniky.cz.
V energetice je nejnovějším příkladem takového projektu
dodávka a instalace 80 mořských větrných elektráren SWT-3.6-120
společnosti Siemens pro německou elektrárenskou společnost Butendiek,
zahrnující i jejich údržbu po dobu 10 let. Celková hodnota služeb, jak
oznámil výrobce v únoru 2013, je 700 mil €. Pro údržbu těchto
elektráren, instalovaných u německého pobřeží v Severním moři, vyvinul
Siemens nový logistický koncept včetně speciálního technického plavidla.
Na deset let byla rovněž nedávno uzavřena smlouva na
plánovanou a neplánovanou údržbu plynové elektrárny Bang Bo v Thajsku
společností Alstom. Součástí bude i modernizace plynové turbíny.
Celková hodnota služeb se předpokládá cca 90 mil. €.
Pětiletou smlouvu na preventivní údržbu elektrického
vybavení osobní lodi SuperStar Virgo podepsala s platností od začátku
roku 2013 také společnost ABB. Zákazníkem je lodní společnost Star
Cruises, třetí největší svého druhu na světě, provozující námořní
osobní lodě v Pacifiku. Celková hodnota služeb se předpokládá ve výši 1
mil. USD.
Samostatnou kapitolou je dodávka a údržba zabezpečovacích zařízení v
kolejové dopravě realizovaná jako veřejně soukromé partnerství buď
samostatně, nebo jako součást rozsáhlejšího projektu.
Příkladem aktuálních projektů PPP městských rychlodrah,
kde údržba automatického zabezpečovacího zařízení je součástí
rozsáhlejších dodávek zahrnujících i spolufinancování ze soukromých
zdrojů, jsou následující tři trati metra v evropských a asijských
městech:
Nejnovějším z nich je právě zprovozněná linka 5
milánského metra v automatickém provozu bez strojvedoucích od výrobce
AnsaldoBreda, u nějž bude dodavatelské konsorcium zajišťovat rovněž
údržbu a provoz (viz samostatný článek v rubrice Automatizace dopravy).
Smlouva včetně výroby a instalace zařízení byla uzavřena na 32 let.
Čínské město Hanzhou otevřelo v listopadu 2012 první
linku svého metra, dlouhou 48 km se 31 stanicemi. Přibližně stejnou
délku má i linka 14 pekingského metra, pro niž byla v té době
připravena koncesní smlouva. Oba tyto projekty mají společný předmět
koncese – dodávku vozidlového parku a technických zařízení a jejich
provoz a údržbu po dobu 25 let (Hanzhou), resp. 30 let (Peking).
Projektovými organizacemi jsou společné podniky zahrnující veřejné i
soukromé vlastníky navzájem propojené do složitých majetkových a
organizačních struktur.
Nejen u městských rychlodrah, ale například i u
vysokorychlostních železnic probíhá dodávka zabezpečovacího zařízení
spolu s údržbou jako projekt PPP. Mezi aktuální příklady patří 20letá
koncese na konstrukci, financování, instalaci a údržbu sdělovacího a
zabezpečovacího zařízení na vysokorychlostní trati Albacente – Alacant
ve Španělsku.
Sledujeme tedy trend v přesunu odpovědnosti za údržbu
zařízení z jeho provozovatele na soukromé dodavatele, zpravidla (ale ne
vždy) jejich výrobce, formou „full service“. Hlavním ukazatelem je u
tohoto typu dodavatelských smluv disponibilita zařízení a od ní se
odvíjí platba dodavateli. Dodavatelská údržba může, ale nemusí, být
součástí jednoho projektu zahrnujícího rovněž dodávku příslušného
zařízení.
Hlavním důvodem tohoto trendu je know-how dodavatele v
oblasti údržby a související logistiky. Významnou roli může hrát také
přenesení odpovědnosti za systémovou integraci na dodavatele. To je
zvlášť patrné například u systému automatického metra, který zahrnuje
cca pět set různých systémových rozhraní. Provozovatel se pak může více
soustředit na každodenní provoz a jeho obchodní stránku a nemusí řešit
problematiku údržby a její koordinace mezi množstvím různých dodavatelů
a subdodavatelů.
Délka smluvního období se zpravidla řídí povahou
projektu a složitostí prováděných služeb. Obecně platí, že čím je
delší, tím více prostoru poskytuje dodavateli k levnějším a lepším
řešením, ale zároveň snižuje tlak konkurence a omezuje zákazníka ve
výběru dodavatele. Je-li předmětem smlouvy pouze dodávka udržovacích
služeb, pohybuje se smluvní období zpravidla v rozmezí 5–10 let. Pokud
je součástí i spolufinancování dodávaných zařízení, pak musí platby za
služby také postupně umořit vloženou investici a smluvní období se
obvykle prodlužuje na 20 i více let.
Rizikem plně dodavatelského řešení údržby je pochopitelně ztráta
duševního vlastnictví k udržovanému zařízení. Tu však lze ošetřit
smluvně, zejména pokud jde o monitorování a archivaci dat o poruchách a
jejich řešení nebo o proškolení personálu provozovatele na konci
smluvního období.
Ing. Jakub Slavík,
MBA Přečtěte si také:
17.6.2014
Systém dopravy v brazilské metropoli Sao Paulo
dostane pro svoji linku 17, řešenou jako monorail, tedy vozidlo
pohybující se na jedné koleji vedené nad zemí, zabezpečovací zařízení
typu CBTC SelTrac.
V květnu 2014 to oznámil odborné veřejnosti dodavatel této technologie,
společnost Thales. 
5.6.2014 Jak byla v květnu 2014 informována široká odborná
veřejnost, bude v peruánském hlavním městě Limě vybudováno bezobslužné
metro s technologií CBTC na lince 2 a
prodloužení linky 4. Celý tento projekt zahrnující 35 km tratí s 35
podzemními stanicemi, dvě depa a 42 vlakových souprav, je řešen jako
veřejně soukromé partnerství (PPP) typu DBFM/O, tedy
konstrukce, financování, vybudování, provoz a údržba. Projekt zahrnuje
5 let investiční fázi a 30 let provozní fázi. 
28.3.2014
Dalším systémem kolejové dopravy vybaveným řídicím a
zabezpečovacím
systémem typu CBTC
na jihoamerickém kontinentu se stanou linky 1 a 2 metra v Salvadoru,
třetím největším brazilském městě. Celková délka linek je 31 km a
nachází se na nich 19 stanic. Provoz metra se předpokládá plně
bezobslužný. 
27.2.2014
Londýnská lehká městská železnice Docklands Light
Railway (DLR) využívající technologii CBTC
pro provoz bez
strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost
vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní
řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním
provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost
pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce
2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou
dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých
předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv
lidského faktoru. 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 
28.11.2013
Dva světoví konkurenti v oboru automatizace
železnic, Siemens Rail Automation a Bombardier Transportation, oznámili
ve druhé polovině listopadu 2013 velkou společnou zakázku na
automatizaci příměstských železnic ve státě New York (USA) technologií
Positive Train Control (PTC). Zadavatelem je Metropolitan
Transportation Authority (MTA). 
5.11.2013 Tunel Marmaray,
železniční projekt století spojující pod Bosporskou
úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro
provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel
ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z
obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi
stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského
železničního koridoru dlouhého 77 km 
4.11.2013
V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení
výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control,
tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů
automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci
prováděna. O systémech CBTC jsme psali již
mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy. 
24.10.2013
V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP
(mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra,
tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci
ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení
lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v
automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný
přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod
názvem „2013 Atlas report“. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita
v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice
Automatizace
dopravy a Elektromobilita.
Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
19.9.2013
K prvnímu CBTC v městě Hyderabad, o němž jsme psali v
článku První CBTC v Indii, brzy přibude v Indii
další metro s tímto systémem automatického řízení a zabezpečení
provozu. Společnost Bombardier podepsala v polovině září 2013 smlouvu s
provozovatelem metra v indickém hlavním městě Dilí Delhi Metro Rail
Corporation (DMRC) na dodávku zabezpečovacího zařízení CBTC typu
Bombardier CITYFLO 650 s rádiovým přenosem signálu pro linku metra
7
7.8.2013
Rozvojová
agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská Arábie) ohlásila na konci července
2013 výběr tří vítězných konsorcií pro projekty na klíč, zahrnující
systém šesti nových linek bezobslužného metra. Tratě metra o celkové
délce cca 177 km budou vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na
nich 87 klimatizovaných stanic. Součástí projektů budou veškeré
stavební a technologické dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků.
Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca
408 mld. Kč) se tento plánovaný systém řadí mezi největší
infrastrukturní projekty na světě. 
|