Linky automatického metra na celém světě měří v součtu
již přes 1000 km
2.5.2018 Automatické
metro bez řidiče se stává stále větším fenoménem v rozvoji městských
rychlodrah po celém světě. Jak byla v dubnu 2018 informována odborná
veřejnost prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP),
zaznamenal tento druh dopravy v březnu 2018 důležitý milník: Délka
všech automatizovaných linek metra na světě překročila „magickou“
hodnotu 1000 km. Od roku 2015 tak vzrostla jejich délka prakticky o třetinu.
Prudký nárůst v posledních letech ukazuje graf níže. Jen v
roce 2017 byly zprovozněny linky automatického metra ve městech Peking,
Santiago, Istanbul, Soul a Kuala Lumpur, jejichž celková délka činí
108,1 km, což představuje 15 % veškerých nově otevřených linek metra v
roce 2017. 
Nyní je v provozu celkem 63 plně automatizovaných linek
metra ve 42 městech 19 zemí a celková délka jejich tratí měří 1 003 km.
Linkou, která přesáhla tisící kilometr, se stala linka Pujiang
šanghajského metra. To jen
dokresluje současnou regionální strukturu linek automatického metra ve
světě, jak ji ukazuje graf níže: Polovina veškeré délky linek automatického
metra se nachází v Asii, následuje Evropa, Severní Amerika, Střední
Východ a Jižní Amerika. 
Automatický provoz bez řidiče se předpokládá i na
připravované nové lince D pražského metra.
Podle UITP bude trend v rozvoji automatizace pokračovat
i nadále. Je poukazováno na hlavní přínos automatizace spočívající ve
větší flexibilitě spojů metra a optimalizaci oběhů vlakových souprav.
Významné jsou rovněž přínosy automatizace v oblasti bezpečnosti provozu
– nejrizikovějším prvkem, jak známo, je v dopravním provozu vždy člověk.
UITP a další zahraniční zdroje dále
poukazují na celkovou rychlost a efektivnost provozu automatického
metra oproti metru s řidičem. Zároveň upozorňují, že hlavní výzvou
budování rychlodrah s plně automatickým provozem je především systémová
integrace (plně automatizované metro zahrnuje podle zahraničních
zkušeností cca 500 různých systémových rozhraní, na jejichž bezchybném
fungování závisí jeho úspěšný provoz). Zadavatel příslušného projektu
proto musí podchytit všechna rozhraní a potřebu integrace ve všech
fázích životního cyklu projektu. Úspěch projektu pak závisí na kvalitní
přípravě a organizaci projektu a v té souvislosti na jasně daném
rozdělení odpovědností mezi jednotlivé účastníky.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Grafy ©
UITP Observatory of Automated Metros
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
20.4.2018 Italský výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je
známý především jako dodavatel u celených systémů lehkého
stavebnicového bezobslužného metra, které mělo svoji premiéru v Kodani
a funguje
na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na
trhu uplatňuje i jeho technologie CBTC, například ve
Stockholmském metru. CBTC od
Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra.
Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu
podepsána začátkem dubna 2018. 
20.2.2018 Plně
automatický provoz městských rychlodrah, s nímž se
do budoucna uvažuje i pro novou linku pražského metra D, má řadu
zákonitostí odlišných od tradiční koncepce této kolejové dopravy.
Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a její organizační jednotka
UITP Observatory of Automated Metros identifikovala technické a
organizační aspekty těchto odlišností a publikovala je v únoru
2018. 
17.1.2018 Koncept
veřejně soukromého partnerství (PPP)
je známý především
jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů,
mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k
rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních
technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v
dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o
zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně
bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC. 
5.1.2018 Mezi
provozovatele plně bezobslužného metra se od konce roku 2017 zařadilo
také čínské hlavní město Peking. Nově zprovozněná linka Yanfang je
první bezobslužnou linkou pekingského metra a zároveň prvním projektem,
u něhož dodavatelé veškerých technologií pocházejí z Číny. 
3.1.2018 O
zahájení provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
21.11.2017 Latinská
Amerika má od začátku listopadu 2017 v provozu
další bezobslužné metro, využívající řídící a zabezpečovací systém CBTC. Po
lince 4 metra
São Paulo, která byla zprovozněna v roce 2010, se jí stala již dříve
avizovaná linka 6 metra v Santiagu de Chile. 
4.10.2017 Jihokorejské
hlavní město Soul má od září 2017 své první
podzemní metro zvané Ui-Sinseol LRT. Toto metro je zároveň plně
bezobslužné. Ui-Sinseol LRT má délku tratí 11,4 km a na nich 13
zastávek. Vede ze stanice Ui-dong in Gangbuk-gu do stanice
Sinseol-dong. Předpokládá se, že linka převeze denně 110 000
cestujících při špičkovém intervalu mezi vlaky 3 minuty.
12.7.2017
Jak potvrzují zprávy
UITP, systémy
plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez
strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve
velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť
bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur
(82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver
(68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém
bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km
tratí 
23.6.2017 Provoz metra
bez strojvedoucích nabízí mimo jiné pružné
přizpůsobování přepravní kapacity okamžité poptávce po přepravě.
Tradičním způsobem, který se u některých systémů automatického metra
uplatňuje, je provoz dlouhých vlaků v přepravních špičkách a krátkých
vlaků v sedlech. Společnost Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, přišla
na začátku června 2017 s novým řešením: přizpůsobit automaticky
zjišťované okamžité poptávce interval mezi vlakovými spoji. 
7.4.2017 Metro s
provozem bez strojvedoucích se stává stále
běžnějším jevem ve velkých evropských městech. Jak byla v březnu 2017
informována světová odborná veřejnost, na konci roku 2016 se k nim
připojilo i hlavní město Malajsie Kuala Lumpur zprovozněním prvního
úseku linky tamního metra Sungai Buloh-Kajang Line (SBK
Line). 
13.1.2017 Historie
vlaků s řídicím a zabezpečovacím systémem
CBTC se začala
psát v listopadu roku 1985 v kanadském Vancouveru. Tehdy byl zahájen
provoz automatické městské rychlodráhy SkyTrain, vybavené systémem CBTC
SelTrac, prvním svého druhu na světě. Nejnovějším počinem této
rychlodráhy se stalo slavnostní otevření 11 km dlouhého nového úseku
linky Millenium Line se 6 stanicemi zvaného Evergreen
Extension v prosinci 2016. 

|