![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Rok 2025: Očekává se nárůst výroby elektrické energie z jaderných zdrojů |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Síť nabíjecích stanic ČEZ poroste podél hlavních tahů i ve městech15.11.2016 Jak ukázala i vlastní zkušenost provozovatelů našeho portálu (viz naše reportáž), současné elektromobily jsou z povahy svých provozních a ekonomických vlastností především vozidla do městského provozu, případně do přírodních parků či jiných provozních podmínek, kde se naplno uplatní jejích přednosti a nevadí jejich omezení. Evropská strategie v rozvoji elektromobility nicméně míří také na pokrytí páteřních evropských dopravních tahů sítí nabíjecích stanic. Perspektivám elektromobility na hlavních tazích i ve městech v ČR byl věnován tiskový brífink, který na 14. 11. 2016 svolala skupina ČEZ a jehož se zúčastnili i zástupci naší redakce. Na brífinku byl představen projekt „EV Fast Charging Backbone Network Central Europe“ (dále „Projekt EV ČEZ“), pro nějž Elektromobilita ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily, získal dotaci z evropského programu CEF.
Program CEF (Connecting Europe Facility neboli Nástroj pro propojení Evropy) je zaměřen na poskytování finanční pomoci EU na transevropské sítě k podpoře projektů společného zájmu v odvětvích dopravních, telekomunikačních a energetických infrastruktur a k využívání potenciální synergie mezi těmito odvětvím. V oblasti dopravy je CEF zaměřen na podporu investic do nové dopravní infrastruktury, případně obnovy a modernizace stávající. Zaměřuje se převážně na přeshraniční úseky a odstraňování úzkých míst a chybějících úseků hlavní a globální sítě TEN-T. CEF je administrován přímo Výkonnou agenturou pro inovace a sítě (INEA), Projekt EV ČEZ je realizován v období od února 2016 do prosince 2018. Jeho rozpočet činí 2,315 mil. €, z čehož podpora ze zdrojů EU dosáhne až 1,968 mil. €. Hlavními cíli projektu jsou: • vybudovat základní rychlodobíjecí infrastrukturu na hlavní síti TEN-T a data získaná z provozu využít pro zpracování studií, jejichž primárním účelem je vytvoření rámce pro budoucí komerční provoz dobíjecích stanic na území ČR (včetně produktů, platebních metod, dohledového systému a souvisejících otázek); • podpořit rozvoj souvisejících inovativních technologií (součástí projektu je testovací provoz lokality vybavené 3 dobíjecími stanicemi, systémem ukládání energie a obnovitelných zdrojů energie); • podpořit standardizaci v souladu s požadavky směrnice 2014/94/EU o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva; • posílit synergie mezi sektorem dopravy a energetiky, zejména ve smyslu přípravy na budoucí rozvoj sítě zejména rychlodobíjecích stanic (analýza vlivu na distribuční soustavu, potřeba posílení energetických sítí, optimalizace). Rychlodobíjecí stanice pro projekt EV ČEZ dodá ABB Česká republika. Tyto stanice budou v souladu s požadavky směrnice 2014/94/EU o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva a nabídnou všechny tři standardy – CCS, Chademo a AC Menekes – a umožní tedy nabíjení libovolného elektromobilu na trhu. Výběr míst pro dobíjecí stanice musí splňovat všestranné nároky, např. dvě parkovací místa u každé dobíjecí stanice nebo možnost trávení času během dobíjení. Jejich provozní standard nabídne mj. nepřetržitý přístup k dobíjení nebo pohodlné platební metody umožňující dobití i jednorázovým zákazníkům. Zároveň budou vytvořeny podmínky pro interoperabilitu s již existujícími sítěmi, umožňující mimo jiné i pohodlné přeshraniční spojení. Součástí realizace projektu je také snadný přístup zákazníků k informacím o dobíjecích místech a dostupnosti dobíjecích stanic i podmínek pro jejich využití. Indikativní umístění dobíjecích stanic ČEZ v ČRNabíjecí stanice v rámci nového projektu tedy nebudou určeny pouze pro uživatele elektromobilů jedoucí po hlavních silničních tazích, ale také pro jejich okolí v přiměřené spádové vzdálenosti. Kromě projektu EV ČEZ byly v rámci brífinku představeny také další plány a záměry skupiny ČEZ na rozvoj elektromobility ve městech v souvislosti s rozvojem konceptu smart city. Ve městech by měly být dále rozvíjeny sítě veřejných nabíjecích stanic, jejichž provozní parametry budou odpovídat předpokládanému režimu použití – podle toho se bude jednat o stanice pro rychlé, případně pomalé nabíjení. Důvody k tomuto rozlišování jsou také urbanistické a v neposlední řadě finanční. Malý stojan pro pomalé nabíjení má jiný estetický dopad než rychlonabíjecí stanice s příslušenstvím a vybudování rychlonabíjecí stanice je několikanásobně dražší oproti stanici pro pomalé nabíjení. V plánu jsou i baličky produktů a služeb nabíjení elektromobilů pro privátní uživatele z řad organizací, které potřebují nabíjecí stanice pro potřebu svých zaměstnanců, ale třeba také jako doplňkovou službu pro své zákazníky (například hotel či penzion nabízející nabíjení pro své „elektrifikované“ hosty). Obchodní modely pro tyto produktové balíčky mohou do budoucna zahrnovat rozmanité bankovní či „alternativní“ finanční nástroje. Jejich rozvíjením se zabývá především společnost ČEZ ESCO. redakce Proelektrotechniky.cz, s využitím materiálů ČEZ, a.s. Foto © ČEZ
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2025 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|