2.4.2020 V
posledních dnech se práce z domova stává nezbytnou součástí běžného
života. Společnost EPLAN se rozhodla podpořit své zákazníky tím, že pro
ně připravila řadu mimořádných nabídek, které jim téměř okamžitě umožní
používat ty správné programy EPLAN. 
1.4.2020 Od
března 2020 mohou cestující na území německého Dopravního svazu
Mittelthüringen zahrnujícího města Erfurt, Výmar, Jena, Gera and Gotha
používat pro placení jízdného bezkontaktní aplikaci Fairtiq od
stejnojmenné švýcarské firmy. Je to pohodlné i hygienické. 
31.3.2020 V
březnu 2020 zaznamenala elektrická městská doprava pozoruhodný milník:
Na linky městské dopravy v 700tisícové Rize, hlavním městě Lotyšska,
vyjelo na linku č. 4 tamního dopravce Rīgas satiksme již dříve
avizovaných deset
trolejbusů Solaris s palivočlánkovým prodlužovačem dojezdu. 
30.3.2020
Od poloviny února je dostupná nová verze platformy
EPLAN 2.9. Uživatelé
v ní mohou snadno vytvářet QR kódy s hyperlinkovými odkazy, které lze
následně snadno otevřít, kdekoliv se uživatel nachází, a to přímo z
mobilních
zařízení. Správa hladin nyní umožňuje automatické uložení všech změn a
ještě více usnadňuje implementaci podnikových standardů. Hromadná
editace projektových dat s využitím rozšířených navigátorů tak dovoluje
rychlejší dokončení projektů. A pokud jde o standardizaci, nová verze
umožňuje snadněji znovu využívat již hotová makra. 
27.3.2020 Více než
miliónový Kolín nad Rýnem je jedním z německých smart cities. Čtenáři
našich stránek ho znají zejména jako město
provozující palivočlánkové autobusy. V příštích
letech zde bude ve velkém rozsahu zaváděna další inovativní
technologie: Všech 85 tisíc světelných míst ve veřejném osvětlení bude
propojeno řídicím systémem Interact City od společnosti Signify (dříve
Philips Lighting). Odborná veřejnost o tom byla informována v březnu
2020. 
26.3.2020 Městský
dopravce GVB v téměř 900tisícovém nizozemském Amsterodamu provozuje 203
autobusů, 200 tramvají, 90 vlaků metra a 18 osobních lodí, které
dohromady přepraví v průměru 875 000 cestujících denně a ve špičkových
dnech až milión cestujících. Jak byla odborná veřejnost informována v
březnu 2020, tento dopravce se rozhodl převést veškeré své provozní
plánování pod jednu střechu – softwarovou platformu HASTUS od kanadské
společnosti GIRO. 
25.3.2020
Zástupci evropského projektu InterFLEX prezentovali
výsledky na závěrečném setkání konsorcia v Paříži a následně i na
finálním jednání se zástupkyní Evropské komise v Bruselu letos v únoru.
Součástí projektu byla i společnost ČEZ Distribuce ze skupiny ČEZ. O
výsledcích byla odborná veřejnost informována v březnu 2020. 
24.3.2020 V
rámci evropského projektu JIVE bude od roku 2021
jezdit v německém Kolíně nad Rýnem celkem 15 palivočlánkových autobusů
od polského výrobce Solaris. Odborná veřejnost o tom byla informována v
březnu 2020. Jde o součást sdružené zakázky na dodávku palivočlánových
autobusů měst Kolín nad Rýnem a Wuppertal.

23.3.2020 V
srpnu 2017 schválila Evropská komise ve svém rozhodnutí č.2017/1442
tzv. Závěry o BAT (z anglického „best available techniques“ neboli
nejlepší dostupné techniky). Tento dokument stanoví přísnější emisní
limity, které budou muset všechna velká spalovací zařízení plnit do
čtyř let od jejich schválení, tedy do srpna 2021. Závěry o BAT zároveň
stanoví i přísnější požadavky na monitoring emisí znečišťujících látek,
než jaké v současnosti upravuje česká legislativa. O tom, jak se těmto
pravidlům přizpůsobují elektrárny skupiny ČEZ, byla veřejnost
informována v březnu 2020. 
20.3.2020 Výrobní
závod LAPP v Otrokovicích poskytuje od roku 2017
návrh řešení a kompletaci kabelových svazků na míru. Sortiment ÖLFLEX®
CONNECT (interní název pro kabelovou konfekci) vytváří z jednotlivých
komponent funkční celek, který je připraven k finální montáži bez
nutnosti dalších úprav. Nejedná se o žádnou velkosériovou výrobu, ale
vysoce
specializovanou výrobu přizpůsobující se individuálním potřebám každého
zákazníka. Výrobní kapacita umožňuje snadnou montáž kabelových svazků,
servokonfekce i energetických řetězů. Každoroční výrazný růst obratu a
rozšiřování výrobních kompetencí jsou důkazem toho, že kabelové řešení
na míru zákazníky skutečně zajímá. 
19.3.2020 Jako
konzultanti občas řešíme, zda je užitečné pořizovat tzv. ekologické
veřejné osvětlení a čím by se měla měřit prospěšnost takového osvětlení
pro chytré město. Odpovědi ale nejsou jednoduché. 
19.3.2020 V
březnu 2020 informoval Lapp české zákazníky, že po necelém roce
výstavby byl začátkem listopadu 2019 v Polsku
poblíž Vratislavi zahájen provoz nového logistického centra LAPP pro
infrastrukturní kabely. Přední světový výrobce integrovaných řešení v
oblasti kabelových a spojovacích technologií LAPP zde uskladňuje na
celkové skladovací ploše přes 90 000 m2 kabely
na velkých bubnech. To
umožňuje daleko rychlejší a lepší obsluhu zákazníků 
18.3.2020
Pro vývoj světové populace je charakteristický růst
měst, a s nimi i městského obyvatelstva. S rostoucí osvětou a
hospodářskou prosperitou zároveň roste zájem o zdravý životní styl. K
němu neodmyslitelně patří i čerstvé ovoce a zelenina, pokud možno v
„bio“ kvalitě bez zbytečného chemického ošetření, které si náročný
obyvatel města přeje mít denně na stole. Řešením tohoto požadavku jsou
umělé pěstírny umístěné co nejblíže místům spotřeby. Největší evropský
projekt takovéto umělé pěstírny byl odborné veřejnosti představen na
začátku března 2020. 
17.3.2020 Zdravý
životní styl je dnes považován za moderní, je však mnoho cest jak ho
dosáhnout. Na světě je mnoho lidí, kteří zdravě jí, sportují, vybírají
si, co je a co naopak není pro jejich organismus přínosné. Všechny tyto
trendy nás více či méně
ovlivňují, mnohdy ale nevnímáme, že i okolní prostředí může mít značný
vliv na naše zdraví. Naše společnost System Nine se právě
proto snaží hledat způsoby, jak zajistit zdravý moderní život co
nejširšímu okruhu obyvatelstva. Příběhy popsané
v tomto článku vycházejí z projektů realizovaných ve státech Evropské
Unie, jako je například Španělsko, Francie a také Česká republika.
Hlavním prvkem příběhů je meteostanice, která slouží jako zdroj dat pro
získání informací a jejich následné využití. 
16.3.2020 Kolik nových
provozů a potenciálních zdrojů znečištění ovzduší je možné ještě
povolit, aby nebyly překročeny imisní limity? Kolik aut ještě snese
ovzduší center velkých měst, aby se v nich obyvatelé nedusili? Jak
optimalizovat dopravní systém města a kde začít budovat novou
průmyslovou zónu? Kde postavit dětské hřiště či sportoviště, aby děti
nebo sportovci dýchali co možná nejčistší vzduch? Jak objektivně
informovat obyvatele města o stavu ovzduší? Aby se dalo se vší
zodpovědností odpovědět na tyto otázky, je nutné průběžně znát stav
ovzduší v dané lokalitě. To vše vede k jedinému možnému řešení, a tím
je permanentní monitorování stavu znečištění ovzduší. 
13.3.2020 Kancelářská
práce se týká mnoha oblastí – administrativy a obchodu v soukromých
firmách stejně jako poskytování veřejných služeb na úřadech a jiných
institucích. Vždy přitom platí, že prostředí ovlivňuje výkonnost
zaměstnanců, a s ní i spokojenost zákazníka – a zákazníkem ve veřejných
službách je každý občan. 
12.3.2020 1. základní
škola v Hořovicích je, alespoň pokud jde o energetické hospodářství,
poměrně typickou českou školou. Její budova je stará řádově desítky let
– patří tedy mezi ty novější a v rámci možností upravené zvenčí i
zevnitř, ale ne již zcela moderní. Škola sestává z několika pavilónů
vytápěných z lokální kotelny. Jednotlivé rozlehlé budovy byly osazeny
množstvím klasických teplovodních radiátorů s ruční regulací. Jak je
tomu u škol obvyklé, jednotlivé třídy a kabinety mívají odlišný časový
rozvrh. V neposlední řadě je škola plná zvídavých žáků, které by snadno
ovladatelné prvky energetického hospodářství ve třídách mohly svádět k
neodborným zásahům. Jako nejvhodnější řešení pro zlepšení vytápění se
proto ukázala bezdrátová zónová regulace. 
11.3.2020 Zatímco
skupina ČEZ jedná se světovými dodavateli
již
vyvinutých malých modulárních reaktorů, její
dceřiná
(či „vnukovská“) společnost – Centrum výzkumu Řež, dceřiná společnost
ÚJV Řež ze skupiny ČEZ – pracuje na vývoji své vlastní koncepce
takovéhoto reaktoru, označené jako Energy Well, tedy v překladu
„energetická studna“. Na konci ledna 2020 získal jeho projektový tým
patent od Úřadu průmyslového vlastnictví a zahájil přípravu nejaderné
experimentální jednotky reaktoru. 
10.3.2020 Takřka
v předvečer naší plánované konference „Smart city v praxi V“, zabránila
vládní preventivní protiepidemická opatření jejímu uskutečnění.
Pochopitelně je to komplikace, která nás z mnoha důvodů mrzí. Nicméně
chytrá města v České republice se i nadále rozvíjejí a my jsme
připraveni jejich rozvoj ze všech sil podporovat jako konzultanti,
publicisté a organizátoři odborných akcí. K tomu tu máme několik
dobrých zpráv: Podle plánu vychází brožura „Příběhy chytrých
pomocníků“, druhé vydání. V pdf formátu je tato brožura ke stažení zde.
Články z této brožury jsme již také začali publikovat v plynulém textu
na našich portálech a následovat budou další. V tištěné podobě budeme
tuto brožuru rozdávat na všech našich obchodních jednáních a
vzdělávacích akcích k tématům smart city a elektromobility. 
Rádi Vás uvítáme
Vás v září 2020 v Praze – věříme, že nám zachováte přízeň!
10.3.2020 Vážení
účastníci a partneři konference!
Dnešním
rozhodnutím Vlády ČR se ruší hromadné akce s účastí nad 100 lidí. S
ohledem na očekávanou účast platí tento zákaz i pro naši konferenci, a
nám nezbývá než jej respektovat a zrušit její konání. Chtěli bychom Vás
tímto pozvat na naši další připravovanou akci k tématu smart city,
konferenci Smart city FOR ARCH, která se bude konat jako doprovodný
program veletrhu FOR ARCH 2020, 25. září
2020, Výstaviště Praha-Letňany.
Věříme, že nám zachováte přízeň a přijdete si pro další zajímavé
informace z oblasti chytrých měst a moderních technologií.
Program
a více o konferenci Smart city FOR ARCH 
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
| 8
| 9 | 10
| 11 | 12 | 13
| 14 | 15
| 16 | 17
| 18 | 19
| 20
| 21
| 22
| 23
|24
| 25 | 26
| 27
| 28 | 29 | 30
| 31
| 32
| 33 | 34
| 35
| 36
| 37
| 38
| 39
| 40
| 41
| 42
| 43
| 44 | 45
| 46
| 47
| 48
| 49
| 50 | 51
| 52
| 53
| 54
| 55
| 56
| 57
| 58
| 59
| 60 | 61
| 62
| 63
| 64
| 65
| 66
| 67
| 68
| 69
|