Přečtěte
si: Pozvánka
na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě na e-SALON
|
|
Archiv článků 2018/1Konference Smart city v praxi III: česko-slovenské zkušenosti, smart city a smart regiony, nové technologie a nejistá budoucnost investičních dotací22.3.2018 Dne 20. března 2018 opět proběhla jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2018 odborná konference Smart city v praxi III, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní konzultant Jakub Slavík, jehož odborná publikace Smart city v praxi byla rok po slavnostním křtu vyprodána v celém svém dvoutisícovém nákladu, byl zároveň odborným garantem konference. Konference se konala pod záštitou ministryně pro místní rozvoj ČR a slovenského města Nitry. Generálním partnerem konference byla automobilka Porsche Česká republika (elektromobily Volkswagen), hlavními partnery společnosti ČD - Telematika, TECO a VARS BRNO a partnery CETC Europe, ČSOB, E.ON, Eurogreen a Operátor ICT. Murrelektronik na veletrhu AMPER 201819.3.2018 Jako jeden z předních výrobců moderní a inovativní automatizační techniky je společnost Murrelektronik i v tomto roce zastoupena v Brně na veletrhu AMPER 2018. Od 20. Do 23.3.2018 Vám představí v hale V, stánek č. 4.04 nové výrobky a inovativní řešení. Hlavními tématy jsou bezpečnost, IO Link, síťové technologie, napájení, inovativní řešení na cestě k Průmyslu 4.0 a nejnovější výsledky vývoje v decentralizované instalační technice. Elektrické autobusy Volvo s nabíjecí infrastrukturou v Inowrocławi: projekt za 39,2 mil PZL (238 mil. Kč) zahájen16.3.2018 Přibližně sedmdesátitisícové historické a průmyslové město Inowrocław ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z měst využívajících ve větším rozsahu park elektrických autobusů se standardem průběžného dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se švédským dodavatelem Volvo, podepsané na začátku března 2018, sem bude dodáno osm elektrických hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm elektrobusů od tohoto výrobce. Aplikace Tuner4TRONIC Field pomáhá lokálnímu nastavení inteligentního veřejného osvětlení15.3.2018 Inteligentní veřejné osvětlení je zpravidla ovládáno centrálně s využitím datových úložišť na cloudu. Mohou však nastat situace, kdy je třeba svítidla nastavit individuálně v terénu a kdy cloudová správa může věc spíše komplikovat. Na pomoc v těchto situacích přichází v březnu 2018 dodavatel osvětlovacích technologií Osram se smartphonovou aplikací Tuner4TRONIC Field. Projekt ZeEUS v Eindhovenu: rozsáhlý park elektrobusů v rutinním provozu zkoušel předehřívání baterií a interiérů vozidel14.3.2018 Nizozemská města Eindhoven a Helmond, dvě největší města v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy celkem 43 elektrobusů VDL. Elektrobusy provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS, který probíhal v období od prosince 2016 do září 2017. ABB na veletrhu Amper 2018 představí unikátní digitální řešení s podporou platformy ABB Ability13.3.2018 Společnost ABB, lídr v oblasti digitalizace, zve všechny zájemce o moderní technologie k návštěvě svého stánku číslo 4.08 v hale P na veletrhu AMPER 2018, který proběhne ve dnech 20. – 23. března 2018 na brněnském výstavišti. Vzhledem k tomu, že ABB patří k technologické špičce a je průkopníkem digitálních řešení, nebudou v expozici chybět unikátní digitální řešení ABB Ability, jimiž chce společnost podpořit přechod výrobního procesu u zákazníků do světa digitálních technologií. ABB představí na veletrhu Amper 2018 řešení pro inteligentní domy13.3.2018 Společnost ABB, technologický průkopník a přední světový dodavatel v oblasti elektrotechnických výrobků, robotiky a pohonů, průmyslové automatizace a energetiky, vás zve k návštěvě svého stánku číslo 4.08 v hale P na veletrhu AMPER 2018, který proběhne ve dnech 20. – 23. března 2018 na brněnském výstavišti. Součástí letošní expozice ABB je nejen kompletní produktová nabídka elektroinstalace pro rezidenční sektor, a také solární střídače UNO-DM-PLUS a REACT. Projekt ZeEUS v Bonnu: „průkopník slepých uliček“ elektrických autobusů?12.3.2018 Na stránkách našeho portálu a v prezentacích z našich konferencí se v souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit táhne upozornění: Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a nelze jimi jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze změn v linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní mobility ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém Bonnu, který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu, v rámci evropského projektu ZeEUS. První výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku března 2018. Haliade-X: General Electric představil 12MW „Eiffelovku“ pro mořské větrné farmy9.3.2018 Mořské větrné farmy, využívající setrvalé proudění mořských větrů ve vzdálenosti několika desítek kilometrů a nerušící obyvatelstvo ve svém okolí akusticky ani esteticky, představují pro přímořské státy optimální způsob použití větrné energie pro výrobu elektřiny. Zároveň jsou výzvou pro dodavatele energetických zařízení, jak tento obnovitelný zdroj zužitkovat co nejefektivněji. Důkazem je návrh nejnovější větrné turbíny od General Electric s typovým označením Haliade-X, blížící se svojí výškou 260 metrů nad hladinou moře pařížské Eiffelově věži, jejž představil odborné veřejnosti výrobce na začátku března 2018. Projekt JIVE: 40 palivočlánkových autobusů Van Hool pro Kolín n. R. a Wuppertal8.3.2018 Evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE přechází od slov k činům. Svědčí o tom smlouva na dodávku 40 palivočlánkových autobusů od belgického výrobce Van Hool pro dvě německá města, 30 autobusů pro Kolín nad Rýnem a 10 autobusů pro Wuppertal, na základě dodavatelské smlouvy uzavřené na konci února 2018. Standard OppCharge uplatňuje své přednosti: 35 elektrobusů od dvou výrobců pro elektrifikovaný Trondheim, ABB dodá nabíjecí infrastrukturu7.3.2018 Trondheim je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního kruhu na 63° zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách zdejší MHD jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m autobusů od švédského výrobce Volvo a 10 kloubových 18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V únoru 2018 byla za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se švédsko-švýcarským výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné dobíjení, čítající 8 stanic s pantografovou konzolí standardu OppCharge. Skladovací věž LOGIMAT® s kabelovým řešením ÖLFLEX® CONNECT přesně na míru6.3.2018 Skladovací věž šetří čas i prostor na skladování a vychystávání zboží. O spolehlivou funkčnost skladovacího systému LOGIMAT® se mimo jiných komponent starají také kabely od společnosti LAPP, které pro SSI SCHÄFER dodává Lapp v kompletním balíku jako ÖLFLEX®CONNECT kabelové řešení na míru. Smart Fusion Pole: 200 chytrých sloupů od American Tower a Philips Lighting do ulic města Huntington Beach5.3.2018 O konceptu chytrého sloupu veřejného osvětlení sloužícího také jako infrastruktura pro informační technologie jsme čtenáře našich portálů informovali v září 2017. Od února 2018 začal mít tento sloup s obchodním označením Smart Fusion Pole, tedy „Sloup s chytrým propojením“, své první praktické využití: Na základě smlouvy uzavřené mezi municipalitou a dodavatelským konsorciem společností Philips Lighting (osvětlovací technologie) a American Tower Corporation (infrastruktura bezdrátových komunikací) bude dvě stě takovýchto sloupů instalováno v kalifornském městě Huntington Beach. České dráhy jezdí na ÖLFLEX® TRAIN5.3.2018 Jedním z projektů Českých drah byla rekonstrukce jednotky příměstského vlaku Stadler. Tuto jednotku rekonstruovala přerovská společnost ČMŽO – elektronika s.r.o., která se zaměřuje na projekci, vývoj a výrobu řídicích a podpůrných systémů železničních vozidel. Od svých dodavatelů vyžaduje kvalitní produkty, odbornou podporu a krátký termín dodání. Proto byl jako dodavatel kabelů a kabelového příslušenství zvolen LAPP KABEL s.r.o. 6,5 tisíce palivočlánkových automobilů prodáno ve světě od roku 20132.3.2018 Komercializace palivočlánkových automobilů se datuje od roku 2013. Jak začátkem února 2018 uvedla zpráva „Global Market for Hydrogen Fuel Cell Vehicles, 2018“ od americké výzkumné a konzultační společnosti Information Trends, od tohoto roku bylo do konce roku 2017 ve světě prodáno celkem 6 475 palivočlánkových automobilů a jejich trh stále roste. Společnost Rittal nabízí nové rozhraní IoT pro klimatizační systémy1.3.2018 Scénáře Průmyslu 4.0, jako je prediktivní údržba, jsou založeny na poskytování dat a síťové komunikaci. Aby toto bylo možné, jsou zapotřebí zařízení IoT (Internet of Things) vybavená nezbytnými komunikačními možnostmi. Prostřednictvím nového rozhraní IoT společnost Rittal nyní pokládá základy pro optimální integraci chladicích jednotek a chillerů do aplikací Průmyslu 4.0. Tím je umožněna nepřetržitá komunikace mezi snímačem a cloudem a také připojení k nadřazeným systémům pro monitorování a hospodaření s energií. Projekt ZeEUS: elektrobusy v Münsteru bilancují demonstrační provoz28.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických autobusů ZeEUS se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster s pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do dubna 2017. Stäubli představí na veletrhu AMPER 2018 chytrá řešení pro průmysl i energetiku27.2.2018 Divize společnosti Stäubli - Electrical Connectors a Robotics je stálým a hojně navštěvovaným účastníkem brněnského mezinárodního veletrhu elektrotechniky, elektroniky, automatizace, komunikace, osvětlení a zabezpečení veletrhu AMPER. Letos, ve veletržních dnech 20. – 23. 3. 2018, zde představí průřez celým portfoliem produktů, od konektorového systému přes podporu „chytré“ energetiky po průmyslovou robotiku. NuScale a eVinci: malé reaktory na postupu ke komercializaci v Kanadě26.2.2018 Malé jaderné reaktory jakožto perspektivní technologie pro decentralizovanou bezemisní energetiku mají zelenou mimo jiné v Kanadě s jejími rozlehlými územími a odlehlými sídly s potřebou stabilních energetických zdrojů. Důkazem jsou dvě perspektivní technologie těchto malých reaktorů NuScale a eVinci, které v únoru 2018 zahájily proces předlicenční revize dodavatelské konstrukce zařízení u Kanadské komise pro jadernou bezpečnost (CNSC). Zpráva SmartCityWorld a Philips Lighting: nejvíce „smart“ městy na světě jsou Singapur, Londýn a Barcelona23.2.2018 Mezinárodní internetový portál SmartCityWorld.net ve spolupráci s globálním dodavatelem osvětlovacích technologií Philips Lighting uveřejnil v únoru 2018 zprávu s názvem „Smart cities: understanding the challenges and opportunities“ (porozumění výzvám a příležitostem). Na základě průzkumu mezi odborníky a dalšími rozhodujícími činiteli v rozmanitých funkcích vyhodnotila tato zpráva města Singapur, Londýn a Barcelonu jako nejlepší světová smart cities. Zpráva se také zamýšlí nad faktory, které podporují nebo naopak komplikují rozvoj inteligentních měst. Od áut k autobusom: Dobíjacia infraštruktúra pre elektrické autobusy22.2.2018 Na našich portálech průběžně sledujeme pokročilé technologie v oblasti infrastruktury pro elektrické autobusy– viz například informace o elektrobusech ve městě Nantes nebo o řešení pro noční dobíjení velkých parků elektrobusů. Slovenským zájemcům je nyní ve svém článku souhrnně představuje pan Vladimír Kukučka, obchodní manažer ABB na Slovensku pro segment stavby a infrastruktura. S uvedenými technologiemi se budou moci blíže seznámit účastníci naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUSSHOW 2018. Chariot Motors – partner naší konference „Elektrické autobusy pre mesto“ v Nitře představuje své superkapacitorové elektrobusy21.2.2018 O superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město, budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev, obchodní ředitel Chariot Motors. Doporučení UITP pro budování plně automatizovaných linek metra: nejen technika, ale také management dopravce20.2.2018 Plně automatický provoz městských rychlodrah, s nímž se do budoucna uvažuje i pro novou linku pražského metra D, má řadu zákonitostí odlišných od tradiční koncepce této kolejové dopravy. Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a její organizační jednotka UITP Observatory of Automated Metros identifikovala technické a organizační aspekty těchto odlišností a publikovala je v únoru 2018. Nejspolehlivější průmyslový Ethernet díky ETHERLINE® ACCESS20.2.2018 Na veletrhu SPS IPC Drives, který se konal v listopadu minulého roku v Norimberku, představil LAPP poprvé své první vlastní průmyslové ethernetové switche – ETHERLINE® ACCESS. Jsou dostupné ve 4 atraktivních variantách a vynikají perfektní výkonností. Opožděné městské autobusy v Lisabonu budou mít přednost na křižovatkách19.2.2018 Dopravní zácpy i nedisciplinovanost automobilistů jsou v mnoha městech problémem, který v konečném důsledku odrazuje cestující od používání povrchové městské dopravy. Jedním z nich je i portugalské hlavní město Lisabon. Na začátku roku 2018 město přichází se zajímavou odpovědí na tento problém: systém přednostního průjezdu křižovatkami pro zpožděné autobusy MHD. Smarte Schrubber neboli Smart kartáč: na berlínském hlavním nádraží si měřily síly čisticí roboty16.2.2018 K výbavě moderních rozsáhlých areálů pro obchod a rozmanité služby patří stále více automatizovaná uklízecí technika. Jednou z organizací, které tuto techniku podporují a rozvíjejí, jsou i Německé státní železnice (DB). Přístup DB k rozvoji robotické uklízecí techniky je promyšlený a zároveň nepostrádá vtip. Na konci ledna 2018 uspořádaly DB soutěž robotických uklízecích strojů zvanou „Automated Cleaning:Challenge“, běžně nazývanou spíše „Smarte Schrubber“, tedy česky „Smart kartáč“. Tecomat Foxtrot řídí kompletně novou budovu společnosti Teco15.2.2018 Nové Teco je budova postavená na zelené louce v kolínské Průmyslové zóně Šťáralka v roce 2017, a to kompletně za osm měsíců. Kromě zajímavého architektonického pojetí je tato budova pozoruhodná svým energetickým konceptem, hospodařením s vodou i inteligentními elektroinstalacemi. Není divu – společnost TECO je známá po celém světě díky svým chytrým řídicím systémům a kde jinde by je měla lépe uplatnit než na domácí půdě. Senzor ABB-tacteo KNX se představuje na veletrhu Light + Building14.2.2018 Jako svůj významný příspěvek k rozvoji inteligentních budov uvádí společnost ABB na trh nový senzor ABB-tacteo KNX pro inteligentní systém řízení a ovládání elektroinstalace v budovách. Blíže se s ním mohou seznámit návštěvníci veletrhu Light + Building ve Frankfurtu n. M. ve dnech 18. – 23. 3. 2018. Projekty JIVE a JIVE 2: tři stovky palivočlánkových autobusů pro Evropu13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů. Elektronický papír (e-paper) bude využíván pro autobusové jízdní řády v Tyrolsku12.2.2018 Elektronický papír se stává stále populárnější zobrazovací technikou pro své nesporné výhody oproti klasickým displejům, jako je lepší čitelnost a minimální spotřeba energie. Není divu, že se začíná uplatňovat i u elektronických jízdních řádů na zastávkách, zobrazujících informace v reálném čase. Příkladem je pilotní projekt autobusových jízdních řádů od firmy Papercast ve vesnici Tannheim o cca tisíci obyvatelích v rakouském Tyrolsku, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2018. Platforma HERE Mobility Marketplace podporuje koncept „mobilita jako služba“9.2.2018 Koncept „mobilita jako služba“ se stále více stává frekventovaným pojmem při využívání moderních informačních technologií pro usnadnění a celkové zefektivnění mobility občanů při využívání různých druhů dopravy. Na pomoc praktické aplikaci tohoto konceptu přichází v lednu 2018 HERE Mobility, dceřiná firma nizozemské společnosti HERE Technologies zaměřené na digitální mapy a podporu autonomní mobility, s platformou HERE Mobility Marketplace. Malé modulární reaktory mohou být užitečným posilovým zdrojem energie pro důležité americké instituce8.2.2018 Výpadky elektrické energie mohou být kritické z hlediska bezpečnosti, ale mají i nemalý ekonomický dopad. V USA se odhaduje, že ročně tyto výpadky stojí americké hospodářství v úhrnu 150 miliard dolarů tedy v přepočtu přes 3 bilióny Kč. Jedním z řešení by mohly být posilové energetické zdroje v podobě malých modulárních reaktorů. Píše se to ve zprávě „Small Modular Reactors: Adding resilience at federal facilities (Malé modulární reaktory: Přidání odolnosti ve federálních institucích) od americké právnické firmy Kutak Rock a finanční poradenské firmy Scully Capital Services. Tato zpráva, s níž byla odborná veřejnost seznámena na začátku února 2018, byla financována americkým ministerstvem energetiky (DoE). Projekt HEAT: autonomní minibusy budou v Hamburku jezdit až padesátikilometrovou rychlostí7.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší reportáži, nezůstane u Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě jeho následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim roku 2018. Stimulující osvětlení na pracovišti působí účinněji než šálek kávy6.2.2018 Že světlo a jeho zabarvení významně ovlivňuje lidské biorytmy a bdělost dokazují mnohé studie a experimenty, včetně pokusů s cestujícími na dálkových letech. Tento princip úspěšně uplatnila koncem roku 2017 díky osvětlovacím technologiím Philips Lighting energetická společnost Innogy ve svém českém ústředí. Kanceláře českého ústředí Innogy o ploše 10 000 m2 v Praze prošly důkladnou renovací, jejíž součástí byla přeměna z tradičního kancelářského uspořádání na otevřený prostor. Pro 550 zaměstnanců přitom osvětlení hrálo velmi důležitou roli. Německé město Freiamt zkouší inteligentní řízení energetické sítě5.2.2018 Freiamt je čtyřtisícové městečko německém v Bádensku-Württembersku poblíž francouzských hranic. Od roku 2015 se zde testuje projekt inteligentního řízení elektroenergetických sítí, jehož zkušební provoz je plánován do poloviny léta 2018. Tento článek přináší o uvedeném projektu některé zajímavé informace. Projekt Autonobus: autonomní elektrické minibusy testují také v Austrálii2.2.2018 Melbourne je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící na samém jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících denně do práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily. Výsledkem jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické. Jako řešení tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední míli“ autonomní elektrické minibusy. Kabely ÖLFLEX® CLASSIC jsou vhodné i do radioaktivního prostředí2.2.2018 Slovenská společnost ADROC Tech, s.r.o., o které jsme již psali zde, přišla s novým prototypem uklízecího vozíku ADX-TNR. Společnost se věnuje vývoji a výrobě zařízení pro ropný a jaderný průmysl. Jejich výrobky jsou hojně využívány všude po světě a nechybí v nich ani kabely made by Lapp. Systém šetří čas nejen jaderné elektrárně, ale usnadňuje práci i lidem, kteří by za jiných okolností museli pracovat ve vysoce nebezpečném radioaktivním prostředí. ABB Ability Elipse pomáhá zefektivnit provoz elektroenergetických společností1.2.2018 Konkurenční prostředí stále více doléhá i na elektroenergetické společnosti a konkurenční tlak vede ke snahám o snižování nákladů při současné vysoké spolehlivosti dodávek elektrické energie. Energetické sítě jsou kromě toho rozšiřovány o další zařízení, jako například prostředky smart metering nebo decentralizované zdroje energie. Jednou z cest k zefektivnění je implementace systémů pro sledování, řízení a optimalizaci stavu a výkonu jednotlivých zařízení, tzv. „asset performance management“ – APM. S novým softwarovým systémem APM pro elektroenergetické společnosti přichází pod obchodním názvem ABB Ability™ Ellipse v lednu 2018 společnost ABB. Lapp produkty z rodiny TRAIN pro lokomotivy Transmontana1.2.2018 Elektrické lokomotivy od společnosti Softronic patří díky své schopnosti táhnout až neuvěřitelných 3000 tun mezi nejvýkonnější lokomotivy na světě. V tomto roce budou dodány do Švédska, poblíž polárního kruhu. Jejich mimořádný výkon bude využit pro přepravu železné rudy. K tomuto úspěšnému projektu přispěl i Lapp Romania, a to svými 148 dodanými produkty. Pohonné jednotky elektromobilu Nissan Leaf mohou pohánět i elektrobus31.1.2018 Elektromobil Nissan Leaf je jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory japonského ministerstva životního prostředí. Nový napájecí kabel ÖLFLEX® CHAIN TM šetří čas i náklady31.1.2018 Nový přírůstek do rodiny ÖLFLEX® – kabel ÖLFLEX® CHAIN TM představila skupina Lapp na veletrhu SPS IPC Drives v Norimberku už na podzim minulého roku. U nás se jako horká novinka objevuje letos. Díky ověřeným normám UL a c(UL) pro USA a Kanadu, jako například MTW, TC-ER, WTTC a CIC, a svým certifikacím NEC a NFPA je kabel schválen pro širokou řadu aplikací, a uživatelé se tak vyhnou složitým zámořským schvalovacím postupům. Polská společnost ADAL sází ve své nové lakovně na kompaktní sběrnicový modul MVK Metall Safety30.1.2018 Projektovat automatizovanou lakovnu vlastně není příliš složitý úkol. Ale postavit lakovnu, která naplní všechna očekávání zákazníka a zároveň bude splňovat všechny bezpečnostní předpisy, to je výzva. Společnost ADAL Sp. Z o.o. nyní dokončila takový projekt v jednom závodě na jihozápadě Polska. Německo podporuje palivočlánkovou mikrokogeneraci, podpora se rozšiřuje z domácností na podniky a municipality29.1.2018 Palivočlánkovou mikrokogenerací (označovanou též anglickou zkratkou micro-CHP) rozumíme využití palivočlánkových jednotek pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (kogeneraci) v malém měřítku domácností a menších budov. Rozvoj této technologie má velkou podporu v sousedním Německu, kde je tímto směrem zaměřený program KfW 433. Jak byla v lednu 2018 informována odborná veřejnost, v červenci 2017 využívalo tato zařízení na 1 100 německých domácností a od jejich uživatelů zaznívají pochvalné ohlasy. Internetový portál Proelektrotechniky.cz už pět let pomáhá rozvíjet moderní technologie a propojovat odvětví26.1.2018 Nenápadně, uprostřed pilné práce, oslavil na začátku roku 2018 internetový portál Proelektrotechniky.cz pět let svého rutinního provozu v plném rozsahu. Za tu dobu si tento portál, provozovaný odbornými konzultanty zaměřenými na implementaci moderních technologií, vydobyl své pevné místo mezi manažery, vrcholovými specialisty i vysokoškolskými učiteli a studenty, kteří se o tyto technologie rovněž zajímají. GE Predix umožní prediktivní údržbu 14 tepelných elektráren společnosti Enel v Evropě a Latinské Americe26.1.2018 Italská energetická společnost Enel dnes patří ke světovým energetickým gigantům, provozujícím elektrárny v Evropě, Asii i obou Amerikách. Významnou cestou k zefektivnění jejich provozu je zavedení prediktivní údržby na základě moderních technologií s využitím internetu věcí. K tomuto účelu si v lednu 2018 objednala u General Electric systém prediktivní údržby Predix pro 14 svých tepelných elektráren v Evropě a v Latinské Americe. Aplikace Bike Citizens Analytics pomáhá plánovat městskou cyklodopravu25.1.2018 Cyklista jede městem, už už by odbočil a bude v cíli, jenže ouha – jednosměrný provoz. Musí hledat náhradní trasu, aby nevjel do protisměru. Kromě toho ať chce nebo ne, i cyklista je účastník dopravního provozu a značky pro něj platí stejně, jako pro automobilisty. Podobně se mu do cesty může postavit rušná dopravní tepna, kterou na kole nelze bez rizika překřížit. Co nejvíce ulevit městským cyklistům od podobných situací může pomoci aplikace Bike Citizens Analytics Roboty Stäubli pomáhají potravinářskému průmyslu, vystavené budou na brněnském veletrhu SALIMA24.1.2018 Potravinářství je jedním z odvětví, vyžadujících častou manipulaci s drobnými předměty, navíc v prostředí se zvýšenými nároky na hygienu. Nabízí se tak pro robotizaci výrobních linek, kde však zároveň klade zvýšené nároky na čistotu provozu. Všem těmto požadavkům vyhovují specializované roboty pro potravinářský průmysl od švýcarské firmy Stäubli Systems, s nimiž se zájemci mohou seznámit v akci na mezinárodním veletrhu potravinářských technologií SALIMA TECHNOLOGY v Brně ve dnech 27. 2. – 2. 3. 2018 na stánku č. 28 v hale V. Singapur bude testovat autonomní elektrobusy standardní délky, technologii dodá Volvo a ABB23.1.2018 Autonomní elektrické minibusy o kapacitě cca 5 – 10 osob se ve zkušebních provozech rozvíjejí jako „třetí druh“ dopravy, vedle tradiční individuální automobilové dopravy a hromadné dopravy viz například naše reportáž z německého Bad Birnbachu. Autonomní řízení se však v budoucnu může rozšířit i na elektrobusy standardní délky 12 m. Za tímto účelem podepsali v lednu 2018 dohodu o výzkumném a vývojovém programu pro autonomní elektrobusy švédský dodavatel autobusů a elektrobusů Volvo Buses a univerzita Nanyang Technological University (NTU) v Singapuru. Jaderná energetika na postupu: bilance nových reaktorů v roce 2017 a plány na rok 201822.1.2018 Jaderná energetika, navzdory své kontroverzní image v některých zemích, je stále důležitou technologií pro bezemisní výrobu elektrické energie ve světě. Svědčí o tom i bilance nově spuštěných jaderných bloků v roce 2017, kdy zahájily výrobu čtyři nové jaderné reaktory, a plány na rok následující, tedy letošní, kdy se očekává spuštění sedmnácti reaktorů. Stacionární palivočlánková jednotka umí efektivně a bezpečně využívat i bioplyn19.1.2018 Anaerobní vyhnívací plyn (ADG) je jedním z bioplynů, které vznikají jako odpadní produkt v čističkách odpadních vod, při chovu hospodářských zvířat nebo zpracováním potravinářského odpadu. Jako takový je řazen mezi důležité obnovitelné zdroje, resp. nosiče energie. Na rozdíl od zemního plynu je však mnohem méně bohatý na metan, který je vlastním zdrojem energie, a zároveň plný kontaminantů. Přesto si s tímto problematickým nosičem energie dokáže poradit i takové zařízení, jako palivočlánková energetická jednotka. Aptis – netradiční elektrobus od Alstomu testován v provozu18.1.2018 Dodavateli elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci, případně výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové karoserie. Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu slouží elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů a dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak: Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném provozu. Kodaňská S-Bane: PPP pomůže rozvoji automatizované městské dráhy17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů, mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC. Milánské metro dostane inteligentní měnírnu Hesop16.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat účinnost využívání trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění při rekuperaci vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo praktické uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do provozu na lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace této měnírny v podzemním metru a zároveň druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy 600MWe reaktor s rychlými neutrony v Xiapu: Čína rozvíjí reaktory IV. generace15.1.2018 Čína je jednou ze zemí, které budoucnost svojí energetiky staví na rozvoji moderních jaderných technologií. Důkazem je 600MWe experimentální reaktor s rychlými neutrony (FNR), s jehož stavbou započala Čínská národní jaderná společnost (CNNC) a její dodavatel China Nuclear Industry 23 Construction Co Ltd. na konci roku 2017 v Xiapu, v provincii Fujian. Navazuje tak na 65MWt/20MWe reaktor CEFR (Chinese Experimental Fast Reactor), který je již několik let připojen k síti. Veřejná vodíková plnicí stanice na letišti Orly usnadní provoz pařížských palivočlánkových taxi12.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži získal v prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí stanici na francouzském letišti. Slovenská společnost Voltia (dříve Greenway) představila v Londýně své elektrické užitkové vozidlo10.1.2018 Slovenská společnost Voltia (dříve Greenway), pronajímající elektrické užitkové vozy domácím i zahraničním zákazníkům (včetně například Nizozemské pošty), představila v prosinci 2017 své elektrické dodávkové vozidlo také v Londýně. Patnáct těchto vozidel zde bude používat zásilková společnost Gnewt Cargo. Velká Británie se tak stává další zemí, kam tato slovenská firma úspěšně expanduje. Aplikace FindYourWay pomáhá cestujícím vyznat se na velkém newyorském nádraží10.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé z metropolí, zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství světel, nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu zanedlouho odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc cestujícím a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v prosinci 2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay (doslova: „NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském nádraží Penn Station. Novou lanovku na Zugspitze v Německu pohánějí technologie ABB9.1.2018 Dlouhé fronty na lanovku, která vyváží turisty na nejvyšší horu Německa Zugspitze, mohou být od zimní sezóny 2017/2018 již minulostí, a to díky nové kabinové lanovce poháněné motory ABB. Tato lanovka zahájila provoz 21. prosince 2017 a na Zugspitze v bavorských Alpách vyveze až 580 cestujících za hodinu. Toto nové dopravní zařízení nahrazuje padesát let starou lanovku Eibsee a tím, že vyveze na vrchol třikrát více cestujících Brusel dále rozvíjí elektrobusy8.1.2018 Belgické hlavní město Brusel a jeho městský dopravce STIB se angažují v mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní dopravu. Vedle technologií pro efektivní provoz tramvají začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických midibusů od polského dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. Peking uvedl do provozu „plně čínské“ bezobslužné metro s CBTC5.1.2018 Mezi provozovatele plně bezobslužného metra se od konce roku 2017 zařadilo také čínské hlavní město Peking. Nově zprovozněná linka Yanfang je první bezobslužnou linkou pekingského metra a zároveň prvním projektem, u něhož dodavatelé veškerých technologií pocházejí z Číny. Vzdálené služby ABB pomáhají efektivnímu provozu větrných elektráren4.1.2018 Větrná farma jako systém větrných turbín představuje mechanickou a elektrickou soustavu vydanou na pospas volné přírodě a jejím nestálým vlivům, a tudíž náročnou na efektivní řízení provozu i údržby. Není divu, že světové elektrotechnické společnosti se snaží tento provoz zefektivnit. Podobně jako například americký dodavatel větrných turbín General Electric nabízí svůj koncept „digitální větrné farmy“, uvedl jiný světový koncern, švédsko-švýcarská skupina ABB, v prosinci 2017 pod názvem Ability™ Condition Monitoring na trh nové vzdálené služby podpory, které umožňují provozovatelům větrných elektráren prodloužit dobu bezporuchového provozu turbín Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. Jak se daří palivočlánkovým autobusům v USA: zajímavosti ze souhrnné zprávy NREL z listopadu 20172.1.2018 V listopadu 2017 publikovala americká agentura National Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července 2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na obdobnou zprávu z ledna 2017. Tento článek dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy. 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | Archiv 2022/3 | Archiv 2022/2 |Archiv 2022/1 | Archiv 2021/3 | Archiv 2021/2 | Archiv 2021/1 | Archiv 2020/3 | Archiv 2020/2 | Archiv 2020/1 | Archiv 2019/2 | Archiv 2019/1 | Archiv 2018/3 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 |
|