12.1.2021 V
minulém článku Školy baterií jsme se věnovali výběru optimální
technologie trakční baterie
pro parciální trolejbus. Zatímco požadavky
parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice podobné, u
elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů jsou projekt
od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o meziměstském vozidle,
příměstském nebo o nejčastěji využívaném elektrobusu pro čistě městskou
hromadnou dopravu. 
12.1.2021 Co
v praxi dále s lithium-iontovými bateriemi po ukončení jejich
života, ať už v mobilním nebo stacionárním režimu? Odpověď na tuto
důležitou otázku elektromobility dal úspěšný pilotní projekt, vůbec
první v oboru těžkých elektrických vozidel, při němž byly kompletně
recyklovány baterie z elektrobusů. Projekt byl realizován ve spolupráci
kanadské společnosti Li-Cycle Corporation, zaměřené na recyklaci
lithiových baterií, a kanadsko-amerického výrobce autobusů a
elektrobusů New Flyer. O výsledku byla odborná veřejnost informována
začátkem roku 2021. 
11.1.2021 V současné
době lze nalézt na zastávkách vídeňské městské dopravy celkem třicet
elektronických označníků. Jejich zobrazovací technologie používají
jednak světelný displej, a jednak elektronický papír, tzv. e-paper.
Elektronické označníky, které Vídeň testuje již od roku 2016, mají v
dalších letech nahradit veškeré tramvajové a autobusové zastávky ve
Vídni. Česká odborná veřejnost o tom byla informována zkraje roku 2021. 
8.1.2021
Počátkem roku 2021 uveřejnila společnost TECO,
dodavatel víceúčelového řídicího systému Tecomat Foxtrot, publikaci
rozmanitých referencí jeho využití. V tomto článku z ní ukážeme
zajímavou implementaci v oboru automatizace kosmetického
průmyslu. 
7.1.2021 Praha
připravuje na březen 2021 spuštění inovativního projektu spočívajícího
v dynamickém svozu odpadu, který městu umožní efektivněji plánovat svoz
odpadu. Díky pravidelné kontrole automatizovaných svozových tras bude
možné operativně reagovat na změny v produkci odpadu a infrastruktuře
města.
6.1.2021 Společnost
ABB rozšířila od prosince 2020 nabídku svých
malých šestiosých průmyslových robotů a uvádí na trh typ IRB 1300.
Tento robot splňuje požadavky na rychlost procesu a na prostorově
úsporné provedení, je schopen rychle manipulovat těžkými předměty i
díly složitých a nepravidelných tvarů. 
5.1.2021 První článek z naší školy baterií,
uveřejněný i
v brožuře „Elektrické
autobusy pro město IX“, uvedl čtenáře do
problematiky baterií sloužících k pohonu vozidel. Náš druhý článek má
za cíl poskytnout uživatelům i investorům do trolejbusové dopravy
ucelený pohled na výběr alternativního pohonu trolejbusu, zejména pak
akumulátorového pohonu pro parciální trolejbus. 
4.1.2021
Krátce před Vánoci
2020 schválila vláda ČR na svém jednání zákon o podpoře (de facto spíše
prosazování) nízkoemisních silničních vozidel prostřednictvím zadávání
veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Na
silnicích se tak výrazně zvýší počet ekologických vozidel používaných
státem, kraji či obcemi. Rovněž se výrazně navýší počet ekologických
autobusů při zajišťování dopravní obslužnosti. Veřejný sektor půjde v
tomto směru soukromému příkladem. 
22.12.2020
Předvánoční podvečerní procházky často vedou mě a mého manžela,
majitele naší firmy, do nedaleké Kutné Hory k chrámu svaté Barbory. Mám
k němu tak trochu osobní vztah. Pan architekt Ladislav Monzer, který
navrhoval její osvětlení, byl kdysi můj vedoucí diplomové práce z
osvětlovací techniky na ČVUT. Tohle působivé osvětlení, které letos
oslavilo čtvrtstoletí, nás oba také přimělo k malému zamyšlení nad
současnou dobou. 
21.12.2020
Nedávný článek naší redakce k
dosavadnímu vývoji na trhu elektrobusů v brožuře
Elektrické
autobusy pro město IX představuje situaci a
trendy v Evropě. Podívejme se nyní za oceán do USA. Tamní výrobce
elektrobusů Proterra oslavil v polovině listopadu 2020 svůj tisící
prodaný elektrobus. 
18.12.2020
Na pohodu, a tím i pracovní výkony, zaměstnanců má významný vliv
vnitřní osvětlení. Moderní osvětlovací technika umožňuje u jeho
instalací co nejvíce napodobit přirozené denní světlo spojené s
přírodou. Takovýmto produktem je i systém NatureConnect od Signify
(dříve Philips Lighting), který od začátku prosince 2020 slouží v
kancelářích nizozemské elektrotechnické firmy Van Rennes Elektro
& Installatietechniek. 
17.12.2020 Spolupráce
mezi Stäubli a Miele v Uničově trvá úspěšně již několik let.
V roce 2019 rozšířilo Miele své výrobní zařízení o další z produktů
značky Stäubli. Kromě stávajících standardních spojek, multi napojení,
upínacích systémů a přibližně čtyř desítek robotů ve výrobě, doplnilo
Miele portfolio navíc i o systémy na výměnu nástrojů MPS130. Tyto
systémy jsou součástí dvou nových robotických buněk na montážních
linkách myček nádobí. 
16.12.2020
V sychravém dopoledni 10. prosince 2020 bylo na autobusovém nádraží
prvního českého smart city Písek zprovozněno nabíjení jeho pěti nových
elektrobusů MHD. K této neokázalé, ale nanejvýš důležité události byla
přizvána i naše redakce. V rámci chytrého řešení písecké MHD přitom
nejde o pouhou náhradu „kus za kus“ dieselu za elektrobus, ale u
příležitosti tohoto milníku dochází ke změně a celkovému zefektivnění
linkového vedení. Chytrý je i způsob pořízení a provozování nabíjecí
infrastruktury. Rozpaky naproti tomu budí použitá nabíjecí
technologie. 
15.12.2020 Přečerpávací
vodní elektrárna Dalešice překonala 11. prosince 2020 v 19
hod. dosavadní největší roční výrobu elektřiny 526 939 MWh, které
dosáhli v roce 2015. Do konce roku 2020 tak vyrobí nové rekordní
množství elektrické energie z vody. 
14.12.2020
Jednou z dalších zemí EU, která se seznamuje s provozem
palivočlánkových autobusů, je Irsko. Průmyslové sdružení Hydrogen
Mobility Ireland slavnostně přivítalo v první polovině listopadu 2020 v
jeho hlavním městě Dublinu první palivočlánkový autobus, který zde poté
vyrazil do ulic na testovací provoz. 
11.12.2020 Ruční
nebo automatizované nabíjení elektrobusů v depu? To může být u
větších parků elektrobusů těžké rozhodování. Možné netradiční řešení v
podobě robotizace depa elektrobusů prezentovaly v listopadu 2020 dvě
nizozemské společnosti: výrobce elektrobusů Ebusco a výrobce
specializovaných robotů Rocsys. 
10.12.2020 První
ze tří budov brněnského browndfieldu Svatopetrská se na začátku
prosince 2020 definitivně proměnila na moderní Inovační centrum
sloužící jako sídlo kanceláří, skladů a restaurací. Nalézá se zde i 16
nízkoenergetických bytů. Na tomto pozoruhodném projektu měly významný
podíl technologie společnosti Schneider Electric. 
9.12.2020
Nástup technologie LED znamenal poměrně zásadní změnu v konstrukci
svítidel a na tuto změnu nedokázali zavedení výrobci reagovat s
dostatečnou pružností. Naopak se pootevřela dvířka pro spoustu nových
firem, které se do výroby svítidel s LED vrhly doslova po hlavě.
Problém je, že technologie LED vypadá na první pohled velice jednoduše,
bohužel na druhý pohled skrývá mnohá úskalí a k úspěšné konstrukci
těchto svítidel je nutné znát a respektovat řadu fyzikálních zákonů.
Naneštěstí prakticky všechny nové technologie přitahují „zlatokopy“,
kteří zde tuší zlatou žílu a o co méně znají fyzikální zákony, o to
lépe dovedou prodat i vysavač na samotě bez elektřiny. Díky tomu je náš
trh zaplaven LED svítidly, která vykazují zásadní konstrukční
vady 
8.12.2020
Výroba a distribuce tepelné energie z obnovitelných zdrojů, výstavba
fotovoltaických elektráren nebo optimalizace spotřeby energie ve
výrobních a technologických procesech, to je jen malý výčet projektů,
které se mohou od konce listopadu 2020 hlásit do tzv. předregistračních
výzev ze 150 miliardového Modernizačního fondu. Ten české energetice
pomůže s přechodem na čisté ekologické zdroje a České republice pak s
plněním národních cílů v oblasti snižování emisí skleníkových plynů a
ochrany klimatu.
7.12.2020
Konferenci Smart city v praxi V, pořádanou provozovateli tohoto
portálu, sledovali v online přenosu také naši kolegové a přátelé z
Mosambiku při jihovýchodním pobřeží Afriky. Jsou to bývalí studenti
českých univerzit, kteří mají zájem o uplatnění „chytrých“ moderních
technologií v podmínkách mosambických měst, byť jsou jejich podmínky v
mnohém odlišné od těch českých. S jedním z nich, Miguelem Massinguem,
manažerem mosambické inovační technologické firmy KIMAS TCS, si zde
budeme povídat o tom, co mají naše světy společné anebo naopak různé.
Jako dobří přátelé si v rozhovoru budeme tykat, i když v jeho rodné
portugalštině by se slušela spíše třetí osoba patřící ke zdvořilému
oslovení „você“. 
4.12.2020
Jako konzultanti sledujeme průběžně vývoj v oblasti
elektrobusů. Dlužno
říci, že v uplynulých měsících to byl zejména vývoj ve zbytku Evropy –
domácí vody byly v tomto ohledu až na výjimky spíše stojaté. Na tomto
vývoji nás zaujaly některé zajímavé momenty. 
1.12.2020
K tomu, aby mohla Pražská teplárenská dodávat teplo do pražských
domácností, potřebuje mimo jiné i podzemní šachty, kterých má ve správě
desítky. Problémy s jejich správou a evidencí vedly k tomu, že v první
polovině listopadu 2020 začala tato společnost používat aplikaci,
kterou pro ni vyvinula společnost Unicorn (tato společnost byla mj.
hlavním partnerem úspěšné konference
Smart city v praxi V, pořádané provozovateli
tohoto portálu).
2.12.2020 Lodní
doprava na vlnách Brněnské přehrady je
součástí Dopravního podniku města Brna, a.s., která svoji činnost
započala v roce 1946. Od té doby brázdí osobní lodě brněnské moře
výhradně na elektrický bateriový pohon. V současnosti podnik spravuje
sedm lodí. Během plavební sezóny od poloviny dubna do poloviny října
přepraví na 245 000 cestujících. 
1.12.2020 Malmö
na jihu Skandinávského poloostrova je se svými více než 300
tisíci obyvatel třetím největším švédským městem. Jeho oceánské podnebí
je spíše mírné, ovšem také velmi vlhké. Zimní teploty přitom dokážou i
zde klesnout až pod –20 °C. Vedle příměstských vlaků je městská
hromadná doprava v Malmö zajišťována početnými autobusy provozovanými
největším severským dopravcem Nobina. Tak jako mnoho dalších severských
měst má i Malmö strategii mít svůj autobusový park nízkoemisní. To by
ovšem nebylo možné bez robustní nabíjecí a udržovací infrastruktury pro
elektrobusy. 
30.11.2020 Stejně
jako osobní automobilová doprava i veřejná
doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V
naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále
Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají
baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která
aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě
elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
| 8
| 9 | 10
| 11 | 12 | 13
| 14 | 15
| 16 | 17
| 18 | 19
| 20
| 21
| 22
| 23
|24
| 25 | 26
| 27
| 28 | 29 | 30
| 31
| 32
| 33 | 34
| 35
| 36
| 37
| 38
| 39
| 40
| 41
| 42
| 43
| 44 | 45
| 46
| 47
| 48
| 49
| 50 | 51
| 52
| 53
| 54
| 55
| 56
| 57
| 58
| 59
| 60 | 61
| 62
| 63
| 64
| 65
| 66
| 67
| 68
| 69
|