Mise PLATO zamíří do hlubokého vesmíru, na přípravě se
podílí brněnská firma5.8.2022 Hledat v hlubokém vesmíru planety podobné Zemi, to je úkolem mise PLATO
Evropské vesmírné agentury. Sonda se má vydat na oběžnou dráhu v roce
2026. Tým OHB Czechspace ve spolupráci s Leteckým ústavem Vysokého
učení technického v Brně v červenci provedl unikátní zátěžový test.
Odborná veřejnost o tom byla informována na konci července 2022. 
Mise PLATO
PLATO (PLAnetary Transits and Oscillations of stars, viz vizualizace na
obrázku) je astronomická mise zaměřená na hledání a zkoumání
terestrických exoplanet teoreticky vhodných pro život. Tato vesmírná
observatoř bude provádět dlouhodobá detailní pozorování velkého
množství hvězd hluboko ve vesmíru pomocí dlouhé expozice zajištěné
souborem optických teleskopů.
PLATO se bude specializovat na planety podobné Zemi, které se pohybují
v obyvatelné zóně vzdálených hvězd podobných našemu Slunci. Oproti
předchozím misím podobného zaměření zajistí tato mise několikanásobné
zpřesnění vědeckých pozorování.
Sonda bude vybavena celkem 26 kamerami, které budou snímat tisíce hvězd
a vyhodnocovat jejich zářivost. Data na Zemi bude posílat ze
vzdálenosti 1,5 milionu kilometrů. Sonda bude vážit kolem dvou tun.
Musí přečkat bez úhony start i osmiletý pobyt ve vesmíru.
Start sondy je plánovaný na rok 2026.
Centrální trubice a její testování
Cílem testu bylo ověřit, zda hlavní nosná část sondy, její centrální
trubice, vydrží extrémní tlakovou zátěž při startu rakety i následném
osmiletém pobytu ve vesmíru. Centrální trubici vyrobila německá firma
INVENT GmbH. Společnost OHB Czechspace je zodpovědná za přípravu
strukturální analýzy centrální trubice a koordinaci zátěžového testu. 
Centrální trubice je hlavní nosnou částí, a tedy i páteří celé sondy.
Má dvě hlavní funkce. Do jejího středu se ukládají palivové nádrže,
zároveň umožňuje nasazení sondy na raketu, která ji následně vynese do
vesmíru. Všechna zatížení vybuzená raketou musí tedy projít skrze tuto
strukturu. V případě sondy PLATO jde o prototyp speciální lehké
konstrukce vyrobené z uhlíkových vláken, která zajišťují její tuhost a
odolnost.
V rámci testu (viz foto) musela centrální trubice vydržet tlak o síle
15 až 20 tun, který na ni seshora a ze stran vyvíjely hydraulické
válce. S pomocí citlivých snímačů lze zachytit i mikroskopické změny a
deformity. Celá konstrukce přitom váží jen 63 kilogramů a její stěny
jsou tenké čtyři milimetry. Pro představu: Byla zatížena váhou zhruba
15 osobních automobilů. Podobnému tlaku musí konstrukce odolat při
startu do vesmíru. Samotné zatížení trvá vždy jen několik minut, a
postupně se navyšuje až na úplné maximum.
Data z testování budou v následujících týdnech vyhodnocována. Již nyní
lze však konstatovat, že test byl úspěšný. 
Přípravy zátěžové zkoušky nosné části sondy PLATO trvaly více než rok a
půl. Zahrnovaly konstrukci a výrobu potřebných zařízení, detailní
výpočty chování struktury, stejně jako analýzy dokazující, že nedojde
ke zničení trubice během testu. Test musel splňovat nároky dané
standardy Evropské kosmické agentury.
Centrální část sondy čekají v následujících měsících další testy,
například vibrační test.
redakce Proelektrotechniky.cz, s využitím podkladů OHB Czechspace
Obrázek © ESA
Foto © OHB
Czechspace
Další
informace zde
Přečtěte
si také:
10.6.2022 Cílem EU je dosáhnout zvýšení globální teploty atmosféry maximálně o
1,5 stupně ve srovnání s předprůmyslovou úrovní. Aby se však tyto cíle
nestaly pouhou politickou proklamací (v naší části Evropy jsou s tím
ostatně bohaté zkušenosti), je třeba zjistit, jak dalece jsou stanovené
hodnoty skutečně plněny. Nejlepším způsobem je měření z kosmického
prostoru. K tomu poslouží mise CO2M (Copernicus Anthropogenic Carbon
Dioxide Monitoring), která koncem května 2022 učinila významný krok k
realizaci. 
19.4.2022 Multispektrální snímkování představuje novou metodu získávání poznatků
o měnících se podmínkách na planetě Zemi. Společnost ABB k tomu vyvine
a dodá své multispektrální zobrazovací systémy kanadské společnosti
EarthDaily Analytics (EDA), specializující se na analýzu dat. S
hodnotou 30 mil. dolarů (přes 670 mil. Kč) jde tak o dosud největší
„vesmírnou“ zakázku pro soukromou firmu. Odborná veřejnost o tom byla
informována v březnu 2022. 
6.4.2022 Raketa,
která vynese kosmickou loď NASA Orion s Evropským servisním
modulem (ESM, European Service Module) k Měsíci, byla dne 18. 3. 2022
dopravena na startovací rampu na Floridě. Jde o první podobný test – a
zároveň o poslední velkou zkoušku před vypuštěním mise Artemis I v
letošním roce.
První mise Artemis pošle loď Orion k Měsíci a zpět. Dostane se dále,
než se kdy vydala jakákoliv jiná, pro kosmonauty navržená loď v
historii. 
4.4.2022 Nejnovější
snímky pořízené sondou Solar Orbiter zachycují sluneční
kotouč s bezprecedentními detaily. Pořízené byly 7. března v okamžiku,
kdy se sonda nacházela přesně mezi Zemí a Sluncem. Snímky získala sonda
Solar Orbiter, což je mise
vycházející z
mezinárodní spolupráce, kterou realizují ESA a NASA. Snímky byly
pořízeny ze vzdálenosti přibližně 75 miliónů
kilometrů, což
je zhruba polovina vzdálenosti naší planety od Slunce. Teleskop s
vysokým rozlišením EUI pořídil snímky s tak vysokým prostorovým
rozlišením, že z této blízké vzdálenosti byla potřeba mozaika 25
samostatných fotografií, aby bylo pokryto celé Slunce. 
15.3.2022 Smlouva
Evropské vesmírné agentury (ESA) se společností Arianespace, o
němž byla odborná veřejnost informována v únoru 2022, zajišťuje
společné vypuštění dvou evropských družic, které opět o něco rozšíří
znalosti o naší rodné planetě. Mise FLEX, která bude shromažďovat
informace o zdraví světové populace rostlin, stejně jako mise ALTIUS,
která bude měřit profily ozónu a dalších stopových prvků v horních
vrstvách atmosféry, poletí na raketě ESA Vega-C z evropského kosmodromu
v polovině roku 2025. Obě mise budou mít zásadní přínos jak pro vědu,
tak pro společnost. 
19.1.2022 Ve
čtvrtek 13. 1. 2022 odstartoval z Mysu Canaveral druhý nanosatelit z
dílny VZLÚ (Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu). Na palubě
nanodružice VZLUSAT-2 jsou kromě dalších přístrojů dvě experimentální
kamery a zařízení pro přesnou orientaci, které umožní pořizovat
detailní snímky zájmových oblastí na Zemi. 
13.1.2022
Webbův vesmírný dalekohled (JWST – James Webb Space
Telescope) je tím
největším, nejsofistikovanějším a nejmodernějším vesmírným
dalekohledem, který kdy lidé vyrobili, a způsobí revoluci v pozorování
vesmíru. Jedná se o společný projekt americké (NASA), evropské (ESA) a
kanadské (CSA) kosmické agentury. Odborná veřejnost s ním byla
seznámena na začátku ledna 2022 prostřednictvím serveru Czech Space
Portal. 
26.7.2021
Evropská kosmická agentura (ESA) doporučila v
červenci 2021 k realizaci český projekt SLAVIA. Projekt zahrnuje
dvojici dvacetikilogramových družic, z nichž každá ponese trojici
přístrojů určených zejména k průzkumu úlomků asteroidů, resp.
meziplanetární hmoty vstupující do atmosféry Země. Projekt SLAVIA,
první z řady tzv. Ambiciózních projektů, se tak stane základem pozdější
těžby na asteroidech. 
15.9.2020 Ve čtvrtek 3.
9. 2020 ve 3:51 našeho času vynesla
Evropská raketa Vega z kosmodromu v Kourou ve Francouzské Guyaně 53
družic, které budou postupně během letu uvolňovány z vypouštěcího
zařízení neboli dispenseru české výroby. Jedná se o nejnákladnější kus
českého hardwaru, který byl do vesmíru vypuštěn od našeho vstupu do
Evropské kosmické agentury (ESA) v roce 2008. Původně měla raketa
odstartovat v neděli 21. června 2020, ale kvůli špatnému počasí byl
start rakety odložen. 
5.8.2020 Jaderná
energie pomáhá lidem objevovat nové světy,
včetně naší nejbližší „rudé planety“ – Marsu. Z mysu Canaveral
odstartovala v předposlední červencový den 2020 k Marsu raketa NASA
typu Atlas V 541, nesoucí na palubě výzkumné vozidlo s názvem
Perseverance, česky vytrvalost. Jako jeho zdroj energie pro práci na
Marsu bude sloužit radioizotopový termoelektrický generátor.
Perseverance je vybaveno také řadou dalších zajímavých
zařízení. 
3.7.2020 Třetí
narozeniny slaví česká družice VZLUSAT-1. Družice
jako technologický demonstrátor ověřuje fungování technologií ve
vesmíru. Průměrná životnost takovýchto družic je jeden rok – tři roky
provozu VZLUSAT-1 tedy dokazují, že se české technologie ve vesmíru
osvědčily. Odborná veřejnost o tom byla informována koncem června
2020. 
16.12.2019 Český
průmysl, ačkoli si to mnozí lidé neuvědomují,
zanechává svoji významnou stopu ve vesmíru a má v této oblasti všechny
předpoklady k dalšímu rozvoji. Ministerstvo dopravy, které má vesmírné
aktivity ČR ve své kompetenci, proto iniciovalo vládní schválení
investic do kosmických aktivit ve výši 1,205 mld. Kč ročně, což je o
275 mil. Kč více než dosud. Od roku 2020 se tak do oblasti, která má
stále větší vliv na rozvoj hospodářství a přímo ovlivňuje život lidí,
investují finanční prostředky navíc. O podrobnostech informovalo
Ministerstvo dopravy odbornou veřejnost začátkem prosince
2019. 
29.4.2016 Koncem
dubna 2016 ohlásila společnost Thales Alenia
Space (společný podnik mezi firmami Thales and Finmeccanica a
jeden z nejdůležitějších hráčů na evropském trhu vesmírné
telekomunikační, navigační a měřící techniky) zahájení unikátního
výzkumného a vývojového projektu Stratobus. Stratobus je autonomní
stratosférická vzducholoď, určená zejména k dohlížení na bezpečnost
pozemních objektů, pro měření a telekomunikační účely. 
20.4.2013
Družice, sloužící k GPS navigaci – například v rámci
systému Galileo provozovaného pod Evropskou vesmírnou agenturou ESA –
se pohybují na oběžné dráze cca 23 tisíc km od zemského povrchu a
zaměřují svůj signál přímo na Zemi. Kromě pozemských uživatelů
využívají jejich služby i družice, pohybující se na nižších hladinách,
pokud jsou vybaveny GPS přijímačem. Automaticky tak mohou upravovat
svoji polohu s minimálními zásahy ze Země. 
10.3.2013 Družice
GOCE (Gravity field and steady-state
Ocean Circulation Explorer) je družicí Evropské vesmírné agentury ESA,
jejímž posláním je velmi podrobně mapovat gravitační pole planety Země.
Na oběžnou dráhu byla vypuštěna v roce 2009 a krouží zde ve výši cca
270 km nad zemským povrchem, nejníže ze všech družic. Při vyhodnocování
výsledků měření se začátkem března 2013 ukázala překvapivá věc: Tato
družice zachytila zvukové vlny ze zemětřesení v Japonsku v březnu 2011.
Toto zjištění znamená průlom v seismologii 
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako
doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi.
Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální
život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet,
zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace.
Všechna
vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zde

Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|