Smart
city v praxi
Projekty smart city
Články září – listopad 2020
30.11.2020 Stejně
jako osobní automobilová doprava i veřejná
doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V
naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále
Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají
baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která
aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě
elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 
27.11.2020 V
roce 2021 bude v Sofii jezdit 45 superkapacitorových elektrobusů.
Průkopníkem je výrobce Chariot Motors, který se stal světovým
dodavatelem tohoto inovativního řešení. Tato technologie je určena pro
průběžně dobíjené elektrobusy – koncept
vhodný zvláště pro města s relativně krátkými linkami a snadným
přístupem k vlastnímu zdroji energie v podobě trakční sítě tramvají,
trolejbusů nebo metra.
26.11.2020
Příprava nového programového období stále probíhá a vzhledem k
událostem roku 2020 je to poměrně dynamická záležitost. Jisté je, že
jedním z nejvýznamnějších operačních programů bude znovu IROP a že míra
podpory projektů se bude lišit podle kategorizace regionů. V
prioritě č. 2 zaměřené na zelenou, nízkouhlíkovou Evropu má mít
nezastupitelné místo opět podpora udržitelné mobility. IROP tak, mimo
jiné, přinese České republice významnou možnost směřovat k naplnění
cílů/limitů
stanovených např. revidovanou směrnicí o čistých vozidlech.
25.11.2020
Městská společnost Operátor ICT (OICT) se chystá otestovat v rámci
nástroje pro měření hladiny zaplněnosti v odpadových nádobách nový typ
senzorů v nádobách na separovaný odpad. Veřejnost o tom byla
informována v říjnu 2020. Senzor poskytuje data, která využívá Odbor
ochrany prostředí MHMP pro lepší nastavení frekvence svozů u
jednotlivých nádob tak, aby lépe odpovídala jejich výtěžnosti. Nástroj
tak pomáhá zpřesnit rozhodování o směřování výdajů v oblasti investic
do četnosti svozů.
24.11.2020 Rozvoj
bateriových elektrobusů s sebou přináší i nutnost řešení dodávky
elektrické energie pro dobíjení. Požadavky na dobíjení je potřeba
pečlivě plánovat od začátku celého procesu úvah o zavádění elektrobusů
do provozu. Požadavky se v zásadě odvíjejí od způsobu využívání
elektrobusů (nájezdy vozidel), požadovaných výkonů, typů dobíjecích
stanic a možností připojení z hlediska distribuční soustavy. 
23.11.2020
Problémy, jimž čelí implementace konceptu smart city s podporou
moderních technologií a dalších nástrojů, je nutné řešit nezávisle na
současných nejistotách spojených s vládními protiepidemickými
opatřeními a jejich ekonomickými dopady. Proto již nyní začínáme
připravovat další běh naší konference „Smart city v praxi“, která podle
předpokladů a dohod bude opět součástí veletrhu AMPER 2021 dne 18.
května 2021 v Brně.
18.11.2020
Pro letošní veletrh Czechbus byl připravován již devátý ročník naší
tradiční konference „Elektrické autobusy pro město“. Vzhledem ke
zrušení veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně vládních
protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu profesionální
veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se rozhodli letos
nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného názvu
„Elektrické autobusy pro město IX“.
13.11.2020
Dne 25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále výstaviště PVA EXPO
sdružená konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH. V
podmínkách neustále se měnících protiepidemických opatření se
konference zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z měst,
městských služeb a univerzit. Dalších 310 účastníků sledovalo
konferenci v přímém přenosu na YouTube. Toto číslo se díky záznamu od
té doby průběžně navyšuje a v druhém listopadovém týdnu přesáhlo 500.
Konference ukázala, že rozvoj chytrých měst je dlouhodobý proces, k
němuž je nutno přistupovat systematicky a cílevědomě. Přitom je
užitečné nezapomínat na provázanost a možné synergie mezi konceptem
smart city a územním plánováním, které pomohou řešit i tak nežádoucí
aktuální jev, jako je urban sprawl.
12.11.2020
Důležitou úlohou při rozvoji městských dopravních systémů je usnadnit
cestování handicapovaným osobám. Přispívají k tomu i moderní
technologie uplatněné v „tradičních“ součástech vozidel městské
dopravy, jako jsou výsuvné rampy pro invalidní vozíky. Takovouto
„chytrou“ rampou je typ RF2 od španělského výrobce Masats,
specializovaného na nástupní a dveřní systémy pro městskou dopravu.
10.11.2020 Elektrobusy
Volvo až dosud nabízely jako nabíjecí
technologii dvě možnosti:
zásuvkové nabíjení standardem Combo 2/CCS a rychlé průběžné dobíjení
reverzní pantografovou konzolí evropského standardu OppCharge. Od
podzimu 2021 k nim přibude další systém, nabíjení čtyřpólovou
standardizovanou střešní konzolí. Pro tuto technologii se mezi odbornou
veřejností vžilo nepřesné, ale všeobecně srozumitelné označení „systém
Schunk“. Setkat se s ním lze například u parku elektrobusů
Solaris v
polském Krakově.

4.11.2020 Promyšlená
rekonstrukce veřejného osvětlení v obcích a městech nemusí začínat
prostou výměnou výbojkových svítidel za LED svítidla jenom proto, že
dotace jsou podmíněny především imperativem úspor. Systematičtější
přístup je začínat od rekonstrukce infrastruktury.
Tímto směrem se vydala společnost Technologie hlavního města Praha,
která ověřovala tento koncept na pilotních projektech začátkem roku
2020.

3.11.2020 Pro letošní
veletrh Czechbus byl připravován již devátý ročník naší tradiční
konference „Elektrické autobusy pro město“. Vzhledem ke zrušení
veletrhu, k neustále se měnící situaci ohledně vládních
protiepidemických opatření, ale také k setrvalému zájmu profesionální
veřejnosti o problematiku elektrických autobusů jsme se rozhodli letos
nahradit naši konferenci interaktivní brožurou stejného názvu
„Elektrické autobusy pro město IX“.

30.10.2020 Hlavní
město Praha nabídne prostřednictvím městských společností Prague City
Tourism a Operátor ICT (OICT) zdrojový kód k IT systému „V Praze jako
doma“. Oznámila to v druhé polovině října 2020. Zájemci z řad měst a
obcí mohou tento systém snadno využít pro přípravu vlastních projektů
na podporu ohrožených segmentů tuzemské ekonomiky.

26.10.2020 Daniel
Hoan Memorial Bridge je most přes řeku Milwaukee ve stejnojmenném
šestisettisícovém městě v americkém státě Wisconsin. Je přes tři
kilometry dlouhý a po jeho 16m širokém povrchu vede šestiproudá
silnice. Vybudován byl v letech 1970 – 1977 a stal se dominantou a
ikonou města. Od října 2020 je jeho ikonická role posílena moderním
propojeným architektonickým osvětlením od společnosti Signify (dříve
Philips Lighting).

23.10.2020 Mimořádná
situace, kdy podzemní úsek metra zůstane bez napájení, může způsobit
vážné problémy uvíznuvším vlakům a cestujícím v nich. Řešením je
vybavit vlaky záložními bateriemi, díky nimž může vlak dojet do
nejbližší stanice. Takovými bateriemi budou vybaveny nové vlaky
moskevského metra typu Moskva-2020 od ruského výrobce Metrovagonmaš. Na
jejich dodávku uzavřel v polovině října 2020 s výrobcem vlaků smlouvu
francouzský dodavatel Saft.

16.10.2020 Od září 2020
jezdí ve švédském Göteborgu dva elektrobusy Volvo v netradičním
provedení jako pojízdné knihovny. V působivém barevném provedení, bez
hluku a emisí, lákají děti ke čtení. Díky svým provozním vlastnostem
přitom mohou zajíždět do bezemisních zón, dokonce i do budov –
například nákupních center při různých událostech věnovaných knihám.

14.10.2020 Kogenerační
jednotky, které z plynu vyrábějí zároveň elektřinu i teplo a jsou
přitom šetrné k životnímu prostředí (blíže o kogeneraci viz v naší Nápovědě
k článkům), mají své pevné místo také v
Šumperku. Společnost SATEZA ze skupiny ENERGIE AG BOHEMIA, která ve
městě provozuje systém centrálního zásobování teplem, se rozhodla
navázat na dobré zkušenosti s dodávkou tepla z již dříve nainstalované
první kogenerační jednotky. Na základě toho uzavřela na přelomu září a
října 2020 se společností ČEZ Energo smlouvu na dodávku tepla z dalších
dvou kogeneračních jednotek, které byly v roce 2020 uvedeny do provozu.

9.10.2020 Hybridní
lokomotivy či elektrické jednotky pro přepravu cestujících
mohou
významně ušetřit energii, emise i náklady provozovatele. Specifické
nároky pro jejich využití klade britská železniční síť, resp. její
elektrifikovaná část, která v oblasti jihovýchodní Anglie používá
napájení ze třetí kolejnice 750 V DC (jako například v pražském metru)
a jinde svrchní odběr střídavou soustavou 25 kV 50 Hz AC (jako např. v
jižní části české železniční sítě). Těmto požadavkům vyhovuje
elektrická jednotka řady 769 Flex, jichž bylo 19 dodáno pro britského
železničního dopravce Great Western Railway na konci srpna
2020. 
7.10.2020 Elektrická
energie je v dnešní době nezbytnou součástí našeho
soukromého i veřejného života. Spotřeba elektřiny je proto opakující se
každodenní záležitost, která navíc obvykle roste úměrně s počtem
spotřebičů i s životní úrovní obyvatel. S řešením přichází česká
společnost ENERTIG TECHNOLOGIES s.r.o. 
5.10.2020 Specifickým
tržním segmentem elektrických autobusů jsou školní elektrobusy. Zatímco
v sousedním Polsku v rámci projektu
Kangur (Klokan) slouží pro tento účel adaptované
standardní elektrobusy Solaris, v USA a Kanadě jde o specifický
produkt, dodávaný tradičním výrobcem Blue Bird. Jak byla v září 2020
informována veřejnost, prodej těchto elektrobusů vzrostl v roce 2020
oproti předchozímu roku šestinásobně. 
27.9.2020 Dne
25. 9. 2020 proběhla v Kongresovém sále výstaviště PVA EXPO sdružená
konference Smart city v praxi V – Smart city FOR ARCH. V podmínkách
neustále se měnících protiepidemických opatření se konference
zúčastnilo osobně celkem 60 odborníků zejména z měst, městských služeb
a univerzit. Dalších 302 účastníků sledovalo konferenci v přímém
přenosu na YouTube. Mezi nimi byli i kolegové z Mosambiku, bývalí
studenti českých univerzit, kteří mají zájem o uplatnění konceptu smart
city a moderních technologií v podmínkách metropole Maputo, byť jsou v
mnohém odlišné od těch českých. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47
|