Vzdělávání
Archiv článků 2021
6.12.2021 Počátkem
roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v
dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže
zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V
partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v
létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Výsledky
studie byly
prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na
semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy
netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici. 
29.11.2021 U
příležitosti jubilejního, desátého běhu naší konference „Elektrické
autobusy pro město“ vydáváme stejnojmennou brožuru, která obsahuje
čtivé informace ze světa elektrických autobusů, souvisejících
technologií a možností jejich financování. Jak se dočtete hned v prvním
článku, jeden rok se tato konference konala dvakrát a byl k tomu dobrý
důvod. Proto tedy desátý běh následuje už devět let po tom prvním,
uspořádaném v roce 2013. 
24.11.2021 Jako již
tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 24. 11. 2021 v
Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala jubilejní konference
Elektrické autobusy pro město X, pořádaná provozovateli tohoto portálu.
Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož
významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013
začala. 
29.10.2021 Nedávno jsem
si u připomínek k finanční části jedné studie proveditelnosti marně
lámal hlavu: Kde se v hodnocení efektivnosti projektu vzala perpetuita?
Klíčilo ve mně podezření, že její zpracovatelé si pletou investiční
projekt a podnik a v důsledku toho vnášejí zmatky do hodnocení finanční
efektivnosti. Po důkladném prostudování oficiální evropské metodiky pro
analýzu nákladů a přínosů investičních projektů, neboli cost-benefit
analýzu (CBA), jsem nicméně musel připustit, že ty zmatky tam tak
trochu vnášejí také evropští úředníci. 
5.10.2021 Společnost
General Electric (GE), světový výrobce proudových motorů pro
letadla, vyrábí rovněž plynové turbíny pracující na stejném principu a
vycházející z konstrukce leteckých motorů, ale sloužící jako
stacionární zdroje, zejména pro výrobu elektřiny. Pro tyto turbíny se
používá označení aeroderivativní. Zatím poslední dodávka čtyř těchto
turbín od GE byla v září 2021 úspěšně instalována ve dvou kalifornských
elektrárnách na zakázku tamního ministerstva vodních zdrojů
(DWR). 
1.9.2021 Na
konci srpna 2021, necelé čtyři dny po svém připojení k přenosové
soustavě, pracuje druhý temelínský blok opět na plný výkon. Spolu s
elektrárnou Dukovany je tak aktuálně v provozu všech šest jaderných
bloků, které bezemisní elektřinou kryjí více než 37 % české spotřeby
(netto výroba elektřina za rok 2020). 
31.8.2021 V pátek 20.
srpna 2021 proběhl poslední experiment na tokamaku COMPASS,
který provozuje Ústavu fyziky plazmatu Akademie věd ČR (ÚFP). Po
dvanácti letech ukončuje svůj provoz. V zařízení, ve kterém se testuje
řízená jaderná fúze, proběhlo za tu dobu více než 21 tisíc výbojů
vysokoteplotního plazmatu. Na jeho místě bude v nejbližších letech
vybudován zcela nový tokamak – COMPASS Upgrade se světově unikátními
parametry, který má za cíl vyřešit některé z klíčových problémů
spojených se stavbou prototypu fúzní elektrárny. 
19.7.2021 Dvousettisícové
průmyslové a zemědělské kalifornské město San Bernardino používá od
července 2021 ve své čističce odpadních vod již dříve avizovanou
palivočlánkovou kogenerační jednotku od
amerického dodavatele FuelCell Energy. Její zvláštností je využívání
místního bioplynu jen s minimálními úpravami.
12.7.2021 Digitální
modelování v oblasti mobility je bezpečný a efektivní způsob, jak
navrhnout a prověřit plány a opatření v oblasti mobility se zohledněním
jejího očekávaného vývoje a vlivů, které na ni působí či budou podle
předpokladů působit. Jedním z nástrojů, které toto modelování
podporují, je Aimsun Next od společnosti YUNEX. Pro svoji výzkumnou
činnost jej bude od července 2021 využívat také Univerzita Pardubice. 
30.6.2021 Zatravněné
tramvajové koleje se stále více stávají každodenním obrazem ve městech,
která provozují tramvajovou dopravu. Příkladem chce jít Ostrava, kde
Dopravní podnik Ostrava (DPO) začal v červnu 2021 osazovat tramvajový
pás na Výškovické ulici. Částečně zatravněný bude i zcela nový
tramvajový úsek Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP), jehož stavba
byla zahájena rovněž v červnu 2021. 
29.6.2021 Je všeobecně
známo, že různé barvy světla – tedy
viditelné části elektromagnetického spektra – mají bezprostřední vliv
na vývoj rostlin. Tento fakt je již léta využíván zejména při umělém
pěstování květin a zemědělských plodin v uzavřených prostorách, tzv.
vertikálních farmách. Je také výzvou pro dlouhé kosmické mise s lidskou
posádkou, proto se jí zabývá mj. americká vesmírná agentura
NASA. 
24.6.2021 Australská
železniční asociace (ARA) publikovala v dubnu 2021 zajímavou zprávu
zvanou The Renaissance of Light Rail (renesance lehkých železnic).
Světová odborná veřejnost s ní byla seznámena v červnu 2021. Na základě
zkušeností z celého světa vyzdvihuje zpráva přínos rozvíjejících se
lehkých železnic tramvajového typu a zároveň varuje před
medializovanými technickými výstřelky souhrnně označovanými jako
„tramvaj bez kolejí“. Z této zprávy zde vybíráme některé zajímavé
informace. 
28.5.2021 Videozáznamy
našich přednášek ke smart city jsou nyní shromážděny na jednom místě v
samostatné rubrice.
Podívejte
se zde: 
28.5.2021 Autor
známých
Parkinsonových zákonů uvádí příklad jednání finančního výboru atomové
elektrárny, kdy schválení smlouvy na atomový reaktor trvalo dvě a půl
minuty, debata k přístřešku na kola pro zaměstnance trvala 45 minut a
projednání občerstvení pro zasedání komise sociálního zabezpečení
trvalo hodinu a čtvrt, aniž by bylo uzavřeno. Důvod? Atomový reaktor je
velmi „odborná“ věc, zatímco k přístřeškům na kola nebo k občerstvení
má co říci každý. Tento Parkinsonův „efekt přístřešku na kola“ se nám
vybavil při analýze a hodnocení strategických dokumentů českých smart
měst, obcí a regionů, kterou jsme v létě 2020 prováděli pro MMR ČR. 
24.5.2021 Pod pojmem
elektromobilita si většina lidí představí především osobní
elektromobil. Během naší konzultační a redakční práce jsme se nicméně
setkali s mnoha dalšími zajímavými využitími elektrického pohonu ve
službách měst. Ukážeme si je na několika příkladech spolu s tím, na co
je potřeba dát pozor při zavádění elektromobility.

24.5.2021 Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako
doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi.
Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální
život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet,
zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace.
Všechna
vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zde

20.5.2021
Více než 70 % ovoce a zeleniny spotřebovaných ve
Švédsku se musí
dovážet, s nezanedbatelným dopadem na životní prostředí a klimatické
změny. Jak lze i v severských podmínkách s využitím moderních LED
technologií pěstovat čerstvý a chutný salát, ukazuje příklad vertikální
farmy Ljusgårda, která měla první úspěšnou sklizeň v dubnu 2021 a má
velké plány do budoucna. 
18.5.2021 Dne
18. května 2021 proběhl další ročník již tradiční konference pořádané
provozovateli tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA
– Consulting Services. Vzhledem k protiepidemickým opatřením proběhla
konference tentokrát jako online studio, kdy před kamerou vystoupili
zúčastnění odborníci, které na YouTube v přímém přenosu sledovala
stovka zástupců municipalit, městských služeb a dalších relevantních
institucí.

17.5.2021 Srdečně
Vás zveme na online sledování 6. ročníku naší konference „Smart city v
praxi“, která se koná již v úterý 18. května 2021 od 9 do 11:30 hodin.
Předložíme Vám praktické postřehy z analýzy strategií smart city,
dozvíte se o aktivitách MMR ČR v oblasti smart city či o novinkách z
oblasti smart city moderních technologií u nás i ve světě. Nebudou
chybět novinky z Brna a Smart Prague, ani přednáška o elektromobilitě
ČEZ. Vedle technologií se bude hovořit také o problematice plánování
krajiny a veřejné zeleně.

5.5.2021 Již potřetí
vychází naše brožura Příběhy chytrých pomocníků, jako doprovod blížící
se online konference
Smart city v praxi VI. I tentokrát v ní čtenáři
najdou zajímavé a čtivě podané příklady praktického využití moderních
technologií ve městech, od energetického hospodářství sportoviště přes
chytré městské budovy až po automatické elektrické minibusy a další
rozmanitá elektrická vozidla. Přejeme příjemné počtení a spoustu
inspirace.
Celá
brožura – třetí vydání, je k dispozici ke stažení ve formátu pdf zde

26.2.2021 K
rozvoji jaderné energetiky ve světě přispívá významnou
měrou i České vysoké učení technické v Praze. Významným milníkem se v
tomto směru stal únor 2021, kdy vědci Českého institutu informatiky,
robotiky a kybernetiky ČVUT (CIIRC ČVUT) a Fyzikálního ústavu Akademie
věd ČR (FZU AV ČR) získali americký patent na způsob ochrany povrchu
palivových článků v jaderných elektrárnách před korozí. 
19.2.2021 V
debatách o vhodných zdrojích elektřiny obvykle schází jejich územní
nároky: větrné elektrárny zaberou 530krát více místa než jaderné
elektrárny, u pozemní fotovoltaiky je to 107krát. O porovnání různých
bezemisních zdrojů elektrické energie z pohledu plochy na dosažení
výkonu se lze dočíst v analytickém článku České nukleární společnosti z
února 2021, založeném na výsledcích evropské studie beroucí jako
příklad mimo jiné Českou republiku. 
18.2.2021
Otázka v nadpisu tohoto článku je všeříkající.
Baterioví výrobci i vědci hledající výrazný pokrok v oblasti baterií se
zaměřují na tzv. solid-state baterie. Solid znamená pevný, tuhý a
označuje podobu elektrolytu, který je v solid-state bateriích použit.
Dnes jsou známé běžně používané baterie lithium iontové (Li-Ion) a
lithium polymerové baterie (Li-Pol) a nyní k nim přibývají slibné
solid-state baterie. 
26.1.2021
Druhý život baterií, pro který se často používá
anglický
pojem „second
life“, je dnes velmi diskutované téma. Je také posledním tématem naší
školy baterií. S rostoucím množstvím bateriových aplikací ve světě
roste požadavek na vyřešení otázky, co s trakčními bateriemi bude poté,
co doslouží ve své původní aplikaci. Již se objevují první projekty na
další využití vysloužilých baterií z vozidel. Pojďme se ale nejprve
podívat na technologie baterií a jejich předpoklady k životu po
životě. 
21.1.2021 Každý
návrh technického zařízení je vždy výsledkem
kompromisů mezi řadou technických, ekonomických a marketingových
požadavků. Pokud bude jeden z parametrů uměle upřednostněn, povede to k
zúžení nabídky možných řešení a výsledné parametry budou obvykle horší.
To je i případ veřejného osvětlení s LED. Naprostá většina dodávek
veřejného osvětlení je vybírána na základě výběrových řízení, kde je
hlavním kritériem nejnižší cena, technické parametry svítidel jsou
druhotné. Dosavadní veřejné osvětlení v řadě obcí sloužilo více než 30
let a nelze předpokládat, že jeho obměna v budoucnu bude výrazně
častější. Proto by mělo být k výběru svítidel přistupováno s mnohem
větším důrazem na technické parametry svítidel a jejich schopnost
zajistit funkčnost po dobu desítek let. 
19.1.2021
Vedle parciálních trolejbusů a elektrobusů, kterými
se podobně zabývaly
minulé dvě lekce naší školy baterií, se tentokrát podíváme na využití
baterií pro další těžká elektrická vozidla v městském provozu. Patří
sem zejména palivočlánkové a hybridní autobusy, bateriové tramvaje a
vlaky, těžké nákladní elektromobily pro městské služby i další
aplikace. 
15.1.2021 Provozovatel
české přenosové soustavy ČEPS vydal na sklonku roku 2020 své Hodnocení
zdrojové přiměřenosti výrobních kapacit elektrizační soustavy ČR do
roku 2040 (MAF CZ 2020). Dokument analyzuje různé směry vývoje
energetického mixu ČR, včetně variantních scénářů odklonu od uhlí nebo
vývoje obnovitelných zdrojů. V tomto článku z něj vybíráme některé
zajímavé skutečnosti. 
12.1.2021 V
minulém článku Školy baterií jsme se věnovali výběru optimální
technologie trakční baterie
pro parciální trolejbus. Zatímco požadavky
parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice podobné, u
elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů jsou projekt
od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o meziměstském vozidle,
příměstském nebo o nejčastěji využívaném elektrobusu pro čistě městskou
hromadnou dopravu. 
12.1.2021 Co
v praxi dále s lithium-iontovými bateriemi po ukončení jejich
života, ať už v mobilním nebo stacionárním režimu? Odpověď na tuto
důležitou otázku elektromobility dal úspěšný pilotní projekt, vůbec
první v oboru těžkých elektrických vozidel, při němž byly kompletně
recyklovány baterie z elektrobusů. Projekt byl realizován ve spolupráci
kanadské společnosti Li-Cycle Corporation, zaměřené na recyklaci
lithiových baterií, a kanadsko-amerického výrobce autobusů a
elektrobusů New Flyer. O výsledku byla odborná veřejnost informována
začátkem roku 2021. 
5.1.2021 První článek z naší školy baterií,
uveřejněný i
v brožuře „Elektrické
autobusy pro město IX“, uvedl čtenáře do
problematiky baterií sloužících k pohonu vozidel. Náš druhý článek má
za cíl poskytnout uživatelům i investorům do trolejbusové dopravy
ucelený pohled na výběr alternativního pohonu trolejbusu, zejména pak
akumulátorového pohonu pro parciální trolejbus. 
4.1.2021
Krátce před Vánoci
2020 schválila vláda ČR na svém jednání zákon o podpoře (de facto spíše
prosazování) nízkoemisních silničních vozidel prostřednictvím zadávání
veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Na
silnicích se tak výrazně zvýší počet ekologických vozidel používaných
státem, kraji či obcemi. Rovněž se výrazně navýší počet ekologických
autobusů při zajišťování dopravní obslužnosti. Veřejný sektor půjde v
tomto směru soukromému příkladem. 
1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2021 | Archiv 2019/2020 | Archiv 2018 | Archiv 2017 | Archiv 2016 | Archiv 2015 | Archiv 2014
| Archiv 2012/2013
|