Amsterodamské metro: nová linka v provozu a do roka
celá síť s CBTC Alstom Urbalis 400
6.8.2018 V
červenci 2018 byla otevřena dlouho očekávaná severojižní linka
amsterodamského metra, vybavená řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC typu
Urbalis
400 od francouzské společnosti Alstom. Nezůstává však jen u ní. Na tuto
moderní technologii budou do roku 2019 postupně převedeny všechny čtyři
zbývající linky amsterodamského metra.
Nová linka č. 52 je 9,8 km
dlouhá a je na ní 8 stanic. Je vedena po povrchu i pod povrchem, včetně
6 km dlouhého tunelu pod městským centrem a řekou IJ. V náročných
geologických podmínkách Amsterodamu s nestabilním podložím, které
vyústilo v sesuvy půdy, trvalo její vybudování celých 16 let oproti
původně plánovanému dokončení v roce 2011. Investiční náklady přitom
vzrostly oproti plánovaným 1,4 mld. € na 3,1 mil. € (tedy z cca 37 mld.
Kč na 81 mld. Kč).
Smlouva na vybavení celého amsterodamského
metra systémem CBTC typu Urbalis 400 byla uzavřena v roce 2012. Po
kompletním zprovoznění, které se očekává v roce 2019, bude touto
technologií vybavena jeho síť v celkové délce 39 km se 40 stanicemi.
Vozidlovou částí CBTC bude vybaveno cca 90 vlaků metra a součástí
dodávky je i nový dispečink. 
Metro zůstane dál provozované se
strojvedoucími (viz foto výše). Je to dáno mj. specifickými podmínkami
amsterodamského metra. K nim patří například „hybridní“ linka 51, která
ve stanici Zuid přechází ze systému metra na systém povrchové tramvaje.
Podpovrchové metro s napájením z třetí kolejnice se zde rázem „promění“
v tramvaj se svrchním napájením a se všemi dalšími atributy tramvaje.
Výšce nástupních dveří jsou přizpůsobeny i dvojúrovňové nástupní
ostrůvky (viz foto níže). Provozovatel nicméně hodnotí tuto unikátní
hybridní technologii jako technicky zajímavou, ale ekonomicky
neefektivní. 
Předpokládá se, že instalace CBTC pomůže metru
zkrátit intervaly mezi vlaky, a navýšit tak celkovou kapacitu tohoto
dopravního systému o 25 %. Kromě toho se očekává i celkové zvýšení
provozní spolehlivosti metra, kde některé zabezpečovací systémy
pocházejí ze 70. let minulého století.
CBTC Alstom Urbalis 400 už
znají mnohá světová města, například Lyon, Hongkong,
Sydney nebo
Panama.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Alstom a archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
2.5.2018 Automatické
metro bez řidiče se stává stále větším fenoménem v rozvoji městských
rychlodrah po celém světě. Jak byla v dubnu 2018 informována odborná
veřejnost prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP),
zaznamenal tento druh dopravy v březnu 2018 důležitý milník: Délka
všech automatizovaných linek metra na světě překročila „magickou“
hodnotu 1000 km. Od roku 2015 tak vzrostla jejich délka prakticky o třetinu. 
20.4.2018 Italský
výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je
známý především jako dodavatel u celených systémů lehkého
stavebnicového bezobslužného metra, které mělo svoji premiéru v Kodani
a funguje
na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na
trhu uplatňuje i jeho technologie
CBTC, například ve
Stockholmském metru. CBTC od
Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra.
Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu
podepsána začátkem dubna 2018. 
20.2.2018 Plně
automatický provoz městských rychlodrah, s nímž se
do budoucna uvažuje i pro novou linku pražského metra D, má řadu
zákonitostí odlišných od tradiční koncepce této kolejové dopravy.
Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a její organizační jednotka
UITP Observatory of Automated Metros identifikovala technické a
organizační aspekty těchto odlišností a publikovala je v únoru
2018. 
17.1.2018 Koncept
veřejně soukromého partnerství (PPP)
je známý především
jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů,
mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k
rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních
technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v
dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o
zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně
bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC. 
5.1.2018 Mezi
provozovatele plně bezobslužného metra se od konce roku 2017 zařadilo
také čínské hlavní město Peking. Nově zprovozněná linka Yanfang je
první bezobslužnou linkou pekingského metra a zároveň prvním projektem,
u něhož dodavatelé veškerých technologií pocházejí z Číny. 
3.1.2018 O
zahájení provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
21.11.2017 Latinská
Amerika má od začátku listopadu 2017 v provozu
další bezobslužné metro, využívající řídící a zabezpečovací systém CBTC. Po
lince 4 metra
São Paulo, která byla zprovozněna v roce 2010, se jí stala již dříve
avizovaná linka 6 metra v Santiagu de Chile. 
4.10.2017 Jihokorejské
hlavní město Soul má od září 2017 své první
podzemní metro zvané Ui-Sinseol LRT. Toto metro je zároveň plně
bezobslužné. Ui-Sinseol LRT má délku tratí 11,4 km a na nich 13
zastávek. Vede ze stanice Ui-dong in Gangbuk-gu do stanice
Sinseol-dong. Předpokládá se, že linka převeze denně 110 000
cestujících při špičkovém intervalu mezi vlaky 3 minuty.
12.7.2017
Jak potvrzují zprávy
UITP, systémy
plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez
strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve
velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť
bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur
(82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver
(68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém
bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km
tratí 
13.1.2017 Historie
vlaků s řídicím a zabezpečovacím systémem
CBTC se začala
psát v listopadu roku 1985 v kanadském Vancouveru. Tehdy byl zahájen
provoz automatické městské rychlodráhy SkyTrain, vybavené systémem CBTC
SelTrac, prvním svého druhu na světě. Nejnovějším počinem této
rychlodráhy se stalo slavnostní otevření 11 km dlouhého nového úseku
linky Millenium Line se 6 stanicemi zvaného Evergreen
Extension v prosinci 2016. 

|