S cestujícími bez strojvedoucího i na hlavních tratích:
Východojaponská železniční společnost má plány na bezobslužný provoz
24.8.2018 Provoz bez strojvedoucího je stále více doménou
městských rychlodrah – linky automatického metra ve světě nedávno
přesáhly celkovou délku 1000 km.
Nezůstává však jen u nich. Východojaponská železniční společnost (JR
East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, má
plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici.
Světovou odbornou veřejnost s nimi seznámila v srpnu 2018. 
JR East, jedna ze sedmi železničních společností v
Japonsku, přepraví ročně přes 6 miliard cestujících v regionálních i
dálkových vlacích včetně světoznámých rychlovlaků Šinkansen. Její síť
měří celkem 7,5 tisíce km, téměř ze tří čtvrtin je elektrifikovaná.
(Pro srovnání, v celé ČR se ročně přepraví něco přes 180 miliónů
cestujících po síti tratí měřící cca 9,5 tisíc km, elektrifikované z
cca třetiny).
Hlavní důvody, které vedou JR East k plánům na
bezobslužný provoz, jsou dva: V prvé řadě je to nedostatek personálu,
který postupně stárne a plně se neobnovuje. Dále je to ztrátovost
místních tratí, u nichž chce JR East bezobslužným provozem snížit
celkové náklady.
Konverze stávajících celostátních tratí na bezobslužný
provoz bude vyžadovat nové technologie a stavební opatření pro vlaky i
pro tratě a stanice.
U vlaků půjde zejména o vývoj vysoce přesných detektorů
překážek. Vlaky bez obsluhy by dále měly být vybaveny například
detektory všech abnormálních zvuků a pachů, které by jinak na sebe
přirozeně upozornily vlakový personál.
U železniční infrastruktury bude nutno odstranit
úrovňová křížení a vybavit nástupiště ve stanicích stěnami s
automatickými dveřmi.
V neposlední řadě bude nutno provést příslušné změny
také v legislativě.
Předpokládá se, že vlaky budou zpočátku jezdit s
palubním průvodcem, který by zasáhl při mimořádné události. V
dlouhodobém pohledu je plánován provoz zcela bez vlakového personálu.
Pilotní provoz je plánován zvlášť pro regionální trať a
pro Šinkansen. V prvním případě půjde o tokijskou 34,5 km dlouhou trať
Yamanote (viz foto) s 29 stanicemi, jednu z nejrušnějších tratí v
tokijské aglomeraci, která tvoří uzavřenou smyčku a regionální osobní
vlaky zde nesdílejí koleje s jinými. Ve druhém případě půjde o 675 km
dlouhou trať Tohoku Šinkansen s 23 stanicemi a s vlaky jedoucími
rychlostí až 320 km/h, jejíž koleje vedou většinou po vyvýšených
konstrukcích.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International
Další
informace zde
Přečtěte si také:
6.8.2018 V
červenci 2018 byla otevřena dlouho očekávaná severojižní linka
amsterodamského metra, vybavená řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC typu
Urbalis
400 od francouzské společnosti Alstom. Nezůstává však jen u ní. Na tuto
moderní technologii budou do roku 2019 postupně převedeny všechny čtyři
zbývající linky amsterodamského metra. 
2.5.2018 Automatické
metro bez řidiče se stává stále větším fenoménem v rozvoji městských
rychlodrah po celém světě. Jak byla v dubnu 2018 informována odborná
veřejnost prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP),
zaznamenal tento druh dopravy v březnu 2018 důležitý milník: Délka
všech automatizovaných linek metra na světě překročila „magickou“
hodnotu 1000 km. Od roku 2015 tak
vzrostla jejich délka prakticky o třetinu. 
20.4.2018 Italský
výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je
známý především jako dodavatel u celených systémů lehkého
stavebnicového bezobslužného metra, které mělo svoji premiéru v Kodani
a funguje
na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na
trhu uplatňuje i jeho technologie
CBTC, například ve
Stockholmském metru. CBTC od
Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra.
Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu
podepsána začátkem dubna 2018. 
20.2.2018 Plně
automatický provoz městských rychlodrah, s nímž se
do budoucna uvažuje i pro novou linku pražského metra D, má řadu
zákonitostí odlišných od tradiční koncepce této kolejové dopravy.
Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a její organizační jednotka
UITP Observatory of Automated Metros identifikovala technické a
organizační aspekty těchto odlišností a publikovala je v únoru
2018. 
17.1.2018 Koncept
veřejně soukromého partnerství (PPP)
je známý především
jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů,
mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k
rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních
technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v
dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o
zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně
bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC. 
5.1.2018 Mezi
provozovatele plně bezobslužného metra se od konce roku 2017 zařadilo
také čínské hlavní město Peking. Nově zprovozněná linka Yanfang je
první bezobslužnou linkou pekingského metra a zároveň prvním projektem,
u něhož dodavatelé veškerých technologií pocházejí z Číny. 
3.1.2018 O
zahájení provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
21.11.2017 Latinská
Amerika má od začátku listopadu 2017 v provozu
další bezobslužné metro, využívající řídící a zabezpečovací systém CBTC. Po
lince 4 metra
São Paulo, která byla zprovozněna v roce 2010, se jí stala již dříve
avizovaná linka 6 metra v Santiagu de Chile. 
4.10.2017 Jihokorejské
hlavní město Soul má od září 2017 své první
podzemní metro zvané Ui-Sinseol LRT. Toto metro je zároveň plně
bezobslužné. Ui-Sinseol LRT má délku tratí 11,4 km a na nich 13
zastávek. Vede ze stanice Ui-dong in Gangbuk-gu do stanice
Sinseol-dong. Předpokládá se, že linka převeze denně 110 000
cestujících při špičkovém intervalu mezi vlaky 3 minuty.
12.7.2017
Jak potvrzují zprávy
UITP, systémy
plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez
strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve
velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť
bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur
(82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver
(68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém
bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km
tratí 
13.1.2017 Historie
vlaků s řídicím a zabezpečovacím systémem
CBTC se začala
psát v listopadu roku 1985 v kanadském Vancouveru. Tehdy byl zahájen
provoz automatické městské rychlodráhy SkyTrain, vybavené systémem CBTC
SelTrac, prvním svého druhu na světě. Nejnovějším počinem této
rychlodráhy se stalo slavnostní otevření 11 km dlouhého nového úseku
linky Millenium Line se 6 stanicemi zvaného Evergreen
Extension v prosinci 2016. 

|