17.1.2019 Pojem
„smart city“ se stále více dostává do popředí v souvislosti s rozvojem
inovativních technologií. Dodavatelský průmysl, zabývající se těmito
technologiemi, je vnímá jako příležitost k dalšímu rozvoji i k
uplatnění řešení již osvědčených v průmyslu také ve veřejných službách.
Koncept smart city a související trhy však zároveň bývají doprovázeny
řadou nepochopení a nedorozumění. Je proto namístě se na ně podívat
blíže. 
17.1.2019 Když před
mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde poháněla
pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel), málokdo tušil,
že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne ovšem jako
neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí, nýbrž jako
palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára jediným odpadním
produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v prosinci 2018, mají
k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde automobilový výrobce Scania ve
spolupráci se západošvédskou společností Renova zabývající se odpadovým
hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu. 
16.1.2019 Ve
vlacích, které jsou vybaveny moderními technologiemi
od klimatizace až po wifi signál a také standardními elektrickými
zásuvkami, musí být zajištěno nepřetržité napájení elektrickou energií,
a to i v případě, že vůz stojí ve stanici. Tuto službu zabezpečuje
multisystémový statický výkonový měnič od slovenského výrobce EVPÚ
(Elektrotechnický výskumný a projektový ústav nová Dubnica). 
15.1.2019 Skládkový
plyn je důležitým obnovitelným zdrojem energie, stejně jako významným
rizikovým faktorem na skládkách. Může však představovat také zdroj
vodíku pro palivočlánková vozidla. Významným krokem k praktické
realizaci takovéhoto záměru se stala dohoda uzavřená na začátku roku
2019 mezi jihokalifornským okresem County of Orange a americkým
výrobcem FuelCell Energy o využití skládky Coyote Canyon v městě
Newport Beach pro jeho projekt palivočlánkové technologie. 
14.1.2019 Optimální
ochrana pro člověka a stroj je důležitá. Proto
je bezpečnostní technika ve výrobě strojů a zařízení v kurzu.
Bezpečnostní relé MIRO SAFE+ společnosti Murrelektronik jsou tím pravým
řešením pro dosažení vysokých bezpečnostních standardů až po
Performance Level e (úroveň vlastností PLe) podle EN 13849-1. 
11.1.2019 Cube67
společnosti Murrelektronik je modulární
sběrnicový systém pro dokonalé decentralizované instalační koncepce.
Jeho flexibilita umožňuje realizovat pro každou aplikaci to
nejvhodnější řešení - kompletně v krytí od IP20 až do IP69K. 
10.1.2019 V
roce 2018 se ve světě připojilo k přenosovým sítím
hned devět nových jaderných bloků o celkovém výkonu 10 400 MW. Další
čtyři bloky v tomto roce zahájily výstavbu, naopak definitivně odpojeny
byly tři. Světová jaderná asociace WNA očekává, že by v roce 2019 mohlo
být zprovozněno čtrnáct nových reaktorů, včetně tří evropských.
Začátkem roku 2019 o tom informovala Česká nukleární
společnost. 
9.1.2019 Blízká
infračervená spektroskopie (NIRS) je
spektroskopická metoda, která zahrnuje blízkou infračervenou oblast z
elektromagnetického spektra (tedy vlnovou délku světla v rozmezí 800 –
2500 nm). Není to metoda vysoce citlivá, ale před jejím užitím není
potřeba vzorek zvlášť upravovat. Výhodou také je, že dokáže proniknout
poměrně hluboko do vzorku. To vše dává NIRS předpoklad k velmi
praktickému uplatnění například v zemědělství při pěstování ovoce a
zeleniny. Důkazem je technologie blízké infračervené LED (NIRED) značky
Oslon Black SFH 4736 pro NIRS instalovanou v tabletu nebo smartphonu,
kterou její výrobce Osram představil v prosinci 2018. 
8.1.2019 Oblastí,
kde se palivočlánková mobilita začala rozvíjet
jako první (nepočítáme-li mezi „mobilitu“ kosmická zařízení), jsou
bezesporu palivočlánkové elektrické manipulační vozíky. Palivový článek
zde nahrazuje baterie a je z řady důvodů výhodnější. Nejvíce se dnes
tato manipulační technika používá v USA (jen například obchodní řetězec
Walmart je
počítá v tisících), rozvíjejí se však i v Evropě. Důkazem je 137
palivočlánkových manipulačních vozíků, které koncem listopadu 2018
uvedl do provozu francouzský řetězec Carrefour. 
7.1.2019 Tlačítka
pro NOUZOVÉ ZASTAVENÍ a RESET od firmy Murrelektronik se integrují do
elektronických instalací prostřednictvím předmontovaných standardních
vedení M12. Jde o řešení, které šetří čas a vylučuje riziko chyb v
zapojení. Díky systému „Plug & Play“ jsou ovládací přístroje
okamžitě integrovány do strojů a zařízení. 
4.1.2018 Pod
názvem Lightelligence představila skupina OSRAM na podzimním veletrhu
Light + Building 2018 otevřenou platformu internetu věcí (IoT) pro trh
osvětlení a budov. Tato platforma připomíná obchod s aplikacemi, kde
uživatelé mohou individuálně a flexibilně kombinovat potřebné
softwarové komponenty pro příslušné využití. Odborná veřejnost o ní
byla blíže informována v prosinci 2018. Lightelligence nabízí využití
zejména v následujících oblastech: 
3.1.2019 Svářeči a lidé
s ochrnutýma nebo jinak postiženýma
rukama mají jedno společné: Nemohou jednoduše ovládat rukama svůj
nástroj. Tento společný problém se stal předmětem řešení rakouského
výzkumného projektu WIFI („Welding Interaction in Future Industry“,
tedy „Interakce při sváření v průmyslu budoucnosti“), který v prosinci
2018 obdržel významné ocenění od Rakouského spolkového ministerstva
práce, sociálních věcí, zdravotnictví a ochrany spotřebitelů. 
2.1.2019 Krakov
je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a
množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi
dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal
především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a
které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému. 
2.1.2019 Trakční
baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy
snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na 70
% a méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně
nepraktickým. To ale neznamená, že by baterie již nebyly k užitku.
Mohou sloužit ve stacionárních aplikacích, kde jejich nadměrná
hmotnost, a tedy nižší měrná energie, tolik nevadí. Takovýto „život po
životě“ trakčních baterií z elektrobusů je od prosince 2018 náplní
projektu „skladu energie“ zkoušeného v obytném komplexu ve švédském
Göteborgu. Použité baterie z elektrobusů Volvo zde slouží k akumulaci
elektřiny z fotovoltaických zdrojů. 

Všem našim čtenářům, kolegům a
zákazníkům přejeme příjemně prožité svátky a hodně štěstí v novém roce.
K přání připojujeme naši Novoroční bajku o pejskovi, kočičce, dortu a
připomínkovém řízení. 
27.12.2018 Elektrobusy
pro městskou hromadnou dopravu jsou prozatím převážně doménou
provozovatelů veřejné dopravy vlastněných městy či velkých dopravních
holdingů, jako např. Arriva, člen skupiny německých státních drah DB. I
to se však mění. Prvním čistě soukromým dopravcem v Německu vybaveným
také elektrobusy se již brzy stane mnichovská firma Josef Ettenhuber
GmbH, která si v prosinci 2018 objednala tři elektrobusy Solaris Urbino
12 electric. 
21.12.2018
V souvislosti s bojem proti klimatickým změnám se v
odborných diskusích stále častěji objevuje také jaderná energie.
Ukazuje se totiž, že bez tohoto stabilního nízkoemisního zdroje,
schopného dodávat velké množství energie kdykoliv bez ohledu na počasí,
bude splnění závazků omezit zvyšování globální teploty nad dohodnutý
rámec prakticky nemožné. Z této odborné diskuse vedené na mezinárodní
úrovni upozornila v prosinci 2018 Česká nukleární společnost na tři
zajímavé příspěvky. 
20.12.2018 Města a obce
mají další možnost výhodně pořídit automobily na alternativní pohony.
Již potřetí nabízí Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím
Státního fondu životního prostředí ČR dotace na vozidla s nízkými nebo
nulovými emisemi. Spolu s „eko-vozidly“ podpoří resort nově i dobíjecí
stanice a zároveň rozšíří okruh příjemců. Připraveno má celkem 100
milionů korun. Již dříve avizovaná výzva č.11/2018 z Národního programu
Životní prostředí byla vyhlášena 17. 12. 2018 a je již třetí v pořadí. 
20.12.2018 Česká
přenosová soustava provozovaná společností ČEPS
čítá téměř 6 tisíc km vedení a ročně přenese přes 67 tisíc
gigawatthodin elektrické energie. V Evropě patří mezi velmi spolehlivé,
bezpečně dimenzované energetické systémy. To se neobejde bez průběžného
rozvoje přenosového vedení. Důkazem je i projekt výstavby zaústění
doposud nejdelšího vedení zvlášť vysokého napětí (zvn) v ČR, linky V413
(Řeporyje – Prosenice) do rozvodny Mírovka u Havlíčkova Brodu.
Společnost ČEPS jej zahájila v listopadu 2018. 
19.12.2018
Nezbytným prvkem automatizační techniky jsou výkonné
a zároveň flexibilní konektorové systémy. Na tento požadavek reaguje od
podzimu 2018 skupina Stäubli a její divize Stäubli Electrical
Connectors, která rozšířila své existující portfolio řady CombiTac o
řešení pro vysoké napětí o nový čtyřpólový modul pro vysoké napětí až
do 2000 V AC a 2500 V DC. 
18.12.2018 S
novou verzí platformy EPLAN 2.8 přichází řada novinek
jako nové grafické uživatelské rozhraní, vylepšená ergonomie a
zdokonalené využití maker. Konkrétně v nové verzi softwaru EPLAN
Electric P8 se uživatelé jistě přivítají zlepšení v oblastech
konfigurace, sběrnicových dat a obousměrné komunikace s TIA Portal od
firmy Siemens. 
17.12.2018
MVK Metal Safety společnosti Murrelektronik
umožňuje sběrnicová řešení pro aplikace bezpečnostní techniky. Otázky
bezpečnosti mají v automatizační technice vysokou
prioritu. Se sběrnicovým modulem MVK Metal Safety nabízí Murrelektronik
velmi zajímavé řešení pro bezpečnostní instalace. Lze s ním dosáhnout
nejvyšších standardů: Safety Integrity Level 3 (podle IEC 61508 a IEC
62061) a Performance Level e (podle EN ISO 13849-1). Pro konkrétní
využití je MVK Metal Safety k dispozici ve dvou variantách: čistě
vstupní modul a smíšený modul se vstupy a výstupy. 
14.12.2018 Podobně
jako například Madrid
jsou i další evropská města (Prahu nevyjímaje)
konfrontována s živelným nárůstem elektrických koloběžek včetně
sdílených, pro něž jakoby neplatila žádná pravidla. Vnést do tohoto
chaosu pořádek hned od počátku se rozhodla také Vídeň. Na začátku
prosince 2018 oznámilo město úmysl vydat ke konci roku 2018 směrnici
pro uživatele sdílených elektrokoloběžek a poskytovatele příslušných
služeb. Vzhledem k tomu, že elektrokoloběžky jezdí rychlostí nejvýše 25
km/h, je s nimi v uvedené směrnici nakládáno jako s bicykly. Znamená
to, že požadavky na vybavení elektrokoloběžek jsou v souladu s
požadavky rakouského dopravního předpisu pro bicykly, k nimž patří
např. přední a zadní osvětlení, brzdový systém, zvonek a odrazky. 
11.12.2018 „Chytré“
veřejné osvětlení zahrnující moderní světelné zdroje, dálkové řízení
intenzity osvětlení podle okamžité potřeby v dané lokalitě (viz
například projekt v Cardiffu) i využití sloupů veřejného osvětlení jako
multifunkční infrastruktury (viz například americký koncept chytrého
sloupu) se stává fenoménem smart cities v Evropě i v zámoří. Tento
koncept přichází ke slovu i v České republice. Příkladem jsou „chytré“
lampy od firmy BYZANCE IT Solutions s. r. o. („Byzance“) – start-upu
ČVUT – instalované říjnu 2018 v Dolních Břežanech na Praze-západ pod
patronátem energetické společnosti E.ON. Česká odborná veřejnost byla o
tomto projektu informována začátkem prosince 2018. 
11.12.2018
V současné době je ve světě více než 95 % vodíku
vyráběno z fosilních zdrojů. Zároveň je politický tlak na stále větší
využívání obnovitelných zdrojů, jejichž výkon je však v drtivé většině
proměnlivý. Na tuto situaci reaguje francouzská společnost H2V
INDUSTRY, která si jako své poslání dala masovou výrobu vodíku
elektrolýzou z přebytků elektrické energie v síti způsobených
obnovitelnými zdroji a jeho následné ukládání do plynové sítě. 
10.12.2018 Inteligentní
senzorické sítě propojené do cloudového
řízení nejsou v průmyslu již tak docela novinkou. Používají se
například u elektromotorů,
čerpadel a dalších namáhaných zařízení, u nichž senzorické sítě
pomáhají zlepšovat celkovou efektivnost fungování. Společnost ABB,
důležitý světový dodavatel takovýchto systémů, nyní vyvíjí ve své
výzkumné a vývojové laboratoři ve Švýcarsku podobný senzorický systém
také pro kabely – zvláště pak ty, které jsou z nějakého důvodu
kritické. Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena v
listopadu 2018. 
7.12.2018 Pevné částice
způsobí ročně předčasnou smrt více než 420 tisícům Evropanů, oxidy
dusíku 79 tisícům Evropanů a přízemní ozón téměř 18 tisícům Evropanů.
Největším znečišťovatelem je silniční doprava, následovaná obytnými a
kancelářskými budovami s emisemi zhruba třetinovými a až poté (!)
průmyslem. Nejohroženější jsou obyvatelé měst. Tak lze ve stručnosti
shrnout nejvýznamnější a nejvíce alarmující fakta ve zprávě „Air
Quality in Europe 2018“, publikované Evropskou agenturou pro životní
prostředí (EEA) v listopadu 2018. 
6.12.2018 Koncem
listopadu 2018 proběhlo v Praze třídenní „Česko-německé kooperační
fórum technologie Smart City“, financované německým Spolkovým
ministerstvem hospodářství a energetiky a organizované německou firmou
Dreberis ve spolupráci s českou inženýrskou společností sunebono. České
odborné veřejnosti se zde představily mladé německé inovační firmy,
nabízející svá řešení pro chytrá města, ale i pro logistiku včetně
dálkové dopravy. Provozovatelům našeho portálu, konzultační firmě Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, připadla speciální úloha v
části věnované B2B rozhovorům: během poměrně krátké doby dát firmám
rychlou, avšak vydatnou zpětnou vazbu a úvodní praktické rady k
pronikání na český trh inovačních technologií pro smart city. 
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
| 8
| 9 | 10
| 11 | 12 | 13
| 14 | 15
| 16 | 17
| 18 | 19
| 20
| 21
| 22
| 23
|24
| 25 | 26
| 27
| 28 | 29 | 30
| 31
| 32
| 33 | 34
| 35
| 36
| 37
| 38
| 39
| 40
| 41
| 42
| 43
| 44 | 45
| 46
| 47
| 48
| 49
| 50 | 51
| 52
| 53
| 54
| 55
| 56
| 57
| 58
| 59
| 60 | 61
| 62
| 63
| 64
| 65
| 66
| 67
| 68
| 69