Obnovitelné zdroje
21.9.2015
Evropský
projekt ene.field
na podporu rozvoje palivočlánkové mikrokogenerace v Evropě, zaznamenal
v září významný pokrok. Jak byla v září 2015 informována odborná
veřejnost, čtvrtina z předpokládaného tisíce palivočlánkových
mikrokogeneračních jednotek je v rámci tohoto projektu již ve zkušebním
provozu v domácnostech v osmi různých zemích z celé
Evropy.
17.9.2015 Japonská automobilka Toyota je jednou z předních
světových firem, prosazujících palivočlánkovou elektromobilitu. Na
konci roku 2014 na trh svůj sedan Toyota Mirai
a své
zkušenosti využila i u palivočlánkového autobusu, který vyvinula a
vyrobila ve spolupráci se společností Hino Motors Ltd. Na konci
července 2015 proběhly v Tokiu první provozní zkoušky prototypového
vozidla. 
15.9.2015
Energetické využití odpadů je jednou z důležitých
oblastí tzv. „zelené“ či „inteligentní“ energetiky. Netradiční, a
přitom velmi efektivní způsob ukázal odborné veřejnosti v srpnu 2015
závod německé automobilky BMW v Greeru, v americké Jižní Karolíně: Část
vodíku pro palivočlánkové vidlicové vozíky, které tento závod využívá,
je získáván z metanu pocházejícího z nedaleké skládky odpadů. 
14.9.2015 Lodě převážející zkazitelné zboží v chladicích
kontejnerech musí v přístavu často používat neekologické dieselové
agregáty pro pohon chladicích zařízení. Projekt „Maritime Hydrogen Fuel
Cell“, jehož zkušební provoz byl zahájen v srpnu 2015 v Honolulu,
ukazuje, že tohoto účelu lze dosáhnout ekologicky a hospodárně i pomocí
kompaktní, snadno přemístitelné palivočlánkové jednotky.
11.9.2015
Akce s názvem „Metanolový den“ by v Česku nejspíše
vzbudila pozdvižení s ohledem stále ještě živou aféru, s níž je tato
průmyslová surovina v našich médiích spojována. Nicméně „Metanolový
den“ v dánském Aalborgu znamenal událost, která naopak ukazuje jeden z
důležitých směrů ke strategickému cíli Dánska v oblasti ochrany
životního prostředí: do roku 2050 se zcela zbavit závislosti na
fosilních palivech. 26. srpna 2015 zde konsorcium Green Methanol
Infrastructure otevřelo první metanolovou čerpací stanici v Evropě.
10.9.2015 Nedlouho po zprávě o rekordním miliónu kilometrů, který
najely palivočlánkové autobusy ve Švýcarsku, byla odborná
veřejnost informována o dalším rekordu z této oblasti, tentokrát z USA:
Palivočlánková jednotka na jednom z elektrických autobusů,
provozovaných kalifornskou dopravní společností AC Transit (podrobnosti
viz též studie „E-mobilita v MHD“), překonala v
srpnu 2015 rekord 20 000 hodin nepřetržitého provozu. 
9.9.2015 Jak
jsme se na našem portále již vícekrát zmiňovali,
vedoucí
pozici v oblasti využívání větrné energie v Evropě má dnes Velká
Británie, a to zejména díky své ostrovní poloze v Severním moři s
pravidelně vanoucími větry. Česká odborná veřejnost byla nedávno
informována o připravovaném projektu větrné farmy East
Anglia ONE v
souvislosti s podpisem dohody mezi společností Siemens a energetickou
společností ScottishPower Renewables na dodávku větrných turbín 
4.9.2015 Integrace
obnovitelných zdrojů energie do veřejných distribučních sítí je
neustálou výzvou pro jejich provozovatele, zvláště v situaci, kdy
obnovitelné zdroje představují významnější podíl z celkového
energetického mixu. To platí i pro americkou energetickou a
vodohospodářskou společnost Imperial Irrigation District (IID),
zásobující elektřinou o výkonu 1 100 MW s významným podílem
obnovitelných zdrojů, včetně solárních, cca 145 tisíc uživatelů v jižní
Kalifornii. 
20.8.2015
Krátce po zprovoznění 800MW vysokonapěťového
přenosového spojení (HVDC) DolWin1,
spojující
větrné elektrárny v Severním moři s německou pevninou, byla odborná
veřejnost informována o jeho následovníku, projektu DolWin2. V jeho
rámci instalovala v srpnu 2015 společnost ABB 320kV konvertorovou
stanic DolWin beta, umístěnou na platformě v Severním moři 45 km od
německého pobřeží. Se svými 960 MW přenášeného výkonu jde o
nejvýkonnější mořskou konvertorovou stanici svého druhu na
světě.
18.8.2015
Skotsko je, s ohledem na své geografické a
klimatické podmínky, region bohatý na větrnou energii. Není proto nijak
s podivem, že se zde rychle rozvíjí také zájem o energetické systémy,
které elektřinu z větrných zdrojů pomáhají ukládat do vodíku, dále
používaného v palivových článcích. Jedním z rozvojových projektů tohoto
druhu bude tzv. „Levenmouth Community Energy Project“ 
11.8.2015 Zatímco Evropa zkoumá a vyvíjí, Amerika prodává – a to i
v Evropě. Tak by se dala s jistou nadsázkou charakterizovat situace v
oblasti palivočlánkové kogenerace. Důkazem je i dohoda mezi americkým
výrobcem palivočlánkových technologií FuelCell Energy a německou
energetickou společností E.ON z konce července 2015 o společné nabídce
palivočlánkových kogeneračních jednotek 
31.7.2015
Zajímavé využití palivových článků pro místní výrobu
elektřiny je úspěšně v provozu již od listopadu 2014 v datovém centru
společnosti Microsoft v Cheyenne, hlavním městě amerického státu
Wyoming. V červenci 2015 o něm informovala českou veřejnost společnost
Siemens, která je jedním z členů dodavatelského konsorcia. 
29.7.2015 Palivočlánkové elektrárny, které na našich stránkách
průběžně sledujeme, mohou využívat jako vstupní médium zemní plyn s
běžné rozvodné sítě nebo
vodík vznikající elektrolýzou z obnovitelných zdrojů energie, případně
jako odpadní produkt v chemické výrobě. Poslední jmenovaná technologie
bude nyní využita v závodě nizozemské chemičky AkzoNobel ve
francouzském Bordeaux 
21.7.2015 K vysokonapěťovým stejnosměrným přenosovým spojením
(HVDC) v Evropě přibude v roce 2021 další: projekt NSN link mezi
Norskem a Velkou Británií, jehož hlavním cílem je efektivní využití
obnovitelných zdrojů elektřiny. 
14.7.2015
Po roce výstavby byl na začátku července 2015 v
německém
Mainzu oficiálně zahájen provoz Energiepark Mainz, největšího zařízení
pro výrobu vodíku z obnovitelných zdrojů na světě. Cílem projektu je
vývoj a testování zařízení tohoto typu, které umožňuje lépe pracovat s
obnovitelnými zdroji energie v elektroenergetické síti. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17
| 18
|