Elektrické hybridy Volvo v Belgii: letos v provozu 101
vozidel a 15 nabíjecích stanic
15.2.2017 Plug-in hybridní (či elektrické
hybridní) autobusy získávají stále více oblibu mezi dopravci v
západoevropských městech. 11 elektrických hybridů Volvo spolu s třemi
nabíjecími stanicemi pro průběžné dobíjení od ABB slouží od ledna 2017
v Namuru,
více než stotisícovém hlavním městě belgického Valonska. Na základě
nové objednávky od obou těchto dodavatelů pro belgického dopravce TEC
Group k nim přibude dalších 35 elektrických hybridů a 8 nabíjecích
stanic. Součástí objednávky je dalších 55 těchto autobusů a 4 nabíjecí
stanice pro dvousettisícové Charleroi, největší město ve Valonsku. Po
zprovoznění tak bude TEC Group provozovat celkem 101 elektrických
hybridů a 15 nabíjecích stanic.
Elektrické hybridní autobusy Volvo 7900 Electric Hybrid
zde budou fungovat v plně bezemisním režimu na 70 % ujeté trasy.
Průběžné dobíjení výkonem 150 kW nebo 450 kW z
pantografové konzole, spouštěné do ližin na střeše (viz foto), trvá cca
3 – 4 minuty. Automatická komunikace mezi vozidlem a nabíjecí stanicí
během celého nabíjecího procesu probíhá po wi-fi síti. 
Použité rozhraní vozidlo-nabíjecí infrastruktura
prezentované pod názvem OppCharge je předmětem evropského
standardizačního procesu, který ve
výsledku umožňuje kombinovat vozidla a nabíjecí stanice od různých
výrobců, a podpořit tak přirozený rozvoj trhu těchto průběžně
dobíjených elektrických autobusů. Tento systém je nyní implementován v
rámci dopravních projektů ve dvanácti zemích.
Dodávka a zprovoznění nových vozidel a nabíjecích stanic
by měla proběhnout na podzim 2017. Výsledkem bude mimo jiné 90%
elektrifikace veškeré městské dopravy v Namuru.
Celý systém vozidlo-nabíjecí infrastruktura je v Namuru
dodáván jako projekt na klíč, jehož součástí je rovněž kompletní servis
nabíjecích stanic. Není to však jediný možný obchodní model. Například
ve Stockholmu jsou vozidla a nabíjecí infrastruktura kontrahovány odděleně.
Dopravní systém průběžně dobíjených elektrických hybridů
či plně elektrických autobusů není pouze doménou větších měst. Ukazuje
to například projekt elektrifikace autobusového parku v méně než
dvacetitisícovém švédském městě Värnamo.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © AB
Volvo
Další informace zde a také
zde
Přečtěte si také:
25.1.2017 Värnamo je
méně než dvacetitisícové město v jižním
Švédsku. I zde je však zájem o zavádění bezemisní a nízkoemisní veřejné
dopravy. Město se rozhodlo tento problém vyřešit elektrifikací všech
čtyř autobusů, které zde zajišťují městskou dopravu. Jak byla v lednu
2017 informována odborná veřejnost, od podzimu 2017 zde budou přes
centrum města jezdit tyto autobusy elektricky. 
23.1.2017 „Samozřejmě
že dědeček nemá kapesní hodinky poháněné
elektřinou. Takový nesmysl si může vymyslit jen Saturnin.“ Tak zní
jedna z vět z nesmrtelného Jirotkova románu. Něco podobného by se dalo
donedávna tvrdit i o elektrických autobusech a s odstupem času by to
bylo tvrzení stejně úsměvné. Parky městských autobusů ve světě se
zkrátka postupně elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší
městský autobus roku“ si na posledním mezinárodním veletrhu IAA
Nutzfarzeuge v Hannoveru poprvé v historii odnesl elektrobus, konkrétně
od polského výrobce Solaris. A elektrické
autobusy se předvedly i na veletrhu Czechbus
2016 v listopadu loňského roku, jehož
součástí byla již tradičně také
konference „Elektrické
autobusy pro město V“, pořádaná provozovateli
našeho portálu. 
19.1.2017 Jedním
z evropských měst, které provozují ve větším
rozsahu bateriové elektrobusy, je anglický Nottingham, třísettisícové
průmyslové město hlásící se ke konceptu smart
city. Elektrobusy zde začali
zavádět od roku 2012 a až do konce roku 2016 tvořilo jejich park 45
elektrobusů od čínského výrobce BYD. Od ledna
2017 se park elektrobusů v tomto městě rozrostl o dalších 13. Na
městské autobusové síti Link Bus tak nyní jezdí celkem 58 těchto
dvanáctimetrových elektrobusů. 
2.1.2017
Evropský projekt ZeEUS,
jehož
uzavření se plánuje v dubnu 2017, zveřejnil koncem prosince 2016 zprávu
ZeEUS eBus Report s podtitulem „An overview of electric buses in
Europe“, tedy „přehled elektrických autobusů v Evropě“. Jak název
napovídá, tato zpráva podává přehled o elektrobusech, plug-in
hybridních autobusech a parciálních trolejbusech provozovaných nebo
zamýšlených k provozu ve 20 zemích Evropy a v Izraeli a dále o 27
evropských a mimoevropských výrobcích těchto vozidel a o jejich
produktech. 
20.12.2016 Na
evropském trhu městských autobusů se stále více
prosazují vozidla využívající tzv. alternativní pohony, která by již v
roce 2020 měla tvořit téměř polovinu veškerých prodejů městských
autobusů. Významný podíl na „alternativních“ městských autobusech by
měly zaujímat autobusy s elektrickými pohony. Svědčí o tom mj. i
výsledky soutěže o nejlepší
městský autobus roku na letošním
hannoverském veletrhu, kde se
poprvé v historii stal vítězem elektrobus. Tato situace se odráží také
v záměrech a aktivitách Evropské investiční banky (EIB)
15.12.2016 Jak
již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti
se smart
city Oslo, zavádění čisté
městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už
je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků
nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu,
plánuje město Řím. 
28.11.2016 Dne
24. listopadu 2016 proběhl na holešovickém
výstavišti jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý,
tedy vlastně „půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro
město“, organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem
konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy.
Konference, která se stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se
zúčastnilo na 150 zástupců dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a
dalších odborníků, kteří se zajímají o aktuality a vývojové trendy u
elektrických autobusů a jejich financování. Účastníkům
konference i čtenářům našeho portálu je
určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. 
1.11.2016 Na
špičku mezi evropskými zeměmi, jejíž městští dopravci
se velmi zajímají o provoz bateriových elektrobusů, se dostává sousední
Polsko. Zásluhu o to má domácí výrobce Solaris, jehož elektrobus
Solaris Urbino 12 electric se stal autobusem roku 2017.
V září a
říjnu 2016 obdržela tato firma objednávky od městských dopravců v
Krakově a Jaworzně na celkem 42 elektrobusů různé délky a přepravní
kapacity. 
Milí čtenáři, inzerenti a
přátelé našich internetových
stránek!
4.10.2016
S potěšením oznamujeme, že jsme již naplno zahájili
provoz nového informačního portálu www.smartcityvpraxi.cz,
zaměřeného
na problematiku chytrých měst a regionů. Stránky s touto doménou, dosud
provozované v testovacím režimu, tak započaly svůj vlastní
život. 
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se
dnes
pyšní kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme
také „smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by
tedy skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z
hloupých stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým
obyvatelům měst? 
14.3.2016
Plug-in hybridní
(nebo líbivěji „elektrické hybridní“) autobusy Volvo 7900 již jezdí ve
více evropských městech, například v
Hamburku. Největší park těchto autobusů nyní
bude mít Namur, více než stotisícové hlavní město belgického Valonska.
Koncem února 2016 objednal u výrobce celkem 11 těchto autobusů tamní
dopravce TEC. K průběžnému dobíjení těchto autobusů budou sloužit
nabíjecí stanice ABB Terra. Celý systém vozidlo-nabíjecí infrastruktura
bude dodán jako projekt na klíč 

|