Město Värnamo: chytrá mobilita s elektrickými autobusy
nejen do velkoměst
25.1.2017 Värnamo je méně než dvacetitisícové město v jižním
Švédsku. I zde je však zájem o zavádění bezemisní a nízkoemisní veřejné
dopravy. Město se rozhodlo tento problém vyřešit elektrifikací všech
čtyř autobusů, které zde zajišťují městskou dopravu. Jak byla v lednu
2017 informována odborná veřejnost, od podzimu 2017 zde budou přes
centrum města jezdit tyto autobusy elektricky.
Jako dopravní systém byla zvolena kombinace průběžně
dobíjených plug-in hybridních (či elektrických hybridních) autobusů Volvo
7900 Electric Hybrid a nabíjecí infrastruktury od společnosti ABB,
známá například z belgického města Namuru. Tento systém
je rovněž předmětem probíhajícího standardizačního procesu. 
Plug-in hybridní autobusy Volvo 7900 Electric Hybrid zde
budou fungovat v plně bezemisním režimu na 70 % ujeté trasy. Po zbylou
trasu bude autobus v hybridním režimu pohánět vznětový motor
s hydrogenovaným rostlinným olejem (HVO) jako palivem, čímž
celková produkce uhlíkatých emisí klesne o 90 %.
Průběžné dobíjení výkonem 150 kW nebo 450 kW z
pantografové konzole, spouštěné do ližin na střeše (viz foto), trvá cca
3 – 4 minuty. Automatická komunikace mezi vozidlem a nabíjecí stanicí
během celého nabíjecího procesu probíhá po wi-fi síti.
Další podrobnosti uvedených autobusů a jejich nabíjecí
infrastruktury lze nalézt v naší studii „E-mobilita v MHD“.
Neméně zajímavý je obchodní model tohoto investičního
projektu: Je řešen jako dodávka na klíč, kde finálním dodavatelem je
společnost Volvo. Autobusový výrobce Volvo tedy bude zodpovědný za
dodávku a funkčnost celého systému vozidlo-infrastruktura. Zároveň bude
provozovat jeho údržbu za pevný měsíční poplatek, tedy ponese veškerá
rizika spojená s případnou nespolehlivostí systému. To je možné pouze
za předpokladu odzkoušených produktů, jakými zmíněné autobusy i jejich
nabíjecí infrastruktura bezesporu jsou.
Vlastní dopravu bude provozovat regionální dopravce
Nettbus.
Celý projekt elektrifikace autobusů zastřešuje město
Värnamo a regionální dopravní agentura Jönköpings länstrafik. Projekt
je součástí strategie vytváření „měst s růstem soustředěným na
člověka“, tedy smart cities, do roku 2035 i pro
menší sídla se 40 tisíci obyvateli nebo méně.
Projekt elektrifikace autobusů ukazuje integraci nového
autobusového systému do celkové strategie městské mobility. Kromě
investice do autobusů a jejich nabíjecí infrastruktury je jeho součástí
také vytvoření samostatného jízdního pruhu pro autobusy na městských
komunikacích, který umožní rychlejší a spolehlivější provoz těchto
elektrických autobusů včetně potřebného času na nabíjení. Tím bude
možné zvětšit frekvenci spojů a celkovou dostupnost městské dopravy.
Vedení města si od tohoto projektu slibuje čtyřnásobný nárůst počtu
cest uskutečňovaných městskou dopravou během tří let.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © AB
Volvo
Další informace zde
Přečtěte si také:
23.1.2017 „Samozřejmě že dědeček nemá kapesní hodinky poháněné
elektřinou. Takový nesmysl si může vymyslit jen Saturnin.“ Tak zní
jedna z vět z nesmrtelného Jirotkova románu. Něco podobného by se dalo
donedávna tvrdit i o elektrických autobusech a s odstupem času by to
bylo tvrzení stejně úsměvné. Parky městských autobusů ve světě se
zkrátka postupně elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší
městský autobus roku“ si na posledním mezinárodním veletrhu IAA
Nutzfarzeuge v Hannoveru poprvé v historii odnesl elektrobus, konkrétně
od polského výrobce Solaris. A elektrické
autobusy se předvedly i na veletrhu Czechbus 2016 v listopadu loňského roku, jehož součástí byla již tradičně také
konference „Elektrické autobusy pro město V“, pořádaná provozovateli
našeho portálu. 
19.1.2017 Jedním z evropských měst, které provozují ve větším
rozsahu bateriové elektrobusy, je anglický Nottingham, třísettisícové
průmyslové město hlásící se ke konceptu smart city. Elektrobusy zde začali
zavádět od roku 2012 a až do konce roku 2016 tvořilo jejich park 45
elektrobusů od čínského výrobce BYD. Od ledna
2017 se park elektrobusů v tomto městě rozrostl o dalších 13. Na
městské autobusové síti Link Bus tak nyní jezdí celkem 58 těchto
dvanáctimetrových elektrobusů. 
2.1.2017
Evropský projekt ZeEUS,
jehož
uzavření se plánuje v dubnu 2017, zveřejnil koncem prosince 2016 zprávu
ZeEUS eBus Report s podtitulem „An overview of electric buses in
Europe“, tedy „přehled elektrických autobusů v Evropě“. Jak název
napovídá, tato zpráva podává přehled o elektrobusech, plug-in
hybridních autobusech a parciálních trolejbusech provozovaných nebo
zamýšlených k provozu ve 20 zemích Evropy a v Izraeli a dále o 27
evropských a mimoevropských výrobcích těchto vozidel a o jejich
produktech. 
20.12.2016 Na evropském trhu městských autobusů se stále více
prosazují vozidla využívající tzv. alternativní pohony, která by již v
roce 2020 měla tvořit téměř polovinu veškerých prodejů městských
autobusů. Významný podíl na „alternativních“ městských autobusech by
měly zaujímat autobusy s elektrickými pohony. Svědčí o tom mj. i
výsledky soutěže o nejlepší městský autobus roku na letošním
hannoverském veletrhu, kde se
poprvé v historii stal vítězem elektrobus. Tato situace se odráží také
v záměrech a aktivitách Evropské investiční banky (EIB)
15.12.2016 Jak již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti
se smart city Oslo, zavádění čisté
městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už
je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků
nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu,
plánuje město Řím. 
28.11.2016 Dne
24. listopadu 2016 proběhl na holešovickém
výstavišti jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý,
tedy vlastně „půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro
město“, organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem
konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy.
Konference, která se stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se
zúčastnilo na 150 zástupců dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a
dalších odborníků, kteří se zajímají o aktuality a vývojové trendy u
elektrických autobusů a jejich financování. Účastníkům
konference i čtenářům našeho portálu je
určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. 
18.11.2016 Elektrobusy
britského výrobce Optare znají čtenáři
našeho portálu z úspěšného provozu
v Yorku a v dalších
městech na britských ostrovech, ale také například ve švédském
Karlstadu.
Jde o elektrické midibusy, blížící se ve verzi Optare MetroCity
svojí délkou a
kapacitou standardním 12m autobusům. Na výstavě Euro Bus Expo 2016 v
listopadu 2016 v Birminghamu nyní výrobce představil také patrovou
verzi svých elektrobusů pod obchodní značkou Metrodecker
EV. 
16.11.2016 Nejstarším
provozovaným systémem automatických
elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan
den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999.
Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů se tyto automatické
minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. 
10.11.2016 O
parciálních trolejbusech, tedy o trolejbusech s
bateriovým prodlužovačem dojezdu, se v současné době velmi hovoří a
jejich provoz bude významným tématem i na připravované konferenci
Elektrické
autobusy pro město V. Jako bezemisní zdroj
energie k nezávislému dojezdu trolejbusů však lze použít i vodíkový
palivový článek, podobně jako u palivočlánkových autobusů. První
takovéto dopravní prostředky budou sloužit v Rize, hlavním městě
Lotyšska. 
1.11.2016 Na
špičku mezi evropskými zeměmi, jejíž městští dopravci
se velmi zajímají o provoz bateriových elektrobusů, se dostává sousední
Polsko. Zásluhu o to má domácí výrobce Solaris, jehož elektrobus
Solaris Urbino 12 electric se stal autobusem roku 2017.
V září a
říjnu 2016 obdržela tato firma objednávky od městských dopravců v
Krakově a Jaworzně na celkem 42 elektrobusů různé délky a přepravní
kapacity. 
Milí čtenáři, inzerenti a
přátelé našich internetových
stránek!
4.10.2016
S potěšením oznamujeme, že jsme již naplno zahájili
provoz nového informačního portálu www.smartcityvpraxi.cz,
zaměřeného
na problematiku chytrých měst a regionů. Stránky s touto doménou, dosud
provozované v testovacím režimu, tak započaly svůj vlastní
život. 
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se
dnes
pyšní kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme
také „smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by
tedy skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z
hloupých stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým
obyvatelům měst? 

|