Patrové plug-in hybridní autobusy v Bristolu využívají
Geo-Fencing
28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením, které
začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v rámci
evropského projektu ZeEUS, budou
sloužit i v dalším britském městě Bristolu, půlmiliónové metropoli
jihozápadní Anglie. Jak oznámil dopravce First West of England, člen
dopravní skupiny FirstGroup, dva tyto autobusy (viz foto) byly
oficiálně představeny v polovině ledna 2016 a koncem ledna budou
nasazeny do pravidelného provozu na městské lince č. 72.
Technické podrobnosti dopravce blíže nespecifikuje. Z
kontextu a z fotodokumentace je nicméně zřejmé, že stejně jako v
Londýně půjde o diesel-hybridní autobus Alexander Dennis Enviro400H
E400. Je to 10,2m patrový autobus, ve dvoudveřové verzi o kapacitě 62
sedících. K pohonu slouží hybridní systém BAE Systems HybriDrive,
zahrnující zejména 120kW elektromotor, doplněný o 140kW generátor s
permanentními magnety (195 kW špičkový výkon) a energetický management.
Generátor je poháněn čtyřválcovým motorem Cummins kategorite Euro 6 o
výkonu 138 kW a objemu válců 4,5 l. Jako zásobník energie slouží 61kWh
lithium-iontové baterie, umožňující během 20hodinového denního provozu
jet až 80 % v plně elektrickém módu. Pro průběžné dobíjení systémem
indukčního nabíjení je zřejmě použita rovněž technologie IPT® od
Conductix-Wampfler (viz studie „E-mobilita v MHD“).
Linka č. 72, na níž jsou tyto autobusy nasazeny, spojuje
centrum města s areálem University of the West England v bristolském
předměstí Frenchay. V univerzitním areálu je umístěna stanice pro
indukční dobíjení autobusu.
Zajímavostí tohoto provozu je, podobně jako v Londýně,
využití technologie Geo-Fencing pro přepínání mezi plně elektrickým a
diesel-hybridním pohonem.
Technologie Geo-Fencing využívá poziční systém GPS tak,
že umožní dopravci definovat geografické zóny na mapě (tzn. rozdělit
sledované území „virtuálními ploty“ – anglicky „fence“) a potom
přidělit těmto zónám určitá pravidla. V rámci těchto pravidel probíhá
správa na základě výjimek – jsou-li stanovená pravidla porušena nebo
změní-li vozidlo zónu, je provedena stanovená akce.
V dopravě se takovéto systémy nejčastěji používají k
monitorování pohybu nákladních vozidel dopravcem. V případě plug-in
hybridních autobusů systém Geo-Fencing umožňuje rozdělit oblast, kde se
tyto autobusy pohybují, na vnitřní město, kde je využíván plně
elektrický pohon, oblast na výjezdu z města, kde lze přepnout na
diesel-hybridní pohon, a zalidněnou oblast na předměstí kolem
univerzity, kde je opět využíván plně elektrický pohon. V rámci
demonstračního provozu je mj. sledována účinnost a ekologické přínosy
tohoto systému.
Partnery tohoto demonstračního projektu jsou dopravní
společnost First West of England, britské ministerstvo dopravy
(Department for Transport), Bristolský magistrát a již zmíněná
University of the West of England. Tento provoz je součástí městské
strategie jakožto smart city stát se jedním z
nejzdravějších měst na světě.
redakce
Proelektrotchniky.cz
Foto ©
FirstGroup
Další informace zde
Přečtěte si také:
15.12.2015 Začátkem
prosince vyjely do připravovaného provozu na
lince 69 londýnské městské dopravy první dva již dříve avizované
patrové plug-in hybridní autobusy s
průběžným dobíjením pomocí indukční technologie. Jejich provoz je
součástí evropského
projektu ZeEUS, do něhož je
mj. zapojena i Plzeň. 
14.12.2015 Již dříve
avizovaný elektrobus Solaris Urbino 12
electric v Paříži
zahájil na
začátku prosince 2015 dvouměsíční testovací provoz s cestujícími na
linkách č. 21 a 147 městského dopravce RATP. Součástí tohoto projektu
jakožto dodávky „na klíč“ je i nabíjecí stanice od polského výrobce
Ekoenergetyka. 
4.12.2015 Koncem
listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart
city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. 
30.11.2015 Právě
vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu
. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické
autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke
stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho
portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti
automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! 
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. 
20.11.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále, v německém
Mannheimu slouží od června 2015 dva
elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním
systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto
elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. 
11.11.2015 Indukční
dobíjení je jedním z důležitých směrů, kterým
se v Evropě ubírá vývoj průběžně dobíjených elektrobusů. Po nedávném
úspěšném zprovoznění indukčně dobíjených elektrobusů v
Berlíně používajících
nabíjecí systém Bombardier
PRIMOVE 200, byl v
polovině října 2015 oficiálně zahájen provoz indukčně dobíjených
elektrických midibusů s týmž systémem dobíjení v historickém belgickém
městě Bruggy. Podobně jako například u kontaktně dobíjených elektrobusů
v Drážďanech
je i zde nabíjecí zařízení připojeno k tramvajové energetické
síti. 
10.11.2015 V listopadu
2015 se na veletrhu Czechbus 2015 představí široké veřejnosti nový
český
elektrobus Electron od ostravského výrobce Ekova Electric (Ekova),
který svoji světovou premiéru absolvoval v říjnu 2015 na mezinárodním
veletrhu Busworld 2015. Pro naše čtenáře znalé
problematiky elektrobusů a zajímající se o podrobnosti se naší redakci
podařilo získat od výrobce některé dosud nepublikované technické
podrobnosti. 
6.11.2015 Největším
evropským výrobcem elektrobusů – alespoň podle našich
informací – je v Česku poměrně málo známá společnost Optare Group Ltd.
(„Optare“) ze severoanglického Leedsu. V britských i jiných evropských
městech je v současné době provozováno celkem 88 elektrobusů od tohoto
výrobce. Nijak proto nepřekvapí, že na podzim 2015 získal Optare hned
tři ocenění za svůj přínos ke zvýšení kvality ovzduší v
dopravě. 
5.11.2015
18,1m elektrobus VDL
Citea SLFA-180 Electric měl svoji
světovou premiéru na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015. První z osmi těchto elektrobusů,
plánovaných pro provoz na linkách MHD v německém Kolíně
nad Rýnem, byl koncem
října 2015 slavnostně předán tamnímu dopravci KVB (Kölner
Verkehrs-Betriebe). 
27.10.2015 Tzv. nový
Solaris Urbino 12 electric, tedy 12m
elektrobus od polského výrobce Solaris v novém designovém provedení,
již pro čtenáře našeho portálu není tak docela nový. Zmiňovali jsme se
o něm v souvislosti s dodávkami tohoto elektrobusu
pro Paříž a pro
Hannover. Tento
elektrobus byl v říjnu 2015 prezentován také na prestižním veletrhu
Busworld 2015 v Kortrijku, spolu s dalšími (dieselovými) novinkami
tohoto výrobce. 
22.10.2015
V rámci evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS,
jehož
demonstrační provozy na našich stránkách průběžně sledujeme, se
představí nový evropský výrobce elektrobusů, turecko-německá firma
Bozankaya. Jak byla v říjnu 2015 informována odborná veřejnost, v rámci
demonstračního provozu v německém Bonnu zde bude od začátku roku 2016
provozován její elektrobus značky Sileo. 

|