18.2.2021
Otázka v nadpisu tohoto článku je všeříkající.
Baterioví výrobci i vědci hledající výrazný pokrok v oblasti baterií se
zaměřují na tzv. solid-state baterie. Solid znamená pevný, tuhý a
označuje podobu elektrolytu, který je v solid-state bateriích použit.
Dnes jsou známé běžně používané baterie lithium iontové (Li-Ion) a
lithium polymerové baterie (Li-Pol) a nyní k nim přibývají slibné
solid-state baterie. 
17.2.2021 Zatížení
elektrizační soustavy ČR neboli okamžitá spotřeba elektřiny má
od 15. února 2021 nové historické maximum 12 226 MW. Stávající maximum
z roku 2018 tak bylo překonáno o více než 150 MW. Vysoké zatížení je
způsobeno zejména přetrvávajícím extrémně chladným počasím. 
16.2.2021 Moderní
světelná technika stále více zasahuje do sofistikovaných metod
zemědělské produkce. Nejde přitom pouze o umělé
pěstírny zeleniny a
dalších plodin, ale
také o chov ryb jako cenný zdroj bílkovin a dalších živin. Zajímavým
příkladem je chov pacifické ryby, která se česky nazývá kranas americký
a anglicky yellowtail fish nebo kingfish, v akvakultuře nizozemské
firmy Kingfish Company. Odborná veřejnost o tom byla informována v
polovině února 2021. 
15.2.2021 Městská
doprava v německém Kolíně nad Rýnem zaznamenala začátkem února 2021
důležitý milník: Tamní dopravce Regionalverkehr Köln (RVK) převzal
první z 15kusové série palivočlánkových autobusů Solaris Urbino 12
hydrogen. Rozmnoží tím svůj park 37 palivočlánkových autobusů Van Hool,
již nyní největší v Evropě.
12.2.2021
Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy
„světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a
pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Lidar má poměrně
široké použití v měřicí technice, protože dokáže s vysokou mírou
přesnosti určit na velkou vzdálenost rozměry a tvar nejrůznějších
objektů o rozmanitém složení a velikosti. Uplatňuje se proto i u
navigace autonomních vozidel. S další novinkou zvyšující přesnost
lidarů přichází v únoru 2021 společnost Osram, mj. výrobce
infračervených laserů. 
11.2.2021 O
kombinované výrobě elektřiny a tepla, tzv. kogeneraci, se hovoří
hlavně v souvislosti s projekty veřejných služeb, jako například
nemocnice, sportovní areály apod. Nachází však nemenší uplatnění i v
průmyslu. Příkladem je společnost Mondelez, která v Opavě provozuje
továrnu na výrobu sušenek. Ve své provozovně instalovala v únoru 2021
dva teplovodní kotle a kogenerační jednotku na ohřev teplé vody.
Dodavatelem, investorem i provozovatelem projektu je společnost ČEZ
Energo ze skupiny ČEZ ESCO. 
10.2.2021 Standardizace
baterií, která v Evropě začala v 50. letech minulého století a v USA o
několik desetiletí dříve, vyústila v rychlý rozvoj jejich využití v
mnoha oblastech lidské činnosti. Totéž s největší pravděpodobností čeká
do budoucna i palivočlánkové moduly. Důležitým milníkem je zahájení
činnost konsorcia StasHH na začátku února 2021. Jeho cílem je zavést
nomenklaturu HH pro palivočlánkové moduly, podobně jako je tomu u
nomenklatury pro baterie. 
9.2.2021 Obří
větrná turbína Haliade-X
od GE Renewable Energy ze skupiny General Electric bude mít komerční
využití v USA. V lednu 2021 byla podepsána smlouva na dodávku těchto
turbín pro připravovanou větrnou farmu Ocean Wind v Atlantickém oceánu
poblíž amerického státu New Jersey. 
8.2.2021 Největší
obráběcí centrum v Evropě za zhruba 100 mil. Kč začalo ve
druhé polovině ledna 2021 sloužit v ostravské společnosti Škoda
Vagonka. Dceřiná firma skupiny Škoda Transportation uvedla do provozu
unikátní stroj, díky kterému může obrábět obří nadrozměrné hliníkové
díly. Celkem 360 tun vážící zařízení o délce padesát a šířce deset
metrů bude v Ostravě sloužit k výrobě železničních vozidel pro
zákazníky v tuzemsku i zahraničí. 
5.2.2021 Dva
světoví výrobci zabývající se mimo jiné indukčním dobíjením
bateriových elektrických vozidel, IPT Technology a Bombardier,
propojili začátkem roku 2021 své znalosti a zkušenosti v tomto oboru:
Holdingová společnost IPT Group, mateřská firma IPT Technology,
převzala od společnosti Bombardier její plné portfolio indukčního
nabíjení, prezentované pod obchodním názvem PRIMOVE. 
4.2.2021 Provozovatel
přenosové soustavy, společnost ČEPS, spustil začátkem roku 2021 na
svých webových stránkách aplikaci Vyjadřovací portál. Jejím
prostřednictvím lze podávat žádosti o sdělení o poloze sítí, žádosti o
stanovisko do řízení a žádosti o souhlas s činností v ochranném pásmu.
Proces podávání i zpracovávání žádostí se tak urychlil a zefektivnil.
3.2.2021 S
vývojem nových plastových skříní AX společnost Rittal dokončila
kompletní obnovu celé produktové řady kompaktních skříní. I v těchto
skříních lze standardně využít osvědčenou technologii sofistikovaného
systémového příslušenství, které je instalováno do velmi odolného
robustního pláště z plastu. Plastové rozváděčové skříně AX ochrání
instalovanou elektrotechnickou výbavu i v nejnáročnějších prostředích,
jako je např. venkovní instalace. 
2.2.2021 Poslední
lednový týden 2021 přináší premiéru tří nových šestiosých
robotů Stäubli se střední nosností. Modely TX2-140, TX2-160 a TX2-160L
rozšiřují aktuální generaci TX2 na celkem devět modelů. Jejich pevná
struktura a inteligentní konstrukce z nich činí ideální volbu pro různé
aplikace při všech okolních podmínkách – od drsných až po sterilní.
Přináší nejvyšší úroveň bezpečnosti a konektivity. 
1.2.2021 Trať
Kopidlno – Dolní Bousov se postupně proměňuje v experimentální
dráhu. Společnost AŽD zde začala testovat systémy pro autonomní provoz
vlaků bez strojvedoucích na širé trati. Informovala o tom v lednu
2021. 
29.1.2021 Paříž,
Montreal, Las Vegas – to jsou jen namátkou některá města, kde dopravní
skupina Keolis provozuje autonomní elektrické minibusy jako budoucí
„třetí druh“ dopravy, doplňující klasickou individuální a veřejnou
dopravu. V třetím lednovém týdnu 2021 se k nim přidal Švédský Göteborg.

28.1.2021 I v roce 2020
pokračoval růst odebrané bezemisní elektřiny v síti veřejných
dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily. O statistice elektromobility
za rok 2020 ve své síti nabíjecích stanic a o dalších zajímavé nabídce
své nabíjecí infrastruktury informovala v lednu 2020 skupina ČEZ. 
27.1.2021 Modernizační
fond, již dříve avizovaný na našich stránkách, zaznamenal v posledním
lednovém týdnu 2021 důležitý milník: Vláda ČR schválila programový
dokument pro tento fond. Fond má především pomoci ekonomicky slabším
zemím Evropské unie k hospodářskému rozvoji prostřednictvím podpory
nízkouhlíkových technologií a energetiky 
26.1.2021
Druhý život baterií, pro který se často používá
anglický
pojem „second
life“, je dnes velmi diskutované téma. Je také posledním tématem naší
školy baterií. S rostoucím množstvím bateriových aplikací ve světě
roste požadavek na vyřešení otázky, co s trakčními bateriemi bude poté,
co doslouží ve své původní aplikaci. Již se objevují první projekty na
další využití vysloužilých baterií z vozidel. Pojďme se ale nejprve
podívat na technologie baterií a jejich předpoklady k životu po
životě. 
25.1.2021 Tísňová
péče s podporou moderních informačních technologií, pro nějž se vžilo
označení eHealth (health = zdraví) zaznamenalo v Praze v třetím
lednovém týdnu 2021 důležitý milník: Pražští radní schválili závěrečnou
zprávu projektu „eHealth – metropolitní systém tísňové a zdravotní
péče“.
22.1.2021 Společnost
Panasonic Industry přichází v lednu 2021 s řešením, jak
přiblížit automatizaci odborné veřejnosti. Starter Kits – pod tímto
označením jsou k dispozici sady produktů průmyslové automatizace k
vyzkoušení a základnímu otestování. 
21.1.2021 Každý
návrh technického zařízení je vždy výsledkem
kompromisů mezi řadou technických, ekonomických a marketingových
požadavků. Pokud bude jeden z parametrů uměle upřednostněn, povede to k
zúžení nabídky možných řešení a výsledné parametry budou obvykle horší.
To je i případ veřejného osvětlení s LED. Naprostá většina dodávek
veřejného osvětlení je vybírána na základě výběrových řízení, kde je
hlavním kritériem nejnižší cena, technické parametry svítidel jsou
druhotné. Dosavadní veřejné osvětlení v řadě obcí sloužilo více než 30
let a nelze předpokládat, že jeho obměna v budoucnu bude výrazně
častější. Proto by mělo být k výběru svítidel přistupováno s mnohem
větším důrazem na technické parametry svítidel a jejich schopnost
zajistit funkčnost po dobu desítek let. 
19.1.2021
Vedle parciálních trolejbusů a elektrobusů, kterými
se podobně zabývaly
minulé dvě lekce naší školy baterií, se tentokrát podíváme na využití
baterií pro další těžká elektrická vozidla v městském provozu. Patří
sem zejména palivočlánkové a hybridní autobusy, bateriové tramvaje a
vlaky, těžké nákladní elektromobily pro městské služby i další
aplikace. 
18.1.2021 Svět
očekává v roce 2021 připojení 15 nových jaderných
bloků. V roce 2020 jich bylo pět, včetně prvního „evropského“ reaktoru
po 13 letech a úplně prvního na Středním východě. Rok 2020
připsal ke světové jaderné kapacitě celkem 5
521 MW. Kromě již zmíněných bloků Ostrovec 1 v Bělorusku a Barakah 1 v
SAE přibyly ještě Fu-čching 5 a Tchien-wan 5 v Číně a Leningrad II 2 v
Rusku. S výrobou naopak definitivně skončilo šest bloků s
celkovým instalovaným výkonem 5 165 MW. 
15.1.2021 Provozovatel
české přenosové soustavy ČEPS vydal na sklonku roku 2020 své Hodnocení
zdrojové přiměřenosti výrobních kapacit elektrizační soustavy ČR do
roku 2040 (MAF CZ 2020). Dokument analyzuje různé směry vývoje
energetického mixu ČR, včetně variantních scénářů odklonu od uhlí nebo
vývoje obnovitelných zdrojů. V tomto článku z něj vybíráme některé
zajímavé skutečnosti. 
14.1.2021 V
pátek 8. 1. 2021 se vlivem několika výpadků krátkodobě rozdělila
synchronní zóna evropské přenosové sítě na dvě části – jihovýchod
kontinentální Evropy s přebytkovou bilancí a zbytek kontinentální
Evropy s nedostatkovou bilancí. V důsledku působení automatických
opatření se během několika minut pokles zastavil a kmitočet se vrátil
do normálního pásma provozu. V České republice nedošlo vlivem rozdělení
soustavy k žádným mimořádným incidentům. 
12.1.2021 V
minulém článku Školy baterií jsme se věnovali výběru optimální
technologie trakční baterie
pro parciální trolejbus. Zatímco požadavky
parciálního trolejbusu jsou u většiny projektů velice podobné, u
elektrobusů je to jinak. Požadavky na využití elektrobusů jsou projekt
od projektu velice rozdílné, ať už uvažujeme o meziměstském vozidle,
příměstském nebo o nejčastěji využívaném elektrobusu pro čistě městskou
hromadnou dopravu. 
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
| 8
| 9 | 10
| 11 | 12 | 13
| 14 | 15
| 16 | 17
| 18 | 19
| 20
| 21
| 22
| 23
|24
| 25 | 26
| 27
| 28 | 29 | 30
| 31
| 32
| 33 | 34
| 35
| 36
| 37
| 38
| 39
| 40
| 41
| 42
| 43
| 44 | 45
| 46
| 47
| 48
| 49
| 50 | 51
| 52
| 53
| 54
| 55
| 56
| 57
| 58
| 59
| 60 | 61
| 62
| 63
| 64
| 65
| 66
| 67
| 68
| 69
|