Zajímavé projekty
2.9.2019 Malé reaktory
jsou jedním z
důležitých směrů v rozvoji jaderné energetiky. Proto je průběžně
sledujeme i na stránkách našeho portálu. Patří sem mezi jinými také
malý reaktor (či spíše „mikroreaktor“) U-Battery,
který na
konci července 2019 úspěšně splnil první ze čtyř stupňů prověřovacího
procesu u Kanadských jaderných laboratoří (CNL) vedoucího k tomu, aby
byl zkušebně instalován v jeho prostorách. 
30.8.2019 Inteligentní
světelná signalizace a související infrastruktura nabízí zajímavé
příležitosti, jak zvýšit bezpečnost dopravního provozu ve městech. Již
dávno to není pouze záležitost velkých měst. Od srpna 2019 se o jejích
přednostech mohou přesvědčit i obyvatelé dvanáctitisícového Vysokého
Mýta v Pardubickém kraji.

27.8.2019 Diesel-hybridní
pohony jdou jednou z cest, jak významně (byť i ne zcela) ušetřit paliva
do dieselových autobusů, a s ním i uhlíkovou stopu z městské dopravy.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) proto intenzivně testuje
diesel-hybridní autobusy od zavedených výrobců. Po značkách Volvo
a Solaris
je od poloviny srpna 2019 v pořadí třetím testovaným typem
diesel-hybrid Iveco Urbanway Hybrid 12 m High Value.

22.8.2019 Superkapacitorové
elektrobusy izraelsko-bulharského výrobce Chariot Motors, hlavního
partnera připravované konference
Elektrické autobusy pro město VIII organizované
provozovateli tohoto portálu, nejsou české odborné veřejnosti neznámé,
kromě jiného i díky jejich úspěšnému provozu v
rakouském Grazu. Před dvěma měsíci, tedy v
červnu 2019, zahájil jeden tento elektrobus zkušební provoz na letištní
lince v dánském městě Aalborg. A jak dosavadní zkušenosti ukazují, k
plné spokojenosti všech zúčastněných.

16.8.2019 Jedním
z úspěšně postupujících projektů tzv. malých
reaktorů je americký projekt NuScale.
V červenci
2019 se tento projekt významně přiblížil komercializaci díky dohodě
projektové organizace NuScale Power s jihokorejskou průmyslovou
společností Doosan Heavy Industries & Construction
(DHIC) z průmyslové skupiny Doosan. 
5.8.2019 Skotský
Aberdeen je městem, kde se již dlouho rozvíjí palivočlánková
elektromobilita. Od roku 2014 zde jezdí deset
palivočlánkových autobusů Van Hool a od února
2017 používají palivočlánková osobní auta také lékaři
a další veřejné služby. Park palivočlánkových
autobusů v Aberdeenu se nyní rozroste o dalších 15 vozidel, tentokrát v
charakteristickém patrovém provedení. Odborná veřejnost o tom byla
informována v červenci 2019.

1.8.2019 Malé reaktory představují
spolu s reaktory IV. generace (o
generacích jaderných reaktorů viz v
naší „nápovědě“)
důležitý směr v technickém rozvoji současné jaderné, a tedy
bezuhlíkové, energetiky. Vedle „typických“ malých reaktorů s
elektrickým výkonem zpravidla v desítkách megawattů přichází nyní na
scénu mikroreaktor, rovněž v modulární sestavě, ale o nižším výkonovém
rozmezí. Představitelem je americko-kanadský projekt Micro Modular
Reactor (MMR), s nímž byla odborná veřejnost seznámena v červenci 2019
v souvislosti se zahájením jeho environmentálního posouzení od kanadské
vlády. 
31.7.2019 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) sleduje dále jako možnou variantu ekologizace
svého autobusového parku také možné nasazení diesel-hybridních
autobusů. Po úspěšném
zkušebním provozu kloubových hybridů Volvo byl
koncem července 2019 zahájen zkušební provoz diesel-hybridního autobusu
srtandardní délky 12 m od polského výrobce Solaris. Zajímavostí je, že
jako zásobník energie zde slouží nikoli baterie, nýbrž superkapacitory.

30.7.2019 Jedním
z evropských měst, které aktivně rozvíjejí autonomní elektrické
minibusy jako „třetí druh“ dopravy, vedle klasické veřejné a
individuální dopravy, je finská metropole Helsinky. Důkazem jsou dvě
městské linky vedené těmito „robotickými autobusy“, označené jako 26R a
90R, jimiž se návštěvníci Helsinek mohou svézt v létě 2019. 
26.7.2019 Akademie
výtvarných umění (AVU) realizuje unikátní projekt energetického
hospodářství budov, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v červenci
2019. Jako první v Česku se zde kombinuje metoda energetických úspor se
zárukou (EPC) s dotacemi podle nových pravidel Operačního programu
životní prostředí (OPŽP). Poskytovatelem projektu je společnost ENESA –
dodavatel energetických staveb a poskytovatel energetických služeb
metodou EPC, který je dceřinou společností ČEZ ESCO. 
19.7.2019 Konkurence
na železnici bezesporu přispívá zlepšení celkové kvality služeb. Má
však i svou odvrácenou stránku v podobě různých jízdenek od různých
dopravců. Problém, který v městské a příměstské dopravě řeší
integrované dopravní systémy, by měla v železniční přepravě cestujících
(regionální i dálkové) vyřešit jednotná jízdenka, resp. jednotný tarif
pro přepravu cestujících na železnici v ČR. V červenci 2019 byl k tomu
učiněn další důležitý krok: Poslanci projednali zákon o drahách, který
umožňuje právě zavedení Systému jednotného tarifu. Ministerstvo dopravy
ČR navíc pokročilo v přípravě jedné jízdenky tak, že železniční
dopravci již obdrželi nezbytnou technickou i smluvní dokumentaci k
tomuto systému, a mají tak veškeré podklady pro úpravu vlastních
odbavovacích systémů, aby mohl být systém spuštěn již v roce 2020. 
18.7.2019 V jihokorejském
městě Inčchon (anglicky Incheon) – téměř třímiliónové metropoli, ležící
nedaleko hlavního města Soulu, slouží již rok, tedy od konce června
2018, 20MW palivočlánková
kogenerační jednotka pro výrobu elektřiny a
tepla pro dálkové vytápění. První rok provozu považuje za velmi úspěšný
jak její dodavatel, tak energetická společnost, jíž kogenerační
jednotka patří. 
16.7.2019 Z hlavních
elektrifikovaných železničních tahů často odbočují tratě místního a
regionálního významu, které se z ekonomického pohledu nevyplatí
elektrifikovat. Zároveň nejsou tak dlouhé, aby bylo efektivní zde při
snaze o bezemisní provoz uvažovat o
palivočlánkových technologiích včetně nutné
vodíkové infrastruktury. Řešením jsou elektrické hybridní vlaky,
využívající napájení z troleje a bateriový zásobník energie. Takovými
jsou elektrické jednotky pro přepravu osob Flirt Akku, které
si u výrobce Stadler na začátku července 2019 objednal zadavatel
veřejné dopravy v německé zemi Šlesvicko-Holštýnsko NAH.SH. 
12.7.2019 Řídicí a
zabezpečovací systém Communication
based train control – CBTC,
pracující na principu pohyblivých bloků nezávislých na pevných
kolejových obvodech, a tudíž umožňujících větší hustotu provozu i větší
flexibilitu při řízení provozu, je charakteristický zejména pro systémy
městských rychlodrah/metra bez řidiče – viz
publikovaná zpráva UITP.
nabízí však možnosti využití i mimo tyto systémy, například u lehkých
městských železnic tramvajového typu. Důkazem je připravovaný projekt
Finch West light rail transit (LRT) v kanadském Torontu, který si na
konci června 2019 vybral jako řídicí a zabezpečovací systém právě CBTC
značky SelTrac od firmy Thales. 
11.7.2019 Italský
Milán (Milano) patří k evropským městům s kvalitním systémem veřejné
dopravy, pokrývající celou aglomeraci a zahrnující autobusy, tramvaje,
trolejbusy i více než 100 km tratí metra (včetně bezobslužné linky M5).
Městský dopravce ATM nyní zahájil radikální změny ve svém autobusovém
parku, kde plánuje kompletní obnovu stávajících dieselových pohonů za
ekologické. Důležitým krokem je rámcová smlouva s polským výrobcem
Solaris Bus & Coach na dodávku 250 elektrobusů Solaris Urbino
12 electric, podepsaná začátkem července 2019. 
9.7.2019 Reaktory IV. generace.
představují
důležitý směr ve vývoji jaderné energetiky, a tedy v opatřeních proti
klimatickým změnám. Jako takové mají vládní podporu v zemích
provozujících jadernou energetiku ve velkém. Nejinak je tomu v USA, kde
zkraje července 2019 získala společnost Moltex Energy USA LLC (Moltex)
vládní dotaci 2,55 mil. dolarů (přes 57 mil. Kč) na vývoj technologií,
které umožní zkrátit vybudování elektrárny užívající reaktor se
stabilní solí (stable salt reactor – SSR) do tří let. 
8.7.2019 Přechod pro
chodce s tlačítkovým ovládáním bývá zdrojem mnoha horkých chvilek, kdy
buďto chodec ztratí trpělivost a vejde do vozovky na červenou, anebo
mají automobily červenou, zatímco je přechod prázdný. Jako řešení se
nabízí „chytrá“ dopravní signalizace, jakou od září 2019 začne postupně
zavádět Vídeň. Odborná veřejnost o tom byla informována koncem června
2019. 
4.7.2019 Architekti
a velké korporace jako jejich zákazníci mají
tendenci činit kancelářské prostory stále většími a otevřenějšími kvůli
motivaci zaměstnanců k většímu pracovnímu nasazení a kvůli efektivnímu
využívání prostor. Výsledek ale může být právě opačný: bezradní
zaměstnanci ztrácející čas hledáním zasedací místnosti nebo volného
stolu v kancelářském labyrintu a zároveň nevyužitá místa u stolů.
Řešení tohoto problému v podobě chytré aplikace Interact Office od
společnosti Signify (dříve Philips Lighting) zkouší od konce června
2019 farmaceutická společnost Roche ve svých kancelářích v německém
městě Grenzach-Wyhlen. 
3.7.2019 Hlavním
cílem veřejného osvětlení od jeho prapočátků je zvýšit bezpečnost
chodců a chránit je před úrazy a pouliční kriminalitou. Tuto funkci
plní i v odlehlých lokalitách, například v městských parcích. Zároveň
však budování a provozování tradičního veřejného osvětlení zde může být
ekonomicky neefektivní. Řešením, které zavádí španělské město Sevilla,
je solární veřejné osvětlení. V městském parku Infanta Elena bylo
instalováno během června 2019. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 |
53 | 54 | 55 |
56 | 57
| 58 | 59 | 60
| 61
|