Zajímavé projektyArchiv článků červenec – prosinec 2017
20.12.2017 Ultra vysokým napětím se rozumí elektrické napětí o
hodnotě více než 800 kV. Toto napětí se používá především v přenosu
elektrické energie na velmi dlouhé vzdálenosti, využívající
stejnosměrný proud (HVDC). Společnost
ABB, světový dodavatel energetických systémů, prezentovala již v roce
2014 komplexní nabídku pro UHVDC spojení, využívající
rekordně vysoké napětí 1 100 kV DC, se všemi jeho komponenty. Tento
systém nyní bude mít první praktickou aplikaci – UHV DC spojení
Changji-Guquan v Číně. 
19.12.2017 Palivový článek vyrobí vodík pro palivový článek – věta,
na první pohled možná znějící jako tisková chyba, je ve skutečnosti
stručným shrnutím připravovaného společného projektu amerického výrobce
palivových článků FuelCell Energy a japonské automobilky Toyota.
Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena na konci listopadu
2017. 
18.12.2017 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou
elektroenergetickou síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst
její spotřeby. Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi
veřejné energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje
energie nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart grid. Tak je tomu i v
případě unikátního projektu na jihoafrickém ostrově Robben Island, o
němž byla česká odborná veřejnost informována v listopadu 2017. 
15.12.2017 Německé město Braunschweig je
prvním evropským městem, kde již v roce 2014 začaly jezdit indukčně
dobíjené elektrobusy standardní délky – první 12m elektrobus dodaný v
březnu 2014 následovaly v prosinci téhož roku čtyři 18m kloubové
elektrobusy. Pro indukční nabíjení je
používána technologie Bombardier PRIMOVE. V listopadu
2017 zaznamenal tento projekt významný milník: První z kloubových
elektrobusů najel na linkách celkem 100 000 km. Předpokládá se, že brzy
dosáhnou tohoto milníku i další tři. 
14.12.2017 Svými úctyhodnými sto milióny vozokilometrů metra a
tramvají ročně se Praha a její dopravní podnik řadí na špičku českých
měst využívající denně elektrickou dopravu. Dopravní podnik hl. m.
Prahy (DPP) však nezůstává jen u přepravy cestujících elektrickými
prostředky MHD. Rozhodl se postupně elektrifikovat i park svých
osobních automobilů, které používá pro potřeby zaměstnaneckých jízd.
Předání prvních deseti elektromobilů DPP odpoledne 12. prosince 2017 do
užívání se zúčastnili i redaktoři našeho portálu. 
12.12.2017 Jména ABB a Ballard jsou čtenářům našeho portálu již
dobře známá. Světový švédsko-švýcarský elektrotechnický koncern se
angažuje mj. v oblasti elektromobility včetně elektrických pohonů pro
lodě (viz např. úspěšný pohon Azipod), zatímco
kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard představuje
světovou špičku ve svém oboru a známý je především jako dodavatel
zdrojů energie pro palivočlánková vozidla. Nyní
zahájili tito dva výrobci spolupráci na možném využití palivočlánkových
technologií na velkých námořních výletních lodích. 
11.12.2017 Historický Cardiff je hlavní město Walesu ve Velké
Británii. Má 320 tisíc stálých obyvatel a ročně jej navštíví kolem 20
miliónů turistů. Těm všem začíná od listopadu 2017 sloužit nové veřejné
osvětlení, integrující v sobě moderní světelné zdroje a technologie pro
jejich řízení. V neposlední řadě vychází toto osvětlení vstříc také
potřebám občanů se zrakovým postižením, pro něž je orientace v nočním
prostředí obzvlášť náročná. Tento projekt je součástí strategie
Cardiffu pro dosažení podmínek „jednoplanetového města“. 
8.12.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway probíhající v
Greenwichi na předměstí Londýna je zaměřen nejen na testování
příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu, ale také na
sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat
tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí
je proto i studie FSEG při University of Greenwich k problematice vnímání autonomních vozidel veřejností,
jejíž výsledky byly publikovány v říjnu 2017. 
27.11.2017 Málokteré odvětví je tak citlivé na spolehlivost dodávky
elektrické energie, jako obrana. Pokud je zároveň snaha, aby takováto
dodávka byla nejen spolehlivá, ale také ekologická, může volba padnout
na stacionární palivočlánkový zdroj. Tak je tomu i v případě ponorkové
základny amerického námořnictva v Grotonu ve státě Connecticut, která v
polovině října 2017 zahájila na základě smlouvy o dlouhodobém odběru
elektrické energie s organizací Connecticut Municipal Electric Energy
Cooperative (CMEEC) projekt na dodávku elektřiny vyrobené v
palivočlánkových zdrojích. 
21.11.2017 Latinská Amerika má od začátku listopadu 2017 v provozu
další bezobslužné metro, využívající řídící a zabezpečovací systém CBTC. Po lince 4 metra
São Paulo, která byla zprovozněna v roce 2010, se jí stala již dříve
avizovaná linka 6 metra v Santiagu de Chile. 
16.11.2017 Jak již bylo dříve avizováno, dopravce ČSAD
Frýdek-Místek, člen skupiny 3ČSAD, završil v říjnu 2017 dodávku šesti
elektrobusů SOR EBN 9,5 pro městskou dopravu v Hranicích na Moravě. Hranice na
Moravě se tak od listopadu 2017 staly prvním českým a středoevropským
městem, jehož městská doprava, resp. linky MHD provozované jedním
dopravcem, je plně elektrifikovaná. 
15.11.2017
Vedle elektrobusů standardní délky 12 m nebo
velkokapacitních vozidel se i ve veřejné dopravě stále více uplatňují
malé elektrobusy s délkou do cca 8 metrů a přepravní kapacitou do cca
30 míst. Rostoucí zájem o tato vozidla ukazuje i objednávka 62 malých
elektrobusů MidCity Electric od nizozemského výrobce VDL Bus &
Coach z října 2017. Elektrobusy si objednal dopravce Connexxion pro
nasazení v nizozemském regionu Noord-Holland Noord. 
13.11.2017
Světelné technologie na bázi LED zdrojů znamenají
kromě jiného příležitost, jak umělecky pracovat se světlem v
architektuře a zároveň provoz osvětlení významně zefektivnit. Příkladem
je nové osvětlení národního divadla (Nationaltheater) v německém
Mnichově, které bylo představeno veřejnosti na začátku listopadu 2017. 
10.11.2017 Automatické elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá
autonomní vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní
„třetí druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné
– viz zpráva UITP. Od
posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v
provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském
lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou
v tomto případě německé státní dráhy DB. 
8.11.2017 Již podruhé mají obce, kraje i jejich příspěvkové
organizace šanci žádat o dotaci na nákup vozidel na alternativní
pohony. Rozdělovat se bude rovných 100 milionů korun z prostředků
Národního programu Životní prostředí. Vyplývá to z výzvy č. 21/2017,
která byly zveřejněna začátkem listopadu 2017. Oproti loňské výzvě se
mohou žadatelé těšit na vyšší dotaci i její kombinaci se zvýhodněnou
půjčkou. 
7.11.2017
Systém „bleskového dobíjení“ ABB
TOSA (Trolleybus
Optimisation Système Alimentation) pro průběžně dobíjené elektrobusy se
úspěšně rozvíjí ve švýcarské Ženevě již od roku 2013.
Mohlo
by se nicméně zdát, že jde o ojedinělý projekt, vytvářený na míru
specifickým potřebám tohoto města. Není tomu tak. Tento systém začne
brzy využívat i téměř třísettisícové francouzské město Nantes spolu s
dvaceti 24metrovými elektrobusy HESS. Stane se tak na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené v říjnu 2017 mezi švýcarským výrobcem
vozidel Carrosserie HESS AG a společností ABB. 
3.11.2017 Vídeň je jedním z evropských měst hlásících se ke
konceptu smart city.
Vedle rozsáhlých developerských projektů typu Aspern Seestadt je součástí
naplňování tohoto konceptu také rostoucí veřejná síť dobíjecích stanic
pro elektromobily. Jak byla v říjnu 2017 informována odborná veřejnost,
do roku 2020 vznikne ve Vídni 1000 nových dobíjecích stanic. Celý
projekt částečně zafinancovaly občanské investice. 
25.10.2017 Umělé pěstování zemědělských plodin v uzavřených
prostorách s pomocí „světelných receptů“ není nijak novým fenoménem –
viz například projekty realizované u GrowWise City Farming a Green Sense Farms. Bez nadsázky
životně důležité mohou být tyto způsoby pěstování rostlin pro delší
pobyty lidí v kosmu. Pro jejich vývoj a testování slouží mezinárodní
projekt EDEN ISS, který v říjnu 2017 zaznamenal důležitý milník: 
24.10.2017 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil v neděli 15.
října 2017 zkušební provoz parciálního trolejbusu (v terminologii DPP
jde o „elektrobus s dynamickým nabíjením“) SOR TNB12. Testování tohoto
dynamicky nabíjeného vozidla bude probíhat mezi Palmovkou a Letňany
dlouhé cca 10 km. Současně druhé nově dodané vozidlo SOR NS12 zahájí
další etapu provozních zkoušek staticky nabíjených elektrobusů, a to na
linkách č. 109 a 239. 
23.10.2017 Čtyřpólové (zemněné) průběžné dobíjení bývá doménou
standardních nebo kloubových elektrobusů. U elektrických midibusů
prozatím převládá spíše koncept zásuvkového dobíjení, především s
ohledem na nákladnost infrastruktury pro toto rychlé nabíjení a menší
kapacitu vozidel. Jsou však výjimky. Jednou z nich bude park deseti
elektrických midibusů Solaris Urbino 8,9 LE electric, které si na konci
září 2017 objednala Stalowa Wola, 65tisícové průmyslové město v
jihovýchodním Polsku. 
19.10.2017 V září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG
Linien veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp.
trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku
2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové
tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla
zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě
– totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro
velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů. 
19.10.2017 Elektrobusy jsou obecně cca 2–3krát dražší než
srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst
také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech
není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu
provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na
celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu
ušetřené externality 
11.10.2017 Veřejné osvětlení má sice nepatrný podíl na celkové
spotřebě energie ve státě a na souvisejících emisích, nicméně jeho
podíl na obecních výdajích není zanedbatelný. Ve snaze o zefektivnění
se pak mnohé obce stávají snadným objektem rozmanitých prodejců
svítidel o rozmanité kvalitě, zpravidla na bázi LED zdrojů. Kromě toho
nevhodné použití klasických i moderních svítidel poškozuje přírodu i
lidské zdraví (viz rozhovor s Dr. Janem Hollanem). V této
situaci přichází na pomoc municipalitám Ministerstvo životního
prostředí se Svazem měst a obcí České republiky, které vydaly dokument
zvaný „Jednoduchá osvětlovací příručka pro obce“. Zveřejněn byl mj. v
září 2017 v newsletteru Priorita na stránkách Státního fondu životního
prostředí.

10.10.2017 Společnost EDP je největší výrobce, distributor a
dodavatel elektřiny v Portugalsku a také je to významný dodavatel
elektrické energie ve Španělsku. V rámci svého projektu InovGrid, který
je zastřešujícím projektem EDP pro smart grids
si jako
technologii pro chytré měření (smart metering) zvolil
inteligentní elektroměry PRIME společnosti Landis+Gyr. Odborná
veřejnost o tom byla informována v září 2017. 
6.10.2017 Rychlé dobití elektromobilu na cestách napříč Českou
republikou i směrem do zahraničí je opět jednodušší. Elektromobilita
Skupiny ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných
dobíjecích stanic, zprovoznila 2. října 2017 trojici rychlodobíjecích
stanic ABB v rámci dobíjecí lokality ve Vestci u pražského dálničního
okruhu. Představila také vizi pokračování výstavby infrastruktury. Ta
vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe
Facility (CEF). Nedlouho poté společnost ABB představuje světové
veřejnosti také novou nabíjecí stanici pro elektromobily s vysokými
nabíjecími výkony až 350 kW. 
4.10.2017 Jihokorejské hlavní město Soul má od září 2017 své první
podzemní metro zvané Ui-Sinseol LRT. Toto metro je zároveň plně
bezobslužné. Ui-Sinseol LRT má délku tratí 11,4 km a na nich 13
zastávek. Vede ze stanice Ui-dong in Gangbuk-gu do stanice
Sinseol-dong. Předpokládá se, že linka převeze denně 110 000
cestujících při špičkovém intervalu mezi vlaky 3 minuty.
3.10.2017 Plán
udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický dokument
určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech a jejich
okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě zohledňuje
zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde o hlavní
strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských oblastech. Na pomoc
jejich přípravě přichází evropská iniciativa CIVITAS, která v září 2017
umístila na svých internetových stránkách registr zpracovaných SUMP.
29.9.2017 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým
dobíjením“ ABB TOSA, který je od
roku 2013 v provozu v Ženevě, se od roku 2016 na základě úspěšného
provozu dále rozšiřuje na novou linku č. 23. V září 2017
zaznamenal tento systém další důležitý milník: Jeho dodavatel,
společnost ABB, dostala od ženevského městského dopravce Transports
publics genevois (tpg), objednávku na technologii pro inteligentní
řízení tohoto systému městské dopravy. 
27.9.2017 Londýnské metro představuje síť 11 linek městské a
příměstské kolejové dopravy o celkové délce tratí přes 400 km. Vzhledem k historii sahající do šedesátých let 19.
století je tato síť poměrně složitá a
orientace v londýnském metru je pro nejednoho cestujícího hlavolamem.
Zkrátit a zpříjemnit cestování londýnským metrem by mohlo usnadnit
využití depersonalizovaných dat z komunikace mobilními telefony
prostřednictvím WiFi sítě ve stanicích. Ukázal to pilotní projekt,
který probíhal v listopadu a prosinci 2016 a s jehož výsledky byla
veřejnost seznámena v září 2017. 
24.9.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí
standard OppCharge se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním městě Oslo bude
touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde
tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s
nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné
šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně
dobíjených elektrobusů. 
21.9.2017 Dopravní podnik města Hradce Králové již několik let
provozuje tři elektrobusy od výrobců SOR a Škoda Electric dobíjených ze
zásuvky. Jak byla v září 2017 informována odborná veřejnost, park jeho
elektrobusů se do roka rozšíří o dvacet průběžně dobíjených vozidel. 
20.9.2017 Dolnosaské německé město Göttingen se stane dalším, na jehož linkách
budou provozovány elektrické hybridní (či plug-in hybridní) autobusy
Volvo 7900 s průběžným dobíjením pomocí infrastruktury užívající
evropský standard OppCharge. Odborná
veřejnost o tom byla informována v září 2017. Tři tyto autobusy vyjedou
na jaře 2018 na linky Göttingenské MHD, provozované dopravcem Göttinger
Verkehrsbetriebe GmbH (GÖVB). 
14.9.2017 Problematické dopady havárie v japonské elektrárně
Fukushima a následných opatření na životy a zdraví obyvatel byly jedním
z důvodů, proč vznikl projekt Shamisen financovaný z prostředků EU,
zaměřený na zlepšení připravenosti a reakce na jadernou havárii.
Ukázalo se totiž, že v důsledku této havárie nezahynul ani jeden člověk
na následky ozáření, ale více než šest set lidí, hlavně starých a
nemocných, předčasně zemřelo na následky nešetrné evakuace 
13.9.2017 Belgický výrobce Van Hool je známý jako dodavatel více
než padesáti palivočlánkových autobusů. V současné době jich jezdí 32 v
Evropě (například v rámci projektu 3Emotion) a 21 v USA. Mezi jeho
produkty patří zároveň kloubové elektrobusy Exqui.City, označované
výrobcem jako „tram-bus“. Francouzské město Pau si na začátku září 2017
objednalo u tohoto výrobce osm elektrobusů Exqui.City s palivočlánkovým
zdrojem energie, a odstartovalo tak důležitý přelom v systémech
velkokapacitní autobusové dopravy BRT (bus rapid transit). 
12.9.2017 Po zkušebním provozu ve Švédsku
se také
Německo dočká své první elektrifikované dálnice pro kamiony. Na základě
smlouvy mezi spolkovým státem Hesensko a společností Siemens jako
dodavatelem bude její desetikilometrový úsek zprovozněn do konce roku
2018. 
11.9.2017
Namie-cho je zhruba dvacetitisícové město v japonské prefektuře
Fukushima. Ve spolupráci japonských průmyslových a energetických
společností Toshiba Corporation, Tohoku Electric Power Co., Inc. a
Iwatani Corporation by se do roku 2020 mělo proměnit v testovací
základnu pro tzv. vodíkovou ekonomiku, tedy využívání vodíku jako
bezemisního nosiče energie pro stacionární i mobilní využití. 
8.9.2017 Jezero Baldeney (Baldeneysee) je umělé jezero na řece
Ruhr, nacházející se na jihu města Essen v Porúří, v německé spolkové
zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Na konci srpna 2017 zde byla slavnostně
zahájena doprava elektrickou vyhlídkovou lodí MS innogy, provozované
lodní společností Weisse Flotte Baldeney-GmbH. Elektřinu pro její pohon
dodává metanolový palivový článek od dánské společnosti SerEnergy 
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 
25.8.2017 Tramvaje jsou ve městech nejen stále populárnějším
druhem dopravy pro přepravu osob, jak o tom svědčí stále nové projekty
(viz například nová tramvaj v Sydney). Tam, kde
jsou k tomu vhodné podmínky, slouží speciální tramvaje také k přepravě
nákladu. Po roční odmlce byla například v březnu 2017 obnovena nákladní
tramvaj v Drážďanech v rámci projektu CarGoTram. 
22.8.2017 Polský dodavatel elektrobusů Solaris zaznamenal v srpnu
2017 dva důležité milníky: Dvacet jeho elektrobusů bylo dodáno pro
historický Krakov, který již
elektrobusy Solaris provozuje, a jako v další z evropských zemí budou
tyto elektrobusy jezdit rovněž v Rumunsku, konkrétně ve městě
Cluj-Napoca. Jde o první elektrobusy v této zemi a další pokračování v
úspěšném tažení elektrobusů Solaris. 
21.8.2017 Německo si vytklo v rámci programu „Energiewende“
náročný cíl: do roku 2050 vyrábět alespoň 80 % své elektřiny z
obnovitelných zdrojů. K tomuto cíli, který se neobejde bez rozmanitých
úskalí (viz problémy s emisemi skleníkových plynů
nebo sporné
zavírání jaderných elektráren s právní dohrou) hodlají
napomoci špičkové technologie od nadnárodní společnosti ABB. Na začátku
srpna 2017 informovala ABB o dvou významných projektech, které
realizaci Energiewende významným způsobem přispějí. 
16.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS
od
francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve
francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve
světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na
přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od
téhož výrobce. 
15.8.2017 Dánský výrobce SerEnergy, zabývající se vývojem, výrobou
a užitím reformních metanolových palivových článků, zaznamenal ve svých
aktivitách důležitý milník: V červenci 2017 představil odborné
veřejnosti prototyp elektromobilu využívajícího metanolový palivový
článek, a dosahujícího tak v plně bezemisním režimu dojezd až 800 km 
14.8.2017 Norský provozovatel distribučních sítí, norská druhá
největší energetická společnost Skagerak Nett, začal v srpnu 2017
testovat technologie chytrých sítí – smart grid – pro zvýšení
spolehlivosti dodávek elektrické energie s pomocí nejmodernějších
technologií od společnosti ABB. Podobný účel mělo i testování
technologie smart grid v rámci smart regionu Vrchlabí, který probíhal v
jako součást evropského projektu Grid4EU. 
10.8.2017 Univerzita v americkém Bridgeportu, stát Connecticut, má
již od roku 2014 instalovaný ve svém areálu palivočlánkový energetický
zdroj. V
červenci 2017 zaznamenala tato univerzita další důležitý milník v
rozvoji svého inteligentního energetického hospodářství: Lokální
mikrosíť, využívající tento palivočlánkový zdroj, byla úspěšně uvedena
do provozu poté, co prokázala svoji schopnost fungovat v ostrovním
režimu, nezávisle na veřejné distribuční síti. 
9.8.2017 V americkém státě Oklahoma vyroste do roku 2020 největší
americká větrná farma, druhá největší na světě. Projekt s názvem Wind
Catcher (doslova: Chytač větru) vznikne ve spolupráci společností
Invenergy, která je největším americkým soukromým dodavatelem energie z
obnovitelných zdrojů, a GE Renewable Energy, člena skupiny General
Electric. O tomto projektu informovali partneři v červenci 2017. 
3.8.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce
autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde –
například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském
Karlstadu.
Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare
jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy
ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této
spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů. 
1.8.2017 Velké kancelářské komplexy, ať už zbrusunové, nebo
rekonstruované ze starých objektů, mohou uvnitř často působit neosobně.
Jako řešení se nabízejí nové technologie využívající internet věcí.
Příkladem je historické sídlo italské nadace Agnelli v Turíně,
rozšířené o novou kancelářskou budovu o rozloze 3000 m2 pracovního
prostoru, která byla otevřena v červenci 2017. To se stalo
první budovou na světě, která díky digitalizaci a internetu věcí
automaticky reaguje na potřeby svých uživatelů, a je tedy prakticky
schopná interakce s člověkem. 
31.7.2017 Technologie vysokonapěťového stejnosměrného přenosového
spojení (HVDC)
se
rozvíjí již zhruba 60 let. Jedním z nejstarších projektů tohoto typu je
i 52 let staré HVDC spojení Konti-Skan, které jako první propojilo
přenosové sítě Švédska a Dánska. V červenci 2017 se rozhodlo, že řízení
této přenosové sítě převezme osvědčený systém MACH od společnosti ABB,
která je průkopníkem HVDC přenosu ve světě. 
28.7.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway v Greenwichi na
předměstí Londýna, který na našich stránkách průběžně sledujeme,
zaznamenal v červenci 2017 přelomovou událost: Poprvé ve Velké Británii
(a v jednom z prvních případů na světě) byla technologie pro autonomní
vozidla využita i pro nákladní dopravu, tedy pro městskou logistiku.
Pro dovoz nákupu zákazníkům do domu zde supermarket Ocado zkušebně
používá nákladní elektromobil bez řidiče. 
27.7.2017 Americká agentura National Renewable Energy Laboratory
(NREL) zveřejnila v květnu 2017 předběžnou zprávu o výsledcích provozu
průběžně dobíjených elektrobusů u dopravce King County Metro a jejich
porovnání s „tradičními“ pohony. V tomto článku uvádíme některé
zajímavé poznatky z této zprávy. 
25.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění
autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává
bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi
nádražími Lyonským a Austerlitz a lince na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. 
21.7.2017 V polovině července 2017 byla slavnostně zahájena
Evropská iniciativa o nasazení čistých autobusů „European Clean Bus
Deployment Initiative“, založená na tzv. pařížské dohodě. Tato
iniciativa sdružuje na čtyřicet evropských měst, před deset výrobců a
dalších téměř deset jiných zainteresovaných organizací. 
18.7.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v
Praze 4 dva
elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB
Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V
červenci 2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely
dohromady 60 000 km k plné spokojenosti cestujících i dopravce. 
17.7.2017 Mezi přední evropské dodavatele bateriových elektrobusů
se na špičku řadí polský výrobce Solaris Bus & Coach, jehož
elektrobus Solaris Urbino 12 electric se stal městským autobusem roku
2017.
Červenec 2017 je pro Solaris a jeho elektrobusy velmi úspěšným měsícem,
pokud jde o nové zakázky a nové trhy: Dalších deset elektrobusů této
značky bude jezdit ve Varšavě a celkem 22 elektrobusů obohatí vozové
parky MHD v italských městech Bergamo (12 elektrobusů) a Milán (10
elektrobusů). 
12.7.2017
Jak potvrzují zprávy
UITP, systémy
plně automatických městských rychlodrah provozovaných bez
strojvedoucích jsou v současné době rozvojovým trendem ve
velkokapacitní městské a příměstské dopravě. Nejrozsáhlejší síť
bezobslužných rychlodrah na světě má dnes Singapur
(82 km), Dubaj (80 km) a Vancouver
(68 km). Čtvrtou nejrozsáhlejší sítí se stane zcela nový systém
bezobslužné rychlodráhy v kanadském Montrealu se 67 km tratí 
10.7.2017 V rámci evropského projektu FREVUE, který je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti, byly v červnu 2017 publikovány zkušenosti Měst Oslo a
Stockholm s rozvojem veřejných rychlonabíjecích stanic pro
elektromobily – tedy nabíjecích stanic používajících stejnosměrný proud
o velkém výkonu pro nabíjení po dobu méně než 30 minut na 80 %
kapacity. Ukazuje se, že rozvoj této infrastruktury pro elektromobilitu
podporuje bezemisní městskou logistiku. Zároveň se také ukazuje, že
tuto infrastrukturu nelze budovat bez přihlédnutí k její ekonomice. 
4.7.2017 Malé reaktory
jsou
jedním z důležitých směrů dalšího rozvoje jaderné energetiky. Jednou ze
zemí, která podporuje jejich rozvoj, je Kanada, s ohledem na
její specifické geografické podmínky s odlehlými sídly, kde mohou tyto
reaktory uplatnit své přednosti. K rozmanitým technologiím pro malé
reaktory, které mají ambice na komercializaci, se v červnu 2017
připojil tzv. Integrovaný reaktor s tavenou solí 
osti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s
průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických
autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího
města Differdange. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 |
Archiv 2016/1
| Archiv 2015/2
| Archiv 2015/1
|
Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013
|