Zajímavé projektyArchiv článků leden – červen 2018
20.6.2018 Městský dopravce v německém Mnichově, společnost MVG,
začne od léta 2018 testovat inovativní systém osobní přepravy „od dveří
ke dveřím“, který by měl efektivně a ekologicky doplnit služby veřejné
linkové dopravy s využitím moderních informačních technologií. Jeho
podstatou je sdílená jízda nízkoemisním nebo bezemisním automobilem,
zarezervovaná pomocí smartphonové aplikace, přičemž optimální trasa,
využití a čas jsou průběžně propočítávány podle speciálního algoritmu. 
18.6.2018 Jedním z perspektivních projektů tzv. malých reaktorů
(blíže k těmto technologiím viz například v nedávném článku o
spolupráci Domionion Energy a GE Hitachi Nuclear Energy) patří
americký projekt NuScale od dodavatele
NuScale Power. S jeho prvním využitím v provozu se počítá v roce 2023 a
na jeho technickém zdokonalování a zlepšování ekonomiky provozu se
stále pracuje. Svědčí o tom informace výrobce, publikovaná začátkem
června 2018, o možnosti významného zvýšení výkonu při minimálních
dodatečných nákladech. 
14.6.2018 Kanadský poloostrov Labrador a ostrov Newfoundland má od
června 2018 plně funkční energetické propojení systémem HVDC
(vysokonapěťový stejnosměrný přenos) s kanadskou pevninou v provincii
Nové Skotsko (Nova Scotia). Zakázku pro tento energetický systém známý
jako projekt Maritime Link
získala začátkem července 2014 společnost ABB od NSP Maritime Link
Inc., dceřiné společnosti kanadského dodavatele elektřiny z
obnovitelných zdrojů Emera Inc. Do provozu byl Maritime Link uveden v
lednu 2018 a v červnu 2018 byl projekt formálně předán energetické
společnosti Emera. 
11.6.2018 Internet věcí (IoT), tedy identifikace věcí a sledování
jejich pohybu po internetu, nachází stále více uplatnění v rozmanitých
oblastech průmyslu a služeb včetně zdravotnictví a jeho infrastruktury.
Příkladem je projekt Fakultní nemocnice Alpské univerzity v Grenoblu,
realizovaný jako integrace řešení dvou dodavatelů IoT, o jehož
podrobnostech byla odborná veřejnost informována v květnu 2018. Jeho
podstatou je spojení zařízení IoT s existujícím systémem správy budov
BMS (Building Management System), využívajícím komunikaci LoRaWAN. 
7.6.2018 Britská vláda si vytkla ambiciózní cíl, pokud jde o vliv
železnice na životní prostředí: Do roku 2040 by měla být stažena z
provozu všechna vozidla poháněná pouze dieselovým motorem. Tato vozidla
nicméně dnes tvoří zhruba třetinu vozového parku pro osobní vlaky a
elektrifikováno je méně než 50 % britské železniční sítě. Jako jedna z
cest k dosažení uvedeného cíle se za těchto okolností ukazuje nasazení
vozidel na palivočlánkový pohon. Prvním krokem by měl být společný
projekt průmyslové společnosti Alstom a britské společnosti pro leasing
železničních vozidel Eversholt Rail, o němž byla odborná veřejnost
informována v květnu 2018. 
4.6.2018 Univerzitní
areál je zpravidla zajímavým místem pro testování autonomních
elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak jsou zde
soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie přímo na
domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem
parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek,
jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese
velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu
Autonobus tak
v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v areálu
Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu. 
1.6.2018 Dánsko, nejmenší ze skandinávských států, se brzy
připojí k zemím, kde jsou v provozu nasazeny elektrobusy užívající
průběžné dobíjení standardu OppCharge (viz foto a obrázek). Městský
dopravce Busselskabet Aarhus Sporveje v Aarhusu, druhém největším
dánském městě, dostane na základě smlouvy, uzavřené v květnu 2018,
čtyři elektrobusy Volvo a nabíjecí infrastrukturu a nabíjecí stanici se
standardem OppCharge od
ABB. S dodávkou se začne ve druhém čtvrtletí 2019 a na linku by
elektrobusy měly vyjet v srpnu téhož roku. 
30.5.2018 Malé reaktory jsou stále větší výzvou nejen v oblasti
technologie, ale především investic a provozní ekonomiky. Představují
totiž jednu z cest, jak bezemisní jaderné energetice přidat na
ekonomické efektivnosti a umožnit její provoz v rámci decentralizované
energetiky. Do financování projektů jejich vývoje se proto angažují i
dodavatelé energie. Důkazem je financování projektu malého modulárního
reaktoru BWRX-300 od GE Hitachi Nuclear Energy americkou energetickou
společností Dominion Energy, o němž byla odborná veřejnost informována
v květnu 2018. 
28.5.2018 Snad každý cestující v metru nebo osobním vlaku zná ten
pocit napětí, když stojí v době přepravní špičky u hrany nástupiště a
odhaduje, který z vozů asi bude nejméně plný. S inteligentním řešením
těchto situací přišla v květnu 2018 společnost Bombardier
Transportation a instalovala jej na automatizované singapurské
rychlodráze Downtown Line jako
součást systému pro monitorování vlaků. Cestujícím se zde v předstihu
zobrazuje na nástupištních displejích obsazenost vozů následujícího
vlaku. 
7.5.2018 Krytý plavecký bazén je příkladem velmi specifického
prostředí, které klade nároky na osvětlení. Jde nejen o vysokou vlhkost
vzduchu, ale také o přítomnost vodní hladiny o relativně velké ploše,
na níž odražené světlo působí často nežádoucí světelné efekty. Prostor
je tudíž náročný na rovnoměrné osvětlení. V neposlední řadě jsou
svítidla často umístěna na vysokém stropě haly, což zvyšuje nároky na
jejich údržbu. Řešení v podobě optické sestavy světelného zdroje
doplněného o reflektor (tedy vlastně speciální zrcadlo) odzkoušel
dodavatel světelných technologií Osram na projektu osvětlení plaveckého
bazénu v norském městě Årnes. Výsledky prezentoval odborné veřejnosti v
dubnu 2018. 
4.5.2018 Závěrečnou konferencí na konci března 2018 a postupným
publikováním výsledků se zvolna uzavírá činnost evropského projektu
elektrických autobusů ZeEUS, jehož dílčí poznatky na
našich stránkách průběžně sledujeme (viz například představení výsledků
z Cagliari). U
příležitosti závěrečného setkání byl zároveň představen jeho
následovník, evropský projekt ASSURED. 
3.5.2018 Trakční měnič je u elektrických dopravních prostředků
důležitou součástí jejich elektrovýzbroje. Na jeho konstrukci a způsobu
fungování závisí do značné míry efektivnost využívání elektrické
energie. V neposlední řadě je trakční měnič zdrojem hluku – v kontextu
elektrického dopravního prostředku často významného a lidskému uchu
nepříjemného – který je žádoucí snížit. To vše je důvodem, proč výrobce
dopravních prostředků Bombardier Transportation zkouší využití nových
technologií, karbidu křemíku (SiC), u trakčních měničů. Jak byla v
dubnu 2018 informována odborná veřejnost, v praxi prověřil svůj SiC
trakční měnič Mitrac TC1500 v demonstračním provozu ve stockholmském
metru. 
30.4.2018 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme nízko- nebo
středněnapěťovou rozvodnou elektroenergetickou síť, zpravidla řešenou
jako smart grid,
omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst její spotřeby. Mikrosíť
tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi veřejné energetické
soustavy. Modulárně řešená mikrosíť „plug-and-play“ od ABB byla odborné
veřejnosti představena v říjnu 2016. Jedno z dalších možných uplatnění
předvedla společnost ABB v dubnu 2018, kdy dodala tento systém
australské elektrárně Newman Power Station 
25.4.2018 Tulare je šedesátitisícové město v západní Kalifornii,
mezi jehož strategické priority patří také udržitelný rozvoj včetně
ekologicky šetrné energetiky. Jedním z konkrétních projektů, jimiž se
tato strategie realizuje, je i provoz palivočlánkové kogenerační
jednotky od dodavatele FuelCell Energy v tamní čističce odpadních vod.
Na začátku dubna 2018 překročil tento projekt důležitý milník 
23.4.2018 Třetí
z minisérie článků o univerzální řídicí technologii Tecomat Foxtrot od
společnosti TECO, převzatých s jejím laskavým souhlasem z newsletteru
TecoInfo, se zabývá uplatněním systému Foxtrot v průmyslové budově
kombinující v sobě výrobní a administrativní funkce. Tato případová
studie ukazuje, jak lze koncept inteligentní budovy uplatnit i v
objektech pro „obyčejnou“ kovovýrobu. 
20.4.2018 Italský výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je
známý především jako dodavatel u celených systémů lehkého
stavebnicového bezobslužného metra, které mělo svoji premiéru v Kodani
a funguje
na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na
trhu uplatňuje i jeho technologie CBTC, například ve
Stockholmském metru. CBTC od
Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra.
Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu
podepsána začátkem dubna 2018. 
19.4.2018 Automatizace průmyslu s využitím technologií ABB proniká
do všech odvětví a zemí, Českou republiku nevyjímaje. Důkazem je
modernizace výroby u největšího českého výrobce bramborového škrobu
LYCKEBY AMYLEX v Horažďovicích pomocí platformy ABB Ability. Jak byla
začátkem dubna 2018 informována odborná veřejnost, společnost ABB zde
dokončila první fázi nové instalace systému ABB Ability™ 800xA. Tato
zakázka předznamenává důležitý vstup pokročilé automatizace ABB do
potravinářského segmentu v ČR. 
18.4.2018 Potřeba
automatizace výrobních linek směřující k celkovému zefektivnění výroby
je hnacím motorem konceptu označovaného jako Industry 4.0 (nebo česky
Průmysl 4.0). V praxi však může jeho realizace narazit na problém, kdy
je v konkrétním výrobním závodě instalováno široké spektrum zařízení od
různých výrobců a s různou technickou připraveností na napojení na
průmyslové sběrnice či standardy. I v takovéto situaci si dokáže
poradit univerzální řídicí systém Tecomat Foxtrot od českého dodavatele
TECO. Jako příklad takového řešení zde s laskavým souhlasem TECO
přetiskujeme případovou studii z březnového vydání newsletteru
TECOInfo, popisující uplatnění této technologie ve Strojírnách
Oslavany. 
17.4.2018 Demonstrační provozy elektrických autobusů v rámci
projektu ZeEUS
zahrnují především bateriové elektrobusy různých značek v různých
konfiguracích a v různých provozních podmínkách. Součástí tohoto
projektu je nicméně také provoz parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů
doplněných bateriovým zásobníkem energie pro nezávislý provoz na
významně dlouhé části trasy, v cca 150tisícovém italském městě Cagliari
ležícím na jihu ostrova Sardinie. Jeho výsledky, s nimiž byla veřejnost
seznámena v dubnu 2018, dokládají spolehlivost a technickou zralost
parciálních trolejbusů jako řešení pro města, kde již trolejbusová
infrastruktura existuje. 
13.4.2018 Konceptem mobilita jako služba (Mobility as a Service –
MaaS) rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na
potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování
cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla
odborná veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude
rozvíjet i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého
městského dopravce Empresa Municipal de Transportes, EMT. 
11.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě
švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže
viz případová studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března
2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní
elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém
městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici
s Německem. 
9.4.2018 Na začátku dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího
demonstračního provozu v rámci evropského projektu ZeEUS, tentokrát ve
španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v
několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými
druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání
jsou bezesporu zajímavé. 
6.4.2018 Varšava
je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS, kde
demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení
elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou
technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného
polského města, Krakova. Ukazují to
výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského
dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března
2018. 
5.4.2018 Jedním z hlavních partnerů nedávné konference Smart city v praxi III,
pořádané provozovatelem našeho portálu, byla společnost TECO, která zde
opět předvedla svoji unikátní řídicí technologii Tecomat Foxtrot,
tentokrát zvláště v aplikacích pro veřejné osvětlení. Jako dovětek k
jejich prezentaci zde s laskavým souhlasem TECO přetiskujeme zajímavou
případovou studii z březnového vydání newsletteru TecoInfo, popisující
uplatnění technologie Tecomat Foxtrot u architektonického osvětlení
mostu v Nizozemí. 
29.3.2018 Po záchranné službě ve skotském Aberdeenu má ve Velké
Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s
palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní
policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou
používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. 
27.3.2018 K dodavatelům nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení
elektrobusů nabízejících evropský (a stále více i světový) standard
OppCharge se k
společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský
dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o
tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice
typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde
budou dobíjet elektrobusy Volvo. 
16.3.2018 Přibližně sedmdesátitisícové historické a průmyslové
město Inowrocław ve středním Polsku se stane během roku 2018 dalším z
měst využívajících ve větším rozsahu park elektrických autobusů se
standardem průběžného dobíjení OppCharge. Na základě smlouvy se
švédským dodavatelem Volvo, podepsané na začátku března 2018, sem bude
dodáno osm elektrických hybridních (plug-in hybridních) autobusů a osm
elektrobusů od tohoto výrobce. 
14.3.2018 Nizozemská města Eindhoven a Helmond, dvě největší města
v metropolitním regionu Eindhoven, který je součástí provincie Severní
Brabantsko, užívají od konce roku 2016 na svých linkách veřejné dopravy
celkem 43 elektrobusů VDL. Elektrobusy
provozuje dopravní společnost Hermes, člen globální dopravní skupiny
Transdev. V březnu 2018 byly zveřejněny výsledky demonstračního provozu
těchto elektrobusů v rámci evropského projektu ZeEUS, který
probíhal v období od prosince 2016 do září 2017. 
12.3.2018 Na stránkách našeho portálu a v prezentacích z našich
konferencí se v souvislosti s elektrobusy jako pověstná červená nit
táhne upozornění: Elektrobusy představují samostatný dopravní systém a
nelze jimi jednoduše zaměňovat dieselové autobusy „kus za kus“, beze
změn v linkovém vedení a bez podpory ostatních součástí inteligentní
mobility ve městě. V praxi se o tomtéž nedávno přesvědčili v německém
Bonnu, který je mj. sídlem sekretariátu Rámcové úmluvy OSN o změně
klimatu, v rámci evropského projektu ZeEUS. První
výsledky tamního demonstračního projektu byly publikovány na začátku
března 2018. 
8.3.2018 Evropský projekt palivočlánkových autobusů JIVE přechází od
slov k činům. Svědčí o tom smlouva na dodávku 40 palivočlánkových
autobusů od belgického výrobce Van Hool pro dvě německá města, 30
autobusů pro Kolín nad Rýnem a 10 autobusů pro Wuppertal, na základě
dodavatelské smlouvy uzavřené na konci února 2018. 
7.3.2018 Trondheim
je téměř 200tisícové norské město, ležící blízko polárního kruhu na 63°
zeměpisné šířky. Od srpna 2019 zde bude na čtyřech linkách zdejší MHD
jezdit celkem 35 elektrobusů, z toho 25 standardních 12m autobusů od
švédského výrobce Volvo
a 10 kloubových 18m autobusů od francouzského dodavatele Heuliez Bus. V
únoru 2018 byla za tímto účelem uzavřena dodavatelská smlouva se
švédsko-švýcarským výrobcem ABB na dodávku infrastruktury pro průběžné
dobíjení, čítající 8 stanic s pantografovou konzolí standardu
OppCharge. 
5.3.2018 O
konceptu chytrého
sloupu veřejného osvětlení sloužícího také jako
infrastruktura pro informační technologie jsme čtenáře našich portálů
informovali v září 2017. Od února 2018 začal mít tento sloup s
obchodním označením Smart Fusion Pole, tedy „Sloup s chytrým
propojením“, své první praktické využití: Na základě smlouvy uzavřené
mezi municipalitou a dodavatelským konsorciem společností Philips
Lighting (osvětlovací technologie) a American Tower Corporation
(infrastruktura bezdrátových komunikací) bude dvě stě takovýchto sloupů
instalováno v kalifornském městě Huntington Beach. 
28.2.2018 Evropský projekt demonstračních provozů elektrických
autobusů ZeEUS se zvolna chýlí ke svému závěru. Prvním městem, které bilancuje jejich
provoz v rámci tohoto projektu, se stal 300tisícový německý Münster
s
pěti průběžně dobíjenými elektrobusy od nizozemského výrobce VDL Bus
& Coach. Hodnocený demonstrační provoz probíhal od září 2015 do
dubna 2017. 
26.2.2018 Malé jaderné reaktory jakožto perspektivní technologie
pro decentralizovanou bezemisní energetiku mají zelenou mimo jiné v
Kanadě s jejími rozlehlými územími a odlehlými sídly s potřebou
stabilních energetických zdrojů. Důkazem jsou dvě perspektivní
technologie těchto malých reaktorů NuScale a eVinci, které v únoru 2018
zahájily proces předlicenční revize dodavatelské konstrukce zařízení u
Kanadské komise pro jadernou bezpečnost (CNSC). 
21.2.2018 O
superkapacitorových elektrobusech od bulharsko-izraelského výrobce
Chariot Motors se mohli čtenáři našich portálů dočíst v únoru 2016 v
článku „V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy“. Na připravované konferenci Elektrické autobusy pre mesto ve slovenské Nitře, která proběhne 5. 6. 2018 jako doprovodný program veletrhu BUS SHOW 2018 a je slovenskou verzí úspěšné konference Elektrické autobusy pro město,
budou tyto elektrobusy prezentovány poprvé pro české a slovenské
odborné publikum. Blíže tuto pozoruhodnou technologii, která má za
sebou již velmi úspěšný každodenní provoz, představuje Filip Ferferiev,
obchodní ředitel Chariot Motors. 
20.2.2018 Plně automatický provoz městských rychlodrah, s nímž se
do budoucna uvažuje i pro novou linku pražského metra D, má řadu
zákonitostí odlišných od tradiční koncepce této kolejové dopravy.
Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) a její organizační jednotka
UITP Observatory of Automated Metros identifikovala technické a
organizační aspekty těchto odlišností a publikovala je v únoru 2018. 
19.2.2018 Dopravní zácpy i nedisciplinovanost automobilistů jsou v
mnoha městech problémem, který v konečném důsledku odrazuje cestující
od používání povrchové městské dopravy. Jedním z nich je i portugalské
hlavní město Lisabon. Na začátku roku 2018 město přichází se zajímavou
odpovědí na tento problém: systém přednostního průjezdu křižovatkami
pro zpožděné autobusy MHD. 
13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie
veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro
palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt
palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho
následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do
ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů. 
12.2.2018 Elektronický papír se stává stále populárnější
zobrazovací technikou pro své nesporné výhody oproti klasickým
displejům, jako je lepší čitelnost a minimální spotřeba energie. Není
divu, že se začíná uplatňovat i u elektronických jízdních řádů na
zastávkách, zobrazujících informace v reálném čase. Příkladem je
pilotní projekt autobusových jízdních řádů od firmy Papercast ve
vesnici Tannheim o cca tisíci obyvatelích v rakouském Tyrolsku, s nímž
byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2018. 
9.2.2018 Koncept „mobilita jako služba“ se stále více stává
frekventovaným pojmem při využívání moderních informačních technologií
pro usnadnění a celkové zefektivnění mobility občanů při využívání
různých druhů dopravy. Na pomoc praktické aplikaci tohoto konceptu
přichází v lednu 2018 HERE Mobility, dceřiná firma nizozemské
společnosti HERE Technologies zaměřené na digitální mapy a podporu
autonomní mobility, s platformou HERE Mobility Marketplace. 
7.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském
Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší
reportáži,
nezůstane u Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě
jeho následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg
Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v
testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim
roku 2018. 
6.2.2018 Že světlo a jeho zabarvení významně ovlivňuje lidské
biorytmy a bdělost dokazují mnohé studie a experimenty, včetně pokusů s
cestujícími na dálkových letech. Tento princip
úspěšně uplatnila koncem roku 2017 díky osvětlovacím technologiím
Philips Lighting energetická společnost Innogy ve svém českém ústředí. Kanceláře českého ústředí Innogy o ploše 10 000 m2 v
Praze prošly důkladnou renovací, jejíž součástí byla přeměna z
tradičního kancelářského uspořádání na otevřený prostor. Pro 550
zaměstnanců přitom osvětlení hrálo velmi důležitou roli. 
5.2.2018 Freiamt je čtyřtisícové městečko německém v
Bádensku-Württembersku poblíž francouzských hranic. Od roku 2015 se zde
testuje projekt inteligentního řízení elektroenergetických sítí, jehož
zkušební provoz je plánován do poloviny léta 2018. Tento článek přináší
o uvedeném projektu některé zajímavé informace. 
2.2.2018 Melbourne
je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící na samém
jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících denně do
práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily. Výsledkem
jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické. Jako řešení
tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední míli“ autonomní
elektrické minibusy. 
31.1.2018 Elektromobil Nissan Leaf je
jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho
pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla
daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu
standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus
představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou
univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory
japonského ministerstva životního prostředí. 
29.1.2018 Palivočlánkovou mikrokogenerací (označovanou
též anglickou zkratkou micro-CHP) rozumíme využití palivočlánkových
jednotek pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (kogeneraci) v malém
měřítku domácností a menších budov. Rozvoj této technologie má velkou
podporu v sousedním Německu, kde je tímto směrem zaměřený program KfW
433. Jak byla v lednu 2018 informována odborná veřejnost, v červenci
2017 využívalo tato zařízení na 1 100 německých domácností a od jejich
uživatelů zaznívají pochvalné ohlasy. 
23.1.2018 Autonomní elektrické minibusy o kapacitě cca 5 – 10 osob
se ve zkušebních provozech rozvíjejí jako „třetí druh“ dopravy, vedle
tradiční individuální automobilové dopravy a hromadné dopravy viz
například naše reportáž z německého Bad Birnbachu. Autonomní řízení se
však v budoucnu může rozšířit i na elektrobusy standardní délky 12 m.
Za tímto účelem podepsali v lednu 2018 dohodu o výzkumném a vývojovém
programu pro autonomní elektrobusy švédský dodavatel autobusů a
elektrobusů Volvo Buses a univerzita Nanyang Technological University
(NTU) v Singapuru. 
17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především
jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů,
mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k
rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních
technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o
zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně
bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC. 
16.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat
účinnost využívání trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění
při rekuperaci vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo
praktické uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do
provozu na lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace
této měnírny v podzemním metru a zároveň
druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy 
15.1.2018 Čína je jednou ze zemí, které budoucnost svojí
energetiky staví na rozvoji moderních jaderných technologií. Důkazem je
600MWe experimentální reaktor s rychlými neutrony (FNR), s jehož
stavbou započala Čínská národní jaderná společnost (CNNC) a její
dodavatel China Nuclear Industry 23 Construction Co Ltd. na konci roku
2017 v Xiapu, v provincii Fujian. Navazuje tak na 65MWt/20MWe reaktor
CEFR (Chinese Experimental Fast Reactor),
který je již několik let připojen k síti. 
12.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži
získal v
prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K
plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de
l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí
stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí
stanici na francouzském letišti. 
10.1.2018 Slovenská společnost Voltia (dříve Greenway),
pronajímající elektrické užitkové vozy domácím i zahraničním zákazníkům
(včetně například Nizozemské pošty), představila v
prosinci 2017 své elektrické dodávkové vozidlo také v Londýně. Patnáct
těchto vozidel zde bude používat zásilková společnost Gnewt Cargo.
Velká Británie se tak stává další zemí, kam tato slovenská firma
úspěšně expanduje. 
9.1.2018 Dlouhé fronty na lanovku, která vyváží turisty na
nejvyšší horu Německa Zugspitze, mohou být od zimní sezóny 2017/2018
již minulostí, a to díky nové kabinové lanovce poháněné motory ABB.
Tato lanovka zahájila provoz 21. prosince 2017 a na Zugspitze v
bavorských Alpách vyveze až 580 cestujících za hodinu. Toto nové dopravní zařízení nahrazuje padesát let starou
lanovku Eibsee a tím, že vyveze na vrchol třikrát více cestujících 
8.1.2018 Belgické hlavní město Brusel a jeho městský dopravce
STIB se angažují v mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní
dopravu. Vedle technologií pro efektivní provoz tramvají
začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických midibusů od polského
dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal
rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal
sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by
měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. 
5.1.2018 Mezi
provozovatele plně bezobslužného metra se od konce roku 2017 zařadilo
také čínské hlavní město Peking. Nově zprovozněná linka Yanfang je
první bezobslužnou linkou pekingského metra a zároveň prvním projektem,
u něhož dodavatelé veškerých technologií pocházejí z Číny. 
3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
2.1.2018 V listopadu 2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z ledna 2017. Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 |
Archiv 2016/1
| Archiv 2015/2
| Archiv 2015/1
|
Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013
|