Zajímavé projektyArchiv článků září – prosinec 2014
30.12.2014 V rámci strukturálních změn v německé
energetice, označovaných pojmem Energiewende, dochází díky
připojení množství decentralizovaných zdrojů elektrické energie ke
změnám v tradiční hierarchické přenosové a distribuční sítě a k celkově
menší stabilitě v těchto sítím, dané výkyvy ve výkonu obnovitelných
zdrojů. Takováto síť je pak mnohem náchylnější ke zkratovým proudům,
které patří k nejzávažnějším poruchám v rozvodné síti. 
29.12.2014
Nejen západoevropská města, ale také nové členské
země EU rozvíjejí individuální elektromobilitu formou car sharingu. Od
začátku prosince 2014 se k nim připojila i chorvatská Koprivnica. V rámci evropského projektu CIVITAS DYN@MO zde začal
fungovat systém veřejných dobíjecích stanic 
18.12.2014 Berlínský kancelářský komplex německého Spolkového
ministerstva pro vzdělávání a výzkum (BMBF) uvede do provozu
palivočlánkovou kogenerační jednotku. Jejím dodavatelem bude FuelCell
Energy Solutions GmbH, dceřiná společnost amerického výrobce
palivočlánkových technologií FuelCell Energy. 
15.12.2014
V kanadském městě Edmontonu probíhá od začátku července 2014 testovací
provoz dvou elektrobusů BYD městského dopravce ETS na linkách MHD.
Provoz probíhá v rámci projektu ETS Stealth. Jak město oznámilo na
konci listopadu 2014, je tento projekt natolik úspěšný, že město
plánuje rozšířit park elektrobusů tak, aby tvořily většinu vozového
parku městských autobusů. Elektrobusům je v této souvislosti dávána
přednost nejen před dieselovými autobusy, ale také před alternativním
pohonem na CNG. 
12.12.2014
O konceptu „smart city“, neboli „inteligentních
měst“, se píše především v souvislosti s většími městy či regiony,
například s japonskou Jokohamou.
Na
předměstí Tokia nyní vzniká unikátní experiment: zcela nové
„inteligentní městečko“ Fujisawa – Fujisawa Sustainable Smart Town
(SST), pro pouhých 3 000 obyvatel v cca tisíci domácnostech, které by
se mělo zalidnit do roku 2018. 
8.12.2014 Až jedenásť vplyvných partnerov z viacerých oblastí
vrátane automobilového priemyslu (BMW, Nissan, Renault a VW, lokálni
dodávatelia pohonných hmôt a elektriny – OMV a ZSE) a rovnako tak aj
slovinskej vlády sa bude podieľať na promptnej úprave súčasnej siete
rýchlonabíjacích staníc v regióne strednej Európy. Supervízorom celého
projektu bude rakúska energetická spoločnosť Verbund. Technickými
partnermi projektu sú organizácie ASFINAG a Austria Tech. 
5.12.2014
Jak byla začátkem prosince 2014 informována odborná
veřejnost, vznikne u francouzského pobřeží kanálu La Manche poblíž
poloostrova Cotentin unikátní zkušební farma čtyř přílivových
elektráren o celkovém výkonu 5,6 MW. Začátek provozu se předpokládá v
roce 2017 a celý projekt potrvá dvacet let. 
4.12.2014 Jednou z hlavných prekážok, ktoré stoja v ceste
používaniu ľahkých nákladných elektromobilov, sú chýbajúce nabíjacie
zariadenia na hlavných ťahoch a diaľniciach. Slovensku bude poskytnutá pomoc vďaka projektu s cieľom tento problém
odstrániť. Má sa tak stať prostredníctvom rozmiestnenia dvoch
energetických uzlov (výmenných
batériových staníc a rýchlo nabíjacích staníc) pre malé nákladné
elektromobily, čím bude umožnená medzimestská elektromobilová nákladná
doprava. 
28.11.2014
Konvenční LED světelné
zdroje vykazují významný pokles světelné výkonnosti, měřené v lm/W, u
vlnových délek nad 500 nm, resp. v rozmezí cca 500 až 580 nm – tedy v
té části barevného spektra, kde se nachází převážně zelená barva. Tento
jev bývá někdy nazýván „zelenou mezerou“ – green gap. V
rámci německého projektu Hi-Q-LED, jehož výsledky byly představeny
odborné veřejnosti jeho koordinátorem, společností Osram Opto
Semiconductors, v listopadu 2014, se podařilo najít na tento problém
odpověď v podobě dvou koncepcí LED emitujících zelené světlo. 
27.11.2014
Dopravní podnik Rigas Satiksme v lotyšské Rize
provozuje více než 250 trolejbusů, 116 tramvají a 415 dieselových
autobusů. Podobně jako v jiných městech si provozní potřeby MHD
postupně vynucují provoz trolejbusů s prodlužovačem dojezdu, v tomto
případě dieselovým. Jako možné řešení škodlivých vlivů těchto zařízení
na životní prostředí se nyní uvažuje o jejich nahrazení palivovými
články. 
26.11.2014 V rámci konference „Elektrické autobusy pro město III“,
která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu
Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke
spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z
evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty,
které je užitečné v této souvislosti sledovat. 
25.11.2014 Pro rok 2015 je v rámci činnosti Pracovní komise pro
e-mobilitu SDP ČR plánována
aktualizace studie „E-mobilita v MHD“. Od jejího
zveřejnění v létě 2013 pokračuje rozvoj technologií, zajímavých
projektů i možných zdrojů financování pro elektrické autobusy natolik
rychlým tempem, že bude užitečné rozšířit a aktualizovat poznatky zde
uvedené. V této souvislosti její zpracovatelé, firma Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, spolu se svými
odbornými partnery začali shromažďovat potřebné aktuální informace o
zajímavých projektech, produktech, provozních aplikacích a finančních
schématech v uvedené oblasti. 
Prezentace z konference jsou ke stažení na konci článku. 24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
21.11.2014
Po městech Milán a Brescia se Řím stal třetím
italským městem, na jehož městské rychlodráze se používá bezobslužný
provoz. V listopadu 2015 zde byl zprovozněn první úsek linky metra C
mezi stanicemi Montecompatri Pantano a Parco di Centocelle. Úsek je
dlouhý 12,5 km a zahrnuje 15 stanic. 
19.11.2014
Londýnské metro je nejstarší městskou rychlodráhou na světě, poprvé
vyjelo již v roce 1863. Dnes představuje síť cca 400 km tratí vedených
přibližně z poloviny po povrchu a z poloviny pod zemí v hloubených nebo
ražených tunelech. Jak byla v polovině listopadu 2014 informována
široká veřejnost, jedna z nejstarších hlubinných linek, Northern Line
(první ražená a zároveň první elektrifikovaná linka, otevřená v roce
1890), bude prodloužena o 3,3 km úsek z Kennington do Battersea se
dvěma stanicemi. 
12.11.2014 Další elektrické autobusy na britském kontinentě budou v
rámci projektu ZeEUS
zkušebně
provozovány v 1,7miliónovém skotském městě Glasgow. Společnost First
Glasgow, největší skotský autobusový dopravce, oznámila koncem října
2014 svůj záměr investovat 2 mil. liber do čtyř plug-in hybridních
autobusů od
výrobce Alexander Dennis 
7.11.2014 Pařížské metro patří k průkopníkům bezobslužného provozu
v Evropě. 9 km dlouhá linka 14, nazývaná též METEOR (Métro Est Ouest
Rapide – rychlé východo-západní metro), zde funguje jako bezobslužná
již od roku 1998. Podobně jako u čtyř dalších linek pařížského metra
jsou zde provozovány vlaky na pneumatikách. Prodloužení této linky
směrem na východ bude zabezpečeno a řízeno pomocí systému CBTC. To bylo v říjnu
2014 zadáno opět společnosti Siemens 
6.11.2014 Pod názvem ESPACE (francouzsky: prostor –
akronym z anglického „European Service and Parts Centre for fuel cell
buses“) začíná od listopadu 2014 v belgickém Lieru fungovat společné
servisní centrum pro palivočlánkové autobusy Van Hool
s vodíkovými
pohonnými jednotkami od kanadského výrobce Ballard. 
31.10.2014
Od konce října 2014 zdobí náměstíčko u nového
obchodního centra Quadrio v centru Prahy pohyblivá socha Franze Kafky z
dílny Davida Černého (viz foto vpravo). Toto technicko-umělecké dílo je
unikátní tím, že 42 otáčejících se pater vytvoří v jeden okamžik tvář
Franze Kafky. Jedenáctimetrovou sochu o hmotnosti 39 tun
vyprojektovala, zkonstruovala a instalovala společnost DEIMOS, výrobce
automatizační techniky. Řídicí a pohonný systém dodala společnost
Siemens. 
29.10.2014
Jedna z hlavních tras přívodu elektrické energie pro
Ostravsko a okolí V 651/652 procházela v uplynulých dvou letech
rekonstrukcí. V září byly práce dokončeny. Stavba byla náročná
především svým umístěním na okraji Ostravy, kde byla manipulace značně
ztížena hustou zástavbou a silničními a železničními tahy. Na realizaci
se podílela společnost GA Energo technik. 
21.10.2014 K evropským výrobcům elektrobusů a plug-in hybridních
autobusů, jejichž produkty a zkušenosti průběžně sledujeme a
uveřejňujeme na našem portále, jako například Solaris, SOR,
Siemens/Rampini, Volvo, VDL, BYD, Škoda, EVC, Lbus, Evropro či
Wrightbus, se
připojuje i španělská firma Irizar Group. 
10.10.2014
Společnost ABB na nedávném Summitu OSN o změně
klimatu oznámila, že se
připojuje k iniciativě OSN nazvané „Udržitelná energie pro každého“
(Sustainable Energy for ALL – SE4ALL). Společnost poskytne své odborné
znalosti a zkušenosti
týkající se energeticky efektivních motorů a transformátorů. Vládám
států tím pomůže při zavádění strategií pro zvýšení úspor energie. 
8.10.2014 Projekt Demo 1, součást evropského programu Grid4EU pro
vývoj systémů smart grid, dostal na konci
září 2014 významnou technickou podporu v podobě systému
automatizovaného řízení středněnapěťové energetické sítě od společnosti
ABB. Evropský program Grid4EU, financovaný ze 7. rámcového
programu EU pro výzkum, technologický rozvoj a demonstrace, je jedním z
nejvýznamnějších evropských demonstračních projektů 
2.10.2014 Městská rychlodráha North West Rail Link (NWRL) v
australském Sydney, řešená jako veřejně soukromé partnerství (PPP) s konsorciem
Northwest Rapid Transit, dostane zabezpečovací systém typu CBTC a vlaky od
společnosti Alstom. Dráha NWRL je 23 km dlouhá s 13 stanicemi a využívá
adaptovanou část nepoužívané staré železniční trati, 16km ražený tunel
a 4km vyvýšený úsek.
19.9.2014
O elektromechanickém setrvačníku, jakožto
netradičním zásobníku energie, vyvinutém britskou firmou GKN Hybrid
Power (dříve Williams Hybrid Power), jsme na našem portále psali v
lednu 2013. Touto technologií bude nyní vybaveno třináct patrových
autobusů Volvo B5 britské dopravní společnosti Go North East. Na
začátku září 2014 obdržela severoanglická města Newcastle a Sunderland
od britské vlády dotaci pro spolufinancování tohoto projektu. 
18.9.2014 Jak ukazují příklady linky 10 pekingského metra nebo
metra ve městě Kunming,
spoléhali se dosud čínští provozovatelé bezobslužného metra na systémy
CBTC zavedených
světových výrobců, jako Siemens nebo Alstom. Připravovaná linka Yanfang
pekingského metra, na jejíž vlaky byla začátkem září 2014 uzavřena
dodavatelská smlouva se společností CNR (Northern Locomotive and
Rolling Stock Corporation), bude mít CBTC čínského původu, od
společnosti Beijing Traffic Control Technology. 
16.9.2014
Jak jsme na našem portále informovali koncem roku
2013, je v Caradache v jižní Francii budován tokamakový komplex pro
experimentální fúzní reaktor ITER. Tento komplex
získal na začátku září 2014 první z mnoha tisíc součástek v podobě
dvanácti vysokonapěťových bleskojistek z USA. Tokamak je zařízení, vytvářející toroidální (rotační
prstencové) magnetické pole, používané jako magnetická nádoba pro
uchovávání vysokoteplotního plazmatu (teploty v řádech stamiliónů K)
při jaderné fúzi 
12.9.2014 Jak v srpnu 2014 informovala Evropská vodíková asociace
(EHA), připravuje se v Německém městě Stade palivočlánková elektrárna o
elektrickém výkonu 500 kW, využívající alkalický palivový článek.
Palivem je vodík o čistotě >99 %, který vzniká jako odpadní
produkt v nedalekém chemickém komplexu společnosti Dow Chemicals a dále
je přečišťován v plynárenském závodě firmy Air Products ve Stade. V
jistém směru tedy jde o využívání průmyslového odpadu pro energetické
účely lokálně zcela bezemisním způsobem. 
11.9.2014
Od roku 2012 funguje na Slovensku projekt pronájmu
elektrických užitkových automobilů GreenWay, provozovaný firmou
GreenWay Operator a.s. Projekt vznikl z iniciativy společnosti
MyEnergy, specializované na rozvoj obnovitelných zdrojů energie, která
je investorem projektu. Služby
GreenWay se nyní rozšiřují také o osobní elektromobil Nissan Leaf. 
10.9.2014
O přípravě projektu Rio Madeira HVDC Link,
nejdelšího vysokonapěťového stejnosměrného přenosového spojení (HVDC)
na světě, jsme informovali naše čtenáře již v dubnu loňského roku.
Tento projekt byl na konci srpna 2014 úspěšně uveden do provozu. 2 375 km dlouhé přenosové spojení Rio Madeira HVDC Link,
pracující s přenosovým napětím ±600 kV, vede elektrickou energii ze
dvou nově vybudovaných vodních elektráren 
9.9.2014 Od
září 2014 začíná v italské Bologni testovací fáze projektu rozvážky
zboží v rámci městského logistického centra CAAB, realizované pomocí
elektrických užitkových vozidel. Tato vozidla budou napájena elektřinou
z fotovoltaických panelů. Obsluhováno tímto způsobem bude jedno z
největších nákupních center ve městě i drobné obchody se zeleninou. 
8.9.2014 Jedním z problémů jaderných elektráren je nutnost
dlouhodobého skladování použitého paliva po velmi dlouhou dobu, až
několik tisíc let. Příčinou jsou umělé produkty štěpení na uranovém
palivu – plutonium, curium, neptunium a americium – souhrnně označované
jako transurany (v Mendělejevově periodické soustavě prvků následují za
uranem) s mimořádně dlouhým poločasem rozpadu. 
5.9.2014 Od
srpna 2014 jsou turistům ve městě Cottonera na ostrově Malta nabízeny
speciální služby elektromobility: elektrická čtyřkolová vozítka (viz
foto) s automatickým průvodcovským výkladem v osmi jazycích podle
zákazníkovy volby. 
4.9.2014 Netradiční koncepci plug-in hybridního autobusu se od roku
2015 chystá v rámci projektu ZeEUS představit
cestujícím londýnská městská doprava. V srpnu 2014 to oficiálně oznámil
zástupce Transport for London, organizátora veřejné dopravy v Londýně. 
2.9.2014 V
červenci 2014 byl v Barceloně zahájen demonstrační provoz energeticky
efektivní stanice metra, realizovaný v rámci projektu Seam4us. Stanice
Passeig de Gràcia na lince 3 metra je k tomuto účelu vybavena 50
senzory pro monitorování spotřeby energie staničních subsystémů, jako
jsou osvětlení, eskalátory, výtahy nebo ventilace. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 |
Archiv 2016/1
| Archiv 2015/2
| Archiv 2015/1
|
Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013
|