Zajímavé projektyArchiv článků leden – srpen 2014
25.8.2014
Jak informoval náš portál zhruba před rokem, probíhá
na britských železnicích program testování elektrických jednotek pro
osobní přepravu standardní konstrukce pro provoz s bateriovými
zásobníky energie na
neelektrifikovaných úsecích. V polovině srpna 2014 bylo dokončeno
vybavení testovací elektrické jednotky šesti bateriovými bloky a
zahájen její provoz na zkušební trati v Derby. 
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. 
20.8.2014
V energetice USA, bohatých na ložiska zemního plynu,
mohou hrát významnou roli projekty energetických sítí s malými
decentralizovanými zdroji v podobě plynových elektráren poháněných
plynem
z místních ložisek, využívající stávající elektrickou distribuční síť.
Na severozápadě USA jsou nyní takovéto projekty sdruženy pod organizaci
IMG Mistream 
7.8.2014 Na
konci července 2014 zahájila v německém Rostocku provoz první ze série
13 tramvají typu Tramlink 6N2 od firmy Vossloh. Dalších dvanáct bude
následovat do konce roku 2014. Tyto pětičlánkové, plně nízkopodlažní
tramvaje (viz foto) o délce 32 m a kapacitě 71 sedících a 139 stojících
cestujících jsou vybaveny superkapacitorovými zásobníky energie,
umístěnými na střeše vozidla, pro úspornější provoz. 
6.8.2014 V červenci 2014 proběhl v rámci evropské iniciativy
CIVITAS webinar (tj. internetový seminář) s názvem „Green vehicles for
urban freight delivery“, tedy Zelená vozidla pro nákladní dopravu ve
městech, jehož se zúčastnil i zástupce naší redakce. Převažujícím
tématem webinaru (kromě cyklistické nákladní dopravy) byly zkušenosti
s elektrickými nákladními vozidly pro městskou logistiku, čili pro
rozvážku zboží v rámci městských aglomerací 
30.7.2014 Španělská Malaga je jedním z evropských průkopníků
rozvoje elektromobility v rámci konceptu smart cities. Na našem portále
jsme o ní již psali v souvislosti s projektem Victoria pro
staticko-dynamické dobíjení elektrobusů. Kromě toho zde běží projekt
Zem2ALL (zero emission mobility to all, neboli nulově emisní mobilita
pro všechny), zaměřená na rozvoj individuální elektromobility. Jak byla
v červenci 2014 informována odborná veřejnost, tento projekt bude mít
nyní vlastní rozvodný systém typu micro-grid, určený pro výrobu a
nabíjení elektromobilů s využitím obnovitelných zdrojů energie. 
24.7.2014 Německé Drážďany se od příštího roku zařadí mezi další
evropská města, které používají v pravidelném provozu elektrobusy. Jak
byla v červenci 2014 informována široká odborná veřejnost, od poloviny
roku 2015 zde bude městský dopravce Dresdner Verkehrsbetriebe AG
provozovat 12m elektrobus Solaris Urbino 12 electric. Naváže tak na
příznivé několikaleté zkušenosti s diesel-hybridním autobusem Solaris
Urbino 18 Hybrid. 
23.7.2014
Kanadský poloostrov Labrador a ostrov Newfoundland s
vodními a větrnými elektrárnami získají zcela nové energetické
propojení systémem HVDC (vysokonapěťový stejnosměrný přenos) s
kanadskou pevninou v provincii Nové Skotsko (Nova Scotia). Zakázku na
tento energetický systém získala začátkem července 2014 společnost ABB,
zkušený dodavatel HVDC technologií 
22.7.2014
Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové
vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí
stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER.
Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek 
17.7.2014
V červenci 2014 byl široké odborné veřejnosti
představen madridský systém bike sharingu (sdíleného užívání)
elektrických bicyklů pod názvem BiciMAD. Systém zahrnuje 1560
elektrických bicyklů, pro něž je ve městě k dispozici 123 stání s
celkem 3 126 bicyklových stojanů. Bicykly jsou k dispozici nepřetržitě
po celý rok. Provozovatelem systému je společnost Bonopark. 
16.7.2014 V rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS je nyní
intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů
Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části
Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších
informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo, úspěšně
zkoušený v Göteborgu. 
15.7.2014
V období od července do září 2014 probíhá v rámci
projektu Yokohama Smart City v japonské metropoli Jokohamě s 3,7 mil.
obyvatel důležitý experiment, zaměřený na testování možného snižování
poptávky po elektrické energii v letním období. Projekt Yokohama Smart City zahrnuje několik dílčích
subsystémů 
14.7.2014
Nové nádraží ve čtvrti Horrem města Kerpen v
německém Porýní-Vestfálsku se na konci června 2014 stalo první uhlíkově
neutrální železniční stanicí v Evropě. Jeho energetické hospodářství
bylo vybudováno v rámci programu DB – Německých drah s názvem Grüner
Bahnhof (Zelené nádraží). 
11.7.2014
V Izraeli bude do roku 2017 vybudována nová
solárně-termální elektrárna Ashalim, obdobná elektrárně Ivanpah v USA (viz foto).
Rozhodující krok k realizaci tohoto projektu byl učiněn začátkem
července 2014, kdy projektové konsorcium Megalim Solar Power Ltd
(Megalim) získalo potřebné financování investice a provozu od Evropské
investiční banky a banky Hapoalim. 
4.7.2014 O
provozu manipulačních vozíků poháněných palivovými články jsme na našem
portále psali již vícekrát, například u automobilky BMW nebo u
výrobce spotřební chemie Procter&Gamble.
Podobně jako bateriové manipulační vozíky se tato technologie používá
zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci
s materiálem. Palivové články jako zdroj elektrické energie mají však
oproti bateriím některé významné provozní výhody 
2.7.2014 Moorside
je připravovaná nová jaderná elektrárna energetické
společnosti NuGeneration Ltd. (NuGen) na severozápadním pobřeží Anglie,
v regionu West Cumbria. Svým charakterem půjde o největší jednorázový
projekt vybudování jaderného energetického zdroje v Evropě. Dohodou o
financování mezi vlastníky NuGen, japonskou Toshibou a francouzskou
společností GDF Suez, na konci června 2014 byl učiněn první krok k
realizaci tohoto projektu. 
1.7.2014 Testovací
platforma MYRTE, vybavená vodíkovou energetickou jednotkou Greenergy
Box™ od společnosti Areva, funguje v Korsické univerzitě ve Francii již
od roku 2013. Přebytečnou elektrickou energii z fotovoltaických zdrojů
tato jednotka ukládá do zásob vodíku, odkud ji v době menšího
slunečního svitu pomocí palivového článku mění zpět na elektřinu. Jak byla v květnu 2014 informována světová odborná veřejnost,
provoz této energetické jednotky je velmi úspěšný a významně
zefektivňuje fungování fotovoltaiky. 
27.6.2014
K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na
americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto
autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt
„Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl
vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem
dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z
nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. 
25.6.2014
Lyon Confluence je obytná čtvrť ve francouzském
Lyonu, vzniklá rekultivací bývalé průmyslové a dopravní zóny v
centrální části města na soutoku Rhóny a Saony. V této čtvrti probíhá
od konce roku 2011 Demonstrační projekt inteligentní obce Lyon
Confluence, realizovaný japonskou Organizací pro rozvoj nových
energetických a průmyslových technologií (NEDO) s podporou Ministerstva
hospodářství, obchodu a průmyslu. V červnu 2014 zaznamenal tento projekt důležitý milník: 
24.6.2014
Jak patrno z článku o projektu Nice Grid, Francie je
jednou ze zemí, které intenzivně zkoušejí projekty inteligentních
energetických sítí, nazývané smart grid. Dalším z nich je
demonstrační projekt Smart Grid Vendée, pokrývající síť regionu Vendée
s 282 municipalitami na západním pobřeží Francie. 
16.6.2014
V současné době se v odborných kruzích často hovoří
o čtvrté průmyslové revoluci. Jejím základem je využívání tzv.
kyberfyzického prostoru ve výrobě – tedy stavu, kdy vestavěné počítače
nejen kontrolují výrobu, ale komunikují i mezi sebou a díky
identifikační technologii RFID „komunikují“ také s materiálem a výrobky. Na podporu tohoto procesu byl začátkem roku 2014 v
Německu zahájen projekt CoCoS (Context-Aware Connectivity and Service
Infrastructure for Cyber-Physical Production Systems, tedy kontextově
uvědomělá infrastruktura pro konektivitu a služby pro výrobní systémy v
kyberfyzickém prostoru). 
13.6.2014
V dubnu 2014 byl v Londýně položen základ dosud
nejrozsáhlejšímu evropskému projektu pro rozvoj palivočlánkových
automobilů pod názvem HyFIVE. 110 takovýchto vozidel bude zkoušeno v
provozu šesti evropských měst s rozmanitými geografickými, klimatickými
a provozními podmínkami: Bolzano, Kodaň, Innsbruck, Londýn, Mnichov a
Stuttgart. Součástí projektu bude i plnicí infrastruktura. 
10.6.2014
V květnu 2014 byl učiněn další krok v realizaci
evropského projektu iCity, zaměřeného na praktické uplatnění konceptu
„smart city“. Ve spolupráci mezi společností Philips a městem Barcelona
dojde k náhradě klasického osvětlení LED svítidly u 300 světelných
míst. Veřejné osvětlení kromě toho dostane nové řídicí technologie,
vycházející z osvědčených produktů Philips LumiMotion a Philips
CityTouch. Předpokládaným výsledkem této kombinace LED svítidel a
inteligentního řízení by měla být 60% úspora elektrické energie
spotřebované na veřejné osvětlení. 
5.6.2014 Jak byla v květnu 2014 informována široká odborná
veřejnost, bude v peruánském hlavním městě Limě vybudováno bezobslužné
metro s technologií CBTC na lince 2 a
prodloužení linky 4. Celý tento projekt zahrnující 35 km tratí s 35
podzemními stanicemi, dvě depa a 42 vlakových souprav, je řešen jako
veřejně soukromé partnerství (PPP) typu DBFM/O, tedy
konstrukce, financování, vybudování, provoz a údržba. Projekt zahrnuje
5 let investiční fázi a 30 let provozní fázi. 
29.5.2014
V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně
představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto
autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na
severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení
těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City 
28.5.2014 Oficiální prezentací výsledků ve dnech 16. – 17.
července 2014 v Berlíně vrcholí evropský výzkumný projekt DRIVE C2X,
zaměřený na testování systémů automatické jízdy silničních vozidel v
reálných podmínkách. Tento projekt kombinuje komunikaci mezi vozidly
(C2C) a mezi vozidly a pevnou technologickou infrastrukturou u silnice
a v řídicím zázemí (C2I). 
27.5.2014 Společnost
Royal Philips a americká komerční pěstitelská firma Green Sense Farms
(GSF), sídlící v oblasti Chicaga, zahájily v květnu 2014 společný
vývojový projekt, směřující k optimálnímu využití LED technologií pro
rostlinnou výrobu uvnitř budov. Cílem projektu je vyvinout programy LED
osvětlení „na míru“ každé z pěstovaných rostlin, tak aby se co nejvíce
zvýšil pěstitelský výnos. 
26.5.2014 Společnost Siemens a provozovatel distribuční sítě v
německém Baden-Württembersku Netze BW zahájili v květnu 2014 společný
projekt s názvem Dezentrale Netzintelligenz (Decentralizovaná síťová
inteligence). Projekt bude realizován v Baden-Württemberském regionu
Niederstetten. Cílem projektu, reagujícího na německou strategii
celkové změny národního energetického mixu, známé pod názvem
Energiewende, je
umožnit současné distribuční síti provoz s maximální autonomií 
15.4.2014
V rámci evropského projektu Hydrogen Transport for
European Cities (HyTEC) bylo do dánského hlavního města Kodaň v létě
2013 dodáno na leasing 15 palivočlánkových automobilů
Hyundai. Nyní, po téměř tři čtvrtě ročním
provozu, je zajímavé sledovat jejich výsledky a způsoby využití. 
14.4.2014
Na začátku dubna 2014 bylo uvedeno do provozu první
metro ve Střední Americe – linka 1 metra v Panama City, vybavená zabezpečovacím zařízením typu CBTC. Linka 1 se skládá ze 7,2km podzemního úseku se 7
stanicemi, vedeného v ražených tunelech, a ze 6,5km úseku na vyvýšených
konstrukcích s 5 stanicemi. 
11.4.2014
Začátkem dubna 2014 představila na veletrhu
MobiliTec společnost Bosch Engineering řídicí jednotku určenou pro
palivočlánková užitková vozidla, jako jsou například vozidla městských
služeb, průmyslové manipulační vozíky nebo zavazadlové vozíky na
letištích. Tato řídicí jednotka v sobě integruje řízení vodíku, vzduchu
a chladiva u těchto vozidel, čímž umožňuje dosáhnout značných
energetických úspor. 
10.4.2014
Dánská větrná farma Horns Rev 3 se na začátku dubna
2014 přiblížila o další krok realizaci podepsáním smlouvy provozovatele
dánské přenosové sítě Energinet.dk se společností ABB na dodávku
podmořského přenosového spojení. Tato větrná farma se bude nacházet v
Severním moři, cca 30 km od nejzápadnějšího výběžku Jutského
poloostrova
8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
4.4.2014 Prvním plně automatickým metrem v „nových“ zemích EU se
stala linka 4 metra v Budapešti, jejíž provoz byl slavnostně zahájen na
konci března 2014. Linka je dlouhá 7,4 km a je v celé délce vedena
raženými tunely. Provoz vlaků bude probíhat bez zásahu strojvedoucího 
7.3.2014 Koncem
února 2014 úspěšně proběhly testy spirálového parního generátoru,
prvního takovéhoto zařízení na světě, pro malou jadernou elektrárnu
NuScale v USA. Elektrárna NuScale je jedním z projektů tzv. malých
reaktorů, které představují významný vývojový trend v jaderné
energetice. Tato malá jaderná elektrárna o elektrickém výkonu 45 MWe
obsahuje tlakovodní reaktor a parogenerátor, uzavřené v jedné kompaktní
nádobě. 
4.3.2014 V
polovině února 2014 byla ve Stockholmu v rámci evropského projektu
FREVUE slavnostně zprovozněna první rychlonabíjecí stanice pro
elektromobily. Stanice od norského výrobce Fortum je vybavena zásuvkami
pro standardy CHAdeMO a Combo. Uvádí se, že je schopna během 25 minut
dobít baterie elektromobilu do 80 % jejich kapacity. V letošním roce by
tak mělo být ve Stockholmu k dispozici deset rychlonabíjecích a sto
pomalu dobíjecích veřejných stanic. 
24.2.2014
Od ledna do března 2014 probíhají reálné testy
fungování prvního evropského systému smart grid využívajícího solární
energii. Jako projekt s názvem Nice Grid je tento systém instalován a
testován ve francouzském městě Carros. Cílem projektu Nice Grid je prověřit v provozní praxi
fungování systému smart grid
pomocí moderních zařízení pro komunikaci a řízení odpovědi sítě na
okamžitou poptávku 
21.2.2014
Od roku 2016 začne dodávka podmořského kabelu pro
připojení britské mořské větrné farmy Dudgeon Offshore Wind Farm k
britské národní přenosové síti. Dodavatelem, který v únoru 2014 získal
tuto zajímavou zakázku, je společnost ABB. Kabel bude 42 km dlouhý a
obsahuje tři vodiče o střídavém napětí 132 kV AC. Celkový přenášený
výkon činí 400 MW. Plánovaná životnost kabelu je 25 let. 
17.2.2014
Od poloviny února 2014 dodává do přenosové sítě USA
energii největší solárně-termální elektrárna na světě, Ivanpah Solar
Electric Generating System, jak oznámil její provozovatel, společnost
NRG Energy. Tato elektrárna, oficiálně zprovozněná na konci roku 2013,
se nachází v Ivanpahu v Kalifornii (USA), poblíž hranice se státem
Nevada, v prostoru Mohavské pouště, na ploše cca 13 km2. 
6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics 
27.1.2014 Ve čtvrtek 23. ledna 2014 byl slavnostně zahájen
evropský inovační projekt ZeEUS (Zero Emission Urban Bus System, tedy
systém městských autobusů s nulovými emisemi), koordinovaný Mezinárodní
unií veřejné dopravy – UITP. V rámci tohoto 3,5letého projektu budou
demonstrována různá inovativní technologická řešení pro 12m elektrické
autobusy a jejich dobíjecí infrastruktury v provozu osmi evropských
měst: Barcelona, Bonn, Glasgow, Londýn, Münster, Plzeň, Stockholm a
italské město 
17.1.2014 Anglické město Milton Keynes, o němž jsme psali v souvislosti s projektem malých automatických vozidel, má
od letošního ledna důležité britské prvenství v elektromobilitě:
Městská autobusová linka č. 7 dlouhá 24 km bude od nového jízdního
řádu, který vstoupí v platnost 19. ledna 2014, plně provozována
elektrickými midibusy s indukčním dobíjením. Provoz byl oficiálně zahájen britským ministrem dopravy 9.
1. 2014. 
14.1.2014 Americký výrobce průmyslových palivových článků FuelCell
Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou
kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut, dokončil na samém
konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu
palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou
společnost Dominion.
13.1.2014 Vítězem soutěže o dodavatele technologie pro automatický
provoz na trati Joban Jihojaponských železnic (JRE) se začátkem roku
2014 stala francouzská společnost Thales se svým osvědčeným systémem
CBTC značky SelTrac, instalovaným již na více než 1300 km tratí v rámci
55 dopravních projektů po celém světě. SelTrac se tak stane prvním
automatickým systémem vedení vlaků v Japonsku pocházejícím od
nejaponského dodavatele. 
7.1.2014
Podpisem smlouvy mezi společností Siemens a
provozovatelem větrné elektrárny Cape Wind začal před Vánoci 2013
proces vybudování a provozu první americké mořské větrné farmy s
parametry a podmínkami provozu běžné komerční elektrárny. Větrná farma
se 130 turbínami a instalovaným výkonem 468 MW bude situována 20 km od
pobřeží ve vodách Atlantického oceánu na severovýchodě USA, v mořském
trojúhelníku u jižní části Massachusetts označovaném jako Nantucket
Sound. 
6.1.2014 Krátce
před Vánoci 2013 bylo v Bukurešti podepsáno memorandum o spolupráci
mezi italskou Národní agenturou pro nové technologie, energetiku a
životní prostředí (ENEA), společností Ansaldo Nucleare a rumunským
Institutem pro jaderný výzkum (ICN) na výstavbu demonstračního olovem
chlazeného rychlého reaktoru, označovaného akronymem Alfred (Advanced
Lead Fast Reactor European Demonstrator). Tento reaktor bude umístěn v
areálu ICN v Mioveni, poblíž Pitesti v jižním Rumunsku, kde funguje
závod na výrobu jaderného paliva. Výstavba by mohla začít v roce 2017 a
provoz v roce 2025. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 |
Archiv 2016/1
| Archiv 2015/2
| Archiv 2015/1
|
Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013
|