Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Smart city v praxi IX






Pozvánky na akce


Stalo se
















  

  

Zajímavé projekty

Archiv článků 2013

Palivočlánkové vidlicové vozíky pro BMW

20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících. Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35 spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics 


Siestorage: akumulátory pro stabilizaci inteligentní distribuční sítě

12.12.2013 Německý program Energiewende, směřující k maximálnímu využívání obnovitelných zdrojů energie (viz též článek Připojení větrné farmy Sandbank: další krok k „Energiewende“ v naší rubrice Výroba a přenos) získává další technickou podporu od společnosti Siemens. Na začátku prosince 2013 bylo započato s instalací 135kWh bateriového systému Siestorage pro vyrovnávání výkyvů z větrných a solárních elektráren v oblasti obce Flein 


Renesance trolejbusů v Leedsu

11.12.2013 Zatímco v mnoha zemích (včetně ČR) jsou trolejbusy ohroženým druhem elektrické dopravy kvůli své nákladné infrastruktuře, v britském Leedsu se plánuje jejich zavedení, přesněji znovuzavedení: Leeds jako první britské město provozoval trolejbusy již od roku 1911, ve dvacátých a sedmdesátých letech minulého století zde však byly trolejbusy zrušeny. 


Palivočlánkové autobusy: projekt High V.LO-City úspěšně pokračuje

9.12.2013 Projekt evropských palivočlánkových autobusů High V.LO-City zaznamenal koncem listopadu 2013 významný pokrok. O tomto projektu jsme psali v únoru 2013 v článku High V.LO-City: Nové autobusy na vodíkový pohon. Vyhlášen byl v březnu 2012 a je spolufinancován Evropskou komisí – Společným podnikem pro palivové články a vodík (FCH-JU). 


CBTC pro metro v Santiagu de Chile

5.12.2013 Zabezpečovacím systémem CBTC pro plně bezobslužný provoz budou vybaveny linky 3 a 6 metra Santiago de Chile. Stane se tak dalším plně automatickým dopravním systémem na jihoamerickém kontinentě (viz články v rubrice Automatizace dopravy). Koncem listopadu 2013 uzavřelo španělsko-kanadské konsorcium společností CAF a Thales smlouvu na dodávku a údržbu vozidlového parku, zahrnujícího 115 vozů pro linku 3 a 70 vozů pro linku 8, a zabezpečovacího zařízení pro obě uvedené linky. 


Projekt TROLLEY: nové publikace o zásobnících energie

2.12.2013 Na internetových stránkách projektu TROLLEY, o němž jsme psali například v článku TROLLEY Movie: Trolejbusy patří k moderní a čisté MHD, jsou nyní volně ke stažení nové zajímavé publikace týkající se energetických zásobníků pro trolejbusy a městské lehké železnice pro mobilní i stacionární režim. 


Palivočlánkové vozy v USA na leasing včetně bezplatného paliva

27.11.2013 Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu Hyundai ix35 (viz foto). 


Elektrobus dobíjený pantografem pro Sao Paulo

25.11.2013 Nejen v Evropě, ale i jinde ve světě jsou elektrobusy průběžně dobíjené během provozu vnímány jako perspektivní ekologický dopravní prostředek. Svědčí o tom zahájení zkušebního provozu elektrobusu dobíjeného pomocí pantografu pro brazilské velkoměsto Sao Paulo, které slavnostně proběhlo 19. listopadu 2013. 


Grand Renewable Energy Park: Největší fotovoltaická elektrárna v Kanadě

18.11.2013 Největší kanadskou fotovoltaickou elektrárnou se stane Grand Renewable Energy Park v provincii Ontario o výkonu 100 MW. Konsorcium společností ABB a  Bondfield Construction uzavřelo začátkem listopadu 2013 smlouvu na projekt na klíč pro její vybudování s inženýringovou společností Canadian Solar Solutions, která je zadavatelem projektu.


Automatizovaná železnice pro nákladní dopravu v Mosambiku

11.11.2013 Začátkem listopadu 2013 oznámila společnost Siemens svoji smlouvu na dodání veškerého zabezpečovacího zařízení pro plně automatizovanou železnici pro nákladní dopravu v Mosambiku, dlouhou 912 kilometrů. Trať o rozchodu 1067 mm je součástí koridoru Nacala a slouží k přepravě uhlí z dolů Moatize do přístavu. Trať bude vybavena zabezpečovacím zařízením Train Sentinel PTC, využívajícím technologii tzv. pozitivního ovládání vlaků (positive train control)  


Batteries 2020: Španělský projekt využití baterií z elektromobilů

8.11.2013 Baterie v elektromobilech zpravidla mívají životnost kolem pěti let, dokud jejich kapacita neklesne na cca 70–80 %. Následně jsou vyřazovány z provozu, protože jejich hmotnost ve vztahu k množství uchovávané energie je již příliš velká. Jak ale potvrzují například poznatky získané při zpracování studie „E-mobilita v MHD“, lze poté baterie dlouho využívat ve stacionárním režimu jako zásobníky energie, zejména v souvislosti s výrobou elektrické energie z obnovitelných zdrojů. 

LED osvětlení pro Sixtinskou kapli

6.11.2013 Unikátním případem využití LED svítidel se stává nové osvětlení známé Sixtinské kaple ve Vatikánu, které se zde instaluje od začátku listopadu 2013. Po pěti stech letech lze tak vidět všechny barevné odstíny nástěnných maleb v dosud nevídaném jasu. Při dosavadním konvenčním osvětlení, s omezeními danými technologickými možnostmi a restaurátorskými požadavky, byly tyto malby viditelné nedostatečně a velmi přitom záleželo na momentálním denním světle. V plném provozu bude nové LED osvětlení od příštího roku. 


Projekt Marmaray: CBTC a ETCS L1 na jedné trati

5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského železničního koridoru dlouhého 77 km 


NGTC: Evropský projekt pro novou generaci automatického řízení vlaků

4.11.2013 V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control, tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci prováděna. O systémech CBTC jsme psali již mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy


Olkiluoto 3: První reaktor typu EPR na světě je připraven pro palivo

1.11.2013 Důležitým milníkem v jaderné energetice se stala v druhé polovině října 2013 instalace reaktorové nádoby pro reaktor typu EPR ve finské jaderné elektrárně Olkiluoto 3, patřící finské energetické společnosti Teollisuuden Voima Oyj (TVO). Je to první EPR na světě s plně vybavenou reaktorovou nádobou, připravenou k zavezení palivem. 


Fotovoltaika pomáhá šetřit energii autobusů

31.10.2013 V polovině října 2013 představil městský dopravce v polském městě Lublin unikátní řešení, jak ušetřit energii vozidel: Na střechu autobusu byly pokusně instalovány ultratenké fotovoltaické panely, z nichž se dobíjejí baterie vozidla. To snižuje zátěž alternátoru a následně i spotřebu paliva. Efekt tohoto zařízení je tedy nejen ekologický, ale i ekonomický. Potenciální finanční úspory jsou odhadovány ve výši 8 000 zlotých (1 900 €) na vozidlo ročně. 

 


TROLLEY Movie: Trolejbusy patří k moderní a čisté MHD

28.10.2013 Na internetových stránkách evropského projektu TROLLEY byla koncem září 2013 zveřejněna videoprezentace s českými titulky. Video představuje rozhovory s představiteli municipalit a městských dopravců partnerských měst projektu TROLLEY: Salzburg (Rakousko), Brno, Eberswalde (Německo), Parma (Itálie), Gdynia (Polsko) a Szeged (Maďarsko). Z rozhovorů je zřejmé, že tito činitelé považují trolejbusy za důležitou součást elektromobility ve městech  


Trojité staticko-dynamické dobíjení elektrobusu pro Malagu

14.10.2013 Revoluční způsob dobíjení elektrobusů si vytkl za cíl španělský projekt Victoria, který na začátku září 2013 představila španělská energetická společnost Endesa, člen skupiny Enel, spolu s projektovým konsorciem tvořeným čtyřmi dalšími průmyslovými společnostmi a třemi výzkumnými organizacemi. Cílem projektu je prodloužit dojezdovou vzdálenost elektrobusu na dvojnásobek bez vlivu na jeho provozní režim a zefektivnit jeho provoz. 

 


Německý projekt Get eReady má prvního účastníka

8.10.213 Německý projekt Get eReady, o němž jsme psali v naší rubrice Elektromobilita v březnu 2013, má od konce letošního září prvního účastníka. Je jím společnost Wala Heilmittel GmbH, výrobce přírodních léčivých a kosmetických preparátů. Zapojením svého parku firemních vozidel do tohoto projektu elektromobility tak kromě finančního příspěvku také podpoří své image ekologicky zaměřeného výrobce. 


Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích

12.9.2013 Začátkem září 2013 měl v německém Braunschweigu premiéru systém indukčního dobíjení Bombardier PRIMOVE. Jako první na světě byl použit u standardního 12m elektrobusu a při dobíjení přenáší výkon 200 kW. Bezpečnost tohoto vysoce výkonného přenosu garantuje uznávaná německá zkušební organizace TÜV SÜD, s níž výrobce úzce spolupracuje a která schválila tento dobíjecí systém pro provoz na veřejných komunikacích. 


Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna

1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. 


Elektrická jednotka testována na provoz s bateriemi

23.8.2013 V polovině srpna 2013 začalo ve Velké Británii testování možného využití trakčních baterií jako zdroje elektrické energie pro pohon elektrických jednotek pro přepravu cestujících. Cílem je prověřit provozuschopnost takovýchto nezávislých elektrických vlaků pro přejíždění neelektrifikovaných úseků nebo pro zajíždění na odbočné tratě, na nichž by se elektrifikace nevyplatila. 



Clean Energy Partnership: 2 milióny kilometrů bez nehod

20.8.2013 Vozový park německého konsorcia Clean Energy Partnership zahrnující sto automobilů poháněných vodíkovými palivovými články najel od roku 2005, kdy byl tento projekt spuštěn, celkem 2 milióny kilometrů, a to bez jakýchkoliv vážnějších problémů. Tento park zahrnuje osobní automobily Mercedes-Benz B-Class F-Cell, Ford Focus Fuel Cell, Honda FCX Clarity, Toyota FCHV-adv, VW Tiguan HyMotion a Audi Q5 HFC. V červenci 2013 k nim přibyly dva palivočlánkové vozy Hyundai ix35 Fuel Cell. 


East West Interconnector: 500MW HVDC přenosové spojení v Evropě

19.8.2013 Od poloviny srpna 2013 má Evropa lehké stejnosměrné vysokonapěťové spojení (HVDC Light), nejkapacitnější svého druhu, o výkonu 500 MW. Zvláštností je, že vede pod mořským dnem a spojuje dva ostrovy: Velkou Británii a Irsko. Jde projekt East West Connector, který dodala společnost ABB irskému provozovateli přenosové sítě EirGrid. Systém zahrnující 262 km podmořského kabelu a konvertory napětí vede mezi Woodlandem v irském hrabství Meath a Deeside v Severním Walesu. 


Síť nového metra bez strojvedoucích v Rijádu

7.8.2013 Rozvojová agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská Arábie) ohlásila na konci července 2013 výběr tří vítězných konsorcií pro projekty na klíč, zahrnující systém šesti nových linek bezobslužného metra. Tratě metra o celkové délce cca 177 km budou vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na nich 87 klimatizovaných stanic. Součástí projektů budou veškeré stavební a technologické dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků. Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca 408 mld. Kč) se tento plánovaný systém řadí mezi největší infrastrukturní projekty na světě.


Motit: elektroskútry v Barceloně k zapůjčení

5.8.2013 V červenci 2013 zahájila v Barceloně provoz síť sdílených elektroskútrů Motit. Po měsíční zkušební fázi s omezeným počtem uživatelů je v plném komerčním provozu a nabízí celkem 50 elektroskútrů jak obyvatelům, tak návštěvníkům Barcelony, s možností rezervace online. Jejich se počet předpokládá do příštího roku zvýšit až desetinásobně. 


Elektřina z mořských vln: představení elastomerové technologie

2.8.2013 Na konci července 2013 představilo projektové konsorcium EPoSil (electroactive polymers based on silicon for power generation) v laboratoři společnosti Bosch první demonstrační model získávání elektřiny z mořských vln pomocí silikonových materiálů – elastomerů. Projekt EPoSil, dotovaný německým Spolkovým ministerstvem pro vzdělávání a výzkum je součástí programu „chytré materiály pro inovační produkty“, potrvá do roku 2015 a má rozpočet cca 2 mil. €. 


Palivové články pro minibary ve vlaku

30.7.2013 Netradiční aplikaci palivových článků si nyní zkoušejí Švýcarské spolkové dráhy (SBB-CFF). Ve středu 24. července 2013 začal na trati Bern – Curych měsíční zkušební provoz bufetových vozíků-minibarů, používaných personálem jídelních vozů pro rozvoz kávy, poháněných energií z vodíkových palivových článků. Konečným dodavatelem minibarů (viz foto) a zároveň výrobcem palivových článků je švýcarská firma CEKAtec AG. Důvodem těchto zkoušek jsou problémy s bateriemi u tradičních minibarů, které se často vybijí ještě před koncem cesty. 


Nová CBTC v evropských metropolích

26.7.2013 Léto 2013 je v Londýně a Paříži ve znamení konverze linek metra na zabezpečovací systémy typu CBTC (Communication Based Train Control). V polovině června 2013 získala společnost Bombardier Transportation smlouvu na rekonstrukci zabezpečovacího zařízení všech podpovrchových linek londýnského metra, začátkem července bylo uvedeno do provozu rekonstruované zabezpečovací zařízení od společnosti Thales na 8km úseku Severní linky (Northern line) londýnského metra a v polovině července bylo rozhodnuto o konverzi linky 4 pařížského metra na bezobslužný provoz. 


Power-to-gas v ostrovním systému pro domácnost

25.7.2013 Průlomovou aplikaci systému „power-to-gas“, tedy ukládání elektřiny z obnovitelných zdrojů do zásob vodíku, představila v červenci 2013 ve Velké Británii společnost Clean Power Solutions Ltd., specializovaná na dodávku ekologických energetických řešení v severní Anglii. Na farmě v hrabství Cheshire instalovala ostrovní systém, který propojuje výrobu elektřiny z domácí větrné elektrárny s elektrolyzérem, a vyrobený vodík dále slouží k výrobě tepla ve vodíkovém kotli. 


Nový český inkubátor pro energetiku

3.7.2013 Ve Žďárku v České republice poblíž hranic s Německem se buduje technologický park Nupharo Park, jehož cílem je vývoj technologií využívajících stejnosměrný proud a dalších technologií, které mají potenciál snížit náklady na energii a uhlíkové emise. Do roku 2020 budou mít mladé podniky (start-ups), v Nupharo Parku možnost získat více než 800 milionů € v grantech EU a zvýhodněných půjčkách na investice, výzkum, pracovní náklady a marketing.  


Innovia Monorail 300: automatický monorail pro MHD

14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 – monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu, nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu uděleno ocenění „Intermodální inovace“ 


Automatická železnice v hlubinném dole

29.5.2013 Ve švédských železnorudných dolech LKAB Kiruna se v hloubce 1365 m pod zemí konala 22. května 2013 netradiční slavnost: Byla otevřena 12 km dlouhá normálně rozchodná automatická železnice pro nákladní provoz bez strojvedoucích. Tato železnice využívá automatizační techniku integrující vlakový provoz s pohyblivými bloky, zajišťovaný pomocí RF přenosu, a logistické operace v koncových bodech 


Linka 1 metra Kunming: další CBTC na asijském kontinentu

27.5.2013 První úsek linky 1 metra v Kunmingu na jihovýchodě Číny (3,2 mil. obyvatel) byl otevřen 20. května 2013 pro zkušební provoz s cestujícími. Linka je v první etapě dlouhá 22,1 km a má 12 stanic. Je vedena na vyvýšených konstrukcích a pod zemí. Pro zabezpečení jízdy vlaků slouží systém CBTC Urbalis od společnosti Alstom 


Dodavatelská údržba větrných elektráren se osvědčuje

16.5.213 Jak jsme již psali v článku Dodavatelská údržba – trend u velkých zařízení v rubrice Zajímavé projekty, současným trendem v údržbě velkých zařízení je přenášet odpovědnost za tuto činnost na vnější dodavatele v rámci střednědobých a dlouhodobých smluv. Příkladem toho, jak se tento koncept osvědčuje, je i prodloužení smlouvy mezi dodavatelem Siemens a americkou energetickou společností RES America na údržbu větrných elektráren z původních pěti na dalších patnáct let. 


YongIn EverLine LRT: rychlodráha bez strojvedoucích v Jižní Koreji

30.4.2013 Bezobslužná městská rychlodráha YongIn EverLine LRT byla 26. dubna 2013 slavnostně uvedena do provozu v jihokorejském městě Yongin. Tato rychlodráha používá dopravní technologii Bombardier Innovia ART 200 s lineárními indukčními motory a zabezpečovacím zařízením CBTC typu Bombardier CityFlo 650. 


Projekt TriHyBus: český vodíkový autobus opět vyjede na linku

27.4.2013 V článku Vodíková e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v rubrice Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně sledovat jeho chování v městském provozu. 


Vodíková kogenerace: energie z palivových článků pro nemocnici v Connecticutu

23.4.2013 Americká společnost FuelCell Energy informovala v polovině dubna 2013, že dodá 1,4MW kogenerační jednotku s palivovými články DFC1500® do nemocnice Hartford Hospital v Connecticutu, USA. Kogenerační jednotku bude vlastnit a provozovat společnost Hartford Steam Company. 



LaserSnake2: projekt „hadího“ robota do stísněných a nebezpečných podmínek

16.4.2013 Projektový tým vedený britskou společností OC Robotics zahájil na konci března 2013 výzkumný a vývojový projekt LaserSnake2. Jeho cílem je vyvinout robot s dlouhými hadovitými končetinami pro práci ve stísněných prostorách, ve vzduchu a pod vodou. 


Xiluodu – Zhexi Link: UHVDC přenosové spojení o rekordním výkonu v přípravě

12.4.2013 Podepsáním smlouvy na dodávku konvertorových transformátorů a dalších komponent od společnosti ABB se v těchto dnech přiblížil realizaci projekt přenosového spojení Xiluodu – Zhexi Link s největším přenášeným výkonem na světě. Jeho uvedení do provozu se očekává příští rok. Jedná se o 1670 km dlouhé propojení mezi hydroelektrárnami v Sečuánské provincii na jihozápadě Číny a provincií Zhejiang na východním pobřeží, kde bude zásobovat elektřinou více než 11 miliónů obyvatel. 


PHX Sky Train: Další CBTC na letišti

10.4.2013 Na letišti Phoenix Sky Harbor International Airport v Phoenixu, Arizona (USA) byl 8. dubna 2013 slavnostně uveden do provozu systém bezobslužných vlaků (tzv. APM – Automated People Mover) typu Innovia APM 200 od společnosti Bombardier, pod obchodním názvem PHX Sky Train. Tento systém je od výrobce vybaven zabezpečovací technologií CBTC typu Bombardier CITYFLO 650. 


Pařížské metro a vlaky: první dopravní síť pouze s LED

5.4.2013 Celkem 250 tisíc světelných míst (lamp a pásových svítidel) v 302 stanicích pařížského metra a 66 stanicích pařížské městské železnice RER bude vybaveno LED světelnými zdroji. Jejich provozovatel, společnost RATP, předpokládá, že se tak ušetří 50 % spotřeby elektrické energie na osvětlení a zároveň zvýší jeho kvalita. 




Rio Madeira: nejdelší HVDC přenosové spojení na světě jde do finále

4.4.2013 Nejdelší HVDC (High Voltage Direct Current) přenosové spojení na světě, brazilský projekt Rio Madeira o délce 2375 km, se připravuje k uvedení do provozu v polovině letošního roku. Dalším krokem k jeho zprovoznění bylo dodání dvou ze čtyř 600kV konvertorových transformátorů od společnosti Alstom na začátku dubna 2013. 



Get e-ready: 750 elektromobilů pro stuttgartský region

16.3.2013 Do roku 2015 má být ve stuttgartském regionu v Německu nově registrováno 750 elektrických a hybridních vozidel, která budou užívána a zkoušena v běžném každodenním provozu. Pomůže tomu projekt „Get e-ready“ vyhlášený v polovině března 2013, pro nějž německá vláda skrze Spolkové ministerstvo pro hospodářství a technologii uvolnila částku 4,7 mil. €. 


CO2RRECT: PEM technologie pružně mění elektřinu na vodík

15.3.2013 V rámci projektu CO22RECT (CO2‑Reaction using Regenerative Energies and Catalytic Technologies) v elektrárně Nieder­aussem patřící společnosti RWE bylo začátkem března 2013 spuštěno unikátní zařízení pro ukládání elektrické energie z obnovitelných zdrojů do vodíku s možností jeho opětovné přeměny na elektřinu v palivových článcích. Ačkoliv sám princip není ve světě ojedinělý, technologie dodaná společností Siemens umožňuje reagovat na výkyvy v přenosové síti s dosud nebývalou pružností. 


Těžká váha s palivovými články: kamiony pro Texas

9.3.2013 Zajímavé využití palivových článků v elektromobilitě ukazuje americký projekt pokusného provozu těžkých nákladních automobilů s vodíkovým pohonem. Ministerstvo energetiky (DoE) přidělilo na začátku března 2013 částku 3,4 mil. dolarů na financování tohoto projektu regionálnímu výboru v Houstonu a Galvestonu ve státě Texas (Houston Galveston Area Council – HGAC). Jde o dosud nejrozsáhlejší užití palivových článků u těžkých nákladních automobilů ve světě. 


Brescia: další metro bez strojvedoucích od Ansaldo STS

7.3.2012 Na začátku března 2013 proběhlo slavnostní otevření bezobslužného metra v italském městě Brescia. Toto metro používá technologii italského výrobce Ansaldo STS obdobnou té, která od roku 2002 úspěšně funguje na tratích kodaňského metra a nedávno byla uvedena do provozu v Miláně.  

Ecoisland: Projekt ostrovního systému na ostrově Wight

27.2.2013 Ostrov Wight s cca 141 000 obyvateli leží v kanále La Manche jižně od anglického přístavu Southampton. Do roku 2020 by se zde měl realizovat unikátní projekt zcela soběstačného ostrovního systému s nezávislou energetikou, vodním a palivovým hospodářstvím i zásobováním potravinami. Projekt vede organizace Ecoisland Partnership CIC a italská výrobní společnost Acta, která podepsala v únoru 2013 dohodu o dodávce unikátního energetického systému. 


IMOTHEB: Projekt pro zdokonalení průmyslových laserů

25.2.2013 Diodové vysoce výkonné laserové systémy pro opracovávání materiálů, jako řezání nebo sváření, hrají v průmyslu stále důležitější roli. Jejich výhodou oproti jiným typům průmyslových laserů jsou nižší provozní náklady, vyšší výkonnost a menší velikost. Tento typ laserů je také stále důležitější při opracovávání optických materiálů. S rozšiřováním jejich použití roste celkový důraz na jejich nákladovou efektivnost. Vývoj v této oblasti se zaměřuje na zvyšování výkonů a zároveň snižování nákladů laserových systémů. 


Bezdrátové dobíjení e-busů na trase

21.2.2013 Jako další krok k rozvoji e-mobility v městské hromadné dopravě bude německý regionální dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (RNV) v rámci výzkumného projektu „PRIMOVE Mannheim“ zkoušet bezdrátové dobíjení elektrobusů v běžném provozu s cestujícími. 


Projekt MEMS2015: nový přístup k vývoji MEMS

20.2.2013 Mikro-elektromechanické systémy (MEMS) stojí na prahu revoluce: V rámci projektu „Circuit Diagram-Based Design of MEMS for Applications in Optics and Robotics“ (Navrhování MEMS pro aplikace v optice a robotice pomocí obvodového schématu), zkráceně MEMS2015, se připravuje první univerzální metoda pro navrhování MEMS. Ta by měla vyplnit mezeru mezi elektronikou a mechanikou při jejich návrhu, výrobě a následné integraci do produktů.  


High V.LO-City: Nové autobusy na vodíkový pohon

18.2.2013 V rámci evropského projektu High V.LO-City objednala 11. února 2013 vlámská vláda pět autobusů poháněných palivovými články pro dopravní podnik De Lijn v Bruselu. Autobusy budou dodány v rámci rozsáhlého programu obnovy autobusového parku De Lijn, směřující k celkovému zefektivnění a lepším  ekologickým účinkům provozu. 


Dodavatelská údržba – trend u velkých zařízení

16.2.2013 Provozovatelé velkých zařízení v elektrotechnice, energetice a automatizaci stále více dávají přednost plnému zajištění údržby, především preventivní, ze strany vnějších dodavatelů před její realizaci vlastními silami. Údržba je často součástí dodávky na klíč, zahrnující také výrobu a zprovoznění příslušného zařízení, případně i jeho konstrukci na míru potřebám zákazníka. V některých případech – u veřejně soukromého partnerství (PPP) neboli koncesí – je součástí projektu na klíč i jeho financování nebo spolufinancování ze strany dodavatelského konsorcia. O tomto trendu svědčí aktuální projekty ve světě, které průběžně sleduje redakce Proelektrotechniky.cz. 


Zkušební „smart grid“ v Německu

6.2.2013 Politický požadavek pro německou energetiku na rozsáhlé využívání obnovitelných zdrojů energie, jejichž výkon je v kontinentálních evropských podmínkách velmi proměnlivý, vede k intenzivnímu vývoji koncepce „smart grid“. Uplatnění této koncepce v praxi se nyní zkušebně připravuje v osmitisícovém německém městě Wachtendonk na Dolním Rýnu. ...->


Metro São Paulo, linka 6: PPP zahrnující CBTC

5.2.2013 Metro v brazilském São Paulu se rozvíjí formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru, tzv. veřejně soukromých partnerství (PPP). Dalším krokem v jeho rozvoji je koncese na financování, vybudování, údržbu a provoz linky 6 metra, na niž byla 30. ledna 2013 vyhlášena veřejná soutěž. Součástí koncese, zahrnující 6 let investiční fáze a 19 let provozní fáze, bude i dodávka zabezpečovacího zařízení typu CBTC  ...->


První síť vodíkových čerpacích stanic ve Velké Británii

4.2.2013 Palivové články s vodíkem jako zdrojem energie se stále více přibližují využití pro pohon motorových vozidel v běžné praxi. Jako jedno z prvních praktických řešení v Evropě a vůbec první ve Velké Británii začal na konci ledna tříletý projekt LHNE (London Hydrogen Network Expansion), jehož cílem je vytvořit síť veřejných vodíkových čerpacích stanic v Londýně a v jihovýchodní Anglii. ...->


Přílivové elektrárny: další krok k rozvoji

31.1.2013 Energie mořského přílivu jako zdroj pro výrobu elektřiny je stále využívána spíše ojediněle. Jako u většiny obnovitelných zdrojů ani zde příroda zpravidla nerespektuje zátěžové křivky a aktuální situaci v přenosových sítích. Přesto jsou průběžně podnikány kroky, jak tuto energii co nejefektivněji zužitkovat. Jedním z nich je úspěšná instalace testovací 1MW turbíny britského výrobce Tidal Generation Limited (TGL) u Orknejských ostrovů severně od Skotska, která proběhla 24. ledna 2013 ...->


Výrobci automobilů: společné palivové články

30.1.2013 Během jednoho týdne došlo ve světě ke dvěma významným dohodám mezi automobilovými výrobci, směřujícím ke společnému vývoji automobilových palivových článků určených pro uplatnění tohoto pohonu na hromadných trzích. Ukazují, že evropské automobily na vodíkový pohon by se mohly v blízké budoucnosti stát z technické zajímavosti běžným produktem.  ...->


Projekt eNtrop pro standardizaci nabíjení elektromobilů

29.1.2013 Jedním ze základních problémů, které je třeba vyřešit, aby se elektromobily mohly rozšířit do každodenní praxe, je standardizace nabíjecích prostředků, tedy rozhraní a řídicích systémů pro nabíjení. Dnes je dobíjení většiny elektromobilů omezeno na určitý počet nabíjecích stanic daného výrobce, kde lze nastavit konkrétní provozně technické a cenové parametry dobíjení.  ...->



AWC: první stejnosměrná podmořská přenosová dálnice

23.1.2013 Atlantic Wind Connection (AWC), unikátní projekt podmořské stejnosměrné přenosové soustavy z mořských větrných elektráren, odstartoval 17. ledna 2013 výběrem dodavatelů pro svoji první fázi, New Jersey Energy Link. Dodavateli budou společnosti Bechtel pro inženýrské a stavební práce a výrobu zařízení a Alstom jako technický poradce a dodavatel příslušného technologického know-how. ...->


Mikrokogenerace: řešení pro chytré budovy

15.1.2013 Evropská unie, která si uložila ambiciózní cíle v oblasti úspor energie a využívání obnovitelných zdrojů, hledá nejrůznější cesty, jak toho dosáhnout. Protože obytné budovy představují 27 % veškeré energetické spotřeby v EU, zaměřují se programy EU i na tento sektor. Jako revoluční technické řešení pro energetiku budov přichází tzv. mikrokogenerace s palivovými články, označovaná zkratkou micro FC-CHP nebo micro-CHP.  ...->


Ukládání elektřiny z obnovitelných zdrojů do zásob plynu

14.1.2013 Netradiční způsob, jak uložit nevyužitou elektřinu z obnovitelných zdrojů, je předmětem nového projektu, na nějž německé Spolkové ministerstvo životního prostředí, ochrany přírody a jaderné bezpečnosti (BMU) vyčlenilo 3,3 mil. €. Jde o vývoj velkoobjemového elektrolyzéru nové generace ...->



CryoSat: Měření ledovců radarovým výškoměrem

8.1.2013 Koncem roku 2012 ukončila svoji misi družice CryoSat, vypuštěná Evropskou kosmickou agenturou ESA na oběžnou dráhu v roce 2010. Družice CryoSat byla vyvinuta k tomu, aby měřila tloušťku polárních ledovců a sklon povrchu pevninských ledovců v Antarktidě, Grónsku a v horských oblastech.  ...->


RF CBTC v Hongkongu: instalace za provozu

2.1.2013 Rozsáhlý projekt přestavby zabezpečovacího zařízení na metru v Hongkongu na technologii CBTC (Communication Based Train Control) začal podpisem smlouvy mezi dopravcem MTR Corporation a společností Siemens koncem prosince 2012. ...->


Mořské větrné elektrárny: projekt startuje

27.12.2012 Těsně před Vánoci, 20. prosince 2012, udělilo ministerstvo energetiky (Department of Energy) USA grant 4 miliony USD na inženýrskou, plánovací a územní přípravu jednoho ze sedmi zkušebních projektů větrných elektráren umístěných v pobřežních vodách USA. ...->


Inteligentní silnice v Kalifornii

12.12.2012 Je známo, že propustnost jednoho silničního pruhu neroste monotónně s rychlostí v něm jedoucích vozidel, ale vykazuje určitý extrém okolo rychlosti 75 km/h. Důvodem je konečná doba reakce řidiče (resp. jeho pásmo propustnosti), což nutí řidiče při větších rychlostech udržovat mnohem větší rozestup mezi vozidly. V nedávné době se na University of California v Berkeley vynořila myšlenka zvětšit propustnost silničního pruhu tím, že řidič bude nahrazen automatickým zařízením, které bude udržovat směr a konstantní vzdálenost od předchozího vozidla. ...->


  

1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013

 

Naše tipy





























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis