Zajímavé projekty
2.1.2019 Krakov
je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a
množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi
dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal
především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a
které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou
infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií
průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční
prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy
soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z
terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém dopravním
systému. 
2.1.2019 Trakční
baterie v elektrických vozidlech, jak známo, postupně degradují – tedy
snižuje se jejich využitelná kapacita. Pokud tato kapacita klesne na 70
% a méně, stává se jejich použití ve vozidle neekonomickým a hlavně
nepraktickým. To ale neznamená, že by baterie již nebyly k užitku.
Mohou sloužit ve stacionárních aplikacích, kde jejich nadměrná
hmotnost, a tedy nižší měrná energie, tolik nevadí. Takovýto „život po
životě“ trakčních baterií z elektrobusů je od prosince 2018 náplní
projektu „skladu energie“ zkoušeného v obytném komplexu ve švédském
Göteborgu. Použité baterie z elektrobusů Volvo zde slouží k akumulaci
elektřiny z fotovoltaických zdrojů. 
27.12.2018 Elektrobusy
pro městskou hromadnou dopravu jsou prozatím převážně doménou
provozovatelů veřejné dopravy vlastněných městy či velkých dopravních
holdingů, jako např. Arriva, člen skupiny německých státních drah DB. I
to se však mění. Prvním čistě soukromým dopravcem v Německu vybaveným
také elektrobusy se již brzy stane mnichovská firma Josef Ettenhuber
GmbH, která si v prosinci 2018 objednala tři elektrobusy Solaris Urbino
12 electric. 
20.12.2018 Města a obce
mají další možnost výhodně pořídit automobily na alternativní pohony.
Již potřetí nabízí Ministerstvo životního prostředí prostřednictvím
Státního fondu životního prostředí ČR dotace na vozidla s nízkými nebo
nulovými emisemi. Spolu s „eko-vozidly“ podpoří resort nově i dobíjecí
stanice a zároveň rozšíří okruh příjemců. Připraveno má celkem 100
milionů korun. Již dříve avizovaná výzva č.11/2018 z Národního programu
Životní prostředí byla vyhlášena 17. 12. 2018 a je již třetí v pořadí. 
20.12.2018 Česká
přenosová soustava provozovaná společností ČEPS
čítá téměř 6 tisíc km vedení a ročně přenese přes 67 tisíc
gigawatthodin elektrické energie. V Evropě patří mezi velmi spolehlivé,
bezpečně dimenzované energetické systémy. To se neobejde bez průběžného
rozvoje přenosového vedení. Důkazem je i projekt výstavby zaústění
doposud nejdelšího vedení zvlášť vysokého napětí (zvn) v ČR, linky V413
(Řeporyje – Prosenice) do rozvodny Mírovka u Havlíčkova Brodu.
Společnost ČEPS jej zahájila v listopadu 2018. 
11.12.2018
V současné době je ve světě více než 95 % vodíku
vyráběno z fosilních zdrojů. Zároveň je politický tlak na stále větší
využívání obnovitelných zdrojů, jejichž výkon je však v drtivé většině
proměnlivý. Na tuto situaci reaguje francouzská společnost H2V
INDUSTRY, která si jako své poslání dala masovou výrobu vodíku
elektrolýzou z přebytků elektrické energie v síti způsobených
obnovitelnými zdroji a jeho následné ukládání do plynové sítě. 
5.12.2018 Významné
jihošvédské město Malmö se od prosince 2018 stává dalším z evropských
měst, kde ve větším měřítku slouží průběžně dobíjené elektrobusy s
průběžným dobíjením standardu OppCharge. Elektrobusy Volvo 7900
Electric (viz foto), které byly dodány na začátku prosince 2018, budou
v polovině prosince 2018 nasazeny na městské lince č. 7 dlouhé 14,7 km
v režii Skånetrafiken, dopravní agentury regionu Skåne. 
30.11.2018 Mezi
významné evropské dodavatele bateriových elektrobusů se od poloviny
listopadu 2018 řadí také německý Mercedes-Benz. Do provozu byl uveden
první z 60 jeho elektrobusů eCitaro, které si objednal tamní
provozovatel veřejné dopravy Hamburger Hochbahn. Veřejnosti byl tento
elektrobus předveden jen nedlouho předtím – v září 2018 na veletrhu
užitkových vozidel IAA Commercial Vehicles v Hannoveru. 
29.11.2018 Plynem izolované rozváděče (gas
insulated switchgear –
GIS) se používají jako
zařízení pro spínání, ochranu a regulaci toku elektrické energie v
přenosových a rozvodných sítích. Díky svým kompaktním rozměrům,
extrémní spolehlivosti a odolnosti představují ideální řešení pro
jakoukoliv aplikaci, zvláště však pro omezené prostory, například v
městské zástavbě nebo v agresivním okolním prostředí. Problémem této
koncepce je však izolační plyn hexafluorid síry, známý spíše pod svým
chemickým vzorcem SF6, s výrazně negativním
vlivem na životní
prostředí. Proto je snaha o ekologickou náhradu tohoto plynu. 
28.11.2018 Začátek
listopadu 2018 byl pro americký stát Connecticut
důležitým milníkem v oblasti ek.logicky vyráběné elektřiny: Ve dvou
městech, Hartfordu – hlavním městě státu Connecticut – a Derby byly
uzavřeny dohody o nákupu elektřiny (power purchase agreement – PPA) z
palivočlánkových elektráren od amerického dodavatele FuelCell Energy s
lokální distribuční společností. 
20.11.2018 Inteligentní
parkovací systémy jsou jednou z důležitých moderních technologií, které
v důsledku pomáhají zlepšit životní prostředí i bezpečnost ve městech.
Významně totiž snižují počet zbytečných jízd po městě s jediným cílem:
Najít volné místo k zaparkování. Pozadu v tomto směru nezůstává ani
slibně se rozvíjející slovenské smart city Nitra, s nímž naše
konzultační firma provozující tento portál průběžně spolupracuje (viz
seminář
k smart city nebo konference
Elektrické autobusy pre mesto). Od
listopadu 2018 je zde zaveden inteligentní parkovací systém ParkDots. 
12.11.2018
ABB
a Solek Group, český dodavatel fotovoltaických elektráren, dokončili
dva projekty v Chile. Jeden z nich je již prodán investičnímu fondu ze
Severní Ameriky. O těchto zajímavých projektech byla česká odborná
veřejnost informována v listopadu 2018. 
2.11.2018 Využití výhod
palivočlánkových pohonů – bezemisní provoz v kombinaci s dojezdem
srovnatelným s tradičním automobilem – se v nákladní dopravě v USA
sleduje zejména u těžkých kamionů pro svoz a rozvoz námořních
kontejnerů. Tyto pohony však začínají dobývat i menší tonáže –
americkou
střední třídu 6, tedy nákladní automobily o nosnosti 8,8 – 11,8 tun.
Příkladem je kalifornský projekt palivočlánkového rozvážkového
nákladního vozu pro nadnárodní logistickou společnost UPS, s nímž byla
odborná veřejnost seznámena v říjnu 2018. 
31.10.2018 Společný
podnik pro palivové články a vodík (FCH JU)
zveřejnil koncem léta 2018 souhrnnou studii pod názvem „Strategies for
join procurement of fuel cell buses“, tedy „Strategie pro společné
veřejné zadávání palivočlánkových autobusů“. Tento článek ukazuje a
komentuje některé zajímavé postřehy z uvedené studie, pokud jde o
ekonomiku a perspektivy dalšího rozvoje palivočlánkových autobusů v
Evropě. 
30.10.2018 Významnou
oblastí využití moderních informačních
technologií v dopravě je automatizace provozu na křižovatkách, kdy
jednotlivé automobily komunikují mezi sebou a s dopravní signalizací.
Testování takovéhoto systému proběhlo ve dnech 3. až 7. září 2018 na
silnici N205 v nizozemské provincii Severní Holand uprostřed běžného
silničního provozu, kde bylo touto technologií vybaveno sedm
automobilů. 
29.10.2018 Je
všeobecně známo, že světlo a světelné podmínky
významně ovlivňují lidské pocity a jednání. Studie světového dodavatele
světelné techniky společnosti Signify (dříve Philips Lighting),
publikovaná v říjnu 2018, uvádí velmi konkrétní aspekty této
skutečnosti v podnikání. Dochází k závěru, že u malých a středních
firem mohou moderní osvětlovací technologie
ve vnitřních prostorách významně
přispět k získání nových zaměstnanců i ke zdaru v obchodních jednáních.

26.10.2018 Evropský
projekt ASSURED, pokračovatel evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS se kromě elektrobusů zabývá také problematikou elektrických
nákladních vozidel pro městský provoz a jejich nabíjecí infrastruktury,
podobně jako již ukončený evropský projekt FREVUE. Během workshopu
''Strategies & needs on EV fast charging infrastructure for
urban freight'' (Strategie a potřeby rychlonabíjecí infrastruktury
elektrických vozidel pro městskou nákladní dopravu) konaného v září
2018 v Oslo zazněly některé důležité poznatky, které kladou důraz na
potřebu rozvoje elektrifikované městské logistiky. 
23.10.2018 Ostrava
je českým průkopníkem elektrobusů – již od roku 2010 jsou zde v
pravidelném provozu čtyři elektrobusy
SOR se zásuvkovým dobíjením.
Jejich koncepce a montáž pochází od Dopravního podniku Ostrava a jeho
dílen – dnes dceřiná společnost EKOVA ELECTRIC a.s. Město Ostrava a
EKOVA ELECTRIC nyní stojí u dalšího českého prvenství ohledně
elektrobusů: Jako první v České republice bude v Ostravě brzy uvedeno
do provozu s cestujícími průběžné dobíjení standardu OppCharge, přičemž
EKOVA ELECTRIC je výrobcem vozidel. Jak byla informována široká
veřejnost v říjnu 2018, elektrobusy nyní jezdí ve zkušebním provozu bez
cestujících. 
19.10.2018 Data
o mobilitě občanů, tedy odkud, kam, kdy a proč cestují, mají
neocenitelnou hodnotu pro smart city – bez nich bude každé
sofistikované řešení bezzubé. Tradičním způsobem se průzkumy vytvářejí
pomocí dotazníků a podobných nástrojů. Využít k tomu na dobrovolné bázi
anonymizované údaje, zjišťované ze smartphonů zapojených dobrovolníků,
bude v období od října 2018 do října 2019 náplní amerického projektu
realizovaného v metropolitní oblasti Minneapolis–St Paul ve státě
Minnesota ve spolupráci tamního Metropolitního úřadu a místně
příslušných dopravních správních úřadů. 
17.10.2018 Po důležitém
milníku – získání potřebných úředních povolení v červenci 2018 – začala
na sklonku září 2018 naplno nová éra bezemisní železniční dopravy: Na
100 km dlouhou trať spojující severoněmecká města Cuxhaven,
Bremerhaven, Bremervoerde a Buxtehude se poprvé s cestujícími vydaly
dvě palivočlánkové elektrické jednotky Alstom Coradia iLint. 
15.10.2018
Jak známo, stabilní větry vanoucí v oceánu několik
desítek kilometrů od pobřeží jsou významným a účinným obnovitelným
zdrojem elektřiny. Zatímco klasické mořské větrné turbíny jsou pevně
ukotveny na mořském dnu, plovoucí větrné turbíny jsou upevněny na
plovoucí konstrukci, připevněné ke dnu pouze řetězy. Jedním z projektů
plovoucí větrné farmy je i portugalský WindFloat Atlantic, který s
přispěním globální skupiny ABB zaznamenal v září 2018 důležitý milník
ke svému spuštění, předpokládanému v roce 2019. 
11.10.2018 Dopravní
podnik města České Budějovice, a.s (DPMCB) zavede od 1. 11.
2018 do provozu 11 nových elektrobusů Škoda s technologií průběžného
dobíjení z troleje městské dopravy. Budou do první průběžně dobíjené
elektrické midibusy v České republice nasazené na pravidelných linkách
MHD. Veřejnosti byly tyto elektobusy představeny začátkem října
2018. 
10.10.2018 Evropský
projekt pro rozvoj elektrobusů a elektrických nákladních automobilů
ASSURED, následovník evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS,
publikoval v září 2018 své první výstupy. Mezi nimi je i soustava
provozně technických a ekonomických indikátorů pro provoz elektrobusů,
určených k důkladnému měření a vyhodnocování demonstračních provozů v
rámci tohoto projektu. Tyto indikátory nicméně mohou, v přiměřeně
aplikované podobě, sloužit i pro průběžné hodnocení elektrických
autobusů nasazených do pravidelného provozu u dopravců. 
9.10.2018 Rumunské
město Cluj-Napoca podepsalo, jako první rumunské město zajímající se
vážně o elektrobusy, v srpnu 2017 rámcovou smlouvu na dodávku celkem 41
elektrobusů od polského dodavatele Solaris Bus & Coach. I když
se původně předpokládalo plnění této smlouvy v průběhu následujících
tří let, události se daly do pohybu mnohem rychleji. Na jaře 2018
dostalo město prvních 11 elektrobusů, dalších 12 vozidel bude dodáno do
konce roku 2018. 
1.10.2018 Robotika
je jednou z oblastí, s níž se globální
elektrotechnická skupina ABB prezentuje i na českém trhu (viz její
expozice na MSV 2018).
Spadá do ní i servis a modernizace automatizovaných výrobních linek. Se
zajímavým projektem z této oblasti realizovaným v Bulharsku seznámila
ABB českou odbornou veřejnost v září 2018. V oblasti servisu systémů
jde o první přeshraniční projekt svého druhu. Know-how, zkušenosti a
dokonalá spolupráce napříč ABB zde umožnily vyhovět specifickým
potřebám zákazníka a realizovat jedinečnou zakázku. 
27.9.2018 „Nejmenší“
metro na světě má skotské průmyslové město Glasgow. Od roku 2020 by i
toto metro mělo být provozováno jako plně bezobslužné. Pomůže k tomu
projekt veřejně soukromého partnerství mezi glasgowskou dopravní
organizací Strathclyde Partnership for Transport (SPT) a konsorciem
firem Ansaldo STS a Stadler z března 2016. Důležitým milníkem se stala
dodávka prvního ze 17 vlaků pro toto metro od společnosti Stadler,
který měli možnost vidět mj. návštěvníci berlínského veletrhu InnoTrans
v září 2018.

1 | 2 | 3 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 |
Archiv 2016/1
| Archiv 2015/2
| Archiv 2015/1
|
Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013
|