Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě na e-SALON






Pozvánky na akce


Stalo se










     

  

Zajímavé projekty

Vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“

26.3.2019 U příležitosti konference „Smart city v praxi IV“ na brněnském veletrhu AMPER 2019 vyšla brožura „Příběhy chytrých pomocníků“, určená přednostně (ale nejen) účastníkům této konference. Tato příležitostná publikace našeho portálu Smartcityvpraxi.cz obsahuje patnáct čtivých příběhů o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Čtenář zde také nalezne rozhovor s Jakubem Slavíkem, konzultantem a odborným redaktorem brožury, o chytrých městech, chytrých pomocnících, partnerství měst a průmyslu i o marketingovém řízení.


„Chytrý přechod“ pomáhá zvýšit bezpečnost chodců 

14.3.2019 Přechody přes vozovku se stávají stále rizikovějším místem. Obvykle za to mohou takříkajíc obě strany, často za přispění moderních technologií. Tím jsou míněni chodci zahledění do svých smartphonů nebo řidiči nevěnující dostatečnou pozornost dění kolem sebe, rozptylováni navigací a mobilními telefony, případně ukolébáni tichem a pohodlím moderního automobilu k pocitu, že provoz kolem je jen jakási počítačová hra. Proti těmto úskalím používání „chytré“ techniky představil v únoru 2019 tým odborníků z Korejského institutu stavebnictví a stavební technologie řešení v podobě jiné moderní technologie, která má za cíl zpřítomnit chodce a řidiče blížící se k místu potenciálního střetu. 


První elektrobus v Irsku bude mít značku Volvo a bude patřit hotelu

1.3.2019 Jedním z bílých míst na pomyslné evropské mapě elektrických autobusů zatím zůstává čtyři a třičtvrtěmiliónová Irská republika. I to se však brzy změní. Jak byla odborná veřejnost informována v únoru 2019, ulicemi jejího půlmiliónového hlavního města Dublinu začne brzy jezdit první elektrobus, a to značky Volvo.


Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu mají najeto přes milión mil

25.2.2019 Ve skotském Aberdeenu slouží již bezmála pět let park deseti palivočlánkových autobusů – první z nich byl do Aberdeenu dodán v březnu 2014. Na konci ledna 2019 zaznamenaly tyto autobusy důležitý milník: Jejich celkový proběh překročil hranici miliónu ujetých mil, tedy cca 1,6 mil. km. Palivočlánkové autobusy v Aberdeenu propojují záchytná parkoviště s centrem města.


TOC Ability: digitální platforma pomáhá handicapovaným cestujícím v britských vlacích

22.2.2019 Cestování veřejnou dopravou, zejména pak cestování vlakem, představuje pro handicapované občany odkázané na invalidní vozík značnou spoustu překážek, které si normální zdravý člověk často ani neumí představit. Moderní technologie představují příležitost, jak takovéto cestování usnadnit. Příkladem je digitální platforma TOC Ability testovaná britskými železničními dopravci, s níž byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2019.


Sinn Power: Energie z mořských vln

21.2.2019 Svět momentálně využívá sotva zlomek masivního energetického potenciálu mořských vln. Změnit to chce společnost SINN Power z Mnichova svými modulárními a úspornými konvertory energie mořských vln. Systém prošel počátečními testy s vynikajícími výsledky, zčásti také zásluhou spojovacích technologií společnosti LAPP. Philipp Sinn navrhl úsporný způsob přeměny energie, která vzniká tříštěním mořských vln na elektřinu bez nutnosti použití komplexních technologií. Nyní ve společnosti SINN Power zaměstnává deset lidí, kteří společně pracují na budoucnosti dodávky energií 


Terahertzový transceiver: science fiction v praxi pro vysokokapacitní datový přenos

20.2.2019 Terahertzovým zářením rozumíme oblast elektromagnetického spektra o vlnové délce menší než 1000 µm (1 mm) a větší než 100 µm, ležící na rozhraní mikrovlnného a infračerveného záření. Mezi řadou využití v medicíně, biologii a dalších oborech nachází stále více uplatnění také v telekomunikacích, kde umožňuje přenos dat o vysoké rychlosti a kapacitě. Důkazem je úspěšný vývoj terahertzového transceiveru ve spolupráci Hirošimské university, japonského Národního institutu informatiky a komunikačních technologií a společnosti Panasonic, s nímž byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2019. 


Architektonické osvětlení interiéru památek: bazilika svatého Petra ve Vatikánu  

13.2.2019 Moderní osvětlovací technologie nabízejí nebývalé možnosti kromě jiného i pro vnitřní osvětlení architektonických památek. Lze se o tom přesvědčit i na církevní půdě Vatikánu, která přitahuje turisty z celého světa. Po proslulé Sixtinské kapli dostala v lednu 2019 moderní vnitřní osvětlení také známá bazilika svatého Petra se svojí půltisíciletou historií. Výstavba baziliky sv. Petra probíhala v letech 1506 – 1629 a významně se na ni podílel i geniální a všestranný Michelangelo Buonarroti, který rovněž vyzdobil svými freskami výše zmíněnou Sixtinskou kapli. 


Mobilní rozhlas – aby byl občan stále součástí své komunity

11.2.2019 Jedním z důležitých znaků chytrého města nebo chytré obce je rozvinutý komunitní život. Tím je míněno, že občan není jen „bezejmenným kolečkem uvnitř soukolí“, ale je průběžně informován o veřejném dění a může se do tohoto dění a rozhodování o něm aktivně zapojit. Dostává tedy informace v reálném čase, kdykoli je to potřeba, a také je přizván k řízení samosprávy a dává vedení města či obce zpětnou vazbu. Chytrou komunikaci mezi vedením měst a obcí nabízí nástroj zvaný Mobilní rozhlas, který vyvinula brněnská firma Neogenia. Podívejme se na nedávný úspěšný příklad jeho aplikace v moravském městě Zábřehu.


Použité baterie z elektrobusů Volvo pomáhají využívat sluneční energii v obytném komplexu 

Článek z připravované brožury „Příběhy chytrých pomocníků“

5.2.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v brožuře je o tom, jak moderní technologie v Česku a v cizině pomáhají řešit městům nebo obcím jejich každodenní problémy. Po elektrických multikárách v Brně představujeme čtenářům další „ochutnávku“ z této brožury – příběh o tom, jak ve švédském Göteborgu poprvé v evropské praxi realizují „život po životě“ opotřebovaných baterií z elektrobusu jako zásobníku energie pro chytré obytné budovy.


Grand Paris Express dostane 125 kilometrů CBTC

23.1.2019 Celkem 125 kilometrů linek metra automatizovaných technologií CBTC s celkem 50 stanicemi. To je předmětem největší dodávky automatizace metra pro projekt Grand Paris Express. Projekt, jehož uvádění do provozu se předpokládá postupně od roku 2024, zaznamenal významný milník v prosinci 2018, kdy projektová organizace Société du Grand Paris (SGP) podepsala smlouvu na uvedenou dodávku automatické řídicí a zabezpečovací technologie s konsorciem firem Siemens Mobility a Thales.


JR East začala s realizací svých plánů na zavedení bezobslužného provozu na celostátní železnici

22.1.2019 Východojaponská železniční společnost (JR East), největší japonský provozovatel železniční osobní dopravy, avizovala v srpnu 2018 své plány na zavedení bezobslužného provozu i na celostátní železnici. Tyto plány mají konkrétní podobu manažerské vize MOVE UP 2027. Již v prosinci téhož roku započala JR East s realizací této vize prvními testovacími jízdami. 


Nová vozidla údržby zeleně pro nový životní styl

Článek z připravované brožury „Příběhy chytrých pomocníků“

21.1.2019 U příležitosti letošní konference Smart city v praxi IV připravuje redakce našeho portálu brožuru „Příběhy chytrých pomocníků“. Každý z příběhů v brožuře je o tom, jak město nebo obec měly problém, který znepříjemňoval nebo dokonce ohrožoval život jejich obyvatel. O tom problému se doslechl dodavatel technologie či odborných služeb a přišel s jeho chytrým, elegantním řešením. Jako „ochutnávku“ zde uvádíme příběh užitkových elektromobilů Goupil ve službách městské zeleně v Brně. 



Švédští popeláři pojedou na páru: Scania a Renova vyvíjejí palivočlánkový vůz na svoz odpadu

17.1.2019 Když před mnoha desítkami let nejeden popelářský vůz v Praze i jinde poháněla pára (byly na podvozku parních nákladních aut Sentinel), málokdo tušil, že se „parní“ pohon do městských služeb jednou vrátí. Ne ovšem jako neekologický (byť tichý) parní stroj spalující hnědé uhlí, nýbrž jako palivočlánkový elektrický pohon, u nějž je vodní pára jediným odpadním produktem. Jak byla odborná veřejnost informována v prosinci 2018, mají k tomu úspěšně nakročeno ve Švédsku, kde automobilový výrobce Scania ve spolupráci se západošvédskou společností Renova zabývající se odpadovým hospodářstvím vyvíjejí palivočlánkový nákladní vůz na svoz odpadu.


Skládkový plyn jako zdroj elektřiny i vodíku pro palivočlánková vozidla

15.1.2019 Skládkový plyn je důležitým obnovitelným zdrojem energie, stejně jako významným rizikovým faktorem na skládkách. Může však představovat také zdroj vodíku pro palivočlánková vozidla. Významným krokem k praktické realizaci takovéhoto záměru se stala dohoda uzavřená na začátku roku 2019 mezi jihokalifornským okresem County of Orange a americkým výrobcem FuelCell Energy o využití skládky Coyote Canyon v městě Newport Beach pro jeho projekt palivočlánkové technologie.


Řetězec Carrefour uvedl do provozu 137 palivočlánkových manipulačních vozíků

8.1.2019 Oblastí, kde se palivočlánková mobilita začala rozvíjet jako první (nepočítáme-li mezi „mobilitu“ kosmická zařízení), jsou bezesporu palivočlánkové elektrické manipulační vozíky. Palivový článek zde nahrazuje baterie a je z řady důvodů výhodnější. Nejvíce se dnes tato manipulační technika používá v USA (jen například obchodní řetězec Walmart je počítá v tisících), rozvíjejí se však i v Evropě. Důkazem je 137 palivočlánkových manipulačních vozíků, které koncem listopadu 2018 uvedl do provozu francouzský řetězec Carrefour. 


Reportáž Smartcityvpraxi.cz: Za elektrobusy dobíjenými z tramvajové sítě do Krakova

2.1.2019 Krakov je téměř osmisettisícové polské město s hlubokými kořeny v historii a množstvím kulturních a historických památek a také město, které velmi dbá na své životní prostředí. Nás na něm v této souvislosti zaujal především nově se rozvíjející systém elektrobusů, kterých je nyní 26 a které ke svému nabíjení využívají stejnosměrnou tramvajovou infrastrukturu v kombinaci s uzemněnou, čtyřpólovou technologií průběžného dobíjení. Rádi jsme proto přijali pozvání tamního dopravce Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. (MPK) na povánoční prohlídku garáží Wola Duchacka, kde jsou krakovské elektrobusy soustředěny. A jak je naším zvykem, doplnili jsme naše postřehy z terénu také zevrubnějšími informacemi o tomto zajímavém  dopravním systému.


1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 | Archiv 2016/1 | Archiv 2015/2 | Archiv 2015/1 | Archiv 2014/2 | Archiv 2014/1 | Archiv 2013

 

Naše tipy
























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services



Elektroinstalační technika Výroba a přenos Průmyslová automatizace Automatizace dopravy Kabelová technika Elektronika Inteligentní budovy Osvětlení Měřicí technika Smart Metering Elektromobilita Obnovitelné zdroje Zajímavé projekty Vzdělávání Knihy našich autorů Rozhovory, komentáře

Proelektrotechniky.cz - elektrotechnika pro odborníky O nás Náš; tým - Odborní spolupracovníci Partneři Kontakty Info servis