Indukční dobíjení elektrobusů Bombardier PRIMOVE: 500
tisíc km, 98% disponibilita infrastruktury
28.2.2017 Indukční nabíjení u průběžně dobíjených elektrobusů má
mnohá úskalí a jednu nespornou výhodu: je takřka neviditelné. Proto je
o něj stále zájem mezi evropskými městy, která chtějí provozovat
elektrobusy bez estetického dopadu pylonů kontaktního průběžného
nabíjení. Jednou z hlavních technologií, které se rozvíjejí na
evropském trhu, je nabíjení typu Bombardier PRIMOVE, provozované
nyní na elektrobusových linkách v šesti evropských městech. V únoru
2017 zaznamenala tato technologie důležitý milník: Park elektrobusů s
tímto způsobem průběžného nabíjení najel v součtu půl miliónu kilometrů. 
Elektrické autobusy (čistě bateriové nebo plug-in
hybridní) s dobíjením Bombardier PRIMOVE jsou dnes provozovány ve třech
německých městech – Berlín, Braunschweig a
Mannheim, v
belgickém městě Bruggy a ve
švédském městě Södertälje.
Celkem takto dnes jezdí po Evropě 15 elektrických
autobusů od čtyř různých výrobců. Instalováno je dohromady 18
„neviditelných“ indukčních nabíjecích stanic.
Od premiéry v Braunschweigu na podzim 2013 proběhlo
dohromady více než 90 000 nabíjecích cyklů. Průměrná disponibilita
nabíjecích stanic Bombardier PRIMOVE činila 97,7 % (měřeno měsíčními
průměry, tzn. v některých měsících to bylo 100 %, jindy o něco méně).
Tato hodnota by neměla být zaměňována s disponibilitou
používaných elektrobusů na linkách. Roli přitom hraje povaha projektů –
zde jde o vývojový (inovační) projekt, kde se celý systém
vozidlo-infrastruktura zkouší v reálných podmínkách (a linkový provoz
tedy slouží primárně jako „živá laboratoř“), nebo o rutinní provoz, kde
na prvním místě je přeprava cestujících.
Kupříkladu v Berlíně byly v počátečních fázích provozu
kvůli detekovaným možným problémům na vysokonapěťové části prototypové
elektrobusy preventivně staženy z oběhu. Identifikace takovýchto
problémů a nalezení jejich řešení je přesně ten účel vývojového či
inovačního projektu. Výsledná statistická disponibilita celého systému
vozidlo-infrastruktura v těch měsících byla pochopitelně nízká. Bohužel
místní (i některá česká) média tento problém nepochopila a vztáhla jej
na elektrobusy obecně. Všechny současné projekty využívající nabíjení
Bombardier PRIMOVE začaly původně jako vývojové, s financováním z
rozmanitých veřejných zdrojů a od průmyslových partnerů. Nyní uplynula
jejich vývojová, tedy testovací fáze a plynule přešly do rutinního
provozu. Tomu odpovídá i zmíněných 500 000 km proběhu.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Bombardier
Další informace zde
Přečtěte si také:
24.2.2017
Evropský demonstrační projekt elektrických autobusů
ZeEUS, do
něhož je zapojena i Plzeň, má
oficiálně
skončit v dubnu 2017. Jako první ze zúčastněných měst ukončil tuto
demonstrační fázi Stockholm. 8 elektrických hybridních (či plug-in
hybridních)
autobusů Volvo převzal od ledna 2017 do rutinního provozu plně ve své
režii dopravce Keolis. 
21.2.2017 Průběžně
dobíjené elektrobusy pomocí svrchní výklopné
konzole nejsou na americkém kontinentě ojedinělým zjevem – důkazem jsou
například elektrobusy amerického výrobce Proterra.
Na rozdíl od
evropského trendu k univerzální standardizaci průběžného dobíjení se
však jedná o uzavřený systém vozidlo-infrastruktura dodávaný na klíč.
To se může brzy změnit. Na americký kontinent začíná pronikat systém
průběžného dobíjení OppCharge, který je předmětem probíhající evropské
standardizace 
15.2.2017 Plug-in hybridní (či
elektrické
hybridní) autobusy získávají stále více oblibu mezi dopravci v
západoevropských městech. 11 elektrických hybridů Volvo spolu s třemi
nabíjecími stanicemi pro průběžné dobíjení od ABB slouží od ledna 2017
v Namuru,
více než stotisícovém hlavním městě belgického Valonska. Na základě
nové objednávky od obou těchto dodavatelů pro belgického dopravce TEC
Group k nim přibude dalších 35 elektrických hybridů a 8 nabíjecích
stanic. Součástí objednávky je dalších 55 těchto autobusů a 4 nabíjecí
stanice pro dvousettisícové Charleroi 
10.2.2017 Od února 2016
jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v
Praze 4 dva elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční
areál BB Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující
zdarma. Za rok svého provozu najezdily elektrobusy dohromady více než
40 tisíc km k plné spokojenosti cestujících i provozovatele,
společnosti Arriva, a přepravily více než 600 tisíc cestujících.
Podívejme se zde blíže, jak vypadá technologie a obchodní model tohoto
zajímavého projektu developerské a investiční společnosti PASSERINVEST
GROUP, Skupiny ČEZ a dopravce Arriva. 
9.2.2017 V
prvním únorovém týdnu 2017 byl na stránkách
Ministerstva pro místní rozvoj zveřejněn dokument „Přehled stavu
žádostí o podporu ve 20. výzvě IROP k 6. 2. 2017“. Obrazně řečeno, jde
o listinu vítězů a poražených mezi žadateli o dotaci z tohoto dlouho a
s nadějemi očekávaného dotačního titulu, jehož cílem je podpořit nákup
nových trolejbusů, elektrobusů, autobusů na CNG a tramvají u projektů
stojících mimo integrované územní investice (ITI) a integrované plány
rozvoje území (IPRÚ). Jak je z výsledků patrno, bylo zde mnoho
povolaných a méně vyvolených. 
30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky.

25.1.2017 Värnamo
je méně než dvacetitisícové město v jižním
Švédsku. I zde je však zájem o zavádění bezemisní a nízkoemisní veřejné
dopravy. Město se rozhodlo tento problém vyřešit elektrifikací všech
čtyř autobusů, které zde zajišťují městskou dopravu. Jak byla v lednu
2017 informována odborná veřejnost, od podzimu 2017 zde budou přes
centrum města jezdit tyto autobusy elektricky. 
23.1.2017 „Samozřejmě
že dědeček nemá kapesní hodinky poháněné
elektřinou. Takový nesmysl si může vymyslit jen Saturnin.“ Tak zní
jedna z vět z nesmrtelného Jirotkova románu. Něco podobného by se dalo
donedávna tvrdit i o elektrických autobusech a s odstupem času by to
bylo tvrzení stejně úsměvné. Parky městských autobusů ve světě se
zkrátka postupně elektrifikují. Není náhodou, že ocenění „nejlepší
městský autobus roku“ si na posledním mezinárodním veletrhu IAA
Nutzfarzeuge v Hannoveru poprvé v historii odnesl elektrobus,
konkrétně
od polského výrobce Solaris. A elektrické
autobusy se předvedly i na veletrhu Czechbus
2016 v listopadu loňského roku, jehož
součástí byla již tradičně také
konference „Elektrické
autobusy pro město V“, pořádaná provozovateli
našeho portálu. 
2.1.2017
Evropský projekt ZeEUS,
jehož
uzavření se plánuje v dubnu 2017, zveřejnil koncem prosince 2016 zprávu
ZeEUS eBus Report s podtitulem „An overview of electric buses in
Europe“, tedy „přehled elektrických autobusů v Evropě“. Jak název
napovídá, tato zpráva podává přehled o elektrobusech, plug-in
hybridních autobusech a parciálních trolejbusech provozovaných nebo
zamýšlených k provozu ve 20 zemích Evropy a v Izraeli a dále o 27
evropských a mimoevropských výrobcích těchto vozidel a o jejich
produktech. 
22.12.2016 Indukční
(bezkontaktní) průběžné dobíjení elektrobusů
láká svojí „neviditelností“, a tedy prakticky nulovým estetickým
dopadem. To je hlavní důvod, proč se, i přes svá provozně technická
úskalí, zkouší například v Mannheimu,
v Berlíně i
v dalších
městech. Prvním zkušebním projektem této technologie na Skandinávském
poloostrově je provoz hybridních autobusů Scania s indukčním nabíjením
ve Södertälje, cca 85tisícovém městě (a zároveň smart
city) nedaleko Stockholmu,
na nové lince MHD č. 755. Tento projekt začal v prosinci 2016. 
20.12.2016 Na evropském
trhu městských autobusů se stále více
prosazují vozidla využívající tzv. alternativní pohony, která by již v
roce 2020 měla tvořit téměř polovinu veškerých prodejů městských
autobusů. Významný podíl na „alternativních“ městských autobusech by
měly zaujímat autobusy s elektrickými pohony. Svědčí o tom mj. i
výsledky soutěže o nejlepší
městský autobus roku na letošním
hannoverském veletrhu, kde se
poprvé v historii stal vítězem elektrobus. Tato situace se odráží také
v záměrech a aktivitách Evropské investiční banky (EIB)
15.12.2016 Jak
již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti
se smart
city Oslo, zavádění čisté
městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už
je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků
nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu,
plánuje město Řím. 
28.11.2016 Dne 24.
listopadu 2016 proběhl na holešovickém
výstavišti jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2016 již pátý,
tedy vlastně „půlkulatý“, běh konference „Elektrické autobusy pro
město“, organizovaný firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Odborným garantem
konference byl Jakub Slavík, hlavní konzultant a majitel firmy.
Konference, která se stala na veletrhu Czechbus již tradicí, se
zúčastnilo na 150 zástupců dopravců, municipalit a krajů, průmyslu a
dalších odborníků, kteří se zajímají o aktuality a vývojové trendy u
elektrických autobusů a jejich financování. Účastníkům
konference i čtenářům našeho portálu je
určena tato souhrnná zpráva z uvedené akce. 
20.9.2016 Časopis
Technický týdeník uveřejnil ve svém letošním zářijovém čísle 16 článek
Jakuba Slavíka, provozovatele našeho portálu, s názvem „Čisté autobusy
do chytrého města“. Autor se zde souhrnně zamýšlí nad přednostmi a
úskalími autobusů na CNG, trolejbusů, bateriových i palivočlánkových
elektrobusů a diesel-hybridních autobusů z pohledu provozních
vlastností i ekonomických a ekologických aspektů. Protože byl článek
nepříliš šetrným způsobem redakčně upraven, zveřejňujeme zde pro naše
čtenáře jeho plné znění včetně původního grafického doprovodu. 

|