26.10.2017 Elektrobusy
prozatím zůstávají doménou především městské
dopravy, zejména s ohledem na režim jízdy (časté rozjezdy a zastavení),
na relativně krátké vzdálenosti i na úspory emisí, které se nejvíce
projeví v městském prostředí – viz zpráva
EEA. Zájem o ně však
začíná být i v segmentu příměstské a meziměstské dopravy. První
takovýto elektrobus dodá do roku 2019 na americký trh belgický výrobce
autobusů Van Hool ve spolupráci s americkým výrobcem elektrobusů
Proterra. 
25.10.2017 Umělé
pěstování zemědělských plodin v uzavřených
prostorách s pomocí „světelných receptů“ není nijak novým fenoménem –
viz například projekty realizované u GrowWise
City Farming a Green Sense Farms.
Bez nadsázky
životně důležité mohou být tyto způsoby pěstování rostlin pro delší
pobyty lidí v kosmu. Pro jejich vývoj a testování slouží mezinárodní
projekt EDEN ISS, který v říjnu 2017 zaznamenal důležitý milník: 
24.10.2017 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil v neděli 15.
října 2017 zkušební provoz parciálního trolejbusu (v terminologii DPP
jde o „elektrobus s dynamickým nabíjením“) SOR TNB12. Testování tohoto
dynamicky nabíjeného vozidla bude probíhat mezi Palmovkou a Letňany
dlouhé cca 10 km. Současně druhé nově dodané vozidlo SOR NS12 zahájí
další etapu provozních zkoušek staticky nabíjených elektrobusů, a to na
linkách č. 109 a 239. 
23.10.2017 Čtyřpólové
(zemněné) průběžné dobíjení bývá doménou
standardních nebo kloubových elektrobusů. U elektrických midibusů
prozatím převládá spíše koncept zásuvkového dobíjení, především s
ohledem na nákladnost infrastruktury pro toto rychlé nabíjení a menší
kapacitu vozidel. Jsou však výjimky. Jednou z nich bude park deseti
elektrických midibusů Solaris Urbino 8,9 LE electric, které si na konci
září 2017 objednala Stalowa Wola, 65tisícové průmyslové město v
jihovýchodním Polsku. 
19.10.2017 V
září 2017 představil linecký dopravní podnik Linz AG
Linien veřejnosti první z celkem dvaceti parciálních trolejbusů (resp.
trolejbusů s bateriovým prodlužovačem dojezdu), jimiž hodlá do roku
2019 obměnit svůj trolejbusový park. Jde o velkokapacitní, 24metrové
tříčlánkové trolejbusy od belgického výrobce Van Hool. Tato vozidla
zároveň naznačují směr, jakým se ubírají trolejbusové systémy v Evropě
– totiž využití nákladné trakční infrastruktury především pro
velkokapacitní přepravu, podobně jako u tramvajových systémů. 
19.10.2017 Elektrobusy
jsou obecně cca 2–3krát dražší než
srovnatelné dieselové autobusy. K investicím je přitom třeba připočíst
také náklady na nabíjecí infrastrukturu. Úspora v provozních nákladech
není zpravidla tak velká, aby tento rozdíl v investicích za dobu
provozní životnosti vozidla vykompenzovala. Přínosem, který na
celospolečenské úrovni zvýšené náklady vykompenzuje, jsou bezesporu
ušetřené externality 
18.10.2017 Od
roku 2000 po současnost bylo v EU na národní a
mezinárodní úrovni jen v oblasti elektrifikace dopravy realizováno více
než 1900 rozmanitých výzkumných a inovačních projektů, přes 900
projektů v oblasti automatizace dopravy a další projekty v oblasti
konstrukce vozidel a jiných oblastí inovací v dopravě. Není divu, že
spleť těchto projektů a programů se stává poněkud nepřehlednou. Na
pomoc přichází na začátku října 2017 evropský informační systém
Transport Research and Innovation Monitoring and Information System
(TRIMIS). 
17.10.2017 Teplota
chladicího média v obráběcích strojích musí být
velmi přesně regulována tak, aby byla zajištěna vysoká přesnost
obrábění. Systém chlazení musí být také energeticky účinný, všestranný,
spolehlivý a snadno udržovatelný. Společnost Rittal tyto požadavky
zohlednila při vývoji zcela nové generace chladičů kapaliny Blue e+.
Výsledkem je systém chlazení kapaliny pro zpracovatelský průmysl a
strojírenství, který nastavuje nový tržní standard. 
16.10.2017 Provozní
rekordy zpravidla představují možnosti techniky
v ideálních podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná
technologie mohla ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou
její současné limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu
elektrobusu na jedno nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus
Catalyst E2 max od amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento
rekord činil úctyhodných 1 101,2 mil, čili cca 1 770 km. 
13.10.2017 Balgheim
je obec o cca 1100 obyvatelích uprostřed horské
přírody v německém Baden-Württembersku, představující se světu jako
„klein aber fein“ – tedy „malá ale hezká“. Nezůstává jen u slov. Při
rekonstrukci svého veřejného osvětlení pomocí LED zdrojů dbá jak na
energetickou efektivnost řešení, tak na jeho přátelskost vůči lidem a
přírodě. Tomu odpovídají mj. odstíny použité bílé a zařízení pro
regulaci intenzity osvětlení. 
12.10.2017 Zájemci
o výstavbu nových jaderných bloků v České
republice muset budou s velkou pravděpodobností prokázat schopnost
postavit nabízený typ reaktoru i v zahraničí. Předběžný zájem o českou
zakázku projevily společnosti Areva (EdF), China General Nuclear Power
(CGNP), Korea Hydro and Nuclear Power (KHNP), Mitsubishi Atmea, Rosatom
a Westinghouse. Jak v říjnu 2017 informovala Česká nukleární
společnost, referenční reaktor (tedy takový, který firma postavila v
členském státě EU nebo v jiné, jaderně vyspělé zemi) dovedla nejblíže k
dokončení zatím ta posledně jmenovaná, tj. Westinghouse. 
11.10.2017 Veřejné
osvětlení má sice nepatrný podíl na celkové
spotřebě energie ve státě a na souvisejících emisích, nicméně jeho
podíl na obecních výdajích není zanedbatelný. Ve snaze o zefektivnění
se pak mnohé obce stávají snadným objektem rozmanitých prodejců
svítidel o rozmanité kvalitě, zpravidla na bázi LED zdrojů.
Kromě toho
nevhodné použití klasických i moderních svítidel poškozuje přírodu i
lidské zdraví (viz rozhovor
s Dr. Janem Hollanem). V této
situaci přichází na pomoc municipalitám Ministerstvo životního
prostředí se Svazem měst a obcí České republiky, které vydaly dokument
zvaný „Jednoduchá osvětlovací příručka pro obce“. Zveřejněn byl mj. v
září 2017 v newsletteru Priorita na stránkách Státního fondu životního
prostředí.

10.10.2017 Společnost
EDP je největší výrobce, distributor a
dodavatel elektřiny v Portugalsku a také je to významný dodavatel
elektrické energie ve Španělsku. V rámci svého projektu InovGrid, který
je zastřešujícím projektem EDP pro smart
grids
si jako
technologii pro chytré měření (smart
metering) zvolil
inteligentní elektroměry PRIME společnosti Landis+Gyr. Odborná
veřejnost o tom byla informována v září 2017. 
9.10.2017
Industry 4.0, stejnosměrný proud místo střídavého i
vysoce spolehlivé konektory. Nejen to jsou aktuální trendy ze světa
současných spojovacích technologií. Jak k nim přistupuje výrobce kabelů
a kabelového příslušenství skupina Lapp z německého Stuttgartu? V čem
vidí největší potenciál a jaké jsou podle ní další aktuální trendy? Na
všechny tyto otázky odpovídá Georg Stawowy, předseda představenstva
Lapp Holding pro techniku a inovaci. 
6.10.2017 Rychlé
dobití elektromobilu na cestách napříč Českou
republikou i směrem do zahraničí je opět jednodušší. Elektromobilita
Skupiny ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných
dobíjecích stanic, zprovoznila 2. října 2017 trojici rychlodobíjecích
stanic ABB v rámci dobíjecí lokality ve Vestci u pražského dálničního
okruhu. Představila také vizi pokračování výstavby infrastruktury. Ta
vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe
Facility (CEF). Nedlouho poté společnost ABB představuje světové
veřejnosti také novou nabíjecí stanici pro elektromobily s vysokými
nabíjecími výkony až 350 kW. 
5.10.2017 Majitelé
a provozovatelé budov musí plnit nové předpisy
vyžadující snížení spotřeby energie. Naštěstí existuje řešení. Nejen,
že mohou uspořit energii, mohou také sledovat elektrické parametry
svých zařízení a díky emailovému upozornění řešit malé problémy dříve,
než se stanou velkými. 
5.10.2017
Jako již tradičně i letos se Stäubli představí na Mezinárodním
strojírenském veletrhu v Brně, stánek s moderními technologiemi
naleznete v hale G1 na
stánku 47, k jehož návštěvě Vás Stäubli Team srdečně zve.
Čeká na Vás kromě jiného nová generace robotů Stäubli TX2 
4.10.2017 Jihokorejské
hlavní město Soul má od září 2017 své první
podzemní metro zvané Ui-Sinseol LRT. Toto metro je zároveň plně
bezobslužné. Ui-Sinseol LRT má délku tratí 11,4 km a na nich 13
zastávek. Vede ze stanice Ui-dong in Gangbuk-gu do stanice
Sinseol-dong. Předpokládá se, že linka převeze denně 110 000
cestujících při špičkovém intervalu mezi vlaky 3 minuty.
3.10.2017 Dnes 3. října
2017 se v Praze již podruhé konala konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“, organizovaná firmou Ing. Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu.
Konference byla pořádána pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu
ČR, Ministerstva životního prostředí ČR a Ministerstva dopravy ČR.
Hlavním partnerem konference byl ČEZ a.s. v rámci projektu
elektromobility spolufinancovaného Evropskou unií. Za bankovní sektor
byl partnerem konference ČSOB Leasing a za dodavatelský průmysl
společnosti ABB (zde jako dodavatel nabíjecí infrastruktury), Eurogreen
(zde jako prodejce elektrických užitkových vozidel francouzského
výrobce Goupil) a automobilky Nissan a Toyota. Odborným garantem
konference a zároveň moderátorem byl Jakub Slavík, majitel a hlavní
konzultant pořádající firmy.
1
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
| 8
| 9 | 10
| 11 | 12 | 13
| 14 | 15
| 16 | 17
| 18 | 19
| 20
| 21
| 22
| 23
|24
| 25 | 26
| 27
| 28 | 29 | 30
| 31
| 32
| 33 | 34
| 35
| 36
| 37
| 38
| 39
| 40
| 41
| 42
| 43
| 44 | 45
| 46
| 47
| 48
| 49
| 50 | 51
| 52
| 53
| 54
| 55
| 56
| 57
| 58
| 59
| 60 | 61
| 62
| 63
| 64
| 65
| 66
| 67
| 68
| 69
|