Smart
city v praxi
Projekty smart city
Články březen – květen 2018
15.5.2018 Srdečně
Vás zveme na odbornou konferenci Elektrické autobusy pre mesto, která
se koná 5. 6. 2018 v
Nitře jako doprovodný program veletrhu Busshow
2018.
Tuto konferenci, která je určena pro zástupce dopravců, zadavatelů
dopravy, municipalit a průmyslu a také pro zástupce škol a další
zájemce o tuto problematiku, organizuje firma Ing. Jakub Slavík, MBA.
Odborným garantem je Jakub Slavík uznávaný odborník na problematiku
elektromobility a smart city, autor první české publikace na toto téma Smart city v praxi. Záštitu
konferenci udělili primátor města Nitra Jozef Dvonč, který konferenci
zahájí, Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej
republiky, Združenie prevádzkovateľov hromadnej dopravy osôb v
mestských aglomeráciách Slovenskej republiky a Dopravný podnik mesta
Košice. Na konferenci je vstup po registraci zdarma.
Pozvánka a podrobný program konference a registrace
zde 
14.5.2018
Ačkoliv jsou země bývalého Sovětského svazu, pokud
jde o povrchovou elektrickou městskou dopravu, především doménou
trolejbusů (o jejichž technickém stavu a způsobu provozování se v
odborných kruzích vyprávějí pozoruhodné příběhy), začínají se i zde
postupně uplatňovat elektrobusy. Důkazem je dodávka celkem dvou set
elektrobusů od ruských výrobců GAZ a KAMAZ, které tamní dopravce
Mosgortrans vybral v soutěži na začátku května 2018. 
11.5.2018 Prozatím si rozvoj udržitelné městské dopravy, zejména
pak elektrické dopravy, bez významné podpory investičních dotací z
evropských zdrojů dokáže v ČR jen málokdo představit. Evropská politika
financování rozvojových projektů po roce 2020 je však zatím nasměrována
především na spolufinancování výzkumu a vývoje a na podporu
komercializace inovativních technologií, zpravidla v partnerství
veřejného a soukromého sektoru. 
10.5.2018 Spolupracovník našich portálů a oblíbený přednášející na
našich konferencích Elektrické autobusy pro město Dr. Ing.
Mikolaj Bartłomiejczyk z Politechniky Gdańske v Polsku publikoval v
dubnu 2018 zajímavý odborný článek ohledně možností využití
fotovoltaických panelů jako doplňkového zdroje energie pro
trolejbusovou trakční síť. Článek přitom není pouhou akademickou
úvahou, nýbrž je úzce napojen na projektovou praxi: U gdyňského
trolejbusového dopravce PKT, kde Mikolaj Bartłomiejczyk zároveň pracuje
jako hlavní energetik, plánují pro potřebu napájení trolejbusů
instalaci 500kWp fotovoltaického zdroje na střeše vozovny. Z jeho
článku zde přinášíme stručný výtah s odkazem na plné znění v angličtině. 
7.5.2018 Krytý plavecký bazén je příkladem velmi specifického
prostředí, které klade nároky na osvětlení. Jde nejen o vysokou vlhkost
vzduchu, ale také o přítomnost vodní hladiny o relativně velké ploše,
na níž odražené světlo působí často nežádoucí světelné efekty. Prostor
je tudíž náročný na rovnoměrné osvětlení. V neposlední řadě jsou
svítidla často umístěna na vysokém stropě haly, což zvyšuje nároky na
jejich údržbu. Řešení v podobě optické sestavy světelného zdroje
doplněného o reflektor (tedy vlastně speciální zrcadlo) odzkoušel
dodavatel světelných technologií Osram na projektu osvětlení plaveckého
bazénu v norském městě Årnes. Výsledky prezentoval odborné veřejnosti v
dubnu 2018. 
4.5.2018 Závěrečnou konferencí na konci března 2018 a postupným
publikováním výsledků se zvolna uzavírá činnost evropského projektu
elektrických autobusů ZeEUS, jehož dílčí poznatky na
našich stránkách průběžně sledujeme (viz například představení výsledků
z Cagliari). U
příležitosti závěrečného setkání byl zároveň představen jeho
následovník, evropský projekt ASSURED. 
2.5.2018 Automatické
metro bez řidiče se stává stále větším fenoménem v rozvoji městských
rychlodrah po celém světě. Jak byla v dubnu 2018 informována odborná
veřejnost prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP),
zaznamenal tento druh dopravy v březnu 2018 důležitý milník: Délka
všech automatizovaných linek metra na světě překročila „magickou“
hodnotu 1000 km. Od roku 2015 tak vzrostla jejich délka prakticky o třetinu. 
27.4.2018 S nabíjecími výkony řádově ve stovkách kilowattů se v
současné době můžeme setkat především u průběžně dobíjených elektrobusů
(viz prezentace z našich konferencí Elektrické autobusy pro město). U elektromobilů je
zatím běžným standardem pro rychlé nabíjení výkon do 50 kW. Nárůst
elektromobility a tlak na zkracování prostojů během nabíjení nicméně
vede průmysl k vývoji bezpečných a ekonomických technologií pro
nabíjení stále většími výkony i u elektromobilů. Konkrétní podobu
dostal tento trend v nabíjecí stanici Terra HP od společnosti ABB,
umožňující nabíjecí výkon až 350 kW. Tato nabíjecí stanice, první svého
druhu na světě, byla představena na Hannoverském veletrhu v dubnu 2018. 
25.4.2018 Tulare je šedesátitisícové město v západní Kalifornii,
mezi jehož strategické priority patří také udržitelný rozvoj včetně
ekologicky šetrné energetiky. Jedním z konkrétních projektů, jimiž se
tato strategie realizuje, je i provoz palivočlánkové kogenerační
jednotky od dodavatele FuelCell Energy v tamní čističce odpadních vod.
Na začátku dubna 2018 překročil tento projekt důležitý milník 
24.4.2018 Malé elektrické nákladní a užitkové automobily – lidově
„multikáry“ – značky Goupil jsou úspěšně v provozu v zahraničí i v
několika českých městech, například ve službách Veřejné zeleně města
Brna (viz foto níže). Poznat je mohli také účastníci odborných konferencí
Efektivní elektromobilita v organizacích a Smart city v praxi, pořádaných
provozovateli našeho portálu. Nenechali jsme si proto ujít příležitost
se s těmito zajímavými vozidly seznámit naživo a přijali jsme jednoho
slunného dubnového dopoledne 2018 pozvání jejich distributora,
společnosti Eurogreen s.r.o., na předváděcí akci na mosteckém
automobilovém polygonu. 
20.4.2018 Italský výrobce Ansaldo STS, člen skupiny Hitachi, je
známý především jako dodavatel u celených systémů lehkého
stavebnicového bezobslužného metra, které mělo svoji premiéru v Kodani
a funguje
na bázi kolejových obvodů, tedy pevného bloku. Stále více se však na
trhu uplatňuje i jeho technologie CBTC, například ve
Stockholmském metru. CBTC od
Ansaldo STS bude nyní instalováno také na lince 6 pařížského metra.
Smlouva mezi výrobcem a pařížským městským dopravce RATP byla k tomu
podepsána začátkem dubna 2018. 
17.4.2018 Demonstrační provozy elektrických autobusů v rámci
projektu ZeEUS
zahrnují především bateriové elektrobusy různých značek v různých
konfiguracích a v různých provozních podmínkách. Součástí tohoto
projektu je nicméně také provoz parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů
doplněných bateriovým zásobníkem energie pro nezávislý provoz na
významně dlouhé části trasy, v cca 150tisícovém italském městě Cagliari
ležícím na jihu ostrova Sardinie. Jeho výsledky, s nimiž byla veřejnost
seznámena v dubnu 2018, dokládají spolehlivost a technickou zralost
parciálních trolejbusů jako řešení pro města, kde již trolejbusová
infrastruktura existuje. 
13.4.2018 Konceptem mobilita jako služba (Mobility as a Service –
MaaS) rozumíme multimodální a udržitelné služby mobility reagující na
potřeby zákazníků v dopravě prostřednictvím integrovaného plánování
cesty a plateb na principu jednoho nákupu (one-stop-shop). Jak byla
odborná veřejnost informována začátkem dubna 2018, tento koncept bude
rozvíjet i španělské hlavní město Madrid prostřednictvím svého
městského dopravce Empresa Municipal de Transportes, EMT. 
11.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě
švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže
viz případová studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března
2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní
elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém
městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici
s Německem. 
9.4.2018 Na začátku dubna 2018 byly publikovány výsledky dalšího
demonstračního provozu v rámci evropského projektu ZeEUS, tentokrát ve
španělské Barceloně. Tamní dopravce TMB zde testoval elektrobusy hned v
několika rozdílných podmínkách: „noční“ i průběžně dobíjené, s různými
druhy trakčních baterií a v různém terénu. Výsledky těchto srovnání
jsou bezesporu zajímavé. 
6.4.2018 Varšava
je jedním z měst zapojených do evropského projektu ZeEUS, kde
demonstrační provoz potvrdil a upřesnil rozvojovou strategii nasazení
elektrobusů s průběžným dobíjením, využívajícím standardizovanou
technologii – v tomto případě systém Schunk, známý mj. z jiného
polského města, Krakova. Ukazují to
výsledky demonstračního provozu parku deseti elektrobusů u městského
dopravce Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA), publikované na konci března
2018. 
5.4.2018 Jedním z hlavních partnerů nedávné konference Smart city v praxi III,
pořádané provozovatelem našeho portálu, byla společnost TECO, která zde
opět předvedla svoji unikátní řídicí technologii Tecomat Foxtrot,
tentokrát zvláště v aplikacích pro veřejné osvětlení. Jako dovětek k
jejich prezentaci zde s laskavým souhlasem TECO přetiskujeme zajímavou
případovou studii z březnového vydání newsletteru TecoInfo, popisující
uplatnění technologie Tecomat Foxtrot u architektonického osvětlení
mostu v Nizozemí. 
3.4.2018 Společnost pro nájemní dopravu na zavolání Uber má v ČR
pověst spíše kontroverzní a do značné míry zpolitizovanou. Jak ale
ukazuje příklad z Londýna, tato společnost má zájem na efektivním
řešení městské mobility a k tomuto účelu nabízí anonymizovaná data o
svých přepravách, která mohou mít pro řízení inteligentní mobility
velký význam. Prvním krokem bylo zveřejnění těchto anonymizovaných dat
v polovině března 2018 v podobě datového nástroje Uber Movement
určeného pro město. 
29.3.2018 Po záchranné službě ve skotském Aberdeenu má ve Velké
Británii i další složka záchranného systému ve svém parku automobily s
palivovými články. V březnu 2018 převzala Londýnská metropolitní
policie 11 palivočlánkových osobních automobilů Toyota Mirai, které jsou
používány i ve výše zmíněném Aberdeenu. 
27.3.2018 K dodavatelům nabíjecích stanic pro průběžné dobíjení
elektrobusů nabízejících evropský (a stále více i světový) standard
OppCharge se k
společnostem ABB, Siemens a Heliox již v roce 2017 připojil také polský
dodavatel Ekoenergetyka a svými produkty dále dobývá Evropu. Svědčí o
tom smlouva s městem Malmö z března 2018 na tři jeho nabíjecí stanice
typu quickPOINT City Chargers využívající standard OppCharge, které zde
budou dobíjet elektrobusy Volvo. 
22.3.2018 Dne 20. března
2018 opět proběhla jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER
2018 odborná konference Smart city v praxi III, pořádaná konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je
provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její hlavní konzultant
Jakub Slavík, jehož odborná publikace Smart city v praxi byla rok po
slavnostním křtu vyprodána v celém svém dvoutisícovém nákladu, byl
zároveň odborným garantem konference. Konference se konala pod záštitou
ministryně pro místní rozvoj ČR a slovenského města Nitry. Generálním
partnerem konference byla automobilka Porsche Česká republika
(elektromobily Volkswagen), hlavními partnery společnosti ČD -
Telematika, TECO a VARS BRNO a partnery CETC Europe, ČSOB, E.ON,
Eurogreen a Operátor ICT.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47
|