Smart
city v praxi
Projekty smart city
Články leden – únor 2018
19.2.2018 Dopravní zácpy i nedisciplinovanost automobilistů jsou v
mnoha městech problémem, který v konečném důsledku odrazuje cestující
od používání povrchové městské dopravy. Jedním z nich je i portugalské
hlavní město Lisabon. Na začátku roku 2018 město přichází se zajímavou
odpovědí na tento problém: systém přednostního průjezdu křižovatkami
pro zpožděné autobusy MHD. 
16.2.2018 K výbavě moderních rozsáhlých areálů pro obchod a
rozmanité služby patří stále více automatizovaná uklízecí technika.
Jednou z organizací, které tuto techniku podporují a rozvíjejí, jsou i
Německé státní železnice (DB). Přístup DB k rozvoji robotické uklízecí techniky
je promyšlený a zároveň nepostrádá vtip. Na konci ledna 2018 uspořádaly
DB soutěž robotických uklízecích strojů zvanou „Automated
Cleaning:Challenge“, běžně nazývanou spíše „Smarte Schrubber“, tedy
česky „Smart kartáč“. 
13.2.2018 Od ledna 2017, tedy již rok, je v gesci Mezinárodní unie
veřejné dopravy (UITP) a s finančním přispěním Společného podniku pro
palivové články a vodík (FCH JU) v plném proudu evropský projekt
palivočlánkových autobusů JIVE. Od února 2018 se rozběhl jeho
následovník, projekt JIVE 2. V rámci realizace obou projektů tak do
ulic evropských měst vyjede téměř 300 palivočlánkových autobusů. 
12.2.2018 Elektronický papír se stává stále populárnější
zobrazovací technikou pro své nesporné výhody oproti klasickým
displejům, jako je lepší čitelnost a minimální spotřeba energie. Není
divu, že se začíná uplatňovat i u elektronických jízdních řádů na
zastávkách, zobrazujících informace v reálném čase. Příkladem je
pilotní projekt autobusových jízdních řádů od firmy Papercast ve
vesnici Tannheim o cca tisíci obyvatelích v rakouském Tyrolsku, s nímž
byla odborná veřejnost seznámena v únoru 2018. 
9.2.2018 Koncept „mobilita jako služba“ se stále více stává
frekventovaným pojmem při využívání moderních informačních technologií
pro usnadnění a celkové zefektivnění mobility občanů při využívání
různých druhů dopravy. Na pomoc praktické aplikaci tohoto konceptu
přichází v lednu 2018 HERE Mobility, dceřiná firma nizozemské
společnosti HERE Technologies zaměřené na digitální mapy a podporu
autonomní mobility, s platformou HERE Mobility Marketplace. 
7.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském
Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší
reportáži,
nezůstane u Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě
jeho následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg
Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v
testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim
roku 2018. 
5.2.2018 Freiamt je čtyřtisícové městečko německém v
Bádensku-Württembersku poblíž francouzských hranic. Od roku 2015 se zde
testuje projekt inteligentního řízení elektroenergetických sítí, jehož
zkušební provoz je plánován do poloviny léta 2018. Tento článek přináší
o uvedeném projektu některé zajímavé informace. 
2.2.2018 Melbourne
je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící na samém
jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících denně do
práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily. Výsledkem
jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické. Jako řešení
tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední míli“ autonomní
elektrické minibusy. 
31.1.2018 Elektromobil Nissan Leaf je
jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho
pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla
daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu
standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus
představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou
univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory
japonského ministerstva životního prostředí. 
29.1.2018 Palivočlánkovou mikrokogenerací (označovanou
též anglickou zkratkou micro-CHP) rozumíme využití palivočlánkových
jednotek pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (kogeneraci) v malém
měřítku domácností a menších budov. Rozvoj této technologie má velkou
podporu v sousedním Německu, kde je tímto směrem zaměřený program KfW
433. Jak byla v lednu 2018 informována odborná veřejnost, v červenci
2017 využívalo tato zařízení na 1 100 německých domácností a od jejich
uživatelů zaznívají pochvalné ohlasy. 
25.1.2018 Cyklista jede městem, už už by odbočil a bude v cíli,
jenže ouha – jednosměrný provoz. Musí hledat náhradní trasu, aby nevjel
do protisměru. Kromě toho ať chce nebo ne, i cyklista je účastník
dopravního provozu a značky pro něj platí stejně, jako pro
automobilisty. Podobně se mu do cesty může postavit rušná dopravní
tepna, kterou na kole nelze bez rizika překřížit. Co nejvíce ulevit
městským cyklistům od podobných situací může pomoci aplikace Bike
Citizens Analytics 
23.1.2018 Autonomní elektrické minibusy o kapacitě cca 5 – 10 osob
se ve zkušebních provozech rozvíjejí jako „třetí druh“ dopravy, vedle
tradiční individuální automobilové dopravy a hromadné dopravy viz
například naše reportáž z německého Bad Birnbachu. Autonomní řízení se
však v budoucnu může rozšířit i na elektrobusy standardní délky 12 m.
Za tímto účelem podepsali v lednu 2018 dohodu o výzkumném a vývojovém
programu pro autonomní elektrobusy švédský dodavatel autobusů a
elektrobusů Volvo Buses a univerzita Nanyang Technological University
(NTU) v Singapuru. 
19.1.2018 Anaerobní vyhnívací plyn (ADG) je jedním z bioplynů,
které vznikají jako odpadní produkt v čističkách odpadních vod, při
chovu hospodářských zvířat nebo zpracováním potravinářského odpadu.
Jako takový je řazen mezi důležité obnovitelné zdroje, resp. nosiče
energie. Na rozdíl od zemního plynu je však mnohem méně bohatý na
metan, který je vlastním zdrojem energie, a zároveň plný kontaminantů.
Přesto si s tímto problematickým nosičem energie dokáže poradit i
takové zařízení, jako palivočlánková energetická jednotka. 
18.1.2018 Dodavateli elektrobusů jsou většinou autobusoví výrobci,
případně výrobci elektrovýzbrojí využívající tradiční autobusové
karoserie. Výsledným produktem bývá prostě autobus, u něhož k pohonu
slouží elektromotor. Francouzský dodavatel elektrotechnických produktů
a dopravních prostředků Alstom šel na konstrukci elektrobusů jinak:
Využil zkušenosti z konstrukce svých tramvají a vyrobil vozidlo s
netradičním vzhledem a zajímavými jízdními vlastnostmi – elektrobus
Aptis. Jeho prototypy během ledna 2018 pokračují v testování v běžném
provozu. 
17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především
jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů,
mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k
rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních
technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o
zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně
bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC. 
16.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat
účinnost využívání trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění
při rekuperaci vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo
praktické uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do
provozu na lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace
této měnírny v podzemním metru a zároveň
druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy 
12.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži
získal v
prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K
plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de
l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí
stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí
stanici na francouzském letišti. 
10.1.2018 Slovenská společnost Voltia (dříve Greenway),
pronajímající elektrické užitkové vozy domácím i zahraničním zákazníkům
(včetně například Nizozemské pošty), představila v
prosinci 2017 své elektrické dodávkové vozidlo také v Londýně. Patnáct
těchto vozidel zde bude používat zásilková společnost Gnewt Cargo.
Velká Británie se tak stává další zemí, kam tato slovenská firma
úspěšně expanduje. 
10.1.2018 Snad každý, kdo kdy poznal rušné velké nádraží v některé
z metropolí, zažil ten pocit bezradnosti: Uprostřed davu lidí, množství
světel, nápisů a chodeb marně hledá pokladnu, nástupiště, odkud mu
zanedlouho odjíždí vlak, stánek s občerstvením nebo umývárnu. Na pomoc
cestujícím a zároveň jako povzbuzení pro využívání železnice přišel v
prosinci 2017 americký vlakový dopravce Amtrak s aplikací FindYourWay
(doslova: „NajdiCestu“), která napomůže orientaci na velkém newyorském
nádraží Penn Station. 
8.1.2018 Belgické hlavní město Brusel a jeho městský dopravce
STIB se angažují v mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní
dopravu. Vedle technologií pro efektivní provoz tramvají
začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických midibusů od polského
dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal
rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal
sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by
měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. 
3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47
|