Smart
city v praxi
Projekty smart city
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se
dnes
pyšní kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme
také „smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by
tedy skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z
hloupých stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým
obyvatelům měst? ![](sablona/vice3.gif)
5.8.2016
Populace ve městech stárne – věková skupina osob starších 65 let roste
rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech zároveň
houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za 90 % z
nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým občanům
chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí například Londýn, je třeba
nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající hromadné
dopravě. ![](sablona/vice3.gif)
29.7.2016
V červenci 2016 prezentovala Evropská komise svoji
strategii nízkoemisní dopravy. Nízkoemisní mobilita je zde pojímána
nejen jako preference jedněch či druhých pohonů vozidel, ale v komplexu
řešení zahrnující individuální a hromadnou dopravu jako celek včetně
jejího řízení a užívání s pomocí inteligentních dopravních a
odbavovacích systémů. ![](sablona/vice3.gif)
27.7.2016
Jako hlavní a často jediný přínos elektrické
nákladní
dopravy ve městech se zpravidla uvádí bezemisní provoz elektrických
vozidel. Neméně významným socioekonomickým přínosem je přitom také
snížení hluku z nákladních automobilů ve městě. Tento přínos je často
uváděn slovy, aniž by byl blíže kvantifikován. Kvantifikaci tohoto
efektu nyní prezentuje analýza z města Rotterdamu ![](sablona/vice3.gif)
20.7.2016
Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s
„bleskovým
dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě,
se na základě úspěšného provozu bude rozšiřovat na další linku MHD v
tomto městě. V polovině července 2016 podepsali ženevský provozovatel
městské dopravy Transports Publics Genevois (TPG) a švýcarský výrobce
autobusů a trolejbusů Hess se společností ABB smlouvy na standardní
komerční dodávku tohoto nabíjecího systému spolu s jeho vozidlovou
částí a trakční výzbrojí pro 12 kloubových elektrobusů. ![](sablona/vice3.gif)
8.7.2016
Testování elektrických minibusů bez řidiče není v
Evropě
tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2
probíhá v
různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického
vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6
stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4.
Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června
2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského
kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový
dopravce PostAuto Schweiz AG ![](sablona/vice3.gif)
7.7.2016 V celé Evropě je patrná snaha odlehčit životnímu
prostředí nejen od emisí z osobní dopravy a městské logistiky, ale
soustředit se také na mnohem závažnější znečišťovatele: „klasickou“
nákladní silniční dopravu. Po nedávno publikovaných zkušenostech s
„trolejbusovým kamionem“
ve Švédsku
prezentovala na konci června 2016 společnost Bombardier výsledky
úspěšného testování dynamického indukčního, tedy bezkontaktního,
nabíjení elektrických nákladních automobilů, které proběhlo na
předměstí německého Mannheimu. ![](sablona/vice3.gif)
30.6.2016 Proces standardizace systémů nabíjení u průběžně
dobíjených elektrobusů, tolik potřebné pro vytváření spolehlivých
dopravních systémů se vzájemně kompatibilními vozidly a nabíjecí
infrastrukturou, učinil v květnu 2016 důležitý krok: Návrh
standardizace byl postoupen evropskému standardizačnímu orgánu CENELEC,
který je v této věci kompetentní. Výsledkem by mělo být vytvoření nové
evropské technické normy, upravující podrobně tuto problematiku. O
průběžně dobíjené elektrobusy je velký zájem i v ČR. ![](sablona/vice3.gif)
22.6.2016 U průběžně dobíjených elektrobusů, které nemohou
využívat rychlonabíjecí zařízení s pantografem nebo kontakty na střeše,
se dnes prakticky jako jediná alternativa nabízí indukční dobíjení.
Není však jediné. Společnost Alstom představila již v červnu 2015 svůj
spodní kontaktní systém rychlonabíjení pod obchodním názvem Alstom SRS. ![](sablona/vice3.gif)
14.6.2016 Jako další v rámci evropského projektu elektrických
autobusů ZeEUS, do něhož je
zapojena i naše Plzeň, byl na konci
května 2016 slavnostně zahájen demonstrační provoz prvního z 23
elektrobusů v Paříži. Tentokrát se jedná o „plně francouzský“
elektrobus typu BlueBus od firmy Bolloré. BlueBus je 12m elektrobus s kapacitními
parametry srovnatelného dieselového autobusu. ![](sablona/vice3.gif)
3.6.2016 Britský odborný časopis Eurotransport, zaměřený na
hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 2. 6.
2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho
portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice smart
city. ![](sablona/vice3.gif)
24.5.2016 Japonská
automobilka Nissan
patří k těm,
které o sobě velmi dávají vědět v souvislosti s rozvojem
elektromobility nejen v Japonsku, ale také v zahraničí včetně ČR. Její
elektromobily byly prezentovány mj. i na naší konferenci Smart city v
praxi. S
potěšením jsme proto v květnu 2016 přijali nabídku českého zastoupení
Nissanu na týdenní zapůjčení elektromobilu Nissan Leaf k ozkoušení a
publikování našich zkušeností. Tato reportáž je popisuje den za
dnem. ![](sablona/vice3.gif)
19.5.2016 Hamburk je jedním z měst, které se hlásí ke konceptu
smart city a v této souvislosti zkouší i různé inovativní pohony pro prostředky
městské dopravy – například plug-in hybridní autobusy s průběžným
dobíjením.
Dalším zajímavým počinem v této souvislosti bude provoz unikátního
velkokapacitního elektrobusu Exqui.City od belgického výrobce Van Hool.
Dva tyto trambusy budou od léta 2016 sloužit hamburskému
autobusovému dopravci Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH) ![](sablona/vice3.gif)
5.5.2016 Dopravní prostředky v městské dopravě jsou stále více
vybavovány rozmanitými informačními systémy. Často se tak děje
odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom značná. Podle odhadů mladé
norské společnosti FourC, specializované na inovace a informační
technologie, to může být až 10 % celkové ceny městského autobusu.
Řešením, jak informační systémy v dopravních prostředcích zjednodušit a
zároveň zefektivnit, může být platforma otevřených dat, jejíž využívání
je typické pro koncept smart city. ![](sablona/vice3.gif)
29.4.2016 Klastrem – z anglického „cluster“, tedy „shluk“ – se v
ekonomice rozumí geograficky soustředěné seskupení nezávislých firem a
přidružených institucí, které si navzájem konkurují, ale také navzájem
kooperují a jejichž vazby mají potenciál k upevnění a zvýšení jejich
celkové konkurenceschopnosti. Příležitostí k setkání rozmanitých klastrů se stal Den
klastrů v Pardubickém kraji konaný 28. dubna 2016 v Pardubicích. Majitel a hlavní
konzultant naší firmy Ing. Jakub Slavík, MBA zde na úvod
přednáškového bloku prezentoval účastníkům koncept smart city, který je pro mnohé
účastníky nyní velmi aktuální. ![](sablona/vice3.gif)
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2017 | Archiv 2016 | Archiv 2014/2015
|