Zajímavé projekty
23.9.2015
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. ![](sablona/vice3.gif)
21.9.2015
Evropský
projekt ene.field
na podporu rozvoje palivočlánkové mikrokogenerace v Evropě, zaznamenal
v září významný pokrok. Jak byla v září 2015 informována odborná
veřejnost, čtvrtina z předpokládaného tisíce palivočlánkových
mikrokogeneračních jednotek je v rámci tohoto projektu již ve zkušebním
provozu v domácnostech v osmi různých zemích z celé
Evropy.
17.9.2015 Japonská automobilka Toyota je jednou z předních
světových firem, prosazujících palivočlánkovou elektromobilitu. Na
konci roku 2014 na trh svůj sedan Toyota Mirai
a své
zkušenosti využila i u palivočlánkového autobusu, který vyvinula a
vyrobila ve spolupráci se společností Hino Motors Ltd. Na konci
července 2015 proběhly v Tokiu první provozní zkoušky prototypového
vozidla. ![](sablona/vice3.gif)
15.9.2015
Energetické využití odpadů je jednou z důležitých
oblastí tzv. „zelené“ či „inteligentní“ energetiky. Netradiční, a
přitom velmi efektivní způsob ukázal odborné veřejnosti v srpnu 2015
závod německé automobilky BMW v Greeru, v americké Jižní Karolíně: Část
vodíku pro palivočlánkové vidlicové vozíky, které tento závod využívá,
je získáván z metanu pocházejícího z nedaleké skládky odpadů. ![](sablona/vice3.gif)
14.9.2015 Lodě převážející zkazitelné zboží v chladicích
kontejnerech musí v přístavu často používat neekologické dieselové
agregáty pro pohon chladicích zařízení. Projekt „Maritime Hydrogen Fuel
Cell“, jehož zkušební provoz byl zahájen v srpnu 2015 v Honolulu,
ukazuje, že tohoto účelu lze dosáhnout ekologicky a hospodárně i pomocí
kompaktní, snadno přemístitelné palivočlánkové jednotky.
11.9.2015
Akce s názvem „Metanolový den“ by v Česku nejspíše
vzbudila pozdvižení s ohledem stále ještě živou aféru, s níž je tato
průmyslová surovina v našich médiích spojována. Nicméně „Metanolový
den“ v dánském Aalborgu znamenal událost, která naopak ukazuje jeden z
důležitých směrů ke strategickému cíli Dánska v oblasti ochrany
životního prostředí: do roku 2050 se zcela zbavit závislosti na
fosilních palivech. 26. srpna 2015 zde konsorcium Green Methanol
Infrastructure otevřelo první metanolovou čerpací stanici v Evropě.
10.9.2015 Nedlouho po zprávě o rekordním miliónu kilometrů, který
najely palivočlánkové autobusy ve Švýcarsku, byla odborná
veřejnost informována o dalším rekordu z této oblasti, tentokrát z USA:
Palivočlánková jednotka na jednom z elektrických autobusů,
provozovaných kalifornskou dopravní společností AC Transit (podrobnosti
viz též studie „E-mobilita v MHD“), překonala v
srpnu 2015 rekord 20 000 hodin nepřetržitého provozu. ![](sablona/vice3.gif)
9.9.2015 Jak
jsme se na našem portále již vícekrát zmiňovali,
vedoucí
pozici v oblasti využívání větrné energie v Evropě má dnes Velká
Británie, a to zejména díky své ostrovní poloze v Severním moři s
pravidelně vanoucími větry. Česká odborná veřejnost byla nedávno
informována o připravovaném projektu větrné farmy East
Anglia ONE v
souvislosti s podpisem dohody mezi společností Siemens a energetickou
společností ScottishPower Renewables na dodávku větrných turbín ![](sablona/vice3.gif)
8.9.2015 Organizace
Highways England, správce dálniční infrastruktury v Anglii, oznámila v
srpnu 2015, že během tohoto roku začne s provozními zkouškami dálniční
infrastruktury pro dynamické dobíjení elektrických vozidel pomocí
zabudovaných indukčních smyček. Tyto zkoušky, první svého druhu ve
Velké Británii, budou zahrnovat vybavení vozidel mobilní částí
indukčního dobíjení a pevné části pod povrchem vozovky ![](sablona/vice3.gif)
4.9.2015 Integrace
obnovitelných zdrojů energie do veřejných distribučních sítí je
neustálou výzvou pro jejich provozovatele, zvláště v situaci, kdy
obnovitelné zdroje představují významnější podíl z celkového
energetického mixu. To platí i pro americkou energetickou a
vodohospodářskou společnost Imperial Irrigation District (IID),
zásobující elektřinou o výkonu 1 100 MW s významným podílem
obnovitelných zdrojů, včetně solárních, cca 145 tisíc uživatelů v jižní
Kalifornii. ![](sablona/vice3.gif)
3.9.2015
Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě,
provozujícím indukčně dobíjené
elektrobusy, stal Berlín.
V této době
bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto
městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové
linky“ č. 204 městského dopravce Berliner Verkehrsbetriebe
(BVG) obsluhované čtyřmi
elektrobusy
Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier PRIMOVE. ![](sablona/vice3.gif)
27.8.2015 V
srpnu 2015 byla saskému dopravci Verkehrsverbund Mittelsachsen GmbH
dodána první ze série osmi „vlakotramvají“ od společnosti Vossloh
(Vossloh Kiepe and Vossloh Rail Vehicles). Tato vozidla s označením
„Hybrid Tram Train Citylink“ kombinují elektrický pohon pro provoz v
režimu městské tramvaje ve městě Chemnitz s provozem na dieselový pohon
na neelektrifikovaných železničních tratích v okolí města.
26.8.2015 Carnegie Hall je historická koncertní síň uprostřed New
Yorku, jejíž základní kámen byl položen v roce 1890. Tato síň patří k
nejznámějším v USA. V srpnu 2015 získala tato budova významné ocenění
za energetiku a ekologii v podobě stříbrné certifikace LEED od Americké
rady pro šetrné budovy budovy (U.S. Green Building Council). Stala se
tak jednou z nejstarších a nejvýznamnějších budov, které takovéto
ocenění získaly.
25.8.2015
Pouliční tramvaj představuje dopravní systém, který
má fyzikální parametry drážní dopravy, včetně jízdních odporů a s tím
související zábrzdné dráhy, ale zároveň je vystaven všem náhodným
vlivům městského silničního provozu. Zajištění provozní bezpečnosti je
tudíž velmi náročné na řidičův postřeh a schopnost rychle reagovat. Na
pomoc v této situaci nyní přichází automatický asistenční systém
Drivers Assistance System (DAS) od společnosti Bombardier
21.8.2015
Podle japonských oficiálních statistik bylo v roce
2013 z více než 220 střetů vlaku s cestujícím v železničních stanicích
způsobeno 40 % opilostí cestujícího v okamžiku srážky. Tomuto problému
by nyní měly pomoci předcházet kamerové systémy, které včas detekují
opilecké chování cestujícího a upozorní staniční personál. První
takovýto systém zahrnující 46 kamer byl v srpnu 2015 instalován na
nádraží Koybashi na Ósacké okružní lince v japonském městě Ósaka
20.8.2015
Krátce po zprovoznění 800MW vysokonapěťového
přenosového spojení (HVDC) DolWin1,
spojující
větrné elektrárny v Severním moři s německou pevninou, byla odborná
veřejnost informována o jeho následovníku, projektu DolWin2. V jeho
rámci instalovala v srpnu 2015 společnost ABB 320kV konvertorovou
stanic DolWin beta, umístěnou na platformě v Severním moři 45 km od
německého pobřeží. Se svými 960 MW přenášeného výkonu jde o
nejvýkonnější mořskou konvertorovou stanici svého druhu na
světě.
19.8.2015 Přední český dodavatel strojních zařízení
JHV-ENGINEERING s.r.o. využívá při vývoji a výrobě svých jednoúčelových
strojů a výrobních linek systém EPLAN Engineering Configuration One (EEC One). Jde o zcela ojedinělý
systém pro efektivní automatizaci projekčních a inženýrských prací,
který výrazným způsobem zjednodušuje a zkracuje tyto činnosti.
1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 |
Archiv 2016/1
| Archiv 2015/2
| Archiv 2015/1
|
Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013
|