Smart
city v praxi
Projekty smart city
Články červenec – srpen 2017
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 
28.8.2017 Elektrobusy v České republice provozují nejen městské
dopravní podniky, ale také soukromí dopravci. Po skupině Arriva, která
je provozuje na
linkách BB v Praze, v
Třinci a v
Jeseníkách, se k
nim připojí sdružení 3ČSAD, zahrnující podniky ČSAD Havířov, ČSAD
Karviná a ČSAD Frýdek-Místek v rámci obchodního holdingu CIDEM Hranice,
a.s. Toto sdružení objednalo v srpnu 2017 u výrobce SOR Libchavy celkem
12 elektrobusů. 
25.8.2017 Tramvaje jsou ve městech nejen stále populárnějším
druhem dopravy pro přepravu osob, jak o tom svědčí stále nové projekty
(viz například nová tramvaj v Sydney). Tam, kde
jsou k tomu vhodné podmínky, slouží speciální tramvaje také k přepravě
nákladu. Po roční odmlce byla například v březnu 2017 obnovena nákladní
tramvaj v Drážďanech v rámci projektu CarGoTram. 
24.8.2017 Gorinchem, též Gorkum, je nizozemské město s více než
tisíciletou historií a 35 tisíci obyvatel, rozkládající se z velké
části na vodních kanálech. Pro přepravu cestujících ve svém historickém
centru se rozhodlo využít elektrické midibusy. Tamní dopravce Arriva
Netherlands pro tento účel pořídila v červenci 2017 dva midibusy Citea
LLE-99 Electric od nizozemského dodavatele VDL Bus & Coach. 
22.8.2017 Polský dodavatel elektrobusů Solaris zaznamenal v srpnu
2017 dva důležité milníky: Dvacet jeho elektrobusů bylo dodáno pro
historický Krakov, který již
elektrobusy Solaris provozuje, a jako v další z evropských zemí budou
tyto elektrobusy jezdit rovněž v Rumunsku, konkrétně ve městě
Cluj-Napoca. Jde o první elektrobusy v této zemi a další pokračování v
úspěšném tažení elektrobusů Solaris. 
18.8.2017 Parciální trolejbus, tedy trolejbus s prodlouženým
dojezdem pomocí bateriového zásobníku energie, umožňuje eliminovat
závislost trolejbusu na trolejovém vedení a zároveň zlepšit ekonomiku
jeho provozu. O tento inovovaný dopravní prostředek je zájem v Evropě,
Česko nevyjímaje (viz prezentace z konference Elektrické autobusy pro
město), ale také v USA.
Svědčí o tom objednávka 185 dvanáctimetrových parciálních trolejbusů
Xcelsior XT40 pro San Francisco 
17.8.2017 Jednou z moderních technologií, které pomáhají naplňovat
koncept smart city,
jsou systémy chytrého parkování s využitím internetu věcí, kombinující
senzory na parkovišti s navigačními systémy, a umožňující tak řidičům
rychle nalézt nejbližší volné místo k parkování. Ačkoli se o těchto
systémech hovoří především v souvislosti s rozvojem měst, mohou mít
stejně tak své místo ve velkých průmyslových, kancelářských nebo jiných
soukromých objektech, kde usnadní život obyvatelům, zaměstnancům nebo
návštěvníkům a díky optimálnímu využití parkovišť mohou ušetřit nová
parkovací místa. 
16.8.2017 Srdečně Vás zveme na odbornou konferenci Efektivní elektromobilita v organizacích II aneb Jak účelně a hospodárně realizovat
projekty osobních a
užitkových elektromobilů, která se koná v úterý 3. října 2017 od 9 hodin v konferenčním centru GreenPoint v Praze 10. Konference navazuje na přechozí úspěšný běh Efektivní elektromobilita v organizacích,
kde se vyprofilovala jako první konference svého druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového parku. Více informací zde 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.

16.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS
od
francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve
francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve
světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na
přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od
téhož výrobce. 
15.8.2017 Dánský výrobce SerEnergy, zabývající se vývojem, výrobou
a užitím reformních metanolových palivových článků, zaznamenal ve svých
aktivitách důležitý milník: V červenci 2017 představil odborné
veřejnosti prototyp elektromobilu využívajícího metanolový palivový
článek, a dosahujícího tak v plně bezemisním režimu dojezd až 800 km 
11.8.2017
„Black cabs“, typické londýnské „taxíky“, patří
bezesporu k tradičnímu koloritu této metropole. Jsou však také
odpovědné za 16 % emisí oxidů uhlíku a 26 % emisí pevných částic z
dopravy v centru města, tedy těch nejnebezpečnějších emisí (viz zpráva
EEA). Vedení města
se v červenci 2017 rozhodlo řešit tuto situaci radikální kombinací
regulace a dotačních nástrojů. 
10.8.2017 Univerzita v americkém Bridgeportu, stát Connecticut, má
již od roku 2014 instalovaný ve svém areálu palivočlánkový energetický
zdroj. V
červenci 2017 zaznamenala tato univerzita další důležitý milník v
rozvoji svého inteligentního energetického hospodářství: Lokální
mikrosíť, využívající tento palivočlánkový zdroj, byla úspěšně uvedena
do provozu poté, co prokázala svoji schopnost fungovat v ostrovním
režimu, nezávisle na veřejné distribuční síti. 
8.8.2017 Nákupní
centra jsou jedním z cílů pro městské pojížďky, k nimž mohou být do
budoucna využívány soukromé elektromobily. I se všemi praktickými
výhradami k této vizi (viz naše reportáž o týdnu s elektromobilem Nissan Leaf)
lze konstatovat, že svět se tímto směrem ubírá. Parkoviště nákupních
center jsou proto postupně vybavovány nabíjecími stanicemi a pozadu
nemíní zůstat ani obchodní řetězec Lidl. Jak byla v červenci 2017
informována veřejnost, tento německý řetězec začíná s instalací
rychlonabíjecích stanic pro elektromobily u svých prodejen i v České
republice. 
7.8.2017 Elektrobusy polského výrobce Solaris Bus & Coach
zaznamenaly koncem července 2017 další milník: Stanou se prvními
elektrobusy v parku bruselského městského dopravce STIB. Podle
uzavřené dodavatelské smlouvy bude sedm 9m elektrických midibusů
Solaris Urbino 8,9 LE uvedeno do provozu začátkem roku 2018.
Elektrobusy budou provozovány na nové lince MHD nazývané Citybus, která
povede centrem města přes pěší zónu. 
3.8.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce
autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde –
například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském
Karlstadu.
Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare
jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy
ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této
spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů. 
2.8.2017 Internet věcí (IoT) otevírá bránu pro nekonečné možnosti
v energetickém sektoru. Spolu s nimi však přichází také hrozba
neočekávaných narušení bezpečnosti. Ta se netýká pouze ušlých zisků
nebo snížené spokojenosti zákazníků, ale ve výsledku i osobních údajů
spotřebitelů a nakonec také stability elektrické sítě. Tuto
problematiku přehledně přibližuje Tuomas Kepanen, manažer výzkumu a
vývoje pro architekturu a platformy společnosti Landis+Gyr. 
28.7.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway v Greenwichi na
předměstí Londýna, který na našich stránkách průběžně sledujeme,
zaznamenal v červenci 2017 přelomovou událost: Poprvé ve Velké Británii
(a v jednom z prvních případů na světě) byla technologie pro autonomní
vozidla využita i pro nákladní dopravu, tedy pro městskou logistiku.
Pro dovoz nákupu zákazníkům do domu zde supermarket Ocado zkušebně
používá nákladní elektromobil bez řidiče. 
27.7.2017 Americká agentura National Renewable Energy Laboratory
(NREL) zveřejnila v květnu 2017 předběžnou zprávu o výsledcích provozu
průběžně dobíjených elektrobusů u dopravce King County Metro a jejich
porovnání s „tradičními“ pohony. V tomto článku uvádíme některé
zajímavé poznatky z této zprávy. 
25.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění
autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává
bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi
nádražími Lyonským a Austerlitz a lince na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. 
21.7.2017 V polovině července 2017 byla slavnostně zahájena
Evropská iniciativa o nasazení čistých autobusů „European Clean Bus
Deployment Initiative“, založená na tzv. pařížské dohodě. Tato
iniciativa sdružuje na čtyřicet evropských měst, před deset výrobců a
dalších téměř deset jiných zainteresovaných organizací. 
18.7.2017 Od února 2016 jsou v provozu na linkách BB1 a BB2 v
Praze 4 dva
elektrobusy SOR EBN 9,5. Tyto linky spojují multifunkční areál BB
Centrum se stanicí metra Budějovická a přepravují cestující zdarma. V
červenci 2017 zaznamenal jejich provoz důležitý milník: úspěšně najely
dohromady 60 000 km k plné spokojenosti cestujících i dopravce. 
1 | 2 | 3 | 4 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018 | Archiv 2017 | Archiv 2016 | Archiv 2014/2015
|