Zajímavé projekty 28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 
25.8.2017 Tramvaje jsou ve městech nejen stále populárnějším
druhem dopravy pro přepravu osob, jak o tom svědčí stále nové projekty
(viz například nová tramvaj v Sydney). Tam, kde
jsou k tomu vhodné podmínky, slouží speciální tramvaje také k přepravě
nákladu. Po roční odmlce byla například v březnu 2017 obnovena nákladní
tramvaj v Drážďanech v rámci projektu CarGoTram. 
22.8.2017 Polský dodavatel elektrobusů Solaris zaznamenal v srpnu
2017 dva důležité milníky: Dvacet jeho elektrobusů bylo dodáno pro
historický Krakov, který již
elektrobusy Solaris provozuje, a jako v další z evropských zemí budou
tyto elektrobusy jezdit rovněž v Rumunsku, konkrétně ve městě
Cluj-Napoca. Jde o první elektrobusy v této zemi a další pokračování v
úspěšném tažení elektrobusů Solaris. 
21.8.2017 Německo si vytklo v rámci programu „Energiewende“
náročný cíl: do roku 2050 vyrábět alespoň 80 % své elektřiny z
obnovitelných zdrojů. K tomuto cíli, který se neobejde bez rozmanitých
úskalí (viz problémy s emisemi skleníkových plynů
nebo sporné
zavírání jaderných elektráren s právní dohrou) hodlají
napomoci špičkové technologie od nadnárodní společnosti ABB. Na začátku
srpna 2017 informovala ABB o dvou významných projektech, které
realizaci Energiewende významným způsobem přispějí. 
16.8.2017 Systém spodního odběru trakční energie APS
od
francouzského výrobce Alstom slouží již téměř čtrnáct let ve
francouzském Bordeaux, následovaném dalšími městy ve Francii i jinde ve
světě. Brzy začne sloužit i v australské metropoli Sydney, kam byly na
přelomu července a srpna 2017 dodány první ze šedesáti tramvají od
téhož výrobce. 
15.8.2017 Dánský výrobce SerEnergy, zabývající se vývojem, výrobou
a užitím reformních metanolových palivových článků, zaznamenal ve svých
aktivitách důležitý milník: V červenci 2017 představil odborné
veřejnosti prototyp elektromobilu využívajícího metanolový palivový
článek, a dosahujícího tak v plně bezemisním režimu dojezd až 800 km 
14.8.2017 Norský provozovatel distribučních sítí, norská druhá
největší energetická společnost Skagerak Nett, začal v srpnu 2017
testovat technologie chytrých sítí – smart grid – pro zvýšení
spolehlivosti dodávek elektrické energie s pomocí nejmodernějších
technologií od společnosti ABB. Podobný účel mělo i testování
technologie smart grid v rámci smart regionu Vrchlabí, který probíhal v
jako součást evropského projektu Grid4EU. 
10.8.2017 Univerzita v americkém Bridgeportu, stát Connecticut, má
již od roku 2014 instalovaný ve svém areálu palivočlánkový energetický
zdroj. V
červenci 2017 zaznamenala tato univerzita další důležitý milník v
rozvoji svého inteligentního energetického hospodářství: Lokální
mikrosíť, využívající tento palivočlánkový zdroj, byla úspěšně uvedena
do provozu poté, co prokázala svoji schopnost fungovat v ostrovním
režimu, nezávisle na veřejné distribuční síti. 
9.8.2017 V americkém státě Oklahoma vyroste do roku 2020 největší
americká větrná farma, druhá největší na světě. Projekt s názvem Wind
Catcher (doslova: Chytač větru) vznikne ve spolupráci společností
Invenergy, která je největším americkým soukromým dodavatelem energie z
obnovitelných zdrojů, a GE Renewable Energy, člena skupiny General
Electric. O tomto projektu informovali partneři v červenci 2017. 
3.8.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce
autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde –
například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském
Karlstadu.
Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare
jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy
ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této
spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů. 
1.8.2017 Velké kancelářské komplexy, ať už zbrusunové, nebo
rekonstruované ze starých objektů, mohou uvnitř často působit neosobně.
Jako řešení se nabízejí nové technologie využívající internet věcí.
Příkladem je historické sídlo italské nadace Agnelli v Turíně,
rozšířené o novou kancelářskou budovu o rozloze 3000 m2 pracovního
prostoru, která byla otevřena v červenci 2017. To se stalo
první budovou na světě, která díky digitalizaci a internetu věcí
automaticky reaguje na potřeby svých uživatelů, a je tedy prakticky
schopná interakce s člověkem. 
31.7.2017 Technologie vysokonapěťového stejnosměrného přenosového
spojení (HVDC)
se
rozvíjí již zhruba 60 let. Jedním z nejstarších projektů tohoto typu je
i 52 let staré HVDC spojení Konti-Skan, které jako první propojilo
přenosové sítě Švédska a Dánska. V červenci 2017 se rozhodlo, že řízení
této přenosové sítě převezme osvědčený systém MACH od společnosti ABB,
která je průkopníkem HVDC přenosu ve světě. 
28.7.2017 Britský projekt autonomních vozidel GATEway v Greenwichi na
předměstí Londýna, který na našich stránkách průběžně sledujeme,
zaznamenal v červenci 2017 přelomovou událost: Poprvé ve Velké Británii
(a v jednom z prvních případů na světě) byla technologie pro autonomní
vozidla využita i pro nákladní dopravu, tedy pro městskou logistiku.
Pro dovoz nákupu zákazníkům do domu zde supermarket Ocado zkušebně
používá nákladní elektromobil bez řidiče. 
27.7.2017 Americká agentura National Renewable Energy Laboratory
(NREL) zveřejnila v květnu 2017 předběžnou zprávu o výsledcích provozu
průběžně dobíjených elektrobusů u dopravce King County Metro a jejich
porovnání s „tradičními“ pohony. V tomto článku uvádíme některé
zajímavé poznatky z této zprávy. 
25.7.2017 Jedním z vůdčích evropských měst v oblasti zavádění
autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává
bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové dopravě mezi
nádražími Lyonským a Austerlitz a lince na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017 spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 |
55 | 56 | 57 |
58 | 59
| 60 | 61 | 62
| 63
|