Zajímavé projekty 2.2.2018 Melbourne
je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící na samém
jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících denně do
práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily. Výsledkem
jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické. Jako řešení
tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední míli“ autonomní
elektrické minibusy. 
31.1.2018 Elektromobil Nissan Leaf je
jedním z nejprodávanějších elektrických automobilů na světě. Jeho
pohonná jednotka nicméně může najít uplatnění i při pohonu vozidla
daleko většího, než pětimístný sedan – bateriového elektrobusu
standardní délky. Projekt takového elektrobusu pod jménem Yoka ECO Bus
představila v lednu 2018 automobilka Nissan ve spolupráci s japonskou
univerzitou ve městě Kumamoto jako vedoucím projektu za podpory
japonského ministerstva životního prostředí. 
29.1.2018 Palivočlánkovou mikrokogenerací (označovanou
též anglickou zkratkou micro-CHP) rozumíme využití palivočlánkových
jednotek pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla (kogeneraci) v malém
měřítku domácností a menších budov. Rozvoj této technologie má velkou
podporu v sousedním Německu, kde je tímto směrem zaměřený program KfW
433. Jak byla v lednu 2018 informována odborná veřejnost, v červenci
2017 využívalo tato zařízení na 1 100 německých domácností a od jejich
uživatelů zaznívají pochvalné ohlasy. 
23.1.2018 Autonomní elektrické minibusy o kapacitě cca 5 – 10 osob
se ve zkušebních provozech rozvíjejí jako „třetí druh“ dopravy, vedle
tradiční individuální automobilové dopravy a hromadné dopravy viz
například naše reportáž z německého Bad Birnbachu. Autonomní řízení se
však v budoucnu může rozšířit i na elektrobusy standardní délky 12 m.
Za tímto účelem podepsali v lednu 2018 dohodu o výzkumném a vývojovém
programu pro autonomní elektrobusy švédský dodavatel autobusů a
elektrobusů Volvo Buses a univerzita Nanyang Technological University
(NTU) v Singapuru. 
17.1.2018 Koncept veřejně soukromého partnerství (PPP) je známý především
jako prostředek budování a provozování nových investičních projektů,
mimo jiné i v kolejové dopravě. Může však být účinným prostředkem k
rozvoji stávajících dopravních systémů a k zavádění inovativních
technologií v nich. Příkladem je síť městské a příměstské dráhy S-Bane v dánském hlavním městě Kodani. U ní bylo v prosinci 2017 rozhodnuto o
zcela zásadní organizační změně, zahrnující právě PPP a mířící k plně
bezobslužnému provozu s využitím technologie CBTC. 
16.1.2018 Inteligentní měnírna Hesop od Alstomu pomáhá zvyšovat
účinnost využívání trakční energie tím, že přebytečnou energii z brzdění
při rekuperaci vrací zpět do veřejné sítě. Před Vánoci 2017 zaznamenalo
praktické uplatnění této měnírny zajímavý milník: Byla uvedena do
provozu na lince 3 milánského metra, což je druhá komerční aplikace
této měnírny v podzemním metru a zároveň
druhá aplikace na síti milánské městské a příměstské dopravy 
15.1.2018 Čína je jednou ze zemí, které budoucnost svojí
energetiky staví na rozvoji moderních jaderných technologií. Důkazem je
600MWe experimentální reaktor s rychlými neutrony (FNR), s jehož
stavbou započala Čínská národní jaderná společnost (CNNC) a její
dodavatel China Nuclear Industry 23 Construction Co Ltd. na konci roku
2017 v Xiapu, v provincii Fujian. Navazuje tak na 65MWt/20MWe reaktor
CEFR (Chinese Experimental Fast Reactor),
který je již několik let připojen k síti. 
12.1.2018 Projekt palivočlánkových vozů taxi v Paříži
získal v
prosinci 2017 důležitou podporu v oblasti plnicí infrastruktury. K
plnicí stanici v ulici Cours Albert 1er, na veřejném parkovišti Pont de
l’Alma, která tyto vozy zásobuje vodíkem, přibyla další veřejná plnicí
stanice na letišti Paříž Orly. Jde o vůbec první vodíkovou plnicí
stanici na francouzském letišti. 
10.1.2018 Slovenská společnost Voltia (dříve Greenway),
pronajímající elektrické užitkové vozy domácím i zahraničním zákazníkům
(včetně například Nizozemské pošty), představila v
prosinci 2017 své elektrické dodávkové vozidlo také v Londýně. Patnáct
těchto vozidel zde bude používat zásilková společnost Gnewt Cargo.
Velká Británie se tak stává další zemí, kam tato slovenská firma
úspěšně expanduje. 
9.1.2018 Dlouhé fronty na lanovku, která vyváží turisty na
nejvyšší horu Německa Zugspitze, mohou být od zimní sezóny 2017/2018
již minulostí, a to díky nové kabinové lanovce poháněné motory ABB.
Tato lanovka zahájila provoz 21. prosince 2017 a na Zugspitze v
bavorských Alpách vyveze až 580 cestujících za hodinu. Toto nové dopravní zařízení nahrazuje padesát let starou
lanovku Eibsee a tím, že vyveze na vrchol třikrát více cestujících 
8.1.2018 Belgické hlavní město Brusel a jeho městský dopravce
STIB se angažují v mnoha inovativních řešeních pro moderní bezemisní
dopravu. Vedle technologií pro efektivní provoz tramvají
začal v roce 2017 rozvíjet také provoz elektrických midibusů od polského
dodavatele Solaris Bus & Coach. Před Vánoci 2017 zaznamenal
rozvoj elektrobusů u tohoto dopravce důležitý milník: STIB objednal
sérii 25 kloubových elektrobusů Solaris Urbino 18 electric, které by
měly být uvedeny do provozu v první polovině roku 2019. 
5.1.2018 Mezi
provozovatele plně bezobslužného metra se od konce roku 2017 zařadilo
také čínské hlavní město Peking. Nově zprovozněná linka Yanfang je
první bezobslužnou linkou pekingského metra a zároveň prvním projektem,
u něhož dodavatelé veškerých technologií pocházejí z Číny. 
3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
2.1.2018 V listopadu 2017 publikovala americká agentura National
Renewable Energy Laboratory (NREL) souhrnnou zprávu o stavu a provozu
palivočlánkových autobusů v USA za období od srpna 2015 do července
2016. Pokračuje tak v sérii hodnoticích ročních zpráv a navazuje na
obdobnou zprávu z ledna 2017. Tento článek
dále obsahuje některé zajímavé údaje z uvedené zprávy. 
20.12.2017 Ultra vysokým napětím se rozumí elektrické napětí o
hodnotě více než 800 kV. Toto napětí se používá především v přenosu
elektrické energie na velmi dlouhé vzdálenosti, využívající
stejnosměrný proud (HVDC). Společnost
ABB, světový dodavatel energetických systémů, prezentovala již v roce
2014 komplexní nabídku pro UHVDC spojení, využívající
rekordně vysoké napětí 1 100 kV DC, se všemi jeho komponenty. Tento
systém nyní bude mít první praktickou aplikaci – UHV DC spojení
Changji-Guquan v Číně. 
19.12.2017 Palivový článek vyrobí vodík pro palivový článek – věta,
na první pohled možná znějící jako tisková chyba, je ve skutečnosti
stručným shrnutím připravovaného společného projektu amerického výrobce
palivových článků FuelCell Energy a japonské automobilky Toyota.
Odborná veřejnost byla s tímto projektem seznámena na konci listopadu
2017. 
18.12.2017 Mikrosítí (anglicky microgrid) rozumíme rozvodnou
elektroenergetickou síť omezenou na určitý počet zdrojů energie a míst
její spotřeby. Mikrosíť tak vlastně představuje jakousi zmenšenou verzi
veřejné energetické soustavy, zpravidla využívající obnovitelné zdroje
energie nebo kogeneraci a vytvářenou na principu smart grid. Tak je tomu i v
případě unikátního projektu na jihoafrickém ostrově Robben Island, o
němž byla česká odborná veřejnost informována v listopadu 2017. 
15.12.2017 Německé město Braunschweig je
prvním evropským městem, kde již v roce 2014 začaly jezdit indukčně
dobíjené elektrobusy standardní délky – první 12m elektrobus dodaný v
březnu 2014 následovaly v prosinci téhož roku čtyři 18m kloubové
elektrobusy. Pro indukční nabíjení je
používána technologie Bombardier PRIMOVE. V listopadu
2017 zaznamenal tento projekt významný milník: První z kloubových
elektrobusů najel na linkách celkem 100 000 km. Předpokládá se, že brzy
dosáhnou tohoto milníku i další tři. 
14.12.2017 Svými úctyhodnými sto milióny vozokilometrů metra a
tramvají ročně se Praha a její dopravní podnik řadí na špičku českých
měst využívající denně elektrickou dopravu. Dopravní podnik hl. m.
Prahy (DPP) však nezůstává jen u přepravy cestujících elektrickými
prostředky MHD. Rozhodl se postupně elektrifikovat i park svých
osobních automobilů, které používá pro potřeby zaměstnaneckých jízd.
Předání prvních deseti elektromobilů DPP odpoledne 12. prosince 2017 do
užívání se zúčastnili i redaktoři našeho portálu. 
12.12.2017 Jména ABB a Ballard jsou čtenářům našeho portálu již
dobře známá. Světový švédsko-švýcarský elektrotechnický koncern se
angažuje mj. v oblasti elektromobility včetně elektrických pohonů pro
lodě (viz např. úspěšný pohon Azipod), zatímco
kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard představuje
světovou špičku ve svém oboru a známý je především jako dodavatel
zdrojů energie pro palivočlánková vozidla. Nyní
zahájili tito dva výrobci spolupráci na možném využití palivočlánkových
technologií na velkých námořních výletních lodích. 
11.12.2017 Historický Cardiff je hlavní město Walesu ve Velké
Británii. Má 320 tisíc stálých obyvatel a ročně jej navštíví kolem 20
miliónů turistů. Těm všem začíná od listopadu 2017 sloužit nové veřejné
osvětlení, integrující v sobě moderní světelné zdroje a technologie pro
jejich řízení. V neposlední řadě vychází toto osvětlení vstříc také
potřebám občanů se zrakovým postižením, pro něž je orientace v nočním
prostředí obzvlášť náročná. Tento projekt je součástí strategie
Cardiffu pro dosažení podmínek „jednoplanetového města“. 
1 | 2 | 3 | Archiv 2022 | Archiv 2021 | Archiv 2020 | Archiv 2019 | Archiv 2018/2 | Archiv 2018/1 | Archiv 2017/2 | Archiv 2017/1 | Archiv 2016/2 |
Archiv 2016/1
| Archiv 2015/2
| Archiv 2015/1
|
Archiv 2014/2
| Archiv 2014/1
| Archiv 2013
|